ظریف : توقع می‌رود« بایدن» سیاست‌های عاقلانه‌تری را دنبال کند

گروه ویدئو الف،   3990828019 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت وگو با روزنامه «ایران» از انتخابات امریکا، بایدن، ترامپ و وضعیت برجام گفت./ایران

بخشهایی از این گفتگو را می‌خوانید

 * ترامپ حاضر است هر کاری کند تا دوباره به قدرت برسد.

*ما حتی امروز هم در نیویورک تایمز خواندیم که آقای ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برنامه داشته که حتی به ایران هم حمله کند. …. کار انتقال از آقای ترامپ به آقای بایدن با سهولت انجام نخواهد شد…..
*ترامپ با توجه به ویژگی‌های شخصی‌اش و پایگاه داخلی‌ای که در چهار سال گذشته برای خود درست کرده است، یک گفتمان تفرقه را در داخل امریکا دنبال کرده است، یعنی همان کاری که در دنیا انجام داد. بنابراین به نظر می‌رسد امریکا دوران پرتنشی را در داخل خود خواهد داشت.

*...ما باید این واقعیت را بپذیریم که شکست آقای ترامپ در داخل امریکا بر اساس سیاست خارجی نبود. یعنی ایشان به دلیل مسائل داخلی از جمله مسائل اقتصادی و شیوع کرونا شکست خورد. از طرف دیگر آقای ترامپ یک شخصیت قانون گریز داشت و سوءاستفاده‌های زیادی از سمت خود داشت و این هم دلیل دیگری برای شکست ایشان است….

*سیاست خارجی آقای ترامپ یکی از ناموفق‌ترین سیاست‌های خارجی امریکا در تاریخ بود و این کشور را به یک عنصر یاغی تبدیل کرد.

*... محققان داخل و خارج امریکا، آقای پمپئو را بدترین وزیر خارجه امریکا می‌دانند

* اروپایی‌ها باید از دوران آقای ترامپ درس گرفته باشند و با توجه به اینکه سیاست خارجی از موضوعات مهم انتخاباتی امریکا نبود، نباید اجازه دهند که مصالح و آینده آنها در واشنگتن تعیین شود. اروپایی‌ها باید بدانند که اگر اجازه دهند به جای اینکه پایتخت‌های خودشان سیاست خارجی و روابط بین‌المللی خودشان را تعیین کند، این کار را واشنگتن انجام دهد آینده خوبی نخواهند داشت.

*...در دوره آقای بایدن، رابطه معقول‌تری میان اروپا و امریکا وجود خواهد داشت. امریکا یکجانبه‌گرایی کمتری را اتخاذ می‌کند چون این کشور هیچگاه این رویکرد را صد درصد کنار نگذاشته است.

* اگر آقای بایدن می‌خواهد در امریکا و سطح بین‌المللی موفق شود باید این واقعیت را بپذیرد و با این واقعیت هماهنگ شود که امریکا دیگر نمی‌تواند در دنیا هژمون باشد. 

*البته اختلافات ما با امریکا کماکان وجود دارد ولی آقای بایدن می‌تواند روش دیگری را انتخاب کند و با نگاه دیگری وارد قضایا شود. پیام‌هایی که تا الان به صورت علنی داده شده ممکن است این ظن را تقویت کند اما باید ببینیم در عمل چه می‌شود.

*سیاست آقای ترامپ در خروج از برجام و فشار حداکثری او بر ایران، شکست خورد…. به این معنی است که امریکا به هدفش نرسیده و البته فشار زیادی هم به ما وارد شد. ما در شکست دادن امریکا پیروز شدیم اما نسبت به اینکه اقتصاد کشور با تحریم‌های ترامپ ضرر کرد همه این را می‌دانند.

* ترامپ درست است که از برجام خارج شد اما از سازمان ملل متحد که خارج نشد. به عنوان عضو ملل متحد، چه دولت آقای ترامپ و چه دولت آقای بایدن متعهد به اصل ۲۵ منشور هستند. اصل ۲۵ منشور ملل متحد دولت امریکا را موظف به اجرای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌کند. امریکا خودش عضو دائم شورای امنیت است و نمی‌تواند بگوید یک تصمیم این شورا عادلانه است یا غیرعادلانه و غیرقانونی. ما به عنوان کشوری که خارج از این شورا بودیم می‌گفتیم این تصمیم شورای امنیت غیرقانونی است.

* اینکه آقای بایدن می‌خواهد به برجام برگردد خیلی هم خوب است، یک قسمت آن اجرای تعهداتشان به عنوان عضو ملل متحد است؛ باید تحریم‌ها را بردارند، باید اقدامات تخریبی که آقای ترامپ انجام داده و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ بوده متوقف کنند. قسمت دوم برجام است. اگر می‌خواهند به برجام برگردند در شرایطی نیستند که شرط بگذارند. چون امریکایی‌ها امتیاز عضو برجام بودن را از دست داده‌اند و الان می‌خواهند این امتیاز را دوباره به دست بیاورند.

* ترامپ این امتیازات را از دست داده و آقای بایدن اگر می‌خواهد، باید این امتیازات را کسب کند. اولاً باید مشخص باشد که ایران شرطی را نمی‌پذیرد. ما یک اسب را دوبار نمی‌خریم و دوبار هم نمی‌فروشیم. آنچه در برجام است حاصل مذاکرات طولانی است. آنهایی که در برجام مذاکره کرده‌اند کلمه به کلمه توافق را نه تنها خوانده‌اند بلکه بر سر هر کلمه بحث و چانه‌زنی کرده‌اند. انواع انتخاب‌ها برای هر کلمه وجود داشته و بر سر هر موضوعی ساعت‌ها بحث شده است. همین موضوع موشکی و منطقه‌ای موضوعاتی نبود که در مذاکرات به راحتی کنار گذاشته شدند. در این موضوعات امریکایی‌ها و غربی‌ها حرفی برای گفتن نداشتند.

* کسی که می‌تواند شرط بگذارد ایران است. ایران باید راضی بشود و بقیه ۴+۱ باید راضی شوند که امریکا به برجام برگردد. اما امریکا باید تعهداتش را انجام دهد. امریکا گزینه دیگری ندارد. گزینه امریکا بازگشت است. چرا؟ به این خاطر که مقاومت مردم سیاست فشار حداکثری را به شکست کشاند.

* امریکاست که باید برگردد به میز توافق. همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند، ما هیچ وقت میز را ترک نکردیم. این امریکا بوده که از اتاق مذاکره رفته بیرون حالا باید برگردد به داخل اتاق. برای برگشت هم باید حتماً بلیت هواپیما بگیرد و بیاید به محل اتاق. این اقدامات را امریکا باید انجام دهد. ما قرار نیست برویم واشنگتن که نیاز باشد کاری انجام دهیم. ما در اتاق توافق نشسته‌ایم به همراه ۴+۱ و این امریکا است که باید دوباره وارد شود. حتماً باید یک اقداماتی را انجام دهد. من معتقدم دولت آقای بایدن می‌تواند این اقدامات را انجام دهد. منافعش در این است.

وی در پاسخ به این سؤال که  الان اگر آقای بایدن در کاخ سفید مستقر باشد و لغو تحریم‌ها را مشروط به انجام اقداماتی از سوی ایران کند. پاسخ مستقیم ما چیست؟ گفت: 
حتماً این است که امریکا در شأنی نیست که بخواهد شرط بگذارد. امریکا موظف است که به عنوان عضو ملل متحد و به عنوان عضو دائم شورای امنیت قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کند. اگر این قطعنامه را اجرا کند و تحریم‌ها برداشته شود و مانعی برای فعالیت اقتصادی ایران نباشد، ایران هم اعلام کرده که تعهدات برجامی خود را اجرا می‌کند. علت تعطیلی برخی تعهدات برجامی ایران این است که امریکا برجام را نقض کرده و اروپایی‌ها هم با عدم اجرای تعهدات برجامی و عدم اجرای ۱۱ تعهدی که بعد از خروج امریکا دادند، در نقض برجام هستند و طبق ماده ۳۶ برجام این اجازه را به ما می‌دهد که برخی مفاد را رعایت نکنیم. اما کماکان به برجام متعهد هستیم.


* لذا چند نکته را باید از هم جدا کنیم یک، اگر امریکا تعهدات خود وفق قطعنامه ۲۲۳۱ را انجام دهد ما تعهدات خودمان را وفق برجام انجام می‌دهیم.

*اگر امریکا بخواهد عضو برجام شود که ترامپ آن عضویت را از بین برده، ما حاضریم گفت‌وگو کنیم که امریکا چگونه می‌تواند وارد برجام شود. لذا امریکا در موقعیتی نیست که بخواهد شرط بگذارد.

*ولی یک کاری اتوماتیک می‌تواند انجام شود و نیازی هم به شرط و یا حتی مذاکره نیست. امریکا وظایف خود را طبق قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دهد ما هم تعهداتمان را طبق برجام انجام می‌دهیم. این نه نیازی به مذاکره دارد و نه شرط. این کار شدنی است.
اگر امریکا خود را با مقررات تطبیق دهد، ما نیز خودمان را با مقررات تطبیق می‌دهیم و این موضوعی است که صریحاً اعلام شده است.

 

*در دوره آقای ترامپ اتفاق ویژه‌ای که افتاد این بود که سیاست خارجی واگذار شد. یعنی رژیم صهیونیستی و بن سلمان و یکی دو نفر دیگر سیاست خارجی امریکا را مدیریت می‌کردند. 

 

* نباید دچار یک گرفتاری ادراکی شویم که آقای ترامپ و بایدن یکی هستند، نه؛ حتماً یکی نیستند.

 

* این هم که گفته می‌شود آقای ترامپ مقرراتی گذاشته است که از سوی آقای بایدن قابل لغو نیست، همه این کار بازی‌هایی است که دولت آقای ترامپ در این مدت انجام داده تا بر افکارعمومی و امید مردم ما تأثیر بگذارد. یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ترامپ و رژیم صهیونیستی این است که امید مردم ما را از بین ببرند. در این روزهای اخیر و بعد از اظهارات و تهدیدهای پمپئو، اتفاقات زیادی در بازار ارز ما رخ داد که هیچ دلیل اقتصادی نداشت و صرفاً علت روانی داشت. ما نباید اجازه بدهیم که این وضعیت روانی ایجاد شود. اینکه گفته می‌شود رئیس جمهوری بعدی امریکا نخواهد توانست برخی از تحریم‌های برجامی امریکا را لغو کند، فقط حرف است. ممکن است دشواری‌هایی وجود داشته باشد، اما ما نباید بپذیریم

* آقای بایدن اگر رئیس جمهور امریکا شد و در کاخ سفید مستقر شد، می‌تواند با سه فرمان اجرایی همه اینها را لغو کند. دوستان داخلی ما حواسشان باشد. حرف‌هایی که برای مصرف داخلی می‌زنند یعنی دارند به آقای بایدن علامت می‌دهند که این کار را نکنید. 

 

* کنگره جز اعلان جنگ هیچ مسئولیتی در روابط خارجی امریکا ندارد، آن هم با همکاری رئیس جمهوری. آن‌که در روابط خارجی امریکا مسئولیت دارد، رئیس جمهوری امریکا است.

 

* من آقای بایدن را بیش از ۳۰ سال است که می‌شناسم هم از دور کارش را پیگیری کرده‌ام و هم زمانی که سفیر بودم در سازمان ملل متحد، ایشان به عنوان رئیس کمیته سیاست خارجی سنای امریکا بارها به نیویورک آمده و من در محل اقامتگاه سفیر ایران در نیویورک با ایشان دیدار داشتم. در چارچوب اجازه‌هایی که داشتم و هیچ‌کدام این دیدارها محرمانه هم نبوده است. ایشان بالاخره آدم کهنه‌کاری در سیاست خارجی است و تازه‌کار نیست. احساس من این است که بهتر از آقای ترامپ تحولات بین‌المللی را درک می‌کند و می‌فهمد که محدودیت‌های امریکا در این شرایط چیست.

بعضی اظهاراتی که اخیراً ایشان و دیگران داشتند نشان دهنده این است که می‌فهمند یکجانبه‌گرایی پاسخگوی شرایط جهان امروز نیست. باید در عمل دید که چگونه عمل می‌کند. توقع می‌رود بایدن سیاست‌های عاقلانه‌تری را دنبال کند ولی باید منتظر بمانیم و ببینیم. مخصوصاً اینکه این دوران انتقالی دوران پرتنشی است و اینکه آقای بایدن نتوانسته کارش را به عنوان رئیس جمهوری منتخب از روز ۴ یا ۱۰ نوامبر شروع کند. معلوم نیست ایشان چه زمانی بتواند این کار را بکند لذا در روزهای ابتدایی ریاست جمهوری هنوز باید سرگرم کارهایی باشد که معمولاً رئیس جمهورهای منتخب در فاصله ماه‌های نوامبر و دسامبر انجام می‌دهند.



دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۲۴۴۴۰۹:۴۱:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
اي كاش جنگ ميشد ما و آمريكا حد و مرز خود را بشناسيم. تمام جنگهاي دنيا از اول و دوم و قبل و بعد از آن چيز بدي نبودند. خود جنگ تحميلي ما هم بركات زيادي داشت. مرگ تا ابد براي استكبار آمريكا و انگليس خبيث كه هر چه اين مردم مظلوم ميكشن از سر خباثت اين دو رژيم حال و گذشته است.
ناشناس۱۶۹۲۴۸۰۱۰:۰۳:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۲۸
شما نباشی ما راحتیم
میلاد۱۶۹۲۵۲۰۱۰:۲۵:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۸
سایه جنگ با برجام از ایران دور شده!!
ناشناس۱۶۹۲۵۶۳۱۰:۵۶:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
آقای ترامپ اگه میخواست به ایران حمله کنه چندین موقعیت داشت و طبق اظهارات آقای بولتون حتی ایشان او را متقاعد کرده بود که بعد از سقوط آن پهپاد به ایران حمله کنه که در نهایت ترامپ از این تصمیم برگشته بود . چون ترامپ معتقد به فشار حد اکثری و شورش مردم ایران بود و هست .
ناشناس۱۶۹۲۵۹۳۱۱:۰۹:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
باز هم داستان های صد من یه غاز برای رای گیری. ایرانی را چه فرض کرده اید شما؟
ناشناس۱۶۹۲۶۱۰۱۱:۱۷:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
جناب ظریف قمپز های ترامپ را واقعا باور کردید تنها بولتون خیلی علاقه داشت که اونهم اخراج شد این بازی جنگ ایران و امریکا همچنان ادامه دارد
ناشناس۱۶۹۲۶۳۳۱۱:۲۹:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۲۸
آخه بسه دیگه
میثم۱۶۹۲۶۳۴۱۱:۳۰:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۲۸
همچین چیزی گفت؟ ما که چیز دیگه‌ای شنیدیم.
ناشناس۱۶۹۲۷۵۳۱۲:۳۷:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
برای همین یکی داشت التماس میکرد؟ در جنگ هم التماس ، در صلح هم التماس؟ چقدر بده این .. پرت‌ها
ناشناس۱۶۹۲۷۸۲۱۲:۵۸:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۲۸
وقتی شماها.. و 8 سال زانو روی گردن ملت گذاشتید اونها هیچ وقت حمله نمی کنن
ناشناس۱۶۹۲۸۴۰۱۳:۲۹:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
قصه تمایل ترامپ برای حمله به ایران آنقدر ( تکراری ، دم دستی ، نخ نما ) شده که دیگر پشیزی ارزش ندارد .
ناشناس۱۶۹۲۸۷۹۱۴:۰۰:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۸
هشت ساله با این دروغ که امریکا میخواد به ایران حمله کنه دارین باج میدین به غربیها . مثل هشت سال خاتمی که اونقدر باج داده بود که خودش هم یادش میرفت چی به چیه .
ناشناس۱۶۹۲۸۸۰۱۴:۰۰:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
اگه امریکا به ایران حمله نکرده به خاطر ترس از سردار سلیمانی و بچه های دلیرش بوده وگرنه دولت شما که بدون حمله..
ناشناس۱۶۹۲۸۸۳۱۴:۰۲:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۲۸
شماها روی فحعلیشاه رو سفید کردین
ناشناس۱۶۹۲۸۸۴۱۴:۰۲:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۸
اقای .. ، میخوای ایران رو دو دستی تقدیم امریکا کنیم تا..
ناشناس۱۶۹۲۸۸۹۱۴:۰۶:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۸
حرفهای اینها واقعا درد آور شده . کل مملکت رو دادن و چیزی هم نگرفتن ، باز قصه تعریف میکنن
امید۱۶۹۲۹۰۷۱۴:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۸
بسم الله الرحمن الرحیم وقتی کسی مرجع خبری اش روزنامه های آمریکایی باشد همین می شود .
ناشناس۱۶۹۲۹۸۶۱۵:۱۴:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۸
اما انتظارت غیر عاقلانه است !
يحيا۱۶۹۳۱۹۶۱۸:۳۶:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
شما هم سايه آن جنگ را دور کرديد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

    2. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    3. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

    5. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

    6. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    7. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

    8. جوسازی اسرائیل با چند ریزپرنده؛ در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟

    9. قهقهه زدن تحلیلگر آمریکایی به صحبت های کارشناس اسرائیلی !

    10. اعتراف «بن گویر» به تلفات و خسارات شدید حمله ایران به اسراییل

    11. دبی؛ چند روز پس از سیل

    12. رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند

    13. صحنه‌هایی از شرارت متهمی که در ساختمان وزرا فوت کرد

    14. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

    15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

    16. جوانان ایرانی می‌توانند عرض اسرائیل را تک چرخ بزنند!

    آخرین عناوین