عبدی: علت اعتراضات آبان ۹۸ فقط گران کردن بنزین نبود/ مرعشی: اصلاح‌طلبان باید از مردم عذرخواهی کنند/ کمدی اعتصاب غذا در مجلس ادامه دارد/ تقاضای مجید انصاری از رئیسی برای پیگیری رفع حصر

گروه سیاسی الف،   3990826088 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

عبدی: علت اعتراضات آبان ۹۸ فقط گران کردن بنزین نبود/ مرعشی: اصلاح‌طلبان باید از مردم عذرخواهی کنند/ کمدی اعتصاب غذا در مجلس ادامه دارد/ تقاضای مجید انصاری از رئیسی برای پیگیری رفع حصر

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری امروز ‌دو‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۶ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۳۳ نفر از آنها بستری شدند.

دکتر لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسید.

دکتر سیما سادات لاری، گفت: متاسفانه امروز هم شاهد ثبت رکورد تازه‌ای در تعداد موارد فوت شدگان بیماری در کشور بودیم و همانطور که بارها به اطلاع رسانده‌ایم تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی، اساسی‌ترین عامل در قطع زنجیزه انتقال بیماری در کشورمان است. ما مجبور هستیم کنش‌های فردی و اجتماعی خود را تغییر دهیم؛ چراکه همچنان موثرترین عامل در توقف شیوع بیماری در جهان پیشگیری از آن است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: مطمئنا زمستانی سخت‌تر از پاییز پیش‌رو خواهیم داشت و امیدواریم با همکاری شما عزیزان با پرهیز از رفتار اجتماعی پرخطر و همچنین تداوم و تقویت رویکرد مدیریت فرابخشی و افزایش همکاری‌های بین بخشی شاهد توقف زنجیره انتقال بیماری در کشور باشیم.

ستاد کرونا باید مجددا سازماندهی شود

روزنامه شرق درباره سیاست های ستاد ملی کرونا نوشت: «وضع موجود گسترش کرونا در ایران بیانگر عدم موفقیت سیاست‌ها و برنامه‌های ستاد مقابله با کروناست. ستاد نتوانسته است برای پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های خود چارچوب الزام‌آور حقوقی مناسبی ایجاد کند. اغلب مقامات دولتی انگشت به سمت مردم نشانه می‌روند که مردم پروتکل‌های ایمنی را رعایت نمی‌کنند. این حرف کاملا درستی است اما مسئله قطعا به اینجا ختم نمی‌شود.

مسئله اصلی این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازدارنده نیازمند زمینه‌ها و مقدمات و الزاماتی است که در اختیار خود مردم نیست و دولت و سازمان‌های حاکمیتی باید آن را بسازند... آیا دولت و ستاد مقابله با کرونا و سایر سازمان‌های کشوری زمینه‌های لازم، مانند وضعیت کاری ادارات یا حمل‌و‌نقل عمومی یا قاطعیت در برابر سفرهای برون‌شهری برای رعایت پروتکل‌ها را فراهم کرده‌اند؟ ...

آیا دولت و ستاد مقابله با کرونا توانسته‌اند ارتباطی با افکار عمومی بسازند که سخنشان شنیده شود؟ آمار روزافزون ابتلا و مرگ‌و‌میر می‌گوید متأسفانه پاسخ اغلب این پرسش‌ها منفی است...

در برنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مقابله با کرونا، شرایط بحرانی ویژه اقتصادی کشور دست ستاد و دولت را بسته است. دولت سعی کرد محدودیت‌ها را به شکلی تنظیم کند که اقتصاد کشور و معیشت عمومی کمترین آسیب را ببیند ولی این سیاست کژدار و مریز عملا میدان را برای ویروس باز کرد که کشته بگیرد و کار به اینجا بکشد. علاوه‌براین دولت و ستاد، مبارزه با کرونا را بیش از هر چیز یک امر صرفا بهداشتی تلقی کردند و از ابعاد مهم سیاسی و اجتماعی آن بسیار غافل شدند و همین نگاه مشکل را بدتر کرد. پرگویی و تک‌گویی علاج کار نیست. دستگاه‌های مسئول قاعدتا از پیچیدگی اوضاع آگاه‌اند. اما نمی‌دانند که وقتی اوضاع به این‌ اندازه دشوار و مرگبار است، راه‌حل‌ها هم پیچیده و دشوارند...

ستاد مقابله با کرونا لازم است با پذیرش انتقادات، قبول کند که برای ادامه کار و مهار شیوع و ابتلا و مرگ‌و‌میر نیازمند یک بازبینی درونی عمیق در سازمان و عملکرد خود ستاد است. به فوریت برای این بازبینی، نگاه آمرانه و دانای کل را باید کنار بگذارند و از نهادهای صنفی و حرفه‌ای و مدنی و کارشناسان مستقل پزشکی و جامعه‌شناسی و روان‌پزشکی و حقوق و... در نقد خود و سازماندهی مجدد استفاده کند و با بازسازی و رفع اشکال از خود یک مبارزه ملی با شیوع کرونا را سازمان داده و مردم را نیز با خود همراه کند. فاجعه نزدیک‌تر از آن است که در روبه‌رو دیده می‌شود.»

***

عبدی: علت اعتراضات آبان 98 فقط گران کردن بنزین نبود

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «شكستگي استخوان بيماري و نقص است و بايد همان را درمان كرد ولي تب بيماري نيست، حتي اگر لازم باشد كه درجه آن را با دارو و پاشويه كم كرد، ولي فقط علامت بيماري است كه بايد مركز توليد عفونت و ريشه تب را شناسايي و به درمان آن پرداخت و الا بيماري پيشرفت خواهد كرد. با اين مقدمه انتظار مي‌رفت كه حوادث دي ماه سال 1396، آغازي باشد براي شناخت مركز توليد عفونت و درمان آن، ولي آن تب به علل گوناگوني خفيف تلقي شد و به سرعت اقدام به رفع آن كردند. در نتيجه گمان كردند كه بيمار درمان شده است، در حالي كه فقط علامتش كنترل شده بود...

در غياب اين درس‌آموزي، زمان زيادي نگذشت كه شاهد اعتراضات آبان‌ماه بوديم. شورشي كه به ظاهر تحت عنوان اعتراض به افزايش قيمت بنزين رخ داد. اگر چه درباره نحوه عمل دولت در افزايش قيمت بنزين انتقادهاي فراواني وجود داشت و دارد از جمله بنده مثل بسياري ديگر معتقد بودم كه افزايش قيمت بنزين نه‌تنها مشكل را حل نمي‌كند، بلكه به اين نحو درست هم نيست...

با وجود اين بايد گفت كه يك خطاي ديگر ديده شد كه ماجرا را بدتر مي‌كند. اينكه گمان كنيم اعتراضات فقط ناشي از افزايش قيمت بنزين است. بله اگر آن تصميم نبود آن اتفاقات در آبان سال 1398 رخ نمي‌داد. همان‌طور كه اگر از انداختن يك كبريت روشن در انبار پنبه جلوگيري كنيم، آن انبار آتش نخواهد گرفت، ولي از آنجا كه ظرفيت آتش‌سوزي همواره وجود دارد، مساله حل نشده است و دير يا زود حادثه ديگري مي‌تواند اين انبار را شعله‌ور كند. بنابراين بايد به فراتر از آن تصميم رفت و از اين اعتراضات درس گرفت. تقليل اين رويداد به افزايش قيمت بنزين خطرناك است و نشان مي‌دهد كه بايد منتظر تكرار اين حوادث باشيم، چون با اين حد از رشد نقدينگي و كمبود توليد همچنان با افزايش قيمت‌ها مواجه خواهيم بود.»

بیشتر بخوانید: تقلیل دادن حوادث آبان به گرانی بنزین، پاک کردن صورت مساله است

***

مرعشی: اصلاح طلبان باید از مردم عذرخواهی کنند

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات سال آینده کشورمان به آرمان ملی گفت: «به صورت کلي مسائل داخلي دو کشور از هم جدا است و نبايد بين مسائل داخلي آمريکا و ايران ارتباط برقرار کرد.رابطه ايران و آمريکا در حوزه سياست خارجي و ديپلماسي است. اين در حالي است که انتخابات رياست‌جمهوري يک مسأله داخلي است که به شيوه و رويکردهاي جريان‌هاي سياسي درباره انتخابات بستگي دارد.منافع ملي وحل شدن مشکلات اقتصادي مردم ايجاب مي‌کند که ما با کشورهاي جهان رابطه مثبت و سازنده‌اي داشته باشيم. اين يک سياست‌محوري و بالادستي براي رئيس‌جمهور بعدي ايران خواهد بود.

فضاي که پس از شکست ترامپ در عرصه بين‌المللي به وجود آمده و مخاصمات ترامپ با ايران جاي خود را به فرصت همکاري داده است که بايد مغتنم شمرده شود. اين فرصت همکاري نيز تنها مختص به ايران نيست؛ بلکه براي کشورهاي اروپايي نيز به وجود آمده است. حتي فرصت همکاري بين غرب و شرق نيز بيشتر از گذشته خواهد شد.

به همين دليل فردي بايد در ايران به رياست‌جمهوري برسد که بتواند از اين فضا به سود منافع ملت ايران استفاده کند و گل‌هاي زيادي براي مردم ايران بچيند. بدون ترديد اين دوره را بايد دوره همکاري ناميد. به همين دليل چه اصولگرايان دولت آينده ايران را تشکيل بدهند و چه اصلاح‌طلبان سياست کلي حاکم بردولت بايد سياست بهره‌گيري از فضاي جديد بين‌المللي باشد.»

مرعشی درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات 1400 گفت: «در شرايط کنوني مهم‌ترين مسأله براي جريان اصلاحات اتحاد است. اصلاح‌طلبان تنها با اتحاد مي‌توانند روي يک گزينه مناسب براي حضور در انتخابات اجماع کنند. در چنين شرايطي اصلاح‌طلبان بايد نسبت به کاستي‌هايي که وجود داشته از مردم عذرخواهي کنند.اصلاح‌طلبان بايد راهکارهاي روشني براي آينده بدهند تا مردم دوباره به صحنه باز‌گردند.بدون‌ترديد اگر مردم دوباره به صحنه باز‌نگردند کسي نمي‌تواند وضعيت آينده را پيش‌بيني کند و موقعيت اصلاح‌طلبان را مشخص کند.اصلاح‌طلبان بايد حول شخصيتي اجماع کنند که مورد قبول مردم باشد و سابقه روشني در خدمت به مردم داشته باشد. اين در حالي است که هنوز در اين زمينه اجماع نهايي صورت نگرفته و اصلاح‌طلبان هنوز به تصميم قطعي نرسيده‌اند.»

***

کمدی اعتصاب غذا در مجلس ادامه دارد

روز یکشنبه مصطفی رضا حسینی قطب آبادی نماینده شهر بابک در مجلس از اعتصاب غذای خود در مجلس با هدف حل مشکلات حوزه انتخابیه خبر داد. این نماینده مجلس امروز در گفتگو با یکی از رسانه ها در اظهاراتی عجیب گفته است در صورت عدم رسیدگی به مشکلات حوزه انتخابیه اعتصاب آب را هم در دستور کار قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:

نماینده مجلس: اگر به خواسته‌های مردم توجه نشود، اعتصاب آب را به اعتصاب غذایم اضافه می‌کنم

رفتار عجیب این نماینده مجلس با انتقاد رسانه های مختلف روبرو شد. روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشت: «اعتصاب غذا» واژه‌اي نيست كه در ايران به سادگي در رسانه‌هاي ارتباط جمعي منتشر شود و عموما به زندانيان سياسي يا به‌زعم قوه قضاييه امنيتي برمي‌گردد اما اين ‌بار يكي از نمايندگان اصولگراي مجلس يازدهم در اقدامي كه واكنش‌هاي متعددي را درپي داشت، در شرايطي براي حمايت از اقشار مستضعف فعال در ايران به «اعتصاب غذا» تن داد كه حداقل بر اساس قانون، مجلس شوراي اسلامي اختيارات گسترده‌اي براي اصلاح وضعيت فعلي ايران چه در زمينه سياسي و چه در زمينه اقتصادي دارد.

مشكلات اقتصادي امروز ايران دست‌كم بر اساس اظهارات مسوولان كنار سوءمديريت‌ها به شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي تاريخ جهان برمي‌گردد اما افزايش چندين برابري قيمت دلار طي چند وقت اخير از يك‌سو و كمبود كالاهاي اساسي و افزايش چشمگير قيمت آن از سوي ديگر سبب شده تا نقش سوءمديريت‌ها بيش از پيش عيان شود.

در اين ميان نمايندگان مجلس طبيعتا مي‌توانند با استفاده از اهرم‌هاي قانوني خود از سوال و استيضاح وزرا و رييس‌جمهوري گرفته تا تحقيق و تفحص، چرايي اين گراني‌ها و ريشه سوءمديريت‌ها را پيدا كنند اما از قرار معلوم به ‌جاي اين قبيل اقدامات، اصولگرايان پارلمان يازدهم كه با شعارهايي دهان‌پركن گام در ساختمان هرمي شكل ميدان بهارستان گذاشتند و در عمل به آن دست‌كم تا امروز چندان كامروا نبودند، ترجيح مي‌دهند ساده‌ترين راه را انتخاب كنند و به رفتارهايي تن دهند كه عضو اصولگراي مجمع تشخيص مصلحت نظام «پوپوليستي» نام‌شان نهاده بودند.»

سایت اصولگرای مشرق هم با انتقاد از این نماینده نوشت: «اگرچه معدل کلی و مصوبات مجلس یازدهم طی چند ماه گذشته از آغاز به کار آن تا به امروز بسیار مطلوب بوده است اما به هر حال برخی رفتارهای قابل انتقاد شخصی هم از برخی نمایندگان این مجلس دیده می‌شود که جای تأسف دارد. زیرا این رفتارهای غلط باعث می‌شود مردم ثمره "رأی خوب" خود به اکثریت اصولگرای مجلس یازدهم احساس نکنند و کسانی باشند که اجازه ندهند طعم خدمتگزاری جهادی به جای "سلفی حقارت" در کام مردم احساس شود...

در بحث اعتصاب غذا نیز مشکلات مردم با این رفتارهای شوآف‌گونه و نشأت گرفته از فضای غیر واقعی اینستاگرام و توییتر مرتفع نخواهد شد. ضمن اینکه به قول برخی فعالان سیاسی آقای قطب‌آبادی برای رفتار کمدی اعتصاب غذا! نیازی به نماینده شدن هم نداشتند و می‌توانستند این کار را بدون نماینده شدن انجام دهند. آقای قطب‌آبادی اگر قصدی برای اصلاح امور دارند؛ مردم را به "رأی خوب" در انتخابات آینده تشویق کنند زیرا نوشداروی حل مشکلات موجود، چیزی به جز کارآمدی دولت آینده نیست.»

***

مجمع روحانیون باعث وحدت اصلا‌ح‌طلبان می‌شود

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره معرفی نامزد توسط حزب کارگزاران به «نامه‌نیوز» گفت: «قطعا اصلاح‌طلبان با نامزد خودشان وارد انتخابات می‌شوند و اینکه احزاب در مقطع کنونی نامزدهای حزبی‌شان را معرفی می‌کنند منافاتی با رسیدن به اجماع سراسری در بین اصلاح‌طلبان ندارد. شاید تا چندی پیش این نگرانی وجود داشت که اصلاح‌طلبان نتوانند به وحدت تشکیلاتی درباره انتخابات برسند اما در حال حاضر با ورود مجمع روحانیون مبارز به انتخابات این اطمینان وجود دارد که اصلاح‌طلبان به وحدت برسند و در این زمینه مشکل خاصی مشاهده نمی‌شود».

 او در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز احتمال پیروی اصلاح‌طلبان از سیاست ائتلاف به نامزد غیراصلاح‌طلبِ میانه‌رو وجود دارد یا نه، اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان قادر خواهند که از بین خودشان یک نامزد شاخص معرفی کنند و نیازی به وحدت بر یک نیروی غیراصلاح‌طلب نیست».

***

سیاست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس اشتباه بود

محمد اشرفی اصفهانی، فعال سیاسی اصلا‌طلب به اعتماد‌آنلاین گفت: تصمیم اصلاح‌طلبان برای عدم حضور در انتخابات مجلس و نشستن و نظاره کردن، اشتباه بسیار بزرگی بود که تبعات زیادی برای این جریان داشت. بالاخره شورای‌نگهبان برای خودش روشی دارد و کار خودش را  انجام می‌دهد و مردم یا رای می‌دهند یا با صندوق رای قهر می‌کنند. آنچه مهم است، چیزی جز این نیست که اصلاح‌طلبان در هر شرایطی کنش سیاسی را جدی بگیرند و حتی‌القمدور در صحنه حاضر شوند تا دولت بعدی مثل مجلس یازدهم مجال عرض اندام اصولگرایان نباشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش گفت: در واقع شرایط نشانگر این است که اصلاح‌طلبان باید تلاشی صددرصدی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند. البته مهم این است که چهره‌ای را وارد رقابت کنند که توان بالایی داشته و همچنین از پایگاه مردمی برخوردار باشد. البته این فرد باید بداند که به جای شعاردادن باید عملگرایی را جدی بگیرد.

او همچنین تصریح کرد: البته اصلاح‌‌طلبان به احتمال زیاد همچنان با ردصلاحیت مواجه شده و از معرفی چهره‌های شاخص خود محروم خواهند شد. بهترین واکنش به این رویکرد شورای نگهبان این است که آنها به سراغ چهره‌هایی بروند که با وجود کارآمدی و صلاحیت، چندان مورد توجه فضای سیاسی نباشند و به لایه دوم جریان اصلاح‌طلبی تعلق داشته باشند. چون ردصلاحیت چهره‌های ناشناخته اصلاح‌طلب بعید به نظر می‌رسد. البته لازم است که جبهه اصلاحات در مدت باقی‌مانده تا روز انتخابات تلاش‌هایی مجدانه‌ای برای شناساندن فرد مورد نظرشان به افکار عمومی داشته باشند تا بتوانند رای‌های لازم را از مردم بگیرند.

***

روایت مازنی از مخالفت لاریجانی با طرح تشکیل اجتماعات

«احمد مازنی»، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در گفت و گو با برنا در رابطه با طرح تشکیل اجتماعات و راهپیمایی قانونی اقشار مختلف مردم که در مجلس دهم به سرانجامی نرسید، گفت: طرحی که در مجلس دهم ارائه کردم به همراه طرح ابوترابی ادغام شد، در آن زمان بهروز بنیادی، نماینده کاشمر، در این زمینه تحقیقاتی را به ثمر رساند و در نهایت طرح با 70 رای از فراکسیون های مختلف مجلس به هیأت رییسه تقدیم شد و در دستور کمیسیون شوراها و امور داخلی قرار گرفت. کمیسیون شوراها با اصلاحاتی که بهتر از طرح اولیه بود، طرح را به هیات رییسه ارجاع داد تا در دستور صحن قرار گیرد اما متأسفانه به نتیجه نرسید.

او ادامه داد: در طرح تشکیل اجتماعات و راهپیمائی‌ها اقشار مختلف مردم طبق اصلاحیه ای که کمیسیون شوراها انجام داد ذکر شده بود، تجمعات نیاز به اجازه ندارد و با اطلاع وزارت کشور انجام شود. در زمان بررسی طرح نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی وزارت کشور در جلسات کمیسیون شرکت کردند و طرح خوبی شد اما در دستورکار قرار نگرفت.  

او در پاسخ به این سوال که چرا این طرح در دستور کار قرار نگرفت، گفت: من طرح را با دو فوریت ارائه کردم زیرا پس از حوادث دی ماه 96 از اهمیت برخوردار بود... هیئت رییسه طرح تشکیل اجتماعات و راهپیمائی‌ها اقشار مختلف مردم را در دستور قرار نداد، پس از مدتی که با لاریجانی صحبت کردم، او به من گفت که اجازه دهید طرح به کمیسیون برود و در آنجا کمک خواهیم کرد تا به نتیجه برسد. طرح به کمیسیون شوراها ارسال شد و طی جلسه ای به اتفاق آرا، کلیات آن تصویب شد و بعد هم سراغ جزییات رفتند و کار انجام شد. 

او گفت: لاریجانی دلایلی برای در دستور قرار نگرفتن طرح داشت و او این طرح را به مصلحت نمی دانست بنابراین در مجلس دهم به نتیجه ای نرسید و مسأله همچنان باقی ماند. قانونی برای اینکه مردم بخواهند اجتماعات برگزار کنند نداریم، اینکه مکان و زمان کجا باشد از جمله چیزهایی است که بستگی به توافق مسئولان برگزار کننده اجتماعات با وزارت کشور دارد، توافق به این معنا که همزمان دو گروه در یک مکان اجتماعی برگزار نکنند. در رابطه با اصل27 مانند دیگر مسایل سلیقه ای اعمال و اجرا می شود.

مازنی در پاسخ به این سوال که چرا لاریجانی طرح را به صلاح نمی دانست، گفت: او نظر کلی خود را مطرح کرد. در کشور در برخورد با مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دو دیدگاه وجود دارد؛ نخست نگاه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است و دیدگاه دیگر اینکه همه مسایل را به چشم امنیتی نگاه می کنیم. معتقدم به امنیت کشور باید توجه کرد و همه موظف هستیم تا حواسمان به حفظ تمامیت ارزی و حفظ ارکان نظام باشد اما نباید با همه مسایل، امنیتی برخورد کنیم. 

***

تقاضای مجید انصاری از رئیسی برای پیگیری رفع حصر

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص تحولات و اصلاحات قوه قضاییه، اظهار کرد: این اصلاحات را مثبت و به جا می‌دانم و به فال نیک می‌گیرم. از ابتدای ریاست آقای رئیسی در قوه‌قضاییه، ایشان رویکرد مثبت و تدریجی را نسبت به اصلاح برخی از مشکلات درون قوه قضاییه در پیش گرفته‌اند که ممکن است انتظار جامعه و فعالان سیاسی بیشتر باشد اما در هر صورت مسائل قضایی محدودیت‌های خاص خود را دارد و در کل باید از این اقدامات تشکر و حمایت کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به طولانی شدن مسأله حصر اشاره کرد و گفت: از این موضوع بیش از ۱۰ سال می‌گذرد و ادامه این روند شایسته و سزاوار نیست. امیدوارم هرچه زودتر این مسأله با پیگیری قوه‌قضاییه حل شود و مسائل مشابه دیگر نیز هر چه زودتر برطرف شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: اصلاح طلب واقعی به دنبال اصلاح امور است، هرجا نارسایی هست و امکان اصلاح وجود دارد، یک وظیفه عقلی و شرعی است که اصلاح باید انجام شود. به هر حال جامعه بشری آسیب‌های خود را دارد و اصلاحات امکاناتی لازم دارد که ممکن است گاهی این امکانات وجود نداشته باشد. اما در هر صورت هر گامی هر چند کوچک در راستای بهبود امور برداشته شود، ما از آن حمایت و استقبال می‌کنیم.

***

ایستادگی رئیس سازمان خصوصی‌سازی باعث برکناری او شد

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در گفتگو با مهر با اشاره به علل برکناری «علیرضا صالح» رئیس سازمان خصوصی‌سازی، گفت: پوری حسینی رئیس متخلف سازمان خصوصی سازی به دلیل اینکه به صورت کامل خواسته‌های رئیس جمهور را اجرایی می‌کرد با وجود اراده وزیر اقتصاد مبنی بر برکناری وی، رئیس جمهور اجازه چنین کاری را نداد. تا جایی که سازمان بازرسی ورود کرد و پوری حسینی دستگیر شد، دولت نیز ناچار به برکناری وی شد.

وی اظهار داشت: در جریان واگذاری کشت و صنعت مغان به واسطه تخلفات گسترده‌ای که در این واگذاری اتفاق افتاده بود، این تخلفات از طریق هیئت واگذاری به هیئت داوری ارجاع شد. اما دولت تلاش داشت تا هیئت داوری وارد بررسی این پرونده نشود تا جایی که دو وزیر امضای خود را پس گرفتند و هیئت داوری نسبت به صدور قرار اسقاط دعوی اقدام کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: در واقع هیئت داوری تلاش داشت تا خودش را از این ماجرا کنار بکشد. لذا اراده رئیس جمهور در این خصوص تحقق یافت. اما «صالح» به دلیل وظیفه شناسی و احساس تعهد نسبت به ثروت ملت ایران از طرف سازمان خصوصی سازی به دادگستری، علیه رأیی که هیئت داوری صادر کرده بود اقامه دعوی کرد.

علیرضا بیگی گفت: شعبه ۲۱ دادگستری تهران به رسیدگی به این پرونده ورود کرد و رأی سقوط دعوی که از سوی هیئت داوری صادر شده بود را رد کرد و این هیئت را ملزم به رسیدگی ماهوی به پرونده کشت و صنعت مغان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در پایان هیئت داوری ناچار به صدور رأی بطلان معامله شد. دولت اراده کرده بود که این معامله باطل نشود اما صالح رئیس سازمان خصوصی سازی برخلاف اراده دولت به این پرونده ورود کرد و در راستای بطلان این معامله اقدام کرد.

عضو هیئت تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی در مورد نقش صالح در بررسی پرونده تخلفات دولت در واگذاری کشت و صنعت «هفت تپه»، گفت: اراده‌ای در دولت وجود دارد که تلاش می‌کند مانع از ابطال این معامله شود و موضوع به هیئت داوری ارجاع نشود اما سازمان خصوصی سازی مُصّر بود این پرونده باید در هیئت داوری مورد بررسی قرار گرفته و رأی صادر شود.

بیشتر بخوانید: رئیس سازمان خصوصی سازی ایستادگی کرد؛ برکنار شد

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۹۵۶۲۲۰:۴۱:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۶
اعتراضات دی ماه 96 و آبان 98 بدلیل افزایش بی رویه نرخ ارز و تورم لجام گسیخته و مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی مردم بود البته افزایش 3 برابری نرخ بنزین به معنای کبریت زدن به آتش زیرخاکستر بود.
ناشناس۱۶۸۹۵۶۳۲۰:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۶
رییس دولت و مجلس وقت برای اینکه به روند مبارزات با فساد کلان ضربه بزنند با وارد کردن رییس قوه قضاییه به مسله بنزین به ایشان رکب زدند و از آن زمان مبارزه با فسادهای کلان بسیار کند شد
ناشناس۱۶۸۹۵۶۵۲۰:۴۳:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۲۶
اصلاح طلبان و کارگزاران باید از مردم عذرخواهی نمایند و از سیاست کناره گیری کنند.
ناشناس۱۶۸۹۵۶۸۲۰:۴۵:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۲۶
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در مجلس دهم تصویب شد ولی به علت تبانی انجام نشد این تفحص تا عمر این دولت به پایان نرسیده باید توسط نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم که وکیل الدوله نیستند صورت بپذیرد
ناشناس۱۶۸۹۵۶۹۲۰:۴۵:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۲۶
محاکمه و مجازات سران فتنه 88 یک مطالبه عمومی است.
ناشناس۱۶۸۹۵۷۲۲۰:۴۶:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۶
اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح کنند.
فاطمه۱۶۸۹۵۷۵۲۰:۴۸:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۶
به چه حقی به نماینده می گویید رفتار کمدی کرده چرا پیگیری نمی کنید که ببینید چه بلایی به سر مردم شهرش آمده و چقدر در حقشان اجحاف شده و چقدر مورد بی مهری قرار گرفته اند دولت دارد کاملا جهت دار و مخالف گونه عمل می کند و تمام راههای حل مشکل را بسته است. چرا نظرات را منتشر نمی کنید
ناشناس۱۶۸۹۵۹۷۲۰:۵۵:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲۶
تصمیم نابجای بنزینی توسط سران قوا باید توسط مجلس بررسی میشد
ناشناس۱۶۸۹۶۰۹۲۰:۵۸:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۲۶
این را هر بچه ای هم میفهمید که نباید تصمیم بنزینی را در روز عید تولد حضرت محمد ص و در حالی که در کشور عراق آشوب و بلوا بود اجرا کرد وزیر کشور و رییس شورای امنیت کشور مسول کشته شدگان و خسارات مالی هستند
ناشناس۱۶۸۹۶۳۳۲۱:۰۹:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۶
آقای مرعشی هر زمان ؛؛ طایفه کارگزارانی ها ؛؛ بابت چند دهه عملکردهای خود هزاران هزار بار از ملت ایران عذر خواهی کردند نوبت به دیگران خواهد رسید .
ناشناس۱۶۸۹۶۵۹۲۱:۲۳:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۶
کارنامه دولت روحانی با هیچ دولتی در بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست 3 سال پی در پی تورم بالای 50 درصد و رشد اقتصادی منفی داریم که از اول انقلاب تاکنون سابقه نداشته است.
ناشناس۱۶۸۹۷۵۰۲۲:۲۱:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۲۶
جناب روحانی باز وعده شنبه دادی؟ پس اون شنبه اسفند۹۸ چی شد؟ شاخ بالای سرمان دیدی؟
ناشناس۱۶۸۹۷۷۵۲۲:۳۹:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۲۶
روحانی اعمالت قابل فراموشی نیست
ناشناس۱۶۸۹۸۱۳۲۳:۰۴:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۲۶
الان فقط باید دعا کنیم انتقال دولت روحانی در ۱۴۰۰ هم پرتنش نشود مثل ترامپ و بایدن
ناشناس۱۶۸۹۸۲۳۲۳:۱۶:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۶
کل مقامات دولتی و غیر دولتی باید استعفا دهند و از مردم عذرخواهی کنند
ناشناس۱۶۸۹۸۲۷۲۳:۱۹:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۶
اگر رییس سازمان خصوصی سازی برای ایستادگی جلوی کار خلاف مجبور به استعفا شدچرا اسناد ومدارک ان را به قوه قضاییه جهت پیگیری نمیدهد؟ازکجا معلوم عکس ان نبوده باشد یعنی ایجاد رانت وفساد مانند رییس قبلی سازمان که الان در زندان بسر میبرد
ناشناس۱۶۸۹۸۷۰۲۳:۳۸:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۶
برادر زن رفسنجانی فکر میکنه خسارت‌های شرم آور و غیر قابل جبران رو میتونن با عذر خواهی جبران کنن!!!!! _________ میخواد وانمود کنه نمیدونه دادگاه در انتظارشون هست
ناشناس۱۶۸۹۸۷۴۲۳:۴۱:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۶
آقای مرعشی ؛ کسی که فوت کرد ، مفت چنگش ، اون دنیا تقاسش رو پس میدن اونایی که زنده هستن باید محاکمه و مجازات بشن
ناشناس۱۶۸۹۸۸۱۲۳:۴۶:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۶
مجید انصاری بهتره بدونه حتی اگه موفق به آزادی طبری و نجفی و فریدون و رضوی هم بشوند مردم دیگه بهشون رای نخواهند داد
ناشناس۱۶۸۹۹۰۰۲۳:۵۵:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۲۶
چطوره که این اعتصابات در زمان انقلاب وحتی قبل از آن حرکت آزادیبخش به حساب میامد ولی الان گناه کبیره؟
ناشناس۱۶۹۰۰۸۲۰۳:۲۷:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۷
آقایان اصلاح طلب و اصول گرا لطفا فقط سکوت کنید وآن پشت و پسله حساب و کتاب بانکی تان را محاسبه کنید . نمی خواهد به درد مردم برسید چون از جنس مردم نیستید .
ن۱۶۹۰۱۱۴۰۵:۳۷:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۷
اتفاقا بخاطر بنزین بود.ماجرای آبان۹۸.
ناشناس۱۶۹۰۱۵۸۰۷:۰۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۷
بجای اعتصاب غدا طرح بده گرسنگی امثال شما به درد نمیخورد
ناشناس۱۶۹۰۲۰۴۰۷:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۲۷
. آقای نماینده مجلس این کار نمایش را تمام کنید. مردم امثال شما را خوب می شناسند.
ناشناس۱۶۹۰۲۲۳۰۷:۵۹:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۲۷
آقای مرعشی..!برای مردم ثابت شده که چه اصولگرا و چه اصلاح طلب فقط به فکر منافع خودشون بوده و هستند بنا بر این عذرخواهی که هیچ ،اگر این دو جناح خودشان را جلوی مردم قربانی کنند مشکل بتوانند اعتماد از دست رفته مردم را بازگردانند
ناشناس۱۶۹۰۳۱۷۰۹:۰۵:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲۷
با سلام اصلاح طلبان و طرفداران مذاکره با آمریکا به ملت بزرگ ایران خیانت کرده و می کنند حال این اقدامشان یا عامدانه است یا از روی جهالت و حماقت
ریزه میزه۱۶۹۰۳۳۸۰۹:۱۶:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۷
اقای عبدی همه چیزدان ! چراازانبارپرازعقده وکینه و...و...دردرونت بی خبری!؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین