آیت‌الله خاتمی: ترامپ و جو بایدن در انجام جنایت یکسان هستند/ نفی مذاکره و مرگ بر آمریکا سیاست جمهوری اسلامی است

گروه سیاسی الف،   3990823053 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

امام جمعه موقت تهران با اشاره به انتخابات آمریکا، گفت: سیاست ایران در این باره نفی مذاکره و مرگ بر آمریکاست زیرا ترامپ و بایدن در انجام جنایت یکسان هستند ضمن اینکه کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل، مدیریت جهادی و قطع امید از بیگانگان است.

آیت‌الله خاتمی: ترامپ و جو بایدن در انجام جنایت یکسان هستند/ نفی مذاکره و مرگ بر آمریکا سیاست جمهوری اسلامی است

به گزارش فارس، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در برنامه پیام جمعه امروز 23 آبان99 سخنرانی کرد. 

متن این سخنرانی به شرح ذیل است: 

اعوذبالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُلِلّهِ الَّذِی جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتَاحاً لِذِکْرِهِ، وَ سَبَباً لِلْمَزِیدِ مِنْ فَضْلِهِ، وَ دَلِیلا عَلَى آلاَئِهِ وَ عَظَمَته و نصلّی و نسلّم علی البشیر النّذیر السّراج المنیر العبد مؤیّد الرّسول المسدّد ابی القاسم المصطفی محمّد صلی الله علیه و آله الطّیبین الطّاهرین و لعنة اللّه على أعدائهم أجمعین، من الآن الى قیام یوم الدّین.

اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

عرض سلام و ادب دارم محضر شما عزیزان خطبه رسانه ای را همانند خطبه حضوری در دو بخش مطرح می کنیم، بخش اول بخش معارفی است و بخش دوم مناسبتها و مسائل روز؛ در بخش معارفی محور بحثمان سبک زندگی قرآنی بود، با الهام از یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا های قرآن. سه یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا های قرآن، در رابطه با طرح دوستی نریختن با دشمنان دین هست. یک آیه در سوره مائده هست و دو آیه دیگردر سوره آل عمران، ما در این فرصت محدود تنها آیه ی سوره مائده را مطرح می کنیم.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاءَ * وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ 

مؤمنان آنانی که دینتان را به بازی می گیرند، از کافران اهل کتاب و مشرکان با اینها طرح دوستی نریزید، تقوا داشته باشید، اگر شما مؤمن هستید. 

هفت نکته در رابطه با این آیه یعنی هفت مطلب محضرتون به اختصار دارم.

 مطلب اول این است که شأن نزول این آیه این است که «رفاعه» و «سوید» که از مشرکان بودند، مسلمان شدند، ولی بعد پیوستند به دار و دسته منافقین. ولی برخی از مسلمانان همچنان رابطه خودشان را با این دو منحرف، حفظ کردند. آیه نازل شد و هشدار داد که اقتضای ایمان و سبک زندگی دینی، اقتضا می کند که شما با این منحرفین طرح دوستی نریزید.

نکته دوم آن است که اولیاء در آیه 55 و 56 این سوره إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ * وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ در این دو آیه قطعاً ولایت به معنای رهبری است و طبق روایات فراوان مسئله معرفی مولا علی علیه السلام هست که در حالت رکوع، زکات پرداخت. اما در این آیه این اولیاء می تواند هم به معنای رهبری باشد و هم به معنای دوستی باشد و با توجه به شأن نزول آیه با دوستی سازگارتره با بی دین ها و آنها که حریم دین را رعایت نمی کنند، طرح دوستی نریزید. این نکته دوم.

نکته سوم این است که «هزو» به معنای مسخره کردن، که نشان بدهند که این چیز بی ارزشه و معمولاً به مسخره کردن پشت سر گفته میشه و کمتر به معنای مسخره کردن پیش رو گفته می شود. «لعب» هم به معنای کارهایی هست که هدف عقلایی ندارد ، یا هدف نداره یا هدف عقلایی نداره. آیه می گوید کسانی دین را مسخره می کنند، ارزشهای دینی را اهانت می کنند، به صورت کاریکاتور، غیر کاریکاتور، همین که جنایتکاران در فرانسه انجام دادند.

نکته چهارم این است که در این آیه تأکید روی کافران اهل کتاب و مشرکان است ولی معیار ذکر شده الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا سخن این است که با این ملاک اگر یک مسلمان بی توجهی، مسلمان غافلی هم با دین و مقدسات بازی کرد، او هم باید منزوی بشه و جامعه اسلامی با او رفاقت نداشته باشد. 

نکته پنجم این است که این آیه را اگر در عرصه فردی بخواهیم ببینیم این است که به مسلمانان هشدار میده که با بی دین ها  دوست نشید. بی دینی و دوستی با بی دین ها تأثیر گذاره، آدم را به سمت بی دینی می کشد.  لَا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا تا می رسه به أَوْلِیَاءَ در این رابطه دنیای حرف هست. در روایات ما سفارش هست به همه بویژه به جوانان که مراقب باشید در دوستیهاتون با آنها که از خط قرمز دین عبور می کنند با اینها دوست نشید. این روایت زیبا را از امیرالمؤمنین براتون بخونم که مولا فرمود ینبغی للمسلم أن یجتنب مؤاخاة ثلاثة مسلمان با سه صنف آدم نباید رفیق بشود الماجن الکافر شوخ بی دین طنز پرداز بی حیا، با اینها رفیق نشید. والأحمق با آنهایی که احمق اند درست چیزها را نمی فهمند با اینها هم رفیق نشید. والکذّاب، آدمی که مدام دروغ می گوید. خوب تأثیر گذاره رفاقت «المجالسه مؤثّره» از آنطرف گفتند بگردید دنبال آدمهایی که در دوستی به نفعتان باشند. از حضرت عیسی (سلام الله علیه، علی نبینا و آله و علیه السلام) پرسیدند که با کی رفیق بشیم. حضرت عیسی سه ویژگی فرمود مَن یُذَکِّرُکُمُ اللّه‏ رُؤیَتُهُ کسی که می بیندش به یاد خدا بیفتید و یُرَغِّبُکُم فی الآخِرَةِ عَمَلُهُ عملش شما را ترغیب به آخرت می کند و یَزیدُ فی عِلْمِکُم منطِقُهُ منطقش، گفتارش بر علمتان بیفزاید.

نکته دیگر در این آیه شریفه این است که نکته ششم هست، عرصه فردی را گفتیم، اما در عرصه سیاسی هم دقیقاً همین هست. دولتهایی که به دین اهانت می کنند، به مقدسات اهانت می کنند، اینها را نباید دوست دید، اینها دشمن اند دوست نیستند. مثل کاری که در چند هفته گذشته در فرانسه انجام شد، کاریکاتور موهن علیه پیامبر اَعظَم، فَخرِ رُسُل، زِینِ رُسُل، خَتمِ رُسُل، محمّد مصطفی کشیدند و متأسفانه دولت فرانسه به بهانه دروغین آزادی بیان حمایت کرد. بعدش هم گفت خوب مجله که سخنگوی ما نیست! خوب شما حمایت کردید، یعنی پذیرفتید، بحمدالله جهان اسلام هم به پاخاست و خروشید و به اینجا رسید که کالاهای فرانسوی تحریم شد، هزینه اش سنگین شد و هشداری بود به دولتهای دیگر که اگر بخوان در این عرصه ها وارد شوند منتظر چنین هزینه ای هم باشند و نکته هفتم این آیه، تفسیر تقوا، به دنبال این طرح دوستی نریختن وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ از این آیه استفاده می شه از جلوه های تقوا این است که آدم در دوستیها و دشمنی ها معیار داشته باشه دوستی ها برای خدا و دشمنی ها برای خدا باشد این جلوه تقوا هست. 

چون وقتم محدوده در بخش معارفی به همین آیه و این هفت مطلب در رابطه با این آیه شریفه اکتفا می کنم.

در بخش مناسبتها عرض می کنم 24 آبان 60 ارتحال مفسر بزرگ جهان اسلام، افتخار عالم تشیع علامه طباطبایی، صاحب تفسیر ارزشمند المیزان هست. و 25 آبان 77 ارتحال فیلسوف گرانقدر علامه محمدتقی جعفری است. گرامی می داریم یاد و خاطره این دو خادم بزرگ اسلام. و 26 آبان 63 شهادت سرلشکر شهید مهدی زین الدین و برادر گرامی اش مجید هست که یاد این شهید بزرگوار را هم گرامی می داریم.

در بخش دوم بیشترین تأکیدم در رابطه با انتخابات آمریکاست، اما بر خودم لازم می دانم که باز تأکید داشته باشم بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، ماسک زدن، فاصله اجتماعی، شستن مکرر دستها، این دستورالعمل هاست، بی استثنا در  این چند خطبه ای که در دوره کرونا خواندم، عرض کردم محضرتون، آنچه بیشتر ما را در رنج قرار می ده بالا رفتن میزان مبتلایان، بیش از 11 هزار نفر و فوت شدگان که داغی بر قلب ما هستند، روزانه بیش از 450 نفر، این می طلبد تأکید بیشتر به عزیزان که خواهش می کنیم مراقب باشید، رعایت کنید این دستورالعمل ها را. هم دین این را می گه، هم علاقه به وطن این را می گه، هم علاقه به همشهریان گرامی.

اما در رابطه با انتخابات آمریکا که مسئله سیاسی روز هست. همه جا سخن از آن  است و بحمدلله از صدا و سیما و فضای مجازی مطالب زیادی شنیدید. من هفت تا مطلب یادداشت کردم که محضر شما خوبان عرض کنم.

مطلب اول این که مسئولان ما یک زبان گفتند که برای ما فرق نمی کند کاندیدای جمهوری خواه رأی بیاره یا کندیدای دموکرات ها رأی بیاره. یعنی این سیاست نظامه، روشن هم هست ما سیاستها را نگاه می کنیم سیاستها استکباری باشد، هر دولتی سرکار بیاد ما موضعمان همان است، نفی مذاکره  و مرگ بر آمریکا، و اگر سیاستها تغییر کنه که بسیار بعیده و به تعبیر امام راحل عظیم الشأن آمریکا آدم بشه که بیش از این چهل ساله که گذشته آدم نشده ولی حالا اگر سیاستهاشون تغییر کرد در آن صورت نظام اسلامی سیاست مناسب را انتخاب می کند می خوام بر این نکته توجه داشته باشید.

نکته دیگر این که ما و همه آزادگان جهان از شکستن شاخ این رئیس جمهور مستکبر آمریکا، ترامپ، خوشحالیم که شاخش در این عرصه شکست ولی به همان اندازه هم نسبت به رقیب ترامپ، جو بایدن، بدبین هستیم. ترامپ سردار دلها حاج قاسم سلیمانی ما را از ما گرفت و به شهادت رساند، همین بایدن و معاونش تأیید کردند، تأیید کردند، حمایت کردند بارک الله گفتند. بنابراین برای ما در جهت جنایت ترامپ و جو بایدن یکی هستند. جداً سر و ته یه کرباسند الکفرُ ملتٌ واحده 

نکته سوم این است که بیش از چهل سال است نظام مقدس جمهوری اسلامی سیاست ضد استکباری علیه آمریکا داره. سیاست ضد استکباری ما چیست؟ سیاست نفی مذاکره است. می گن چرا؟ می گیم آمریکا از 28 مرداد سال 1332 تاکنون که 67 سال میشه، مدام توطئه کرده علیه ملت بزرگ ایران، حق چنین جنایتکاری همین برخورد هست. آنی دست از توطئه علیه ملت برنداشته و سیاست نظام، سیاست نفی مذاکره هست، حرف هم یک کلمه هست، به همه بخصوص عزیزان جوان عرض می کنم آمریکا در پی مذاکره نیست آمریکا رویای زمان طاغوت را می بینه که روزی، روزگاری در این کشور، در حکومت سیاه و برده پهلوی، آمریکا همه کاره بود آنها بودند نخست وزیر تعیین می کردند، وزیر تعیین می کردند. آنها همه کاره بودند و به غارت می بردند منابع این کشور را، خواب آن روزها را می بینند در پی مذاکره نیست. این رؤیا به فضل خدا تعبیر نخواهد شد. آمریکا در پی سلطه بر ایران اسلامی هست، بنابراین سیاست ضد استکباری جمهوری اسلامی ایران، تا سیاست شیطانی آن مستکبران تغییر نکند، تغییر نخواهد کرد.

نکته چهارم آن است که برخی با خیال باطلشان تحلیل می کنند جمهوری خواهان بروند، دموکراتها سرکار بیایند، وضع معیشت مردم سامان پیدا می کند. دوستانه عرض می کنم این تحلیل توهمی بیش نیست. اولین کسانی که حاصل مذاکره آقایان، برجام را، زیر پام گذشتند، اوباما و کری بودند. تحریمها از زمان اوباما و کری وزیر خارجه اش شروع شد. این تحریمها را آنها شروع کردند، ترامپ هم همانها را دنبال کرد و تشدید کرد حقیقت را تحریف شده بیان نکنید. حقیقت این است حل مشکلات اقتصادی کلیدش در داخل است کلیدش اقتصاد مقاومتی است. کلیدش مدیریت جهادی است. کلیدش قطع امید از بیگانگان هست.

مطلب پنجمی که نوشتم این است که منطق دین اعتماد نکردن به بیگانگان است وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ ، «رکون» یعنی اعتماد چه ترامپ سرکار باشه، چه جو بایدن سرکار باشه این یه منطق است.  الَّذِینَ ظَلَمُوا هم از مصادق بارزش دولت آمریکاست. و به نظر نمی رسه سیاستشون نسبت به ایران تغییر کنه آنچنانکه سیاست ما هم تغییر نخواهد کرد. پشت صحنه سیاستهای استکباری آمریکا سرمایه داران صهیونیست هستند. گاهی یک عروسک دموکرات را سرکار میارن و گاهی یک عروسک جمهوری خواه را سرکار میارن. آن صحنه گردانان، سیاستشان ضد جمهوری اسلامی ایران هست. سیاستشان براندازی نظام اسلامی ما هست و به فضل خدا نظام جمهوری اسلامی با منطق با استدلال با مبانی قرآنی در برابر سیاست های استکباری دشمنان ایستاده و مقاومت خواهد کرد.

این روحیه ضد استکباری، سرمایه است. این روحیه نباید آسیب ببینه. عزیز من! این روحیه است که بیش از 40 سال کشور را ضد ضربه کرده، دشمنان را پشت مرزها نگه داشته، این روحیه بود که هشت سال دفاع مقدس را آفرید، این فرصت است. این فرصت را باید قدر دانست. از این فرصت باید پاسداری کرد. دل بستن به بیگانگان تحت تأثیر شعارهای آنان قرار گرفتن، فرصت سوزی است. ماهم می گوییم آفرین به فرصت سوزان مجال ندهید. فرصت سوزان کیانند؟ فرصت سوزان آنانند که در پی آنند که روحیه ضد استکباری روحیه ای که خروجی اش مرگ بر آمریکاست، رنگ ببازد. این فرصت سوزی است دقت کنید که مجال به فرصت سوزان ندهید.

مطلب دیگری که در این رابطه محضرتون عرض می کنم آن است که راز و رمز زندگی شرافتمندانه، مقاومت است. ملاحظه فرمودید چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب این روحیه برکات داشت و روحیه مذاکرات و سازش چه بر سر این ملت آورد. فرهنگ مقاومت، فرهنگ هیهات منّا الذلّه است البته هزینه داره. سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین علیه السلام بالاترین هزینه ها را این امام مقاومت پرداخت. بی تردید نه قبل از سیدالشهداء نه بعد از سیدالشهداء این هزینه سابقه نداره. اما باید توجه داشت که هزینه تسلیم در برابر دشمن بیشتر از هزینه مقاومت هست.

نکته ششم آن است که یکی از مسئولین به اصطلاح عالی رتبه آمریکا گفته که به ترامپ هرچه می خواهی بگو، هرچه شکایت داری به دادگاه بده، اما کلمه تقلب را نگو چون این بازی کردن با حیثیت آمریکاست. همین جنایتکاران در انتخابات سال 88 ترجیع بند کلامشان تقلب در انتخابات بود. تقلبی که خود شعار دهندگان گفتند دروغ بوده و رمز و راز اغتشاش بوده و این هم یک پرونده از پرونده های سیاه آمریکا و آخرین نکته و هفتمین: به نظر می رسه از سیاستهای آمریکا در صورت جابجایی قدرت این است که برخی از تحریمهای ظالمانه سطحی را بردارند و قهراً یک تغییر مختصری در معیشت مردم بوجود بیاد با همین آبنبات دهان بعضی ها را شیرین کنند و جاده را برای مذاکرات بعدی صاف کنند. به عنوان یک طلبه عرض می کنم مسئولین بیدار باشند، مردم بیدار باشند، تا آمریکا و سیاستهای استکباری هست، همه این ها فریب است لایُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَیْن مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه. تحت تأثیر رفع تحریمهای سطحی ظالمانه واقع شدن این ناشی گری در عرصه سیاست است در یک کلام امام راحل عظیم الشأن ما سیاست ضد استکباری را او به ما آموخت و تا استکبار از خر شیطان پیاده نشده و به تعبیر امام تا وقتی که آدم نشده این سیاست ضد استکباری این نفی مذاکره این فریاد شکوهمند مرگ بر آمریکا ادامه خواهد داشت. 

 و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۴۶۱۴۱۷:۱۱:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲۳
گدایان غرب زده هم چنان دنبال نوکری برای غرب هستند
ناشناس۱۶۸۵۵۰۸۱۰:۴۱:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۴
راهکار شما چیه ؟؟ وضعیت کنونی مردم بدبخت ؟؟ بریم جنگ ؟؟ یا چی ؟؟
ناشناس۱۶۸۵۶۳۴۱۱:۴۶:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۴
راهکار مشخص است ازدرون درست کنید خود به خود تحریم ها کنار می رود
ناشناس۱۶۸۵۷۳۸۱۲:۴۹:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲۴
آی کی یو خود آمریکا و چین که قدرت اقتصادی اول و دوم جهان هستن نیاز به بده بستان با سایر کشورها دارن
ناشناس۱۶۸۶۵۹۱۲۳:۳۳:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲۴
ای کیو وقتی ساختار را درست کنید خیلی جاها که خوابیده راه می افتد و در کنارش بازار جهانی درست می شود
ناشناس۱۶۸۴۶۵۱۱۷:۲۸:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۲۳
ملت هميشه حاضر هستند مقاومت كنند ولي مسؤولين هم بايد در كنار آنها باشند ملت وقتي فساد و چپاول ودزدي را مي بينند ،وقتي فرزندان آنها در امريكا زندگي مي كنند
ناشناس۱۶۸۴۶۶۵۱۷:۳۹:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۳
همه ما مردم ایران با نفی مذاکره با آمریکا موافقیم به ۱ شرط : و اون اینکه حقوق و مزایای مسئولان و صاحبان بلندگو ، با مردم ایران یکسان شود . و همه طعم تحریم ها را یکسان بچشیم .
ناشناس۱۶۸۴۶۷۳۱۷:۴۴:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۳
اگر میخواهید مردم به حرف شما توجه کنند اول فساد و بی عدالتی و سوئ مدیریت داخلی خودمان را چاره کنید.
ناشناس۱۶۸۴۶۷۷۱۷:۵۰:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۲۳
اگر مسئولین هم ور درد و رنج مردم شریک باشند و از این فروشگاه به آن فروشگاه دنبال روغن و از این داروخانه به آن داروخانه دنبال دارو باشند من تا ابد با سیاست مخالفت با آمریکا موافق هستم.
مهدی۱۶۸۴۷۵۷۱۸:۴۷:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۳
مردم از افراط و تفریط خسته شدن
ناشناس۱۶۸۴۷۹۲۱۹:۱۲:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۳
بهتره با کره شمالی، متحد بشیم...
ناشناس۱۶۸۴۸۲۲۱۹:۳۲:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲۳
6 ماه دیگه دولت هم مال شما. این گوی و این میدان!
ناشناس۱۶۸۶۴۷۴۲۱:۱۷:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
مطمئن باش با دو قطبی سازی مصنوعی باز هم مردم رو مجبور به رای دادن به اصلاح طلبان میکنند تا بعدش کاسه و کوزه ها رو سر خود مردم بشکنن و بگن خودتون انتخاب کردید
ناشناس۱۶۸۴۸۸۲۲۰:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۳
تا کی مذاکره نکنیم ؟ تا قیامت ؟؟ که چی بشه ؟؟ با مقاومت و عدم مذاکره چه آینده ی روشنی در انتظار ماست ؟؟ قراره به کجا برسیم ؟ آمریکا و اسرائیل نابود بشوند ؟ بعدش ؟ !
ناشناس۱۶۸۵۰۲۷۲۲:۰۰:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۳
پس چرا فرزندان مسئولین هنوز در آمریکا زندگی میکنند ؟
ناشناس۱۶۸۵۷۳۶۱۲:۴۸:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲۴
فرزندان کدام مسئولین؟
ناشناس۱۶۸۵۱۴۲۲۳:۵۰:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۳
یعنی چی؟ اوضاع مردم را دریابید. هر کسی در این کشور برای خودش تصمیم گیره متاسفانه
امیر۱۶۸۵۳۳۶۰۸:۳۶:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۴
مذاکره یعنی یه عده بروند حرف بزنند و مشکلات را حل کنند به معنای تسلیم نیست
ناشناس۱۶۸۶۵۹۲۲۳:۳۴:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۲۴
وقتی دانش و حقوق کشور را با مذاکره نابود می کنید اسمش حل کردن نیست
ناشناس۱۶۸۵۵۹۷۱۱:۲۹:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۲۴
ایشان مسئول سیساست خارجی هستند؟
ناشناس۱۶۸۵۹۹۱۱۵:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۴
از دوستان شما بیشتر حالیش است و زود گول نمی خورد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین