دیوان محاسبات در آزمون ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو

گروه اقتصادی الف،   3990902077 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیوان محاسبات خبر از ورود به پرونده تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی داده است. تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی در حالی تداوم یافته است که تا به اینجا نه‌تنها بازدهی نداشته بلکه باعث قاچاق و کمبود کالاهایی همچون دارو شده است.

دیوان محاسبات در آزمون ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو

بحران ارز ۴۲۰۰ تومانی هر روز عمیق‌تر می‌شود. تخصیص این ارز نه‌تنها باعث افزایش دسترسی مردم به کالاهای اساسی نشده بلکه برعکس آن افزایش قیمت این کالاها را در پی داشته است. حال اما دیوان محاسبات قصد بررسی ماجرا را دارد.

مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کل کشور خبر از بررسی نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی داد و گفت: موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین پرونده‌ها در دیوان محاسبات است و نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات تا یک ماه آینده آماده خواهد شد. باتوجه به امکان گسترده سوء استفاده و رانت و فساد در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت ها، دیوان محاسبات آزمون بزرگی در بررسی فسادهای مختلف مرتبط با این ارز فساد برانگیز، از بیش اظهاری تا عدم رفع تعهد و رشوه و فروش خارج از زنجیره توزیع رسمی خواهد داشت.

آمارها حکایت از قاچاق معکوس کالا دارد

در یک ماه گذشته این بحران تأثیرات خود را در دو کالای گوشت و دارو به خوبی نشان داده است. هر دوی این کالاها در یک زمینه با هم اشتراک دارند و آن هم قاچاق معکوس آن‌ها به کشورهای همسایه است. برای پی بردن به حجم قاچاق معکوس در این کالاها کافی است به مقایسه مقدار واردات آن‌ها با سال گذشته بپردازیم.

برای مثال سید محمد پاک مهر نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت واردات قلم انسولین به کشور می‌گوید: «بخشی از انسولین‌های قلمی از طریق واردات تأمین می‌شود و بخشی هم در داخل تولید می‌شود و طبق آماری که در اختیار داریم میزان واردات انسولین در شش ماهه امسال نسبت به ۶ ماهه سال گذشته نه‌تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی بوده و ۱٫۳ برابر بیشتر از سال ۹۸ بوده است اما چه اتفاقی افتاده که امروزه کمبود انسولین در کشور وجود دارد؟»

راهکار نه چندان پخته توزیع انسولین با کد ملی

همانطور که آمار فوق نشان می‌دهد نشت انسولین در نظام توزیع کشور بسیار زیاد است و همین عامل نیز باعث کمبود این قلم دارویی در کشور شده است. دولت برای کنترل این وضعیت بازار انسولین چندی پیش خبر از تخصیص آن به بیماران دیابتی بر اساس کد ملی داد؛ که حال مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.

هادی اسماعیلی کارشناس اقتصاد سلامت در این رابطه می‌گوید: توزیع با کد ملی حرف ناپخته‌ای بود که زده شد. الآن سال‌هاست که داروی بیماران خاص همچون دیابتی‌ها از طریق تأیید آنلاین سازمان‌های بیمه‌ای صورت می‌گیرد؛ بنابراین اصلاً نیازی به کد ملی نیست. پرونده‌ی بیماران کاملاً مشخص است.

وی روند فعلی تخصیص انسولین به بیماران دیابتی را اینگونه تشریح کرد: در حال حاضر مشخص است یک بیمار دیابتی سهمیه‌اش در ماه چقدر هست این فرد از هر داروخانه‌ای دارو بگیرد به صورت آنلاین به نام این بیمار ثبت می‌شود که چه تعداد انسولين گرفته است و هیچ جای دیگری نمی‌تواند دارو بگیرد. همچنين آن دارو را هم که گرفته است در هیچ داروخانه‌ی دیگری قابل فروش نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: می‌ماند آن بخشی که به صورت آزاد فروش می‌رود که آن هم قابل پیشگیری هست. الآن همین پورتال‌های بیمه که به بیمه شده‌ها خدمات می‌دهند به افراد دیگر هم می‌توانند خدمات بدهند؛ یعنی با کد ملی بیمار در پورتال ثبت بشود که این بیمار مثلاً ۵ تا انسولین به صورت آزاد گرفته است.

وی اظهار کرد: اینکه با کارت ملی ما انسولین بدهیم، در صورتی که در پورتال بیمه ثبت نشود، خب فرد می‌تواند به چند داروخانه مختلف کارت ملی خود را ارائه بدهد و انسولین دریافت کند! این شبکه‌ای که اینها را به هم متصل می‌کند آن پورتال بیمه‌ها است که سال‌ها کار می‌کند.

حمایت بیمه‌ای جایگزین مناسب ارز ۴۲۰۰

دولت در حالی اصرار به ادامه این روند دارد که کارشناسان تجربیات موفق گذشته را راهکار خروج از بحران می‌دانند. کارشناسان معتقدند که دولت می‌تواند با حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا تعدیل آن به قیمت‌های نزدیک به بازار آزاد به این فساد پایان دهد. جایگزین این روش نیز حمایت بیمه‌ای از بیماران از طریق منابع حاصل از مابه‌التفاوت افزایش نرخ ارز است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره راهکار فوق گفت: «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و پرداخت مابه‌التفاوت آن به بیمه‌های خدمات درمانی جهت افزایش پوشش بیمه‌ای صددرصد به نفع کشور است.»

در نتیجه دولت می‌تواند به اصرار خود بر تخصیص این ارز پایان دهد تا هم بساط قاچاق معکوس اقلام اساسی در کشور جمع شود و هم با راهکارهای جایگزین حمایت مؤثرتری از مصرف‌کننده انجام شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۹۰۴۵۱۲:۴۷:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۳
الله اکبر مگر برای دارو هم ارز 4200 تومانی اختصاص می دادند؟ پس چرا قیمت بعضی داروها نسبت به سه سال پیش چند برابر شده؟
ناشناس۱۶۹۹۰۵۹۱۲:۵۳:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۳
آیا به راستی کسی نیست که این دزد بازار را سر و سامان بدهد؟
ناشناس۱۶۹۹۰۶۲۱۲:۵۴:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۳
دیوان محاسبات که تکلیف رییسش مشخص :))
ناشناس۱۶۹۹۰۶۹۱۲:۵۶:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۳
سود رانت ارز 4200 تومانی به جیب واردکنندگان می رود اما کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد بدست مردم می رسد دیوان محاسبات به این موضوع رسیدگی نماید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین