ویژگی‌های ناو اقیانوس‌پیمای سپاه + تصاویر

گروه سیاسی الف،   3990902029 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ناو شهید رودکی سامانه پدافندی سوم خرداد که سابقه درخشان شکار پهپاد آمریکایی در ارتفاع بیش از ۵۰ هزار پا را دارد، به صورت خودروی حامل رادار و موشک (تلار) مستقر شده است تا بتواند تهدیداتی که از جانب هوا مانند جنگنده‌ها، پهپادها و تسلیحات دورایستا می‌تواند متوجه این ناو باشد را دفع کند.

ویژگی‌های ناو اقیانوس‌پیمای سپاه + تصاویر

فارس نوشت: نیروی دریایی سپاه با یک ابتکار عمل خلاقانه شناوری را در اختیار گرفته که علاوه بر ایجاد قابلیت‌های دفاعی موثر و بازدارنده برای کشور، می‌تواند در ماموریت آب‌های آزاد هم تأمین‌کننده حقوق دریانوردان و صیادان ایرانی باشد.

پنجشنبه هفته گذشته مراسم الحاق ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی به نیروی دریایی سپاه با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در بندرعباس برگزار شد.

نخستین بار اوایل مهرماه سال جاری بود که دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگویی سخن از الحاق یک شناور اقیانوس پیما با قابلیت حمل تسلیحات متنوع و بالگرد و پهپاد به ندسا به میان آورد، شناوری که پس از گذشت کمتر از دو ماه مشخص شد که ناو شهید رودکی است.

ناو شهید رودکی که با شناسه L-110-1 رونمایی شده، آنگونه که به طور رسمی اعلام شده است، شناوری با وزن ۱۲ هزار تن، طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر است که مجهز به انواع سامانه‌های راداری آرایه‌فازی، سامانه‌های جنگ الکترونیک، سامانه‌های موشکی سطح به سطح کروز و سطح به هوا (پدافندی) است و قابلیت حمل بالگرد، پهپاد و قایق‌های تندرو را هم دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

آنچه در نخستین نگاه به ناو شهید رودکی به نظر می‌رسد، قرار گرفتن یک رمپ دسترسی در سمت راست شناور است که در حقیقت محل ورود و خروج و بارگیری ادوات و تجهیزات به عرشه شناور است. رمپ دسترسی این امکان را به ناو شهید رودکی می‌دهد تا هرآنچه تجهیزاتی که لازم است بتواند بر روی عرشه آن بارگیری شود به همین دلیل علاوه بر سامانه‌ها و تجهیزاتی که بر روی این ناو بارگیری شده است، قادر است تا با بارگیری نفربرهای دوزیست در نقش یک شناور مناسب برای عملیات آبخاکی نیز ایفای نقش کند.

رمپ دسترسی به عرشه ناو شهید رودکی

توان اجرای عملیات آبخاکی با بارگیری نفربرهای دوزیست در کنار توان انجام عملیات سطحی با استفاده از موشک‌های کروز دریایی و از همه آنها مهم‌تر قابلیت دفاع از خود با استفاده از سامانه‌ پدافندی سوم خرداد را می‌توان اصلی‌ترین و مهمترین ویژگی‌های ناو شهید رودکی برشمرد.

موضوع عملیات آبخاکی با رویکرد تهاجمی طی دو سال گذشته مورد توجه نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته است. علت آن را می‌توان در موضع‌گیری‌ها و تحرکات نظامی برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس یافت که بعضا ادعاهایی را پیرامون جزایر ایرانی خلیج فارس مطرح می‌کنند؛ به همین دلیل میتوان ناو شهید رودکی را پاسخ سریع و البته خلاقانه سپاه به نیاز خود در حوزه شناورهای عملیات آبخاکی برشمرد.

البته توان اجرای عملیات آبخاکی تنها قابلیت این ناو نیست؛ در حوزه رزم سطح به سطح نیز ناو شهید رودکی مجهز به چهار پرتابگر دوتایی (مجموعا ۸ پرتابگر) موشک‌های کروز دریایی است که در صورت استفاده از موشک کروز قدیر، تا برد ۳۰۰ کیلومتر می‌تواند علیه اهداف و شناورهای هدف موشک کروز شلیک کند.

پرتابگرهای موشک کروز ناو شهید رودکی

دفاع از ناو در برابر تهدیدات متنوع از جمله تهدیدات هوایی، دیگر ویژگی است که در ناو شهید رودکی مورد توجه قرار گرفته؛ اینجا نیز سپاه با یک ابتکار خلاقانه که البته پیش از این هم آن را به نمایش گذاشته بود، سد دفاع هوایی مستحکمی برای ناو شهید رودکی ایجاد کرده است.

خردادماه امسال و در سالگرد سرنگونی پهپاد آمریکایی MQ-4C ترایتون توسط سامانه پدافندی سوم خرداد، خبرگزاری فارس برای نخستین بار تصاویری از تست سامانه سوم خرداد بر روی شناور شهید سیاوشی نیروی دریایی سپاه را منتشر کرد که از آن تحت عنوان «نسخه دریایی سامانه سوم خرداد» یاد می‌شود.

شلیک سامانه سوم خرداد از روی شناور شهید سیاوشی

در ناو شهید رودکی نیز سامانه پدافندی سوم خرداد که سابقه درخشان شکار پهپاد آمریکایی در ارتفاع بیش از ۵۰ هزار پا را دارد، به صورت خودروی حامل رادار و موشک (تلار) مستقر شده است تا بتواند تهدیداتی که از جانب هوا مانند جنگنده‌ها، پهپادها و تسلیحات دورایستا می‌تواند متوجه این ناو باشد را دفع کند.

سامانه سوم خرداد مستقر روی ناو شهید رودکی

در زمینه سامانه‌های پهپادی نیز آنچه بر روی ناو شهید رودکی به نمایش درآمده است، ۶ فروند پهپاد ابابیل-۲ است که بعنوان یک پهپاد انتحاری امروز در سازمان رزم نیروی دریایی سپاه به کار گرفته می‌شود و در ابتدای مهرماه سال جاری نیز حجم انبوهی از آنها به ندسا تحویل داده شد.

ابابیل ۲ با برد عملیاتی ۱۰۰ کیلومتر، مداومت پروازی ۷۵ تا ۱۲۰ دقیقه، سقف ارتفاع پرواز ۱۱ هزار پا و بیشینه سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت بعنوان یک پهپاد ارزان‌قیمت با ویژگی‌های عملیاتی منعطف در دهه ۱۳۷۰ در کشورمان به تولید انبوه رسید که تا به امروز نیز در کارکردهای مختلف در خدمت سازمان‌های نیروهای مسلح است. این پهپاد که یکی از گزینه‌های ارزان قیمت به منظور استفاده از آن در نقش پهپاد انتحاری است، با استفاده از پرتابگر (JATO) عمل برخاستن و پرواز را انجام می‌دهد، در دو نمونه قابل بازیابی به وسیله چتر و یا ارابه ‌(اسکید) است و به همین دلیل نیازی به باند برای نشست و برخاست ندارد و قابلیت برنامه ریزی پروازی از قبل و یا حین پرواز را به وسیله اپراتور دارد.

مهرماه امسال حجم انبوهی از پهپاد شامل ۷۰ فروند پهپاد ابابیل-۲ به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد

بکارگیری پهپادها در نقش پهپاد انتحاری که امروزه در جهان متداول شده است و در کشورها و جنگ‌های مختلف شاهد به کارگیری آن هستیم، به طوریکه در جنگ اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ، استفاده گسترده طرف آذربایجانی از پهپادهای انتحاری خسارات قابل توجهی را به ارتش ارمنستان وارد کرد. مزیت بکارگیری پهپاد انتحاری در مقایسه با موشک‌های کروز این است که پهپادهای انتحاری به دلیل آنکه توسط اپراتور هدایت می‌شوند، در تمام مراحل پرواز قابلیت هدایت را دارند و کاربر می‌تواند از مسیرهای مختلف پهپاد را به هدف نزدیک و در نهایت به آن اصابت کند.

عرشه بزرگ ناو شهید رودکی این قابلیت را برای آن فراهم می‌سازد تا بتواند تعداد زیادی پهپاد انتحاری را بتواند برای انجام عملیات روانه سازی کند.

پهپاد ابابیل-۲ روی عرشه ناو شهید رودکی

ناو شهید رودکی علاوه بر قابلیت‌های رزمی که در حوزه‌های مختلف برای نیروی دریایی سپاه به ارمغان می‌آورد، یک قابلیت راهبردی دیگر را هم برای ندسا فراهم می‌کند و آن هم حضور در ماموریت آب‌های دور است؛ موضوعی که سپاه پاسداران هم در اطلاعیه رسمی خود مهر تأییدی بر آن زده و اعلام کرده که با پیوستن این شناور سنگین به ظرفیت‌های نیروی دریایی سپاه، ماموریت دریادلان سپاه برای حضور مقتدر در آب‌های دوردست، از امروز آغاز شده است.

سردار تنگسیری هم مهر تأییدی بر این موضوع زده و گفته است که از این شناور برای حضور در اقیانوس هند استفاده خواهد شد.

سردار تنگسیری البته گریزی هم به علت این حضور در اقیانوس هند زده و می‌گوید: قابل قبول نیست که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ما در دریاهای آزاد مورد تهدید قرار گیرند یا اتفاقی برای امنیت آن‌ها بیفتد. تامین امنیت این کشتی‌ها به عهده ما است و با اقتدار آن را به انجام می رسانیم.

حال با الحاق ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی به نیروی دریایی سپاه که خود به مثابه یک شهر لجستیکی روی دریا عمل می‌کند، گستره ماموریت‌های ندسا که تا کنون در حوزه خلیج فارس بود، به آب‌های آزاد و شمال اقیانوس هند گسترش یافته؛ موضوعی که علاوه بر ایجاد قابلیت‌های دفاعی ویژه برای کشورمان و بازدارندگی و سیادت دریایی، می‌تواند در تامین حقوق عامه مردم که مشغول دریانوردی و یا صیادی در آب‌های آزاد هستند نیز رهگشا باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۷۴۲۱۰۹:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۲
نفتکش ها و کشتی های تجاری هم اقیانوس پیما هستند.
ناشناس۱۶۹۷۴۲۴۰۹:۵۴:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۲
آیا گذاشتن چند موشک بر روی یک کشتی تجاری نیاز به تمهیدات خاصی دارد؟
ناشناس۱۶۹۸۲۶۶۱۸:۵۹:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۲
تا کور شود مزدوران که نمی خواهند ببیند
ناشناس۱۶۹۸۲۷۷۱۹:۰۹:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۲
ببین چه قدر ضد ایران هستند و دنبال خود تحقیری هستند آیا شما ایرانی هستی؟
ناشناس۱۶۹۸۲۷۸۱۹:۱۰:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۲
وقتی ناوهای آمریکای جنایتکار که دوستش هستی غرق کردیم آن وقت می فهمی تمهیدات یعنی چی
ناشناس۱۶۹۷۴۵۳۱۰:۱۴:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۲
از شکل اون دماغه و اینکه رادار جنگی نداره تابلو است که این کشتی جنگی نیست. مردم عادی نفهمند متخصصین متوجه این موضوع هستند.
ناشناس۱۶۹۷۵۰۲۱۰:۴۳:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۲
میشه بگید قایق روی عرشه چه میکنه؟ مگه قایق ماهیگریه؟
ناشناس۱۶۹۸۲۷۰۱۹:۰۰:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۲
همین قاتل کشتی های آمریکا جونت است
ناشناس۱۶۹۸۲۷۵۱۹:۰۶:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۲
برو دنبال فتوشاپ که می گفتید باش که یهویی مانند عین الاسد می زنیم نابودتاان می کنیم آن وقت به گریه می افتی چرا بر خلاف تبلیغاتی مسمومی که به خورد من دادن شد و کد خدا دست بسته بود!!!!
ناشناس۱۶۹۷۶۲۱۱۱:۵۳:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۲
این کشتی باریست که روش چندتا وسیله نظامی گذاشتن. نه ناو جنگی.
ناشناس۱۶۹۷۶۳۷۱۲:۰۲:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۲
علت قرار دادن آن چهار قایق کوچک دو به دو و پشت به هم در این کشتی چیست؟ این قایق ها به چه وسیله ای در موقع نیاز به خارج از کشتی حمل می شوند؟
ناشناس۱۶۹۷۶۴۱۱۲:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۲
با استقرار پهیادها بر روی این کشتی، آیا می توان به آن ناو هواپیمابر اطلاق کرد؟
ناشناس۱۶۹۷۶۴۳۱۲:۰۶:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۲
دلیل وجود آن برامدگی در جلوی این کشتی چیست؟ در هیچ یک از کشتی های جنگی چنین چیزی وجود ندارد.
حمید۱۶۹۸۱۸۰۱۷:۴۲:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۲
چون این کشتی در حقیقت کاربری تجاری داشته و اکنون با تغییراتی کاربری نظامی پیدا کرده.
ناشناس۱۶۹۷۶۴۶۱۲:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲
چرا پرچم ایران در بالای این کشتی برافراشته نیست؟ چرا هیچ نوشته ای بر روی این کشتی مشاهده نمی شود؟
ناشناس۱۶۹۷۷۸۰۱۳:۱۷:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۲
ایا درست این که این ناو یک کشتی تجاری بوده است؟
ناشناس۱۶۹۷۸۱۵۱۳:۳۵:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲
خیلی عالی٫فقط نمیدونم طراحیش چرا اینقدر شبیه نفتکش هستش٫ معمولاً در ناوهای جنگی کابین و ادوات شناسایی در وسط ناو قرار دارد و سطح ناو از بدنه وسیع تر است که جای بیشتری برای هلیکوپتر و دیگر ... باشد
ناشناس۱۶۹۷۸۵۹۱۳:۵۸:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۲
این یک نفت کش است .
ناشناس۱۶۹۷۸۹۴۱۴:۱۳:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۲
واقعا جای تاسف دارد که یک کشتی کانتینربر را جای ناو جنگی قالب می کنید . ۴ تا شناور را هم گذاشتید که عرشه کشتی پر به نظر بیایید . لااقل پهپاد های زیاد می گذاشتید که ادم فکر کن ناو پهپادبر هست . بعد بگیم اگر انها ناو هواپیمابر دارند ما ناو پهپادبر داریم .
ناشناس۱۶۹۷۹۳۷۱۴:۳۸:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۲
به این می گویند حرکت عملی که از هر چیزی استفاده کردن
ناشناس۱۶۹۸۰۷۰۱۶:۱۴:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۲
ناو؟این که کشتی کانتینر بر هستش....
بهرام۱۶۹۸۱۰۲۱۶:۳۹:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۲
این یک کشتی تجاری ایتالیایی بوده است که خریداری و سپس به این شکل تغییر داده شده است
ناشناس۱۶۹۸۱۱۴۱۶:۴۷:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۲
چرا بهپاد ها رو چهار پایه کولر گذاشتین
یه بنده خدا !۱۶۹۸۱۴۹۱۷:۱۶:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۲
چقدر منفی‌نگر ! دوستانی که علامه دهر هستند ، یه تعریف حداقلی از ناو رو بذارن که بقیه هم متوجه بشن . کاشکی میذاشتید اهل فن و نظامیان دشمن در این خصوص اظهار نظر می‌کردند . به هر حال اونی که باید شصتش خبردار بشه ، میشه . مهم نیست اصالت کشتی چی بوده ، مهم اینه که در مأموریتهاش چقدر موفق خواهد بود که زمان نشان خواهد داد . زنده باد ایران سرفراز ، حتی با کشتی باری ، نفتکش ، کانتینربر ، ....
حمید۱۶۹۸۱۸۵۱۷:۴۵:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۲
کاری که با این کشتی شده درست شبیه نصب کردن تیربار روی قایق های موتوری تفریحی است که آن را به یک قایق نظامی تبدیل میکند.
ناشناس۱۶۹۸۲۸۱۱۹:۱۴:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۲
نیمه پر لیوان را ببینید به جای انتقاد مهم خلاقیت و استفاده از حداقل امکانات برای رسین به هدف های بزرکتر است شما اگر راه بهتری بلدید بسم اله
ناشناس۱۶۹۸۴۷۴۲۲:۰۲:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۲
رادارهاش کجاهستن؟ ساده ترین و ظاهری ترین شاخصه های یک ناو جنگی داشتن رادارهای بزرگ و متعدد و فعال هست، این یک کشتی تجاری معمولی هست. که بارش مقداری وسایل نظامی هست.
محمدی۱۶۹۸۵۱۶۲۳:۰۵:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۲
قایقهای روی عرشه این کشتی تجاری با چه وسیله ای به آب انداخته میشوند ؟
بهمن۱۶۹۸۵۶۳۰۰:۲۵:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۳
قدرت این شناور به قدرت تجهیزات و سلاح های آن نیست بلکه قدرت آن به داشتن دلاوران شهادت طلبی هست که با شجاعت به مقابله با ناوهای پیشرفته دشمن میروند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین