جو بایدن و پروژه قدیمی تجزیه عراق

گروه جهان الف،   3990826077 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

با ورود دوباره جوبایدن به کاخ سفید این بار به عنوان رئیس‌جمهور بحث پروژه «تجزیه عراق» که خود او در سال ۲۰۰۷ مطرح کرده بود مجددا در محافل و رسانه‌ها مطرح شده است.

جو بایدن و پروژه قدیمی تجزیه عراق

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری العهد، «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ هنگامی که پروژه تجزیه عراق به 3 قسمت را مطرح کرد رئیس کمیته روابط خارجی در سنا بود.  در واقع جو بایدن به عنوان طراح پروژه تجزیه عراق این اقدام را همزمان با تشدید درگیری‌های فرقه‌ای ایجاد شده توسط گروه تکفیری- تروریستی القاعده در عراق که بسیاری از مردم بی گناه این کشور را از گروه های مختلف به خاک و خون کشید، انجام داد.

العهد نوشت: پس از آن بایدن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ معاون «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق ایالات متحده بود. اما وی در این سال‌ها از طرح مجدد پروژه تجزیه عراق اجتناب کرد؛ البته نه به این دلیل که دیگر به این پروژه فکر نمی‌کرد یا اطلاعات جدیدی در این زمینه کشف کرده بود، بلکه به دلیل تحولات ایجاد شده در منطقه شرایط ایجاب می‌کرد که درباره برخی از پرونده‌ها با احتیاط رفتار شود.  اما این به معنای آن نیست که  دولت آمریکا پروژه تجزیه عراق را فراموش کرده است.

به نوشته العهد، این پروژه آمریکایی  همواره در محافل مختلف و مجامع سیاسی رسانه‌ای و فکری در واشنگتن و بغداد و پایتخت های دیگر جهان مورد بحث بوده است.اما امروز پس از پیروزی  جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گمانه زنی‌های زیادی درباره ماهیت سیاست وی در خصوص پرونده‌های حساس و مهم که اهمیت و حساسیت آنها تنها محدود به عراق نبوده و به فضای عمومی منطقه کشیده می شود مطرح می گردد.

پایگاه خبری العهد اشاره کرد: مطمئناً بایدن که ۱۲ سال قبل به عنوان معاون رئیس جمهور وقت آمریکا  از اجرای پروژه تجزیه عراق جلوگیری کرد پس از بازگشت دوباره به کاخ سفید این بار به عنوان رئیس جمهور بنا به دلایل و ملاحظات دیگر باز هم وارد این پروژه نخواهد شد؛ اما این بدان معنا نیست که ایده تجزیه عراق از ذهن او خارج شده و دیگر وجود ندارد، بلکه شاخص‌ها نشان می‌دهد پروژه تجزیه عراق یکی از عناوین اصلی پرونده این کشور در محافل و مراکز تصمیم گیری در واشنگتن خواهد بود.

به گزارش وبسایت خبری العهد، البته ایده اصلی این پروژه متعلق به بایدن به عنوان سناتور کنگره یا معاون رئیس جمهور و یا حتی خود رئیس جمهور آمریکا نیست؛ در واقع سابقه این پروژه به سال  ۲۰۰۷ که بایدن آن را پیشنهاد کرد و مورد استقبال مجلس سنا قرار گرفت برنمی‌گردد. بلکه محافل و شخصیت‌های مختلف آمریکایی و صهیونیستی بیش از ۶۰ سال قبل شروع به کار روی این پروژه و تبلیغ آن کرده بودند.

العهد خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۵۷ یک نویسنده هندی کتابی تحت عنوان «خنجر اسرائیل» منتشر کرد که شامل اسناد فاش شده از ارتش رژیم صهیونیستی درباره طرح تجزیه عراق به سه قسمت کرد، شیعه و سنی بود.  ۱۵ سال بعد از آن «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه وقت آمریکا طرحی را پیشنهاد کرد مبنی بر اینکه کشورهای عربی بر اساس گرایش‌های فرقه ای تجزیه شوند و آغاز اجرای این پروژه باید در عراق باشد، چراکه ارتباط خطرناکی میان این کشور و تهدید امنیت موجودیت اسرائیل برقرار است.

به گزارش العهد، «عوديد بنون» مشاور «مناخیم بیگن» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۰ مقاله مفصلی تحت عنوان «استراتژی اسرائیل در دهه ۸۰» منتشر کرد که در آن صراحتا از تقسیم جهان عرب از موریتانی تا عمان بر اساس گرایش‌های قومی و فرقه‌ای صحبت و اعلام کرده بود که طبق این طرح عراق به سه قسمت تقسیم خواهد شد؛ چرا که این کشور بزرگترین دشمن اسرائیل است.  پس از آن «برنارد لوئیس» خاورشناس صهیونیستی -انگلیسی با ارائه نقشه‌هایی به کنگره آمریکا پیشنهاد کرد که کشورهای عربی به ویژه کشورهای فعال و تاثیرگذار به نهادهای کوچک فرقه‌ای و قومی تبدیل شوند تا امنیت اسرائیل و برتری آن در خاورمیانه تضمین شود.

العهد نوشت: در بازه زمانی حمله رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ تا حوادث بعدی و تغییر نظام عراق در سال ۲۰۰۳ با حمله نظامی آمریکا به این کشور همه ایده‌ها و پیشنهادات و پروژه‌های تجزیه عراق بار دیگر شکوفا شد. حدود یک سال قبل از سرنگونی رژیم صدام مرکز مطالعات و تحقیقات استراتفور با انتشار گزارشی اعلام کرد که استراتژی بلند مدت آمریکا که پس از حمله به عراق انجام می‌شود تقسیم این کشور به سه منطقه جداگانه خواهد بود: یک منطقه سنی در مرکز عراق که به اردن می پیوندد، یک منطقه شیعه نشین در جنوب که مرتبط با کویت و ایران است و یک منطقه کردنشین شامل استانهای موصل و کرکوک.  هم‌زمان برخی از رسانه‌های صهیونیستی صراحتاً اعلام کردند که یکی از اهداف آمریکا برای حمله به عراق تکه تکه کردن استان‌های سنی و الحاق آنها به اردن است. سیاستمداران ارشد در محافل تصمیم‌گیری واشنگتن نیز این موضوع را تایید می کردند.

پایگاه خبری العهد درپایان اعلام کرد:  این آمار نشان می‌دهد که بایدن در واقع صاحب اصلی پروژه تجزیه عراق نیست و مانند یک عنصر تبلیغاتی و بازاریابی برای اجرای این پروژه فعالیت می کند. با ورود جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید و ادامه پروژه‌های عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر صهیونیستی و تمرکز برای وارد کردن عراق به این روند ممکن است دولت دموکرات آمریکا به فکر فعال کردن پروژه تجزیه عراق بیفتد و در این میان تردیدی نیست که تئوری ها و نظریه های مختلف آمریکایی درباره منطقه همچون خاورمیانه بزرگ، هرج و مرج خلاق ،معامله قرن و سایر موارد همه در نقاط و ایستگاه های محوری به هم برسند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۷۷۹۰۱۳:۲۲:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۲
اگر تعارفات را کنار بگذاریم تجزیه عراق به سه کشور واقعا به نفع ماست. بگذارید راحت کارشان را بکنند. البته برای ما بی دردسر نیست اما درد سر آن از یک کشور به زور به هم چسبانده شده کمتر است.
ناشناس۱۶۹۷۸۰۴۱۳:۳۰:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۲
چرا قصاص قبل از جنایت می کنید؟ این بابا هنوز سر کار نیامده چرا این قدر حرف برایش درست می کنید؟
ناشناس۱۶۹۷۸۱۶۱۳:۳۶:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۲
البته فقط عراق نیست بلکه ایران هم هست راستی دوست 30 ساله.....!!
ناشناس۱۶۹۸۱۶۵۱۷:۲۹:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۲
امور کشورهای دیگر به ما مربوط نیست. بفهمید این را.
ناشناس۱۶۹۸۲۲۰۱۸:۱۷:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۲
خاله بازی که‌نیست بایدن و هیچ کسی تو این دنیا دوستی ۳۰ساله براش مهم نیست منافع کشورشون مهمه و دیگر هیچ
ناشناس۱۶۹۷۸۲۳۱۳:۴۰:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۲
وقتی ترامپ رو به بایدن یا بایدن رو به نتانیاهو یا اوباما رو به ترامپ یا کلینتون رو به بوش ترجیح میدیم یعنی داریم شیطان رو به ابلیس و ابلیس رو به اهریمن ارجح میدونیم!!
ناشناس۱۶۹۷۸۳۴۱۳:۴۶:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۲
عراق خودش دولت و ملت دارد. به من و شما چه مربوط است.
ناشناس۱۶۹۸۲۶۴۱۸:۵۷:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۲
به تو هم ربط دارد چون همسایه هستی و نوبت بعدی شما هستی افتاد الان یا نه؟
ناشناس۱۶۹۸۲۸۹۱۹:۲۰:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۲
از آلبانی داری امر و نهی میکنی؟ توی انتخابات شیاطین یانکی چه .... میکنی؟
ناشناس۱۶۹۷۸۳۹۱۳:۴۹:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۲
ما باید فقط سرمان به رفع و رجوع مشکلات کشور خودمان گرم باشد.
ناشناس۱۶۹۸۵۶۸۰۰:۳۲:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۳
اره کبک بودن خیلی باحاله
ناشناس۱۶۹۷۸۴۳۱۳:۵۲:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۲
به نظرم تنها راه جلوگیری از خونریزی های تاریخی و پیوسته در عراق همین تجزیه عراق هست.اقوامی که نمی تونن با هم کنار بییان بهتر جدا باشند.در بیشتر از ۱۰ قرن گذشته بارها شاهد قتل عامهای بزرگ قومی و مذهبی در عراق بوده ایم.
ناشناس۱۶۹۷۸۹۳۱۴:۱۳:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۲
هدف امریکا و اسرائیل از تاسیس داعش تجزیه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و سوریه و لبنان و یمن بود اما با رشادت سردار سلیمانی ها ناکام ماندند و با 7 تریلیارد دلار هزینه شکست سختی خورند.
مث۱۶۹۸۱۴۱۱۷:۱۱:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۲
عزیز تا حالا لبنان را درنقشه نگاه کردید ؟ لبنان کلا 10 هزار کیلومتر مربع مساحت داره ، چیشو تجزیه کنن ؟
ناشناس۱۶۹۷۸۹۷۱۴:۱۵:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۲
با این حساب ما هم از گزند این نقشه شوم در امان نیستیم بخصوص اینکه که در داخل بالغ بر 25 سال است که عده ای بخصوص در میان مسئولین و نمایندگان هم بر طبل قومیت گرایی میکوبند .
ناشناس۱۶۹۷۹۶۸۱۴:۴۸:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۲
اتفاقا بد نیست عراق تجزیه بشه مخصوصا بخش شیعه که‌ بعد از تجزیه میتونیم‌ به خاک ایران زمینه کنیم
ناشناس۱۶۹۸۲۹۲۱۹:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۲
اونوقت میگن سایت الف میترسه کامنت‌های منافقین و داعش مسلک‌ها و تروریست‌ها و تجزیه طلب‌ها و کدخدا بازها رو منتشر کنه!!!!! گاهی وقت‌ها الف رو با رادیو فردا اشتباه میگیرم
ناشناس۱۶۹۸۲۹۹۱۹:۲۹:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲
ضمیمه عزیزم نه زمینه. شما اول سواد یاد بگیر، بعدش تز بده.
ناشناس۱۶۹۷۹۸۴۱۵:۰۰:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲
چاه کن خودش ته چاه هستش!
ناشناس۱۶۹۸۰۱۱۱۵:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۲
سگ زرد برادر شغال دوگروه هستند که یک کشور رو نابود میکنن خائنین ونادانان
ناشناس۱۶۹۸۴۰۴۲۰:۴۹:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۲
فتنه مزدوران عثمانی از هنه بدتر است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین