واکسن آنفلوآنزا به داروخانه‌ها نرسید

گروه اجتماعی الف،   3990824046

خبرها و گزارش‌های مردمی حاکی از این است که واکسن آنفلوآنزا هنوز به دست داروخانه‌ها نرسیده و فرصت تزریق برای افراد نیازمندِ این واکسن رو به پایان است.

واکسن آنفلوآنزا به داروخانه‌ها نرسید

به گزارش همشهری آنلاین، هرسال روزهای آخر شهریور که از راه می‌رسید، شهروندانی که هر سال واکسن آنفلوآنزا را تهیه و آن را تزریق می‌کردند، بی هیچ دردسری به داروخانه‌ها می‌رفتند و آن را به اندازه نیاز خود خریداری و تزریق می‌کردند. اما امسال ماجرا به گونه دیگری رقم خورد. شیوع کرونا و ترس از همزمانی این بیماری و بیماری آنفلوآنزا در فصل پاییز باعث شد که آمار تقاضا برای واکسن آنفلوآنزا به شدت افزایش پیدا کند.

این در حالی است که امسال مسئولان توانستند ۲ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا برای استفاده در کشور خریداری کنند اما حدود ۱۰ میلیون تقاضا برای آن وجود دارد. از سوی دیگر تحریم‌ها موجب شده که انتقال واکسن‌ها از کشور مبدا به ایران دشوار شود و به نظر می‌رسد همین مشکل موجب شده که سهم داروخانه‌ها که اواخر مهر وعده آن داده شده بود، هنوز به دست آنها نرسد.

۱۶ مهر؛ یعنی بیش از یک ماه پیش بود که محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و داروی کشور گفت: «علی رغم این‌که ارز واکسن آنفلوآنزا تامین و به خارج از کشور ارسال شده است، اما کارشکنی‌هایی توسط دشمنان مردم کشورمان در حال انجام است که این دارو و واکسن به کشور نرسد. البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد که می‌توانیم ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا را در داروخانه‌ها آغاز کنیم.» موضوعی که هنوز محقق نشده و دست داروخانه‌ها از واکسن آنفلوآنزا خالی است.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور نیز اوایل ماه جاری گفت: «محموله اول واکسن آنفلوآنزا که شامل بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز بود، پخش شده و محموله بعدی هم در حال توزیع است و به تدریج و ظرف روزهای آینده محموله‌های بعدی برای توزیع در شبکه داروخانه‌ای کشور وارد خواهد شد.» اما جهانپور این وعده را در حالی داد که برنامه‌ها طبق خواست مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیش نرفته و تحریم‌ها کار خود را کرد.

در این زمینه مهر نوشت: با شروع فصل سرما و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، تجویز واکسن آنفلوآنزا توصیه می‌شود. پزشکان متخصص عنوان می‌کنند که ماه مهر زمان مناسبی برای تزریق این واکسن است، یعنی از اواخر شهریور تا اواسط آبان بهترین زمان تجویز و تزریق واکسن است. به گفته پزشکان متخصص، اثرگذاری واکسن آنفلوآنزا در یک بازه زمانی مشخص حاصل می‌شود و چنانچه این فرصت از دست برود، تزریق آن تا حدودی بی فایده خواهد بود.

روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران، عنوان داشته است که از ابتدای سال جاری تا ۱۹ آبان ۹۹، ۳۸ هزار و ۱۸۴ کیلوگرم واکسن آنفلوآنزا به ارزش ۲۷ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۷۲۵ دلار، از گمرک کشور ترخیص شد یا اینکه در جریان ترخیص قرار دارد.

البته ذکر این ارقام به لحاظ وزنی، می‌بایست مشخص شود که آیا شامل همان ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزایی بود که وزارت بهداشت آنها را به معاونت بهداشت تحویل داد یا اینکه محموله‌های دیگری را نیز شامل می‌شود!

آنچه مسلم است اینکه سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون واکسن آنفلوآنزا در سطح داروخانه‌های کشور توزیع شده است یا خیر، گفت: متأسفانه تاکنون به هیچ داروخانه‌ای واکسن آنفلوآنزا داده نشده است. وی این نکته را هم متذکر شد که از سازمان غذا و دارو پیگیر این موضوع شده‌اند و ظاهراً هنوز اجازه حمل از کشور مبدا پیدا نکرده است.

در همین حال محمد نصیری سخنگوی هلال احمر چندی قبل عنوان کرده بود که جمعیت هلال احمر صرفاً نقش توزیع واکسن آنفلوآنزا را داشته و در حال حاضر درخواستی از سوی وزارت بهداشت برای واردات جدید واکسن نداشته‌ایم. در صورتی که درخواست واردات وجود داشته باشد هلال احمر نیز بر اساس وظیفه خود در این زمینه به وزارت بهداشت کمک خواهد کرد.

این در حالی است که محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفته است که ما امسال تاکید کردیم مردم به دنبال استفاده از واکسن آنفلوآنزا نباشند. زیرا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال شیوع آنفلوآنزا بسیار کم است. با این حال باز هم عده زیادی اصرار به استفاده از واکسن آنفلوآنزا دارند که اجازه می‌دهیم مقداری از واکسن با ارز نیمایی هم وارد شود.

در روزهای پایانی آبان به سر می‌بریم و به نظر می‌رسد که مشکلات تحریم‌ها و نقل و انتقال ارز باعث شده تا واردات واکسن آنفلوآنزا که گفته می‌شود از چند ماه قبل پیش خریداری شده بود، دچار مشکل شود و تا امروز هیچ داروخانه‌ای این واکسن را دریافت نکرده است که در بین متقاضیان آن توزیع کند.

اما نکته مبهم، پیش‌ثبت‌نام و پیش فروش این واکسن در برخی از داروخانه‌ها بوده است که در روزهای آخر تابستان صورت گرفت و عده‌ای از هموطنان به دلیل ترس از کرونا، هیجان زده و بدون هیچ پرس و جویی رفتند و برای دریافت واکسن آنفلوآنزا ودیعه هم دادند.

هرچند آمار مشخص و مستندی از میزان پیش‌خرید واکسن آنفلوآنزا توسط مردم از داروخانه‌ها وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که ارقام رد و بدل شده، اگر به درستی مدیریت نشود و پاسخ داده نشود، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین