چرا ریزش بازار ارز پس از پیروزی بایدن تداوم نداشت؟

گروه اقتصادی الف،   3990823032 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام با تشریح دلایل موقتی بودن ریزش نرخ ارز پس از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا گفت: بدهکاران ارزی باخرید گسترده ارز نرخها را بالا بردند.

چرا ریزش بازار ارز پس از پیروزی بایدن تداوم نداشت؟

به گزارش تسنیم، روزهای پر تلاطم و چشم انتظاری ها برای کاهش نرخ ارز به پایان رسید. با اینکه مردم عادی آنهایی که دلاری برای سوداگری ندارند گمان می کردند در صورت عدم رای آوری ترامپ نرخ ارز می شکند و نفسی با کاهش قیمت ها تازه می کنند اما این آرزو دیری نپایید و نرخ ارز باز راه صعود و روند افزایشی را در پیش گرفت. با اینکه کارشناسان‌ در تحلیل های خود پیش از بالا رفتن مجدد نرخ ارز ثبات کاهش قیمت ارز را حداقل برای یکی دو ماه پیش بینی می کردند اما کاهش قیمت دلار حتی یک هفته هم طول نکشید و دوباره مسیر بالا رفتن را در پیش گرفت. حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در این گفت و گو چند تحلیل درباره چرایی کاهش و افزایش مجدد نرخ ارز ارائه داده است. 

مهمترین عوامل تاثیر گذار بر نرخ ارز در اقتصاد ما از نظر شما چیست؟ 

 ارز در اقتصاد ایران کالای چند بعدی است، به عبارت دیگر ارز هم مثل خودرو یا سایر کالاها یک کالا به شمار می رود چون پول خارجی در هر اقتصادی شبیه به یک کالا عمل می‌کند، لذا کالایی که چند بعدی است، عوامل مختلفی می تواند روی قیمت آن اثر بگذارد از عوامل سیاسی گرفته تا عوامل روانی و  اقتصادی. مشخصا عوامل اقتصادی موثر بر نرخ ارز را می توان حدس زد، عواملی مثل کمبود عرضه یا مازاد تقاضا وقتی وجود داشته باشد موجب بالا رفتن نرخ ارز می شود. یکی از مهمترین دلایل افزایش نرخ ارز در شش، هفت ماه اخیر ناترازی یا کسری عرضه بود، چون  تقاضا برای ارز بالا بود اما عرضه ارز به میزان کافی وجود نداشت، قیمت‌ها به تناسب همین عدم عرضه و تقاضا افزایش می یافت، ضمن اینکه عوامل روانی هم بر افزایش نرخ ارز موثر بود. افزایش روز به روز تورم و در مقابل آن کاهش ارزش پول ملی نیز به تقاضای بیشتر ارز دامن زد. هنگامی که مردم احساس کردند ارزش پول آنها در حال کاهش است، برای خرید دلار به بازار ارز هجوم آوردند، ارز خریدند تا ارزش پول یا دارایی خود را در برابر افسار گسیختگی تورم و کاهش ارزش پول ملی پوشش دهند. 

عمده ترین دلیل کاهش نرخ ارز را در هفته گذشته و بعد از نتیجه گیری انتخابات آمریکا چگونه ارزیابی می کنید؟ 

اما عامل اصلی کاهش نرخ ارز را در روزهای اخیر اینگونه می توان تحلیل کرد. کاهش قیمت ارز در چند روز گذشته ناشی از عرضه بیشتر ارز به بازار بود، به این دلیل که بخش زیادی از مردم و فعالین اقتصادی ارز هایی را که پیش از این با قیمت های پایینی خریداری کرده بودند و در طی ماه های گذشته رشد نسبتا خوبی کرده بود را با دلیل نگرانی از کاهش قیمت ارز به بازار عرضه کردند. این گروه به این دلیل که بایدن به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا اهل مذاکره و تعامل است و به احتمال زیاد ممکن است به برجام برگردد ارز خود را به بازار عرضه کردند. تحلیل آنها از وضعیت اقتصادی و سیاسی این بود که با مذاکره با آمریکا منابع ارزی کشور افزایش می یابد، دلارهای بلوکه شده به کشور برگردانده می شود، لذا نرخ ارز پایین می آید، بنابراین برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی پیش‌دستی کردند و ارزهایی که در گاوصندوق ها و خانه ها گذاشته بودند را به بازار عرضه کردند. این نکته بسیار قابل تامل است که بین 18 تا 20 میلیارد دلار ارز نقد در دست مردم ایران وجود دارد، یک عدد بسیار بزرگی است. اگر یک چهارم ارزهایی که دست مردم است وارد بازار شود، حتما قیمت ارز به زیر 20 هزار تومان می‌رسد. کاهش نرخ ارز در هفته گذشته به دلیل جریان انتظاراتی بود که در ریاست جمهوری آمریکا اتفاق افتاد. بخشی از کسانی که ارزی در اختیار داشتند ارز خود را وارد بازار کردند که در نهایت منجر به افت قیمت ارز شد.
 
کاهش‌ نرخ ارز به دلیل انتخاب شدن بایدن روانی است یا اینکه این موضوع ضمن هیجانی بودن آن در دراز مدت می تواند به واقعیت تبدیل شود؟ 

کاهش نرخ ارز یک اتفاق روانی است، به این دلیل که هنوز اتفاق خاصی بین ایران و آمریکا نیفتاده است. هنوز بحث انتخاب بین بایدن و ریاست جمهوری وی قطعی نشده است، ثانیاً حتی اگر ریاست جمهوری  بایدن هم قطعی شود و وی اول بهمن ماه وارد کاخ سفید شود، حتی اگر قصد همکاری با ایران را داشته باشد این موضوع چندین ماه دیگر محقق می شود، اگر بین ایران و آمریکا باب مذاکره ای صورت بگیرد چندین ماه زمان می‌برد تا مذاکره و توافقی صورت بگیرد بنابراین زمان زیادی برای تحقق یا عدم تحقق این مسائل در پیش رو داریم که همه فقط در حد فرض و گمان و پیش‌بینی است. در شرایطی که تلاطمات روانی بر بازار حاکم است برخی از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند. برخی که نگاه عمیق تری به بازار و مسائل سیاسی دارند در هنگامه عرضه ارز توسط مردمی که نگران کاهش نرخ ارز بودند ارزها را خریداری کردند چرا که آنها می دانستند با روی کار آمدن بایدن هم گشایش خاصی ایجاد نمی شود، طبیعتاً این گروه ها در بازار ارز  فعال شدند. همچنین بخشی از کسانی که این روزها در بازار ارز فعال شدند احتمالاً بدهکاران ارزی بودند، صادر کنندگانی که بدهی ارزی داشتند، از موقعیت موقتی کاهش نرخ ارز  استفاده کردند تا بخشی از بدهی ارزی خود را به بانک مرکزی برگردانند. این موارد جزء عواملی به شمار می روند که هر کدام به نوبه خود موجب افزایش دوباره نرخ ارز شد. اگر  بایدن اول بهمن ماه وارد کاخ سفید شود، باز هم ریزش ارز  را به صورت هیجانی و روانی خواهیم داشت، اما در حال حاضر  باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا قیمت ارز در روزهای آینده افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟

آیا دولت در کاهش و افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نقشی داشته است؟ 

عبدالملکی در این باره به رادار اقتصاد گفت: مسئله ای که مقداری محل شک و شبهه است ،این موضوع است که دولت در کاهش یا افزایش نرخ ارز چه بازی صورت داده است. هر چند بنده در حال حاضر در این باره نظر و تحلیل خاصی ندارم اما به هر حال یک قضیه می تواند این فرض باشد که دولت در عرضه ارز در  شرایط موجود یعنی بعد از انتخابات موثر بوده است. برخی تحلیلگران معتقدند دولت برای اینکه کشور و مردم را متمایل به مذاکره مجدد کند در روزهای اخیر ارز را به صورت تصنعی کاهش داد  اما بعد این موضوع را ادامه نداد. یک مسئله دیگر هم تحولات در بازارهای موازی است، سایر بازارهای موازی اعم از  بازار طلا یا بازار سرمایه در هفته های اخیر ریزش هایی داشتند که این ریزش ها تداوم داشت. طبیعتاً کسانی که دارایی‌ها و سهام خود را در این بازارها می‌فروشند دنبال بازار دیگری برای سرمایه گذاری هستند، وقتی قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند به سمت بازار ارز تمایل پیدا می‌کنند، بنابراین سهام خود را می‌فروشند تا دلار بخرند، خود این مساله می تواند یکی از عوامل بالا برنده قیمت ارز باشد. اینجا یک حلقه جدی مفقوده که درباره آن باید تحلیل شود بازی دولت با نرخ ارز  است که آیا دولت برنامه ای برای نرخ ارز دارد یا برنامه ویژه ای ندارد، این ها سوالاتی است که به احتمال زیاد جواب آنها هفته آینده مشخص می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۴۳۶۴۱۴:۰۹:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۳
چون اقای همتی صحبت فرمودند
ناشناس۱۶۸۴۳۷۹۱۴:۲۰:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۳
بازار همیشه نسبت به ارزانی مقاومت نشان میدهد !
ناشناس۱۶۸۴۳۹۱۱۴:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲۳
این چه نوع اقتصاد دانی است که جواب سوال را با سوال داده؟
ناشناس۱۶۸۴۴۲۹۱۴:۵۷:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۲۳
چون مشقی بود و سیاسی کاری دولت
ناشناس۱۶۸۴۴۴۸۱۵:۱۱:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۲۳
انشاالله ریزش تداوم خواهد یافت کمی صبر داشته باشید
ناشناس۱۶۸۴۵۱۵۱۶:۰۸:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۳
فقط همین رو میدونم که دو جناح کشور از بالا بردن دلار و سخت کردن معیشت مردم سود بردید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین