هیل: پیوستن بایدن به برجام آسان نیست

گروه جهان الف،   3990902076 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آمریکایی هیل می نویسد، با وجود اعلام بایدن برای پیوستن به توافق هسته ای ایران، این امر با یک چشم به هم زدن میسر نخواهد شد، و دولت بایدن در این مسیر با دشواری های فراوان روبرو است.

هیل: پیوستن بایدن به برجام آسان نیست

هیل در مقاله ای به قلم "مورگان چالِفنت" نوشت، ایران نیز خواسته هایی دارد و علاوه بر آن ملاحظات سیاسی در تهران هم می تواند تلاش بایدن را برای ورد به برجام پیچپیده کند.

<<در حالی که دولت ترامپ در روزهای آخر خود تلاش می کند پویش موسوم به فشار حداکثری را علیه تهران تشدید کند، جو بایدن، رئیس جمهور منتخب برای پیوستن دوباره به توافق هسته ای ایران با موانع فراوان روبرو است. 

حدود دو ماه تا پایان ریاست جمهوری ترامپ مانده که او تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال می کند و در حال فروش سلاح های بیشتر به دشمنان ایران است. به دنبال تایید بازرسان بین المللی در خصوص افزایش ذخایر سوخته هسته ای ایران از زمان خروج ترامپ از برجام نیز گزارش ها حاکی است ترامپ حتی اقدام نظامی را علیه ایران درنظر گرفته بود. 

ملاحظات سیاسی در تهران نیز می تواند مسیر ورود مجدد بایدن را به توافق هسته ای پیچیده کند زیرا ایران برای انتخابات آماده می شود و به خاطر تحریم های ترامپ، درخواست غرامت می کند. 

و در شرایطی که متحدان اروپایی آمریکا مشتاق هستند تا دولت بایدن به برجام بپیوندد، اسرائیل نیز همچنان مخالفت خود را با کاهش تحریم ها که آمریکا امیدوار است به تعدیل رفتار ایران بینجامد، اعلام می کند. تل آویو همچنین با ایجاد ائتلاف با کشورهای عربی خلیج فارس، در حال تقویت این مواضع خود است.

"توماس کالِی" از  اندیشکده ی "مرکز امنیت جدید آمریکا"  مستقر در واشنگتن می گوید "دولت بایدن با چنین حسی مواجه می شود: نمی توان صرفا با یک چشم به هم زدن، فشار حداکثری را ناپدید کرد." وی گفت دولت با "این مانع سیاسی روبرو خواهد شد که بایدن چگونه به شرکای بین الملل و داخلی پیام می دهد و با آنها مشورت می کند. ورود مجدد به برجام، تنها نقطه آغاز سیاستِ ایران-آمریکا است که وی تصیم گرفته است، آن را به سرانجام برساند." 

بایدن در مقاله ای که در ماه سپتامبر برای سی ان ان نوشته بود، متعهد شد به تهران "مسیری قابل اتکا برای بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد خواهد کرد." وی گفت اگر ایران "پایبندی شدید خود را به توافق ازسرگیرد"، آمریکا را مجددا وارد برجام خواهد کرد.

بایدن نوشت، "من نسبت به چالش هایی که رژیم ایران متوجه منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکایمان و نیز مردمِ خود می کند، کاملا آگاه هستم. اما برای سخت گیری نسبت به ایران یک راه هوشمندانه وجود دارد، یک راه هم مسیری است که ترامپ پیش گرفته."

وی افزود، " با هر معیار عینی که بررسی کنیم،  "فشار حداکثری" ترامپ برای رژیم ایران لطف و برای منافع آمریکا شکست بوده است." 

در همین حال مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته در سفر به خاورمیانه گفت در "هفته ها و ماه های آینده" تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد شد. وی گفت کاهش فشارها علیه ایران به تقویت مواضع جمهوری اسلامی منجر خوهد شد...

در حالی که اروپا مشتاق همکاری با دولت بایدن برای تعامل با ایران است، مخالفت اسرائیل و همچنین متحدانش در خلیج فارس که دشمنان ایران هستند، احتمالا سبب مقاومت شدید در برابر هرگونه اقدامات آمریکا خواهد شد...  

"عبدالطیف الزیانی" وزیر خارجه بحرین روز چهارشنبه در مصاحبه با سایت خبری Axios آمریکا گفت "اگر قرار است هرگونه توافقی با ایران صورت گیرد، و یا این که اگر برای هر توافق با ایران تلاشی صورت می گیرد، باید با ما نیز مشورت شود." 

دولت ترامپ تحریم های برنامه هسته ای ایران را با فعالیت های "بی ثبات کننده" آن در خاورمیانه از جمله حمایت مالی از گروه های نیابتی در سوریه، عراق، یمن و همچنین سوابق حقوق بشری آن مرتبط کرده است. "جاناتان شانزر" نایب رئیس امور تحقیقاتی در موسسه دفاع از دمکراسی مستقر در واشنگتن می گوید این استراتژی احتمالا سبب می شود در تلاش بایدن برای مذاکره با تهران، هرگونه کاهش معنادار تحریم ها، دشوارتر شود...

در همین حال گروه مشورتی اوراسیا در روزهای اخیر اعلام کرد بایدن می تواند در مدت شش ماه به توافق هسته ای بپیوندد اما چنین سناریویی "بسیار بعید" است. " دولت بایدن اولویت های مهم تر سیاست خارجی و  داخلی خواهد داشت. در بندهای اصلی این توافق باید  بازبینی شود...بایدن قدرت آن را دارد تا بلافاصله تحریم های هسته ای را رفع کند. اما تا زمانی که ایران بندهای اصلی برجام را نقض کند، وی تقریبا به صورت قطعی چنین کاری نخواهد کرد ..." 

به دنبال خروج دولت ترامپ از برجام و اعمال مجدد تحریم ها، ایران نیز سال گذشته محدودیت های هسته ای خود را کنار گذاشت اما به صورت کامل از برجام خارج نشده و همچنان به بازرسان بین المللی اجازه می دهد بر فعالیت هایش نظارت کنند. 

هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد اکنون ایران 12 برابر بیشتر از حد مجازِ  توافق هسته ای اورانیوم غنی شده دارد و این میزان به صورت بالقوه برای تولید دست کم دو بمب اتمی کافی است، گرچه ایران همواره تکذیب کرده است که چنین قصدی دارد. 

"نیسان رفعتی" تحلیل گر ارشد امور ایران در گروه بین الملل بحران می گوید "برنامه هسته ای ایران اکنون نسبت به آغاز پویش فشار حداکثری پیشرفته تر است اما از بسیاری جهات، در مقایسه با زمان پیش از توافق هسته ای، کاملا متعادل تر است. بسیاری از بخش ها، یعنی موارد نقض که ایران انجام داده باید قابل بازگشت باشد و آژانس بتواند آنها را تایید کند. اما مساله، روندی نیست که در یک چشم به هم زدن حاصل شود. احتمالا این روند چندین هفته و شاید چندین ماه طول می کشد."

گزارش آژانس، ترامپ را برآن واداشت تا از مشاوران ارشد خود بخواهد گزینه های حمله به سایت های اصلی هسته ای ایران را بررسی کنند، که همگی وی را از چنین اقدامی برحذر داشتند.

"جان ولفستال" مدیر ارشد امور تسلیحاتی در شورای امنیت ملی در دولت اوباما، می گوید با توجه به این که بایدن گفته است در صورت پایبندی ایران به برجام ، او نیز به این پیمان بازخواهد گشت، دولت بایدن در خصوص پایبندی به برجام باید با ایران یک توافق مستقیم یا غیرمستقیم حاصل کند..." 

علاوه بر شرایط بایدن، ایران نیز درخواست هایی دارد که پذیرفتن آن برای بایدن می تواند دشوار باشد، از جمله جبران مالی خسارات ناشی از تحریم های ترامپ. 

به گفته توماس کالِی، درخواست ایران برای جبران خسارات مالی، از بی اعتمادی ناشی می شود و بایدن می تواند با اقدامات اعتماد ساز آن را رفع کند، نظیرکمک به ایران در مقابله با کووید-19 و یا رفع ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا که شامل ایران نیزمی شود... 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۹۹۰۶۰۱:۵۷:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۴
"وزیر خارجه بحرین گفت اگر قرار است هرگونه توافقی با ایران صورت گیرد، باید با ما نیز مشورت شود." داشتند اسب رو نعل می زدند، مورچه هم پاشو آورد بالا گفت یک نعل هم بزن اینجا! خدایا بحرین زیر پونزی که هیچی، زیر سوزن ته گردی هم واسه ما دم درآورده! من میگم قبل از هر چیز برای دستگرمی، فعلا این استان جدا شده از ایران رو پس بگیریم تا بعد ببینیم چی میشه.
ناشناس۱۷۰۰۲۲۴۱۰:۴۲:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۴
خصوصا اینکه 3مهره کلیدی بایدن صهیونیست افراطی هستند بعید است اجازه امتیازدهی به ایران را بدهند
ناشناس۱۷۰۰۲۴۶۱۰:۵۴:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۴
حتی تصور احیای برجام هم برای برخی دردآور اما برای دردهای مردم اندکی التیام بخش است. به این گروه توصیه میشود در تقابل با منافع مردم عمل نکنند.
ناشناس۱۷۰۰۳۲۹۱۱:۳۶:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۴
بایدن عین آب خوردن میتونه برگرده به برجام و وضعیت اقتصاد ایران بهبود پیدا کنه. و او این کار را خواهد کرد.
هوشیار۱۷۰۰۵۵۰۱۳:۴۵:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۴
والا پیوستن ما هم خیلی آسان نیست پس بهتره بی خیال هم بشیم
امیر۱۷۰۰۵۵۱۱۳:۴۶:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۴
خوبه هشت سال دیگه هم با بایدن مذاکره کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین