هشدار به سرمایه‌گذاری ریاض در عراق

گروه جهان الف،   3990830018

در ادامه اعتراض محافل عراقی نسبت به سرمایه گذاری سعودیها در بخش کشاورزی و دامپروری جنوب و غرب عراق، وزارت منابع آبی این کشور درباره از بین رفتن سفره های زیرزمینی عراق در صورت اینگونه سرمایه گذاری ها هشدار داد.

به گزارش ایرنا، «عون ذیاب عبدالله» مدیر مرکز ملی منابع آبی در وزارت منابع آبی عراق امروز درباره بهره برداری از آب های زیر زمینی بیابان های استان سماوه این کشور هشدار داد و گفت که این امر باعث فرورفتگی خاک شده و عواقب وخیمی بر جای خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: وزارت منابع آبی مانع هرگونه سرمایه گذاری نیست اما بر هرگونه قراردادی در این زمینه که بدنبال بهره برداری از منابع آبی زیر زمینی عراق باشد، نظارت خواهد کرد.

عبدالله افزود: آب های زیرزمینی مخزن آبی ثابتی هستند که نمی توان از آنها برای سرمایه گذاری استفاده کرد زیرا آنها مخزنی برای شرایط خاص و اضطراری هستند.

وی که با پایگاه خبری المعلومه گفت وگو می کرد، خاطر نشان ساخت: هرگونه سرمایه گذاری در بیابان های استان سماوه با تکیه بر آب های زیرزمینی پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت.

وزیر کشاورزی عراق پیشتر دستیابی به توافقی با عربستان برای سرمایه گذاری در بیابان های غربی استان الانبار و استان های المثنی و نجف اشرف در این کشور را تکذیب کرده بود.

از دو هفته پیش گزارش هایی از احتمال واگذاری میلیون ها هکتار از بیابان های استان های الانبار، نجف اشرف، المثنی، سماوه و بصره عراق به عربستان سعودی برای سرمایه گذاری منتشر شده و ریاض نیز یکشنبه هفته گذشته یک هیات بلند پایه از تعدادی از وزیران امنیتی، اقتصادی و خدماتی را برای توسعه روابط دو جانبه، به بغداد اعزام کرد.

ولیعهد عربستان متعاقب حضور این هیات سعودی در بغداد، با نخست وزیر عراق تماس گرفته و خواهان توسعه روابط بین دو کشور در بخش های مختلف شد.

عراق و عربستان سعودی در جهت کمیته مشترک دو جانبه در ۱۴ اکتبر گذشته (۲۳ مهرماه ۹۹) در ریاض برای سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در عراق بحث و گفت وگو کردند که در آن از سرمایه‌گذاری ۲.۹ میلیارد دلاری عربستان در طرح‌های مختلف در عراق پرده برداشته شد و «خالد بتال النجم» وزیر برنامه‌ریزی عراق نیز از وجود شش هزار طرح پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری سعودی‌ها به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار سخن گفت.

محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق انتقادهای گسترده ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور مطرح کرده اند. این محافل درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه گذاری در عراق با توجه به سابقه بد این کشور در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می دانند.

عراق در طول سال های بعد از جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد قربانی هزاران عملیات تروریستی سعودی بود که با ورود به عراق دست به کشتار مردم این کشور زدند.

برخی کارشناسان امنیتی عراق می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست. ریاض تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های سعودی عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین