کلکسیون ناکامی‌های عربستان در نشست جی ۲۰

گروه جهان الف،   3990903014
کلکسیون ناکامی‌های عربستان در نشست جی ۲۰

به گزارش الف به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، اجلاس گروه ۲۰ در ریاض و در میان طوفان های فزاینده ای که همچنان بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و به شکل خاص بر عربستان سعودی سنگینی می‌کند آغاز شد.

 پیش از این  شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی گمان می کرد روزی که کشورش ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را به عهده بگیرد، انزوای او در غرب به دلیل اقدامات ناقض حقوق بشری که با ترور وحشیانه «جمال خاشقجی» منتقد سعودی به اوج خود رسید پایان خواهد یافت.

روزنامه الاخبار افزود: اما در حال حاضر شیوع اپیدمی کرونا سرمایه‌گذاری‌های شاهزاده جوان سعودی در این اجلاس را تحت تاثیر قرار داده و سازماندهی کنندگان این نشست را مجبور کرد تا به جای پهن کردن فرش قرمز و برگزاری یک نشست مجلل با جلسات دوجانبه و عکس های یادگاری، یک صفحه ویدئویی را برای حضور کشورهای مربوطه آماده کنند.

به نوشته الاخبار،عربستان سعودی درباره چشم انداز 2030 محمد بن سلمان به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی یک موفقیت بزرگ بوده که قرار است عربستان را به یک دوره دیگر ببرد. ولیعهد عربستان رویاهای خود را بر اساس طرحی ساخته که متزلزل شده است.  

آنگونه که مسئولان می‌گویند چشم انداز 2030 محمد بن سلمان در هماهنگی با اهداف اساسی گروه ۲۰ بوده که عبارتند از:  ثبات اقتصادی کلان، توسعه پایدار، توانمندسازی زنان، تقویت سرمایه انسانی و افزایش تجارت و سرمایه گذاری.

الاخبارنوشت: عربستان سعودی قصد دارد از خلال میزبانی اجلاس گروه ۲۰ راهی برای حل پرونده های پیچیده اقتصادی و توسعه پیدا کند. این در حالی است که سعودی‌ها پیش از این در همه تلاش‌های خود برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدشان و پایان دادن به  تکیه کامل بر صنعت نفت؛ صنعتی که به دنبال جنگ نفتی اخیر میان عربستان و روسیه و شیوع اپیدمی کرونا با افت شدید قیمت مواجه بوده است که تاثیرات آن را به وضوح در بحران اقتصادی سعودی‌ها می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، در این شرایط محمد بن سلمان قصد دارد برای پیشبرد چشم انداز 2030 خود سالانه ۴۰ میلیارد دلار از صندوق سرمایه گذاری عمومی در اقتصاد داخلی عربستان در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ استفاده کند. این بدان معناست که هدف افزایش دارایی‌های این صندوق به دو تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰  است که  در شرایط کسری ادامه دار بودجه عربستان از سال ۲۰۱۴  این امر هرگز محقق نمی شود.

 روزنامه لبنانی الاخبار خاطرنشان کرد: با همه این وجود ولیعهد عربستان معتقد است که عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که در میان کشورهای گروه ۲۰ شاهد رشد سریع در تولید ناخالص داخلی و غیر نفتی در سال های آینده خواهد بود.

به نوشته روزنامه الاخبار نشست مجازی گروه ۲۰ در ریاض در پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا برگزار می‌شود. هرچند که حضور ترامپ در این اجلاس همچنان مبهم است، از آنجایی که هرگونه مداخله وی در این نشست به دلیل شکست در انتخابات آمریکا هیچ تاثیر و اهمیتی نخواهد داشت؛ اما او تصمیم گرفته تا «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده را برای دیدار خداحافظی با سعودی‌ها برای حضور در این نشست بفرستد.

الاخبار افزود: از سوی دیگر عربستان سعودی همزمان با نگرانی از  پیچیده شدن روابط سعودی- آمریکایی تحت ریاست  «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا از بازگشت روابط میان ریاض و واشنگتن به رویکرد دولت اوباما نیز می ترسد؛ به ویژه اینکه بایدن پیشاپیش قول داده بود تا با برخی از رهبران سعودی به عنوان گناهکار رفتار کند و نیز متعهد شده بود که از حمایت عربستان در جنگ یمن دست می کشد؛ در حالیکه دونالد ترامپ بزرگترین حامی سعودی‌ها در این جنگ بود.

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: همچنین پیش از آغاز این نشست انجام یکسری تبلیغات برای تحریم آن به دلیل کارنامه سیاه عربستان در زمینه حقوق بشر و ارائه مستندهایی در این زمینه باری دیگر توجه جهانیان  را به سرکوبگری ها و نقض حقوق بشر در عربستان جلب کرد.  پیش از این ۴۵ عضو کنگره آمریکا از دولت ترامپ خواسته بودند تا در این نشست مشارکت نکند؛ مگر اینکه سعودی‌ها اقدامی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در کشور خود اتخاذ کنند.  این درخواست چند روز بعد از نامه ۶۵ نماینده پارلمان اروپا  جهت تحریم  و یا کاهش تعداد نمایندگان آن در اجلاس گروه ۲۰ در ریاض مطرح شده بود.

به گزارش الاخبار عربستان سعودی که در دسامبر ۲۰۱۹ ریاست دوره‌ای اجلاس گروه ۲۰ را به عهده گرفت امیدهای زیادی برای بهبود چهره خود در غرب داشت و قرار بود این نشست یک اجلاس جهانی برای بهبود چهره سیاه محمد بن سلمان و پایان انزوای وی در جوامع غربی باشد.  همچنین سعودی‌ها قصد داشتند از این نشست برای اصلاح موقعیت کشور خود در صحنه بین المللی و همچنین جلب توجه جهانیان به روند موسوم به اصلاحات و نمایش چهره لیبرال از عربستان بهره برداری کنند. اما برگزاری این نشست به شکل مجازی  و سلب فرصت مانور دادن شاهزاده محمد بن سلمان ضربه بزرگی به آرزوهای وی طی یک سال گذشته بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین