بازخوانی اعتراضات آبان ۹۸ و انتظاراتی که برآورده نشد

گروه سیاسی الف،   3990824128 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازخوانی اعتراضات آبان ۹۸ و انتظاراتی که برآورده نشد

اواخر شب 23 آبان سال 1398 به یکباره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که از روز 24 آبان ماه بنزین سهمیه ای و دو نرخی می شود. بر اساس اطلاعیه منتشرشده قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای 1500 و نرخ هر لیتر بنزین سه هزار تومان اعلام شد. قبل از شروع سهمیه بندی قیمت هر لیتر بنزین 1000 تومان بود.

این تصمیم در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده بود. این شورا در راستای مقابله با تحریم های گسترده امریکا و برای انجام بهتر امور تشکیل شده بود. اگر چه بعداً مشخص شد رئیس قوه قضائیه افزایش قیمت ها را منوط به انجام اقداماتی کرده بود که ترتیب اثر نیز داده نشده بود.

در آن مقطع زمانی درباره این که می بایست تصمیمی راجع به بنزین بدلایلی مانند قاچاق، مصرف بالا و ... گرفته می شد تقریبا شک و شبهه ای وجود نداشت اما مهم این بود که سناریوهای دیگری نیز همان زمان بین نخبگان و دانشگاهیان مطرح شده بود که طرفداران و حامیان بیشتری داشت. در واقع گران شدن یکسان بنزین برای عموم مردم بدون در نظر گرفتن عدالت اجتماعی هرگز نتوانست حداقلی از اجماع و اقناع بین نخبگان و دانشگاهیان را پدید آورد. 

اجرایی شدن تصمیم گران شدن بنزین با واکنش گسترده ای در سطح جامعه روبه رو و موجب اعتراضاتی در شهرهای مختلف شد. البته بعد از مدتی و مثل همیشه فرصت طلبان و مخالفان جمهوری اسلامی به تکاپو افتادند تا سمت و سوی مخالفت ها را به طرف سیستم سیاسی تغییر دهند.

 در آشوب های آبان ماه خسارات فراوانی به جایگاه های سوخت، ادارات و نهادهای دولتی، بانک ها، فروشگاه ها و ... وارد شد. 

در این بین رفتار و عملکرد دولتی ها حین اجرایی شدن گران شدن بنزین نیز با انتقادات گسترده ای روبه رو شد. بیشترین انتقاد مربوط به گفتار رئیس جمهور در سفر به آذربایجان شرقی در اوائل آذرماه بود. حسن روحانی گفته بود: « من هم مثل شما صبح روز جمعه دیدم قیمت بنزین تغییر کرده برای اینکه موضوع را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم». بعدها حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در 11 شهریور 1399 با انتقاد از اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه صبح جمعه از موضوع گرانی بنزین مطلع شده‌اند، گفت: من با سند می‌گویم کِی و چه ساعتی و توسط چه کسی از موضوع با خبر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اعتراضات آبان ماه؛ ضرورت اطلاع‌رسانی سریع‌تر درباره جانباختگان

چند پرسش از وزیر کشور درباره حوادث آبان‌ماه

 نکته حائز اهمیت این بود که دولت تدبیری برای کاستن از آثار و پیامدهای گران شدن بنزین اتخاذ نکرده بود. در واقع انتظار می رفت اگر بنزین قرار است گران شود سیاست هایی حمایتی حداقل برای اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شود که متاسفانه چنین اقدامی صورتی نگرفت. چرا که تجربه ثابت کرده افزایش قیمت بنزین همیشه تاثیر مستقیمی بر روی نرخ کالاها و خدمات دارد و به همین دلیل عموم مردم بر این تصور بودند که دخل و خرج زندگی شان از آن تاریخ به بعد با چالش مواجه خواهد شد.

البته مسئولان دولتی وعده داده بودند گرانی و دو نرخی شدن قیمت بنزین موجب گرانی نخواهد شد و حتی رئیس جمهور بیان داشته بود که این گرانی به نفع مردم است، درآمد حاصل از آن بین افشار کم درآمد توزیع خواهد شد، رشد قیمت ها حداکثر 4 درصد و ... خواهد بود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اعلام کرده بود تورم با وجود افزایش قیمت بنزین نزولی خواهد شد و قس علی هذا.

  اما در عمل چنین نشد و در یک سال گذشته قیمت ها سیر صعودی سرسام آوری را تجربه کرده اند و به جرات می توان گفت هفته یا ماهی نبوده که قیمت کالایی افزایش پیدا نکرده باشد. در این باره اشاره به برخی از موارد می تواند بیانگر فشاری اقتصادی باشد که مردم در این مدت متحمل شده اند. نرخ تورم در کل کشور 12 ماه قبل از گران شدن بنزین حدود 28 درصد بود اما در یک سال گذشته به 41 درصد رسید. هر متر مسکن حدود 13 میلیون بود اما به 27 میلیون افزایش یافت. قیمت دلار حدود 12 هزار تومان بود اما به 27 هزار تومان رسید و ...

موضوع مهم تر درباره تعداد کشته های آبان ماه بود که تا مدت ها مبهم بود و در نهایت نیز وزیر کشور آمار آن را به طور غیر مستقیم بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام کرد که طبیعتا صدانقلاب و دشمنان از این موضوع سوءاستفاده های فراوانی کردند.

در نهایت باید گفت گران شدن بنزین مستلزم اتخاذ تصمیماتی در سه حوزه قبل از اجرا، حین اجرا و بعد اجرا بود که هیچ کدام دولت بدرستی صورت نگرفت. دولت می بایست ابتدا بهترین راه حل را با کمک گرفتن از نخبگان اتخاذ می کرد، افکار عمومی را به نحوی همراه می کرد، تدابیر حمایتی برای اقشار ضعیف در نظر می گرفت. ضمن اجرای تصمیم، می بایست با مردم به شیوه درستی همدلی نشان داده می شد، صف معترضان را از اغتشاشگران جدا می کرد و ... . پس از اجرا نیز می بایست علاوه بر مدیریت اقتصاد، زمینه فضاسازی برای ضد انقلاب را مهیا نمی ساخت تا اعداد عجیب و غریب از تعداد کشته های آبان ماه بیان نمایند. 

با این وجود امید است حادثه تلخ آبان 98 برای مسئولان دولتی درس عبرتی باشد تا همیشه در تصمیم گیری های خود رضایت افکار عمومی را مدنظر داشته باشند و از تصمیمات یکباره و ضربتی که زندگی و معیشت مردم را تحت الشعاع قرار می دهند اجتناب نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۶۶۵۲۰۰:۲۹:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۵
وقایع آبان ۹۸ حاصل ندانم کاری و موقعیت نشناسی بود درست در زمانی که در کشور همسایه آشوب و بلوا بود و می توانست پالسی باشد برای مخالفین و در روز عید میلاد حضرت رسول و کاری که می بایست از طریق مجلس صورت بگیرد و اشتباه وزیر کشور و شورای امنیت در زمان شناسی طرح باعث بوجود آمدن آن همه خسارات جانی و مادی شد ودر نهایت هیچ وزیر و مسولی هم استیضاح نشدند
ناشناس۱۶۸۶۶۵۳۰۰:۳۰:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۲۵
این همه گرانی ها اینقدر هم ربطی به گرانی بنزین ندارد
ناشناس۱۶۸۶۸۴۴۰۹:۲۰:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
هر چه لعن و نفرین دارید بر سر ترامپ و کاخ سفید حواله دهید.
ناشناس۱۶۸۷۰۰۶۱۱:۰۷:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۵
سوء مدیریت دولت و بی تدبیری وزیر نفت در قضیه سهمیه بندی مجدد بنزین کاملا"مشهود بود.
ناشناس۱۶۸۶۸۴۶۰۹:۲۳:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۵
گران کردن بنزین اجتناب ناپذیر بود. به هر صورت که انجام و اعلام می شد، بازهم اعتراضات انجام می شد.
ناشناس۱۶۸۶۹۵۲۱۰:۳۳:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۵
قرار بود تاثیری روی کالاها نداشته باشه. ولی داشت.
ناشناس۱۶۸۶۹۹۳۱۰:۵۸:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۲۵
خنده های روحانی بعد از گران شد بنزین نمک پاشیدن بر زخم مردم بود.
ناشناس۱۶۸۶۸۵۴۰۹:۲۹:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۵
الان شاهد گرانی های به مراتب بیشتر از گرانی بنزین در سال گذشته هستیم. از شیر مرغ تا جون آدمیزاد هر روز گران و بعضا نایاب می شوند. چرا شاهد اعتراضات نیستیم؟ می توان نتیجه گرفت که اعتراضات آبان 98 احساسی بوده و عده ای بر تنور آن دمیدند. مسئولان هم می توانستند با بردباری و سعه صدر بیشتری با آن بر خورد کنند.
ناشناس۱۶۸۶۸۵۷۰۹:۳۰:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲۵
یاران هاشمی در دولت فعلی(دولت دوم اصلاحات) مانند برخوردهای خشن دولت سازندگی با معترضان ، در آبان98 هم با معترضان اقتصادی برخورد بسیارخشن نمودند و آنهمه کشته تحویل دادند اسمش را هم گذاشتند تدبیر و امید
ناشناس۱۶۸۶۸۸۹۰۹:۴۷:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۲۵
در میله بنزینی رییس مجلس دهم بجای کل نمایندگان تصمیم گرفت و باعث آن فاجعه شد
ناشناس۱۶۸۶۶۵۵۰۰:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۵
بی تدبیری محض.
ناشناس۱۶۸۶۶۵۸۰۰:۳۱:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
تصمیمی که باید از سوی تمامی نمایندگان مجلس تصویب میشد و با تصمیم خودسرانه و نپخته چه خسارات مهلکی به کشور وارد کرد
ناشناس۱۶۸۶۶۶۱۰۰:۳۳:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
وقتی روحانی به دوربین و خنده به لب بگه من صبح جمعه فهمیدم چی باید گفت از این همه...؟!
ناشناس۱۶۸۶۶۶۳۰۰:۴۰:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۲۵
مقصر اصلی رییس مجلس دهم بود که نگذاشت این تصمیم از سوی کل نمایندگان مجلس بر سی و تصویب شود و خودشان یک تنه بجای یک مجلس تصمیم گرفتند
ناشناس۱۶۸۶۶۷۳۰۰:۵۶:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۵
حد اقل باید وزیر کشور و نفت استیضاح و برکنار میشدند و سپس محاکمه
ناشناس۱۶۸۶۹۲۹۱۰:۱۴:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۲۵
ارتباطی به وزیر نفت نداشت.وزیر کشور مسول بود که نشان داد تدبیری ندارد.
ناشناس۱۶۸۶۹۸۹۱۰:۵۶:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
حذف کارت سوخت و سهمیه بندی و احیاء آن بعد از 5 سال بی تدبیری وزیر نفت بود که حدود 100 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرد.
علی رسایی۱۶۸۶۶۷۸۰۱:۱۷:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۵
فقط می تونم بگم با ملت بد کردند
ناشناس۱۶۸۶۶۸۶۰۱:۳۲:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
گران کردن بنزین به اون شکل تصمیم بدی بود اما برخورد با معترضان از اون هم بدتر بود.مسلما مردم بعد از مدتی با گرونی کنار اومدن اما با اون اتفاقات تلخ نه.
ناشناس۱۶۸۶۹۳۵۱۰:۱۹:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۵
معترضان معمولی رو با شما موافقم ولی بعضی ها که به شهر و اموال عمومی و بانک ها و... خسارت زدند رو خیر. منزل اقوام خود ما بالای بانکی بود که بانک رو آتیش زدند ایشان منزل نبود برگشت کل منزلش و اسباب ها سوخته بود. به نظرم کشور به اندازه کافی داغون و زشت هست با آتیش زدن زشت ترش نکنیم.
ناشناس۱۶۸۷۰۰۱۱۱:۰۵:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۵
مردم عادی با آتش‌زدن اعتراض نمی کنند
ناشناس۱۶۸۷۱۶۸۱۲:۱۱:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
مردم عادی چطور اعتراض می کنند؟
ناشناس۱۶۸۷۲۷۷۱۳:۰۶:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۲۵
توی دلشون
ناشناس۱۶۸۶۷۰۸۰۲:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۲۵
روحانی قول داد با افزایش بنزین افزایش قیمتها نداریم درحالی که قیمتها از پارسال حداقل ۳ برابر شده
ناشناس۱۶۸۶۷۴۱۰۶:۲۹:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۵
این دولت رکورددار دروغ و فریب و ویرانی است ___
ناشناس۱۶۸۷۵۴۴۱۵:۱۳:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۲۵
موافقم! البته بعد از احمدی نژاد!
ناشناس۱۶۸۶۷۴۵۰۶:۴۸:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲۵
کاریکه سران سه قوه کردند و زخمش جبران نشدنی ست .
ناشناس۱۶۸۶۸۴۹۰۹:۲۶:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۵
رییس قوه قضائیه برای روحانی شرط گذاشته بود، اما بدون توجه به اون شرط ها طرح رو عملیاتیش کردند.
ناشناس۱۶۸۶۹۵۳۱۰:۳۶:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۲۵
شرط هاش چی بوده؟
ناشناس۱۶۸۷۰۲۴۱۱:۱۷:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
اولا رییس قوه قضاییه که وظیفه اش دفاع از قانون است باید می‌گفت که گران کردن بنزین قانونی باید در مجلس تصمیم گیری شود و دوم ،بعد از اینکه بدون توجه به شروط ایشان بنزین را گران کردند ایشان چه اقدامی کنن
ناشناس۱۶۸۷۰۶۲۱۱:۳۵:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۲۵
با شما در مورد اون شرط صحبت کرده بودن؟
امید۱۶۸۶۷۵۹۰۷:۱۹:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۵
کدام آبان!
ناشناس۱۶۸۶۷۸۵۰۷:۵۶:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۲۵
خدا خیرت بده الانه که بنزین 3000 تومان شده و علاوه بر بنزین تمام کالاها ندین برابر ! آبا فکر نمیکنی این مردم آتش زیر خاکسترند و منتظر یک جرقه. تا کی گرانی ؟ به قول وزیر نفت روحانی یعنی زنگنه که گفت تا وقتی که مردم تحمل می کنند گران میکنیم! از تبعات این گرانی ها بترسید.
مصطفی۱۶۸۶۸۰۲۰۸:۱۷:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۲۵
سلام وادب نوشته ای که نوشته باشی. شاید اگر این حوداث را با حوادث ۹۶ جمع کرده بودی و ریشه یابی دقیق میکردی نتایج دیگری می گرفتی!!!
علی کریمی۱۶۸۶۸۰۵۰۸:۱۹:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۵
از دست اندرکاران سایت الف انتظار می رود به مسایل اجتماعی و سیاسی کشور نگاه عمیق تری داشته باشند. درباره آنچه در آبان سال 98 اتفاق افتاد بسیار باید تامل کرد، بسیار.
Poorya261۱۶۸۶۸۷۵۰۹:۴۰:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲۵
سال 98 و سال 96 اعتراضات مردمی بود.
ناشناس۱۶۸۷۰۰۴۱۱:۰۷:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۲۵
سال 98 آشوب بود
ناشناس۱۶۸۷۱۶۹۱۲:۱۲:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۲۵
گویا همیشه آشوب است و فتنه! وگرنه ملت چرا باید اعتراضی داشته باشند در میان این همه آرامش و ثبات اقتصادی و ...
ناشناس۱۶۸۷۳۲۲۱۳:۳۲:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۵
حمله افراد مسلح به همه جا خصوصا ذخیره های نفتی و بنزینی کار سازمان یافته است
ناشناس۱۶۸۶۹۱۰۱۰:۰۱:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۵
بیخود این پرونده را باز کردی. نه تو و نه هیچکس دیگه نمیتونه حقایق بعضی حوادث رو اعلام کنه.
ناشناس۱۶۸۶۹۵۴۱۰:۳۶:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۵
نتیجه اصلی نوشته اینکه تعداد کشته ها عجیب و عریب نبوده. خب چند تا بوده و اسامی؟
ناشناس۱۶۸۶۹۵۶۱۰:۳۷:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۵
آخر سر هم نگفتند چند نفر را کشتند.
ناشناس۱۶۸۷۰۷۹۱۱:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۲۵
چرا به زخمی که قابل درمان نیست نمک میپاشید ؟
ناشناس۱۶۸۷۰۸۰۱۱:۴۴:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۲۵
گراني بي دادا مي كنند ودولت وهمه شريك غافله بقيه هم تماشايي
عدالت۱۶۸۷۰۹۲۱۱:۴۸:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۵
وقتی در ادارات دولتی پر است از مدیرانی که بالای ده سال در یک پست مشغول به کار هستند و بعد از بازنشستگی هم به عنوان مشاور مشغول ادامه فساد خود هستند و ایجاد رانت و مافیا کرده اند, مشخص است که اوضاع هر روز خرابتر میشود, به خصوص در مراکز تخصصی و تحقیقاتی وزراتخانه ها.
ناشناس۱۶۸۷۲۰۰۱۲:۲۵:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۲۵
کدام آبان؟ همه چیز گل و بلبل است چرا سیاه نمایی می نمایید؟؟؟؟
ناشناس۱۶۸۷۳۴۷۱۳:۴۱:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۵
ابان ماه 98یک. نقطه عطف بود. شرایط به عقب برنمی گردد.
ناشناس۱۶۸۷۳۷۸۱۳:۵۲:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۲۵
آقای روحانی باید پاسخگو باشد و حداقل بعد از دوره ریاست جمهوری به طور جدی مورد بازخواست قرار گیرد
ناشناس۱۶۸۸۰۲۴۱۹:۳۷:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۵
امروز تو اخبار بی بی سی گفت در تظاهرات در امریکا بین طرفداران دو طرف یک نفر کتک خورد از خنده روده بر شدم . یک نفر در کشور سیصد ملیونی کتک خورده جدا جنایت شده .
شهاب۱۶۸۸۱۸۵۲۱:۱۹:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۵
اگر واقعا قصد آسیب شناسی از آبان ۹۸ هست، اول حداقل باید تکلیف کشته شدگان بطور رسمی مشخص بشه، نه این که یه سال گذشته همه چی مبهم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  24. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

  25. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

آخرین عناوین