زمزمه نامزدی سیدحسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰/ واکنش محسن رضایی به تخریب آلونک در بندرعباس/ روایت زیدآبادی از تعارض اصلاح‌طلبان درباره «دولت پنهان»

گروه سیاسی الف،   3990901102 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

زمزمه نامزدی سیدحسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰/ واکنش محسن رضایی به تخریب آلونک در بندرعباس/ روایت زیدآبادی از تعارض اصلاح‌طلبان درباره «دولت پنهان»

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که دو هزار و ۱۵۵ نفر از آنها بستری هستند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۴۱ هزار و ۳۰۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر رسید.

اما اتفاق مهمی که در ارتباط با کرونا رخ داد استعفای رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزیر بهداشت بود. این استعفا با واکنش مثبت رسانه ها روبه‌رو نشد. خبرگزاری برنا در انتقاد از ملک‌زاده نوشت: «پس از این جنجال های پیش آمده در وزارت بهداشت سوالات زیادی در اذهان مردم باقی می ماند. اینکه اگر مدیریت غلط وجود دارد چرا دقیقا بعد از انتقاد از سیستم عملکردی باید استعفا داده شود و از وضعیت کرونا ابراز نگرانی کرد. تا کنون این شرایط قابل تحمل بوده است و در حال حاضر غلط و به یکباره غیر قابل تحمل می شود؟ دلیل سکوت ده ماهه آقای معاون وزیر در سیستم وزارت بهداشت در شرایط کرونایی تاکنون چه بوده است؟ او در این ایام، مرگ و میرهای ناشی از سیاست غلط را دیده و تا الان سکوت کرده است؟ تا کنون کدام یک از تحقیقات منتشر شده حیطه کرونا دست مردم را گرفته و یاری گر پیش بینی ها بوده است؟

اگر تحقیقات و پیش بینی درست از آب درآمده و مورد استناد همه افراد در سراسر جهان است پس چرا میزان مرگ و میر بیماران کرونایی هنوز 3 رقمی است و تا این لحظه دست سیستم بهداشتی  و درمانی را نگرفته است؟ اگر مطالعات درست است بایستید و از آن دفاع کنید و با فرار رو به جلو زیر پای کشور در روزهای بحرانی را خالی نکنید و از خود قهرمان جعلی نسازید. اگر انتقادات وزیر دست آویز دشمنان است آیا اتهام افزایش مرگ و میر کرونایی به خاطر تصمیمات غلط،  مانوری برای معاندین نیست؟»

از سویی دیگر حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد: «تاکنون بیش از ۴۰ شکایت از شخص آقای ملک‌زاده معاون پژوهشی مستعفی وزارت بهداشت در ماه‌های گذشته به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شده است. طبق قوانین کمیسیون اصل نود با استفاده افراد پیگیری شکایات متوقف نمی شود و فرد باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.»

وزیر بهداشت هم در حکمی که برای جانشین ملک‌زاده صادر کرده است برخی از ایده‌های وی را تراوشات غیرعلمی خوانده است.

***

روایت زیدآبادی از تعارض اصلاح‌طلبان درباره «دولت پنهان»

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی در کانال شخصی خود نوشت: «مناقشه بر سر احتمال حضور یک نظامی در مقام ریاست جمهوری ایران در بین محافل مختلف بالا گرفته است. در حالی که اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نسبت به وقوع چنین رخدادی اظهار نگرانی می‌کنند، اصولگرایان عمدتاً این نوع نگرانی‌ها را مردود دانسته و بعضاً تنها راه عبور از مشکلات اقتصادی جاری را حضور یک "جوان پرانرژیِ انقلابی" بخصوص با سابقۀ نظامی‌گری در پاستور می‌دانند.

منظور از فرد نظامی، معمولاً اشاره به یکی از اعضای سابق یا لاحق سپاه پاسداران است، نهادی که  گفته می‌شود در تمام سطوح قدرت و حیطه‌های مختلف اجتماعی، نفوذ بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.

حضور یک نظامی در پاستور اما واقعاً چقدر می‌تواند نگران کننده باشد؟ پاسخ به این پرسش، بستگی به نوع داوری در بارۀ شرایط کنونی کشور و راه‌های برون رفت از آن را دارد.

در واقع برخی از اصلاح‌طلبان در اشاره‌ای آشکار به سپاهیان، میزان نفوذ و قدرت همه‌جانبۀ آنها را به "دولت پنهان" تعبیر می‌کنند، دولتی که به زعم آنان نهادهای اصطلاحاً انتخابی را از قدرت واقعی تهی کرده و خودش از پشت صحنه به خنثی‌سازی فعالیت‌های قوۀ مجریه و هدایت امور طبق علایق و گرایش‌های خاص خود مشغول است.

اگر بپذیریم که چنین دولت پنهانی با این میزان سیطره و قدرت سیاسی در ایران وجود دارد، در آن صورت، نگرانی اصلاح‌طلبان از تسخیر پاستور توسط آنان، چندان موجه نمی‌نماید! در حقیقت، باور به دولتی پنهان با قدرتی بلامنازع، اعتراف به صوری بودن کلِ دم و دستگاه پاستور است که از یک سو، هر گونه تلاش میانه‌روها برای تسلط بر آن را بی‌معنی می‌کند و از سوی دیگر، تسخیر آن توسط نیروهای "دولت پنهان" عملاً تغییری قابلِ توجه در معادلۀ کنونی قدرت در ایران به وجود نمی‌آورد جز اینکه آنچه را گفته می‌شود پنهان است، در نزد افکار عمومی علنی و آشکار می‌کند!

به نظرم همین نوع تعارضات تحلیلی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان است که بخش اعظم جامعه را نسبت به هشدارها و اخطارهای آنان در مورد تهدیدها و خطرات ظهور یک نظامی در مقام ریاست جمهوری برنمی‌انگیزد و از بی تفاوتی آنها به این موضوع نمی‌کاهد.

از نگاه بسیاری از مردم، اگر همۀ امور تعیین کننده، به سرپنجۀ نامریی دولت پنهانی رقم می‌خورد که نه قابل کنترل و نه قابل شناسایی است، پس چرا باید از مرئی شدن آن در ساختمان پاستور به هراس افتاد؟ به نظرم اصلا‌ح‌طلبان و اعتدال‌گرایان پاسخ روشن و دقیقی به این پرسش ندارند جز اینکه دائماً تکرار کنند که دولت پنهان در صورت تسخیر پاستور، خرده منفذهای تنفس سیاسی و فرهنگی را هم می‌بندد و ایران را به کرۀ شمالی تبدیل می‌کند!

این پاسخ اما پرسش دیگری را پیش می‌آورد و آن اینکه اگر قدرت واقعی در دست دولت پنهان است چرا تاکنون خرده منفذهای سیاسی و فرهنگی را نبسته و ایران را به کرۀ شمالی تبدیل نکرده است؟ خواهند گفت؛ حضور اعتدالگرایان در پاستور و سایر مراکز تصمیم‌گیری مانع آنها شده است! این حرف اما ادعای خالی بودن پاستور از قدرت واقعی و تمرکز آن در دست دولت پنهان را به چالش می‌کشد و مسئولیت تراکم مشکلات را متوجه قوۀ مجریه و ناتوانی مدیریتی و تخصصی آن می‌کند، موضوعی که خود آنها را خوش نمی‌آید.»

***

هرچه مشارکت در انتخابات بیشتر باشد شانس اصلاح‌طلبان بیشتر می‌شود؟

این گزار تاکنون به کرات از زبان فعالان سیاسی اصلاح‌طلب شنیده شده است که «هرچه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر شود شانس پیروزی اصلاح‌طلبان بیشتر می‌شود.» اما سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با این گزاره موافق نیست.

او به آفتاب یزد گفت: «تضمینی وجود ندارد که با مشارکت بیشتر اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات باشند. دفاع از مشارکت بیشتر از سوی اصلاح‌طلبان یک خط مشی و استراتژی کلان است نه اینکه این جریان موافق افزایش مشارکت است چون به نفع اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان از افزایش مشارکت دفاع می‌کنند چون دموکراسی را تقویت می‌کند، افزایش مشارکت فارغ از نتیجه که آیا به نفع یا ضرر اصلاح‌طلبان است قوام بخش شعار، رویکرد و دیدگاه‌ها است حتی اگر نتیجه به نفع اصلاح‌طلبان نباشد. اصلاحات حامی انتخابات آزاد و شفاف و رقابتی است که مشارکت حداکثری را برای تقویت دموکراسی فراهم کند. این ساده انگارانه است اگر تصور کنیم مشارکت بیشتر حتما تضمین‌کننده پیروزی اصلاح‌طلبان است.»

شریعتی درباره میزان اقبال مردم به اصلاح‌طلبان گفت: «اینکه مردم از اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند را قبول ندارم. این فضاسازی است که رسانه‌ها و جریان رقیب می‌کنند. مردم کشورشان را دوست دارند و از نظام نیز حمایت می‌کنند و در این راه در مقابل مشکلات بهترین راه را تغییرات مسالمت آمیز روندی می‌دانند. این همان رویه است که اصلاح‌طلبان نیز به آن اعتقاد دارند. شاید مردم از یک یا چند اصلاح‌طلب ناراضی باشند اما اینکه از جریان اصلاحات عبور کرده باشند صحیح نیست. مردم نه طرفدار جریان محافظه کارند و نه به براندازی گوشه چشمی دارند. هیچ یک از این رویکردها اکثریتی میان ایرانیان ندارند. تعجب می‌کنم از اینکه می‌گویند اصلاح‌طلبان اقبال خود را در جامعه از دست داده اند! »

***

زمزمه نامزدی سیدحسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰

محسن هاشمی‌رفسنجانی رییس شورای مرکزی کارگزاران در گفت‌وگو با ایسنا از لیستی پرده برداشت که نام تمامی نامزدهای بالقوه جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ در آن یافت می‌شود.

محسن هاشمی گفت: در حال حاضر نام حدود بیست کاندیدا در این فهرست حضور دارد که عبارتند از آیت‌الله سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی،  علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری؛ همچنین معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در این فهرست قرار دارند.

البته هاشمی اشاره کرده که «این فهرست تهیه شده تا ضمن گفت‌وگو با آنان میزان جدی‌بودن حضورشان در انتخابات و همچنین دیدگاه‌های‌شان بررسی شود و این فهرست براساس دیدگاه‌های اشخاص، احزاب و جایگاه افراد در انتخابات ریاست‌جمهوری تهیه شده و حضور نام یک شخصیت در فهرست لزوماً به معنای اراده وی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.»

در این ارتباط «سیدمحمود علیزاده طباطبایی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: نظر مثبت شورای مرکزی حزب کارگزاران به محسن هاشمی است و اولویت اول کارگزاران، اگر سیدحسن خمینی بپذیرد، یقینا او است اما تخریب او از حالا از سوی طرفداران احمدی نژاد و برخی اصولگرایان آغاز شده است.

علیزاده طباطبایی ادامه داد: بنابراین اگر سیدحسن خمینی، کاندیداتوری در انتخابات 1400 را بپذیرد، یقینا شانس بالایی دارد اما اگر نپذیرد، اولویت اول کارگزاران، محسن هاشمی است چراکه هم تجربه مدیریتی موفق دارد، هم رجل سیاسی است در مجموع هاشمی همه خصوصیات یک رییس جمهور خوب را دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا سایر احزاب اصلاح طلب روی محسن هاشمی اتفاق نظر دارند یا خیر؟ اظهار کرد: هنوز محسن هاشمی اعلام آمادگی نکرده است از این رو باید به جمع بندی برسیم چراکه کارگزاران و اصلاح طلبان، در نهایت بر سر یک کاندیدا به توافق خواهیم رسید. یقینا کاندیدای اصلاح طلبان بیش از یک نفر نخواهد بود؛ مذاکرات در حال انجام است.

این چهره سیاسی در پاسخ به این سوال که با کدام شخصیت ها تاکنون رایزنی صورت گرفته است؟ بیان کرد: در این باره اطلاعی ندارم. یقینا کمیته سیاسی حزب با شخصیت ها گفت و گو کرده است. یقینا اصلاح طلبان می دانند که شورای نگهبان بخشی از این شخصیت ها را رد خواهد کرد اما در مورد برخی دیگر، دلیلی برای ردصلاحیتشان ندارد. به عنوان مثال به سید حسن خمینی نمی توانند بگویند که نیامده برای خبرگان امتحان بدهد، شورای نگهبان چنین بهانه ای ندارد. اگر او بپذیرد وارد بحث انتخابات شود فکر می کنم اصلاح طلبان روی او به اجماع برسند.

***

حزب اعتماد ملی به دنبال نامزد اختصاصی

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌و‌گو با فارس درباره آخرین تحرکات حزب سیاسی متبوعش برای انتخابات‌های 1400،  اظهار داشت: ما (حزب اعتماد ملی) همچنان که قبلا اعلام کردیم ضمن گلایه و دلخوری از روند انتخابات مجلس یازدهم، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت فعال خواهیم داشت سعی می‌کنیم حتما حزب نامزد اختصاصی داشته باشد.

گرامی‌مقدم توضیح داد: مصوبه ما تا الان این بوده که حزب نامزد اختصاصی داشته باشد و شخصیت‌های درون و بیرون حزب را بررسی می‌کنیم و کمیته‌ای نیز برای تدوین برنامه انتخابات 1400 راه‌اندازی شده و دفاتر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این کمیته حضور دارند تا برای رئیس جمهور آینده برنامه مدون آماده کنند.

***

احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲ روز

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور درباره روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به تسنیم گفت: با توجه به وضعیت کرونا و با فرض وجود این بیماری در آن مقطع در کشور، پیشنهادها و سناریوهای مختلفی در حال بررسی است از جمله دو گزینه‌ای که محتمل‌تر از سایر گزینه‌ها است.

عرف در تشریح پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: پیشنهاد ما درباره زمان و مکان انتخابات است؛ مبنی بر اینکه زمان اخذ رأی را از یک روز به 2 روز افزایش دهیم، یعنی یکی از پیشنهادهای ما افزایش تعداد روزهای رأی‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: البته قانون اجازه برگزاری انتخابات در 2 روز را نداده است اما ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌تواند با تصویب این موضوع (2روزه‌شدن انتخابات) دست ما را در این زمینه باز بگذارد.

معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: پیشنهاد دیگر ما افزایش شعب اخذ رأی است، یعنی فرضاً اگر ما 60 هزار شعبه داریم، این تعداد را به 80 هزار شعبه افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دو روز/ انتخابات ۱۴۰۰ یک روز هم عقب نمی‌افتد

***

کواکبیان: با مشکلات معیشتی مردم به تَکرار خاتمی توجه نمی‌کنند

مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگویی با خبرآنلاین داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید: «بحث معیشت مردم به دو عامل اساسی وابسته است: یک عامل  تحریم ها است که من همیشه گفته ام حداکثر ۴۰ درصد کار است و ۶۰ درصد آن به کارآمدی دست اندرکاران مربوط می شود، از مجلس گرفته تا دولت و دستگاه‌های مختلف حکومت. همه باید بیشتر تلاش کنند. به نظر من این بهبود امکان پذیر است و ما باید آن اعتماد عمومی تضعیف شده را تقویت کنیم و عامل مردمی در انتخابات را نادیده نگیریم...

وظایف رئیس‌جمهور باید کاملا شفاف باشد که بعد نگوید فلان مسئله به من ربطی ندارد و به واشنگتن دی‌سی بروید و آدرس آنجا را دهد. ما گفته ایم بخش هایی از قانون اساسی حتما باید بازنگری شود، این موضوع هم شاید به انتخابات ۱۴۰۰ نرسد اما اعلام یک رفراندوم برای اینکه بازنگری قانون اساسی جدیدی داشته باشیم می تواند ایجاد تحرک و نشاط خوبی میان مردم داشته باشد...

 نظر ما این است که  ازعقل جمعی این ۳۲ حزب اکثریت اصلاح‌طلب به یک ساز و کاری برسند و ما آن ساز و کار را می پذیریم. من هم گفتم این نیست که بگوییم مثلا ... آقای خاتمی نظرشان به یک نفر است و همه باید او را بپذیرند، ما گفتیم احترام جناب آقای خاتمی را داریم اما نمی توانیم این نوع شرایط را بپذیریم، اما اگر اکثریت احزاب بگویند ساز و کار ما این است که ما هیچ تصمیمی نمی گیریم و هرچه آقای خاتمی بگوید را می پذیریم، خب این هم یک ساز و کار است....

حرف ما این بود که بدون ساز و کار نباشیم، یعنی نحوه دستیابی به آن اتفاق نظر و آن اجماع نباید بدون ساز و کار باشد؛ بحث ما بر سر همین بود وگرنه ما اصلا بحث عبور از خاتمی و کنار گذاشتن ایشان نیست و احترام ایشان را هم داریم...

تَکرار می‌کنم آقای خاتمی به عامل اول[وضعیت معیشتی] برمی گردد. مردم الان رغبتی به مشارکت در انتخابات ندارند، زمانی که رغبت نداشته باشند هزار بار هم شما تَکرار کنید، طرف می گوید من به نان شب محتاج هستم چرا در انتخابات شرکت کنم؟ بنابراین تا مسئله اول حل نشود این تَکرارها هم تاثیر ندارد، حتی برای اصولگرایان هم زمینه ای وجود ندارد. اگر اکثریت مردم مشوق هایی برای شرکت کردن در انتخابات پیدا کنند، تَکرار می کنم خاتمی هم تاثیر خواهد داشت.»

***

واکنش محسن رضایی به تخریب آلونک در بندرعباس

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع تعدادی از پیشکسوتان و جانبازان شیمیایی دفاع مقدس گفت: در دهه هفتاد روند کالایی شدن و بلکه سرمایه‌ای شدن زمین، تسریع شد. همان زمان به رئیس جمهور وقت گفتم یک قطعه زمین حق همه مردم است. الان هم معتقدم هرکس شناسنامه ایرانی دارد، صاحب خاک این سرزمین است و حق مسکن دارد.

وی گفت: نمی‌توانیم به آن کودکی که شاهد تخریب آلونک مادر زحمتکش خود هست، بگوییم قانون چنین گفته است. قانون، برای حرمت و امنیت و مال و جان مردم است. نمی‌شود هر جا قانون به ضرر مردم عادی است اجرا کنیم و هر جا قانون به ضرر دولتمردان و افراد پرتوان است بگردیم و یک تبصره‌ای پیدا کنیم تا جلوی اجرای قانون را بگیریم. آن کودک بندرعباسی حق دارد بپرسد اصل ۳۱ قانون اساسی چه می‌شود؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به صحنه دردناک تخریب آلونک یک خانواده در بندرعباس تاکید کرد: ناله‌های این زن و فرزندانش، روح قانون اساسی و وجدان عمومی مردم را جریحه‌دار کرد. آقای روحانی روز اول آمد و گفت سرهنگ نیستم و حقوقدانم. این چه حقوقدان و مجری قانون اساسی است که اصل ۳۱ قانون اساسی را که بیانگر وظایف دولت است، فراموش کرده است؟ مردم امروز می‌گویند کاش یک نفر بیاید و بگوید من رئیس نیستم، سربازم.

بیشتر بخوانید:

محسن رضایی: یک قطعه زمین حق همه مردم است/ ناله‌های بانوی بندرعباسی، روح قانون اساسی را جریحه‌دار کرد

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۶۸۹۶۲۰:۳۸:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱
آقای سید حسن مصطفوی با کدام سابقه اجرایی و مدیریتی قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارند؟!
یه الفی۱۶۹۷۴۰۸۰۹:۴۷:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۲
مردم هفت سال است از این حسن می کشند، می شنوند و زخم می خورند، می نالند تو رو خدا این بار دیگه حسن نمی خواهیم
ناشناس۱۶۹۷۴۱۲۰۹:۴۹:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۲
تولیت قصر فاقد قابلیت است انتخابات را به سخره نگیرید لطفاً
ناشناس۱۶۹۷۵۵۶۱۱:۱۹:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۲
تنها چیزی که لازم نیست همین تجربه است چون یک ریس جمهور طبق برنامه ای که بهش ابلاغ میشه عمل میکنه
ناشناس۱۶۹۸۱۴۲۱۷:۱۲:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۲
اگر اینطوره چرا اصلاح طلب ها خودشون رو برای کسب قدرت میکشند؟!
حامد۱۶۹۸۳۲۶۱۹:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۲
کدوم برنامه دوست عزیز؟ اگر چنین چیزی بود این همه برایش سر و دست نمی شکستند.
ناشناس۱۶۹۶۹۰۳۲۰:۴۳:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۱
گیرم پدر تو بود فاضل از فضا پدر تو را چه حاصل
ناشناس۱۶۹۶۹۲۹۲۰:۵۶:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۱
باید گفت اصلاح طلب ها استاد کی بود کی بود من نبودم هستند آن هم وقتی گند می زنند به کشور
ناشناس۱۶۹۶۹۳۳۲۰:۵۸:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۱
ما مرد عمل و فردی که بازیگر نباشد و خودش را قایم نکند می خواهیم برای ریاست جمهوری و نه کسانی که هیچ سابقه ای آن چنانی ندارن هیچ فقط اسم بزرگان را یدک می کشند
ناشناس۱۶۹۶۹۳۸۲۱:۰۰:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۱
هنر سیدحسن را در حرم امام شاهدیم کافیه
ناشناس۱۶۹۶۹۵۰۲۱:۱۴:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱
حسن خمینی واقعا فکر میکنه رای میاره؟حداقل بخاطر حفظ آبروی جدش از سیاست کنار بکشه.
ناشناس۱۶۹۶۹۶۴۲۱:۲۸:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۱
تنها تجربه سیاسی سید حسن ایستادن در بالکن پشت سر مرحوم امام خمینی است ولقب علامه که سیاس ترین مرد کشور مرحوم مغفور دراستخر فرح به اوداد البته از درفشانیهای پسرش هم نباید بسادگی گذشت
ناشناس۱۶۹۶۹۷۲۲۱:۴۰:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱
شورای نگهبان نمی تواند بگوید سید حسن برای امتحان نیامده ولی شرافتا سید حسن رجل سیاسی است؟آیا قدرت اجرایی کشور به دست چنین فردی اصلاح طلبی است؟
ناشناس۱۶۹۶۹۸۲۲۱:۵۵:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱
اقای شریعتی : با فرض کاملا محال اصلاح طلبان در انتخابات پیروز هم شدن . انوقت می خوان برا مردم چکار کنن ؟؟؟ اصلا چی رو می تونن اصلاح کنن ؟؟؟ بخدا مثل اینه که اصلا تو این مملکت زندگی نمی کنی !!!!!
ناشناس۱۶۹۶۹۹۳۲۲:۱۱:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۱
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۶۹۶۹۹۴۲۲:۱۲:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱
سید حسن خمینی .. ریاست جمهوری ......عجب ...
ناشناس۱۶۹۶۹۹۵۲۲:۱۲:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۱
سید حسن خمینی با کدام سابقه کار مدیریتی و اجرایی می خواهد کاندیدا بشود ؟!
ناشناس۱۶۹۶۹۹۶۲۲:۱۳:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۱
شانس اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 تقریبا"هیچ است آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
ناشناس۱۶۹۷۴۵۴۱۰:۱۵:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۲
اصلا این صحبت را نفرمایید! با همکاری خارجی ها و پایین آوردن مقطعی سکه ودلار و دادن وعده و وعید به مردم ممکن است دوباره سر کار بیایند، کما اینکه بارها ما را با این کارها گول زده و رای ما را گرفته اند.
ناشناس۱۶۹۶۹۹۸۲۲:۱۴:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱
سید حسن خمینی باهوش است و فریب اصلاح طلبان را نمی خورد و وارد بازی سیاست آنان نمی شود.
ناشناس۱۶۹۶۹۹۹۲۲:۱۵:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۱
اين سخن را با صداقت عرض مي كنم ايران امروز كسي بهتر از علي مطهري ندارد.
ناشناس۱۶۹۸۱۲۳۱۶:۵۶:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۲
از چه جهت؟؟؟؟؟ حيف نيست اين شخص فرزند شهيد مطهري باشد.
ناشناس۱۶۹۷۰۰۰۲۲:۱۶:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۱
از کی تا حالا تولیت حرم امام خمینی(ره) سابقه اجرایی محسوب میشه و ایشون رجل سیاسی به حساب میاد که حق داشته باشه تو انتخابات حتی ثبت‌نام کنه؟!!!
ناشناس۱۶۹۷۰۰۶۲۲:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۱
سید حسن لابد در سال اول ریاست جمهوری، کاخی شبیه حرم امام برای خود تدارک میبینندو سه سال بعد را هم مشغول مذاکره با کدخدا!!
مراد۱۶۹۷۱۹۷۰۷:۰۵:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۲
احتمالا این دفعه تعداد کاندیداهای انتخابات بیشترازتعداد رای دهندگان باشد .هرکسی از خواب پا میشه حس ریاست جمهوری بهش دست میده
ناشناس۱۶۹۷۲۰۵۰۷:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۲
خدا پدر آقای زید آبادی رو بیامرزه ،بابا یکی از خودشون پیداشد حرف درست بزنه،
ناشناس۱۶۹۷۲۹۵۰۸:۳۴:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۲
هر گروهی که آقای سید حسن خمینی را برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید کند تنها به دنبال یی اعتبار کردن خاندان ایشان است .
ناشناس۱۶۹۷۳۲۱۰۸:۵۰:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۲
نوبتی هم باشه نوبت حاج محسن است
علیرضا۱۶۹۷۳۷۰۰۹:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۲
دوباره یه حسن دیگه .آنهم از نوع آقازاده اش
ایرانی۱۶۹۸۱۴۳۱۷:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۲
وقتی دیگه هیییییچ کسی پیدا نشه نوبت اون خواهد رسید.
نا شناس۱۶۹۷۹۹۸۱۵:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۲
الکی بازار گرمی نکنید برای مردم فرقی ندارد
علی۱۶۹۸۰۱۹۱۵:۳۰:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۲
اقایان خاله بازی رو با اداره کردن مملکت اشتباه گرفته اند برای همین وضعیت مملکت این است
ناشناس۱۶۹۸۱۳۳۱۷:۰۵:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۲
درود بر برادر محسن. گل گفتی. امید است این حرفها تبلیغاتی نباشه.
ناشناس۱۶۹۸۳۹۰۲۰:۴۱:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۲
حسن خمینی انگار بودجه بیت المال موسسه حفظ نشر اثار امام کمش هست کل کشور میخواد بلاخره زندگی بستگان در فرنگ برای کیفیت بهتر نماز خرج دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین