نرخ شیوع «اعتیاد» در جمعیت دانش‌آموزی متوقف شد

گروه اجتماعی الف،   3990828003 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانشجویان را ۴ درصد و در دانش‌آموزان ۲ درصد خواند و گفت: با اقدامات مؤثری که از سوی دستگاه‌ها و خانواده‌ها انجام شد، نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی متوقف شد.

نرخ شیوع «اعتیاد» در جمعیت دانش‌آموزی متوقف شد

به گزارش فارس اسکندر مؤمنی،دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آیین امضای  تفاهم‌نامه  همکاری مشترک جدیدی بین ستاد مبارزه با موادمخدر و جمعیت هلال احمر با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اجرایی برای پیشگیری اولیه از اعتیاد در کشور که به مدت دو سال امضا شد، گفت: آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، تأثیرات عمیقی در لایه‌های مختلف جامعه می‌گذارد و آثار خود را در کوتاه‌ مدت و بلندمدت نشان می‌دهند.

وی افزود: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مسیر بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده موادمخدر قرار گرفته است و کسانی آنجا حضور دارند که کشت و تولید موادمخدر را توسعه می‌دهند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: میزان تولید موادمخدر در افغانستان به حدود 10 هزار تن رسیده و این مسئله نشانگر افزایش 50 برابری تولید موادمخدر از زمان حضور آمریکاییان در آن کشور است؛ همچنین تولید موادمخدر صنعتی همچون شیشه در افغانستان افزایش قابل‌توجهی داشته است.

مؤمنی اذعان داشت: تولید موادمخدر صنعتی نیاز به دانش، تکنولوژی، تجهیزات پیشرفته دارد و امکان ندارد افغانستان این حجم از مواد را بدون حمایت آمریکائیان و اروپاییان تولید و در بازارهای دنیا عرضه کند؛ لذا ما مستقیم در جنگی قرار داریم که طرف مقابل، عامدانه کشت و تولید موادمخدر را توسعه می‌دهد.

وی گفت:کشفیات ایران در شش ماهه نخست امسال با کشفیات سال ۹۲ برابری می‌کند و این نشان از تلاش همه‌جانبه ایران در امر مبارزه با موادمخدر دارد؛ اما معتقدیم در کنار اقدامات مقابله‎ای، باید از ظرفیت مردم و سازمان‌ها که ظرفیت درونی کشور محسوب می‌شوند، برای ایجاد مصونیت و بازدارندگی درونی نیز استفاده کنیم تا حتی اگر موادمخدر در دسترس بود، هیچ‌کس به سمت آن نرود.

مؤمنی نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانشجویان را 4 درصد و در دانش‌آموزان 2 درصد خواند و افزود: با اقدامات مؤثری که از سوی دستگاه‌ها، مردم و خانواده‌ها انجام شد، نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی متوقف شد.

وی با بیان اینکه در اقدامات پیشگیرانه، تمرکز اصلی بر جوانان است و نیازمند همراهی خانواده‌ها هستیم، بر تقویت اقدامات پیشگیرانه تأکید کرد و افزود: در این راستا، در نظر داریم از سازمان جوانان هلال احمر که دارای ظرفیت بین‌المللی و داخلی است، در امر پیشگیری از اعتیاد استفاده کنیم و همکاری‌های فی‌مابین را گسترش دهیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آموزش، پیشگیری و توانمندسازی از مباحث اصلی تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد و هلال احمر است، گفت: در حوزه «آموزش»، هلال احمر با توجه به توانمندی بالایی که دارد، می‌تواند نقش‌آفرینی کند، بسیاری از نوجوان و جوانان بر این باور غلط هستند که بعد از یکی دو بار مصرف مواد، قادر به ترک آن هستند که اساساً این باور کذب محض است.

مومنی بیان داشت: نتایج یک پژوهش نشان داده است که 33 درصد افراد معتاد تصور می‌کردند بعد از دو، سه بار مصرف، می‌توانند به‌ راحتی آن را ترک کنند و ۳۰ درصد نیز اعلام کردند توان نه گفتن در مقابل پیشنهاد مصرف موادمخدر را نداشتند؛لذا آموزش می‌تواند در پیشگیری از مصرف مواد مخدر افراد مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه «پیشگیری» یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، افزود: جمعیت هلال احمر تعامل خوبی با مجموعه نهادهای کشور دارد و کارهای خوب و ارزشمندی را انجام داده است و در حوزه پیشگیری از اعتیاد نیز می‌تواند اقدامات مؤثرتری انجام دهد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر جوانی گرفتار اعتیاد شد و در مراکز درمانی تحت درمان قرار گرفت، هلال احمر در بخش «توانمندسازی»، می‌تواند این فرد را دوباره به جامعه برگرداند، یکی از مشکلات اصلی آن است که بهبودیافتگان به دلیل نبود جذب و اعتماد به نفس دوباره به سمت اعتیاد برمی‌گردند؛ لذا آنان در کنار درمان، باید همزمان مهارت و شغلی فراگرفته و تولیدات خود را به فروش برسانند، البته این مهم در برخی مراکز در حال انجام است و هلال احمر نیز می‌تواند کمک شایانی داشته باشد.

مومنی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر ‌در این سه حوزه می‌تواند نقش‌آفرین باشد تا همه با یاری یکدیگر، این ابر آسیب اجتماعی را ساماندهی کنیم.

مباحث پیشگیرانه در خانه‌های هلال ارائه می‌شود

همچنین  کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در این مراسم گفت: استفاده از ظرفیت جوانان، همیشه در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جمعیت هلال احمر و سازمان جوانان این جمعیت در تمام سال‌های گذشته در کنار مردم و با مردم بودند که با مردم بودن؛ سرلوحه تمام خدمات این نهاد بشردوستانه است.


وی افزود: خانه‌های هلال در کشور ظرفیت خوبی برای ارائه مباحث پیشگیری از اعتیاد در مناطق دوردست به شمار می‌روند، در منطقه ۱۲، محله هرندی نیز، خانه هلال ایجاد شد که در حال حاضر، مباحث آموزشی و پیشگیرانه در حال ارائه است.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با هم‌افزایی و استفاده از توان یکدیگر در حوزه پیشگیری از اعتیاد، می‌توان کارهای خوبی انجام داد و از گرایش مجدد بهبودیافتگان به اعتیاد جلوگیری و بازگشت آنان را به جامعه فراهم کنیم.

 همکاری در برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد در اردوها، همایش‌ها و جشنواره‌های تخصصی ملی و منطقه‌ای، همکاری برای افزایش آگاهی عمومی با بهره‌گیری حداکثری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در پیشگیری اولیه از اعتیاد، مشارکت در اجرای طرح یاریگران زندگی با گسترش فعالیت‌های داوطلبانه مرتبط با سلامت روان و پیشگیری از اعتیاد و همکاری در برگزاری رویدادهای کمک نوآور (استارت‌آپ) با محوریت پیشگیری از اعتیاد از اهم مفاد این تفاهم‌نامه است.

همچنین پیش از این، تفاهم‌نامه همکاری مشترکی در سال ۹۳ با هدف استفاده کارآمد از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جمعیت هلال‌احمر در راستای تحقق سیاست‌های اجتماعی شدن امر مبارزه با موادمخدر و روان‌گردان‌ها از طریق اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد، آموزش مهارت‌های زندگی و... امضا شده بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۲۲۶۳۰۶:۵۸:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲۸
لطفا دست آورد کرونا را به نام خودتان نزنید!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین