مظلومیت و مهجوریت طب سنتی

احمد رضا هدایتی،   3990821129 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مظلومیت و مهجوریت طب سنتی

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، طب سنتی «مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.»

نگاهی اجمالی به پیشینه طب سنتی:

این نوع طب به‌خصوص در آسیا و آفریقا قدمتی بسیار طولانی دارد و توانسته بیماران متعددی را درمان و جان انسان‌های زیادی را از مرگ نجات دهد، البته طب سنتی هم مانند طب مدرن گاهی با ناکامی و حتی تلفات مواجه بوده، اما با گذشت زمان و کسب تجارب جدید، پیوسته راه تکامل را طی کرده است.

به گونه‌ای که در حال حاضر طب سنتی شامل چندین روش مختلف از جمله؛ طب سنتی اسلامی، طب سنتی ایرانی، طب سنتی چینی و امثال آن و مکمل‌های این علم مثل؛ گیاه درمانی، زالو درمانی، بادكش درمانی، حجامت، فصد یا زدن رگ، ماساژ درمانی، شیاتسو، آب درمانی یا آبزن‌ها، طب سوزنی، یوگا، کایروپراکتیک، رفلکس (بازتاب) درمانی، رایحه درمانی، رژیم درمانی، هیپنوتیزم درمانی، عنبیه شناسی و سایر روش‌هایی است ‌که نگارنده فقط اسم بسیاری از آنها را شنیده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که طب سنتی در ایران به یمن بهرمندی از وجود دانشمندانی مانند؛ ابن سینا، زکریای رازی، ابومنصور موفق هروی، ابوعبید جوزجانی و دهها دانشمند نامی و گمنام دیگر، فراتر از تعریف فوق و حاصل تجربه توأم با تحقیق و مطالعه است.

همان‌طور که اشاره شد، با این‌که جهان اسلام و کشورهایی مانند ایران و بسیاری از دیگر کشورها در کسب دستاوردهای طب سنتی نقش اساسی داشته‌اند، اما متأسفانه در سایه غفلت مسئولین ذیربط، کشورهایی مانند؛ کره، چین و ژاپن از همه ابزار و امکانات حتی با استفاده از سریال‌های تلویزیونی در تلاشند تا مانند سایر موارد، همه دستاوردهای طب سنتی قدیم را نیز به نام خودشان ثبت کنند.

به عنوان مثال؛ با این‌که کشور ما در ردیف پرچمداران طب سنتی جهان قرار دارد، اما متأسفانه بخش پزشکی ما فاقد بیمارستان تخصصی طب سنتی است و نظام بهداشت و درمان ایران فقط به ایجاد هشت دانشکده طب ایرانی و طب سنتی در دانشگاه‌های خود اکتفا نموده است و لذا به نظر می‌رسد با کم کاری در این زمینه، به نوعی در حال از دست دادن یافته‌هایی هستیم که دانشمندان ایرانی و اسلامی کاشف یا مبدع و مبتکر آن بوده‌اند.

با کمال تأسف حتی گاهی بین پزشکان انواع طب سنتی نیز اختلاف نظر عمیق وجود دارد و با این‌که این دو مقوله (پزشکی مدرن و طب سنتی) در ارتباط نزدیک با یکدیگر قرار دارند و در واقع می‌توانند در قالب طب تلفیقی، مکمل و مددکار هم باشند و نواقص و کاستی‌های یکدیگر را با اتکاء به دانش روز و تجربه قدیم برطرف نمایند، اما گسترش طب سنتی در مقاطع مختلف، همواره با فراز و فرود همراه بوده است.

محاسن و معایب طب سنتی و طب نوین:

قطعاً هر دو رشته (طب سنتی و طب مدرن) محاسن و معایبی دارند که باید مورد توجه قرار گیرند، به عنوان مثال؛ اولویت طب سنتی پیشگیری از بروز بیماری از طریق بهبود و اصلاح سبک زندگی و نوع تغذیه است، همچنین، طب سنتی در مداوای بیماری‌های مزمن مثل؛ گرفتگی عروق یا رفع چربی کبد کاربرد بیشتر و مؤثرتری دارد.

البته ویژگی‌های دیگری مانند؛ وفور انواع گیاهان دارویی در ایران و دسترسی ارزان، عوارض کمتر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی، کم هزینه بودن نسبت به پزشکی مدرن و قِدمت آن در ایران، از مزایای دیگر طب سنتی محسوب می‌شود.

متقابلاً ابزار و امکانات تشخیصی و بعضاً درمانی مدرنی که در اختیار پزشکی نوین قرار دارد و تفکیک و دسته‌بندی تخصصی انواع بیماری‌ها، از مزایای این نوع از درمان به‌شمار می‌رود.

همچنین طب نوین در درمان بیماری‌های حاد و خاص مثل؛ جراحات ناشی از حوادثی مانند؛ شکستگی جمجمه در تصادفات یا مجروحیت‌های جنگی یا رفع مشکلات ناشی از ترکیدن یا پاره شدن آپاندیس و موضوعات مشابه آن کاربرد بیشتری دارد و گاهی امکان سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد.

تنوع روش‌های درمانی نیز از مزایای مشترکی است که در هر دو مورد (طب سنتی و طب مدرن) البته با شکلی عمئتاً متفاوت مصداق دارد.

چند سوال در مورد طب سنتی:

مهجوریت و موانع موجود در مسیر احیا و شکوفایی طب سنتی سبب شده تا امروز این سوالات برای بسیاری از افکار عمومی مطرح شود که اگر جایگاه و موقعیت طب سنتی مجدداً در حد شایسته آن ترمیم و بازسازی شود، منافع چه کسانی در معرض خطر قرار می‌گیرد؟ 

گروهی نیز می‌پرسند اگر واقعاً در این زمینه نظرمنفی یا اختلاف‌نظری وجود ندارد چرا همچنان شاهد مهجوریت و فاصله محسوس بین طب جدید و طب سنتی و حتی اختلاف‌نظر بین انواع طب سنتی هستیم؟ 

چرا تاکنون تلاش جدی برای ایجاد یک مجموعه متمرکز (مثلاً یک مرکز آموزشی یا دانشگاه تخصصی یا یک بیمارستان تخصصی) به عمل نیامده تا با فراخوان و گرد هم آمدن پزشکان طب سنتی، شرایط لازم برای کاهش اختلاف نظرها و ایجاد وحدت‌نظر بیشتر فراهم آید؟

آیا وجود حداقل یک بیمارستان تخصصی طب سنتی با تمام روش‌های مربوط به این حوزه نمی‌توانست در درمان بیماری‌هایی مانند کرونا به بخش بهداشت و درمان کشور کمک نماید؟ 

آیا این امکان وجود نداشت تا در یک بیمارستان تخصصی طب سنتی، شرایط لازم برای اثبات ظرفیت‌های طبی سنتی از طریق درمان بیماران داوطلب کرونایی فراهم شود؟ 

آیا این درست است که بدون در اختیار گذاشتن فرصت مناسب برای درمان بالینی مبتلایان کرونا یا سایر امراض از طریق طب سنتی، منکر اثربخشی آن شویم؟

ظرفیت‌های دارویی و درمانی طب سنتی:

همه می‌دانیم که متأسفانه کشور ما به رغم پرچمداری بسیاری از علوم، هنوز در برخی از موضوعات از جمله؛ نفت و گاز و مواد معدنی همچنان گرفتار خام فروشی است و حتی نتایج کار و تحقیقات علمی دانشمندان ایرانی در بخش‌های مختلف از جمله پزشکی (البته در حدی کمتر از سایر علوم)، به بهانه ارتقاء جایگاه علمی ایران در قالب مقاله‌های پژوهشی به رایگان و بدون ایجاد ارزش افزوده در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

لذا بار دیگر این سوال مطرح است که چرا به رغم پیشرفت‌های شگرف علم پزشکی نوین در ایران و برخورداری این سرزمین از جایگاه سوم تنوع و تولید گیاهان دارویی، مشکل خام‌فروشی این بخش نیز هنوز لاینحل باقی مانده است؟

لازم به یادآوری است که طبق آمارهای اعلام شده از سوی مراجع ذیربط بین‌المللی، حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی از 6۰ میلیارد دلار در سال 1996 به 1۰۰ میلیارد دلار در سال 2۰1۰ افزایش یافت و براساس پیش بینی بانک جهانی در سال 2۰5۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به حدود 5۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

در این رابطه سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است. براساس نظر گیاه شناسان و پژوهشگران، تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود ۸ هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ای حداقل دو برابر قاره اروپاست.

تحقیقات نشان داده است که بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی بهداشتی هستند و از این تعداد ۱۰۰ تا 7۰۰ گیاه و به روایتی دیگر ۱۷۳۰ گونه منحصراً در سرزمین ایران رویش کرده و یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند .

دکتر محمدحسن عصاره، دبیر ستاد گیاهان دارویی کشور چندی پیش ضمن یادآوری آمار و ارقام فوق اعلام کرد؛ ظرفیت اسمی عصاره، اسانس و عرقیات تولید شده در کشور از ۵۹ هزار تن در سال به ۱۷۲ هزار تن رسیده است که تا سال ۱۴۰۴ باید به ۴۰۰ هزار تن برسد.

دکتر محمدحسن عصاره در ادامه افزود؛ ایجاد یک میلیون اشتغال و افزایش سطح زیر کشت به ۵۰۰ هزار هکتار، از جمله مواردی هستند که باید تا افق ۱۴۰۴به آن دست یابیم. این موضوع با برنامه‌ریزی دقیق محقق خواهد شد. وی افزود درآمد صادراتی حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی باید تا افق ۱۴۰۴ به ۵ میلیارد دلار برسد. 

به همین دلیل کارشناسان معتقدند؛ در کنار موضوع توریست درمانی سنتی، تولید و فرآوری گیاهان دارویی نیز در ایران از ظرفیت بسیار بالایی به‌عنوان یکی از جایگزین‌های نفت برخوردار است.

بنابراین باید پرسید؛ آیا در شرایط اقتصادی فعلی، تولید گیاهان دارویی و همچنین توریست درمانی با استفاده از طب سنتی و فرآوری داروهای گیاهی نمی‌تواند به یک منبع درآمد مهم برای کشور تبدیل شود؟

دیدگاه کاربران

داروساز۱۶۸۵۲۸۵۰۶:۵۵:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
با سلام، آنچه امروز بعنوان طب سنتی ایرانی مطرح شده ملغمه ای از طب سنتی و گیاه درمانی مدرن است. فیتو تراپی و یا استفاده از گیاهان دارویی بر پایه اصول علمی دقیق مانند سایر داروها بنا نهاده شده است. طب سنتی مورد استقبال گروه زیادی از مخاطبین است ولی بایستی توجه داشت که مواردی درمانی که شک و تردید در مورد آن وجود دارد اجرا نشود. دانش شناسایی گیاهان دارویی نقش مهمی در ترویج طب سنتی دارد که متاسفانه دست اندرکاران کمی مطلع هستند.
ناشناس۱۶۸۵۴۶۴۱۰:۱۳:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
سلام، یک سوال ساده: "چرا برای عمده ی درمان های خود هیچ کارآزمایی بالینی تایید شده ای ندارید؟" چرا پیش از شروع به درمان، اقدام به پژوهش نکردید تا معلوم شود آیا کارتان مبنای علمی و تاثیر دارد؟ بنده یک پزشک متخصص هستم: برای درمان سینوزیت مزمن خود 21 روز از رژیم های درمانی گیاهی استفاده کردم. قبل از درمان و بعد از درمان سی تی اسکن سینوس ها را انجام دادم. بعد از درمان سینوس ها بدتر از قبل از درمان بودند... چرا مطالعه ای از این دست در ابعاد بزرگتر ندارید؟ حرف بی حساب و کتاب زدن به استناد کتب قدیم آسیب به دیگران است و متصمن دیه.
ناشناس۱۶۸۵۸۹۹۱۴:۱۰:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
استنشاق دود عنبرنساء بهترین درمان سینوزیت مزمن است و بارها تجربه شده است.
ناشناس۱۶۸۵۵۵۷۱۱:۰۵:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۴
"تحقیقات نشان داده است که بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی بهداشتی هستند و از این تعداد ۱۰۰ تا 7۰۰ گیاه و به روایتی دیگر ۱۷۳۰ گونه منحصراً در سرزمین ایران رویش کرده و یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند" . بسیاری از گیاهان ذکر شده در طب سنتی معرفی نشده اند.
ناشناس۱۶۸۵۵۶۳۱۱:۰۹:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طب سنتی مبنی علمی نداشته و مربوط به گذشته ها است. باید طب سنتی ممنوع شود.
ناشناس۱۶۸۵۸۶۳۱۳:۵۱:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طب سنتی زمانی رواج داشت که انسان جاهل بود.
ناشناس۱۶۸۵۹۰۷۱۴:۱۳:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۲۴
امریکا و اروپا بیشترین تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در جهان را دارند تعداد فوتی های امریکا از 230 هزار نفر عبور کرده است و این نشانه ناکارآمدی طب نوین و جهل انسان امروز است.
سام۱۶۸۸۵۲۸۰۷:۴۷:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۶
میبینی که فعلا همه چشم انتظار واکسن همین غربی ها هستن
ناشناس۱۶۸۶۱۷۹۱۶:۴۵:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۲۴
انسان الان عاقله؟
ناشناس۱۶۸۵۸۷۲۱۳:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طب سنتی شده دکان برای عده ای شیاد که از نا آگاهی مردم سوء استفاده می کنند. آنانی که کتاب مرجع پزشکی را آتش زده، خمیر دندان را مضر و نمک دریا را به خورد مردم بینوا میدهند.
ناشناس۱۶۸۵۵۶۶۱۱:۱۱:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۴
از متخصصان طب سنتی بخواهید واکسن کرونا را برایتان درست کنند!!
ناشناس۱۶۸۵۸۹۰۱۴:۰۴:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۴
کرونا در طب سنتی درمان قطعی دارد.
ناشناس۱۶۸۶۵۱۴۲۲:۰۷:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طب سنتی مال زمانی هست که نمیدونست ویروس چیه!!! اونوقت درمان یه بیماری ویروسی رو در خودش داره؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۶۸۵۵۹۹۱۱:۳۰:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۲۴
مردم ایران اکنون به اهمیت طب سنتی و گیاهان دارویی بیش از پیش پی برده اند و افزایش تعداد عطاری ها در کشور دلیل این مدعاست.
ناشناس۱۶۸۵۸۸۸۱۴:۰۳:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
عطاری ها قرص برنج، روغن عقرب، سم مار و داروهای علفی که معلوم نیست از کجا تهیه شده و چه مضراتی دارند، می فروشند. در هیچ جای دنیا اجازه فعالیت ندارند. باید بسته شوند.
ناشناس۱۶۸۶۳۹۷۱۹:۵۳:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲۴
عطاری ها گیاهان دارویی را به مردم می فروشند که خیلی از این گیاهان صادراتی است بعنوان مثال قدومه شیرازی اکنون کیلویی یک میلیون تومان شده زیرا صادراتی شده است.
ناشناس۱۶۸۵۶۴۲۱۱:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طب سنتی خرافات است.
ناشناس۱۶۸۵۹۴۶۱۴:۳۶:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۴
روزانه میانگین 450 نفر از هموطنان عزیزمون در اثر کرونا از دنیا می روند در حالیکه در طب سنتی درمان قطعی کرونا وجود دارد اما مردم ما آگاهی ندارند.
حسن۱۶۸۶۲۳۴۱۷:۲۴:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۲۴
لطفا بگید این درمان رو و جهانی را نجات دهید،فقط حرف و سو استفاده و کلاشی،چیزیه که ما از طب سنتی دیدیم
تبریزی۱۶۸۶۰۹۲۱۵:۴۴:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
من اون روز نسخه بازسازی شده جواهری در قصر رو می دیدم. یانگوم هم از گیاه برای درمان کرونای عالی جناب استفاده کرد. یانگوم هر کاری بگه من هم همون کارو می کنم. الان هم دارم ریشۀ زنجبیل جزیره جیجوُ رو می خورم.
هاشم پور۱۶۸۵۳۰۳۰۷:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۴
خواندن این مطلب من را به تاسف انداخت، به این دلیل که نویسنده ناآگاه با بیانش جامعه را سمتی اشتباه می برد. بگذاریید با یک سوال ادامه دهم. بزرگترین کشف پزشکی نوین در قرن بیستم چیست؟ واکسن؟ آنتی بیوتیک، رادیولوژی، سونوگرافی، ام آر آی، شیمی درمانی؟ خیر. بزرگترین کشف پزشکی قرن بیستم مطالعه دو سویه کور بوده است. یعنی مطالعه ای که در آن پزشک و بیماران از درمان مطلع نیستند. تنها در چنین مواردی است که اثر یک درمان به تایید می رسد. پزشکی سنتی تنها زمانی میتواند وزن خود را پیدا کند بتواند در چنین مطالعاتی اثر بخشی خود را اثبات نماید اما آنچه امروز شاهد هستیم تنها مدعیانی است که به قصد شهرت با چند داروی محدود قصد دارند هزاران بیماری میکروبی، ویروسی، متابولیک، سرطانی و خودایمن را درمان کنند. باید تغییر را پذیرفت. و به سمت پیشرفت حرکت کرد.
ناشناس۱۶۸۵۳۰۴۰۷:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۲۴
مظلومیت و مهجوریت طب سنتی در ایران
ناشناس۱۶۸۵۳۲۳۰۸:۲۴:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۴
چون مال خودمان است و‌ منافع واردکنندگان را تهدید میکند
جلالی۱۶۸۵۳۲۷۰۸:۲۶:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
در کشورهای پیشرفته حتی آلمان بالای۸۰درصد مردم به هربال مدیسین یا طب گیاهی سنتی مراجعه میکنند چون وزارت بهداشت آنها مستقل است تحت کنترل مافیای واردکننده دارو و سازنده داروهای صنعتی نیست
ناشناس۱۶۸۵۴۶۹۱۰:۱۵:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲۴
حرف بی مدرک زدن که کنتور ندارد. بنده در اروپا زندگی می کنم. این حرف اساسا بی پایه است.
ناشناس۱۶۸۶۰۹۴۱۵:۴۵:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
گاف دادی حداقل تو‌ آلمان گیاهان دارویی حاکم هستن
علی۱۶۸۶۳۵۳۱۹:۱۲:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۴
شما اصلا تا حالا آلمان رفتی؟ محبوری الکی حرف بزنی؟
ناشناس۱۶۸۵۴۹۲۱۰:۲۹:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۲۴
أين امار دقيق را از كجا استخراج ميفرماييد
ناشناس۱۶۸۶۳۰۴۱۸:۲۳:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
از همونجا که میگه بین ۱۰۰تا۷۰۰ و به روایتی ۱۷۰۰ این رو بهش میگن آمار دقیق
ناشناس۱۶۸۵۵۰۳۱۰:۳۹:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۲۴
معلومه مافیاها منفی میدن
ناشناس۱۶۸۵۵۱۶۱۰:۴۶:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۴
در آلمان که میفرمایید چنین است به این توجه داشته باشید که قرص ها و یا شربت های تولیدی از گیاهان دارویی دقیقا مراحل و پروتکل های علمی و تست های بالینی مشابه با دیگر داروها اعم از شیمیایی و یا ... رو طی میکنند. مسیری طولانی که در نهایت اگر از لحاظ علمی تائید شد و اثرات و مضرات جانبی آن دقیق تعیین شد در دسترس عموم قرار میگیرد. نه اینکه هر کسی برای خودش یه دکون باز کند و داروی سنتی تولید کند.
ناشناس۱۶۸۵۵۲۲۱۰:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
میشه بفرمایید منبع این آمار شما کجاست؟ در ضمن برای بیماری هایی مثل کووید۱۹ هم از طب سنتی استفاده می کنند؟
ناشناس۱۶۸۵۷۳۲۱۲:۴۶:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۴
چون اونجا وقتی میگن یک چیزی ارگانیک هست واقعا هست نه مثل اینجا الکی بگه تخم مرغ محلیه یا مرغ سبز ارگانیک. اینجا بدلیل وجود قانون جنگل و عدم نظارت روی هیچی به همان داروهای صنعتی بیشتر اعتماد هست
ناشناس۱۶۸۵۳۳۳۰۸:۳۳:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۴
چون متاسفانه مسئولین به هر چیز ایرانی به زور یه اسلامم اضافه میکنند. طب سنت ایرانی یعنی طب ابن سینا، طب اسلامی نداریم که اون میشه طب و یا خود درمانی عربستان.
حسن بک۱۶۸۵۵۴۱۱۰:۵۵:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طب قرون سوم و جهارم جهان اسلام ( که شامل ایران هم میشده ) بر اساس متون سریانی ، هندی و خصوصا یونانی شکل گرفت و البته ابداعاتی نیز توسط دانشمندانی مانند ابن سینا بدان اضافه شده ، طب اسلامی هم به اعتقاد علمای جدی حوزه ( مانند جوادی املی و مکارم شیرازی و....) اصلا وجود خارجی ندارد. لذا شایسته است دوستان در هنگام قضاوت و انتخاب روش درمان عرق ملی و اعتقادات دینی را در ان دخیل نکنند!
رضا رضایی۱۶۸۵۳۵۵۰۹:۰۲:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲۴
به عنوان یک کارشناس پزشکی طب سنتی در درمان کووید 19 ناتوان بوده و تنها تعداد بیشتری از مردم مظلوم ما را به کشتن می دهد.
ناشناس۱۶۸۵۸۹۳۱۴:۰۶:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۴
بسیاری از بیماران کرونایی با طب سنتی و اسلامی با کمترین هزینه شفا گرفتند اگر طب سنتی نبود قطعا"تعداد فوتی های کرونا در کشور 3 برابر می شد.
ناشناس۱۶۸۶۰۹۵۱۵:۴۶:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
تابلوئه الکی میگی
ناشناس۱۶۸۵۳۶۱۰۹:۰۷:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
سلام جناب هدایتی عزیز قبل از هر چیز لازم است یاداوری کنم که هر نویسنده ای باید خود و فیلد کاری خود را معرفی نماید تا خواننده بتواند مطلب نوشته شده ایشان را اعتبارسنجی نسبی کند. و اما،من پزشک متخصص هستم و هیچ خصومتی با طب سنتی یا هر چیز دیگری ندارم.فقط چند سوال دارم که اگر فیلد کاری شماست جواب دهید: اگر بیماری با عوارض دارو یا روشهای طب سنتی روبرو شد باید جهت درمان عوارض به کجا مراجعه کند؟عوارض داروهای طب سنتی چیست و داروی ضد ان چیست؟ایا در طب سنتی قصور پزشکی تعریف شده؟ نمیشود که عده ای هر کاری دوست داشته باشند انجام دهند و به هنگام مشکل به پزشکان بخش اکادمیک ارجاع داده شوند و در صورت عدم درمان، پزشک بخش اکادمیک یا غیر سنتی مسئول باشد.
رضا۱۶۸۵۳۶۴۰۹:۰۸:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۲۴
مخلص کلام : متخصصان طب سنتی اهل پژوهش نیستند. نمی شود در این دوره با عبارات 500 سال پیش به خورد مردمی داد که حداقل شیمی و زیست شناسی را همه می دانند. آقایان کوچکترین زحمتی برای اثبات شواهد علمی مربوط نمی کشند. همه درد این است: تنبلی آسانترین راه این است که یک نوشته را برداری مربوط به چند صد سال پیش و بخواهی برای الان به کارببری. بی زحمت و بی تحقیق. باور می کنید که می شود کل اطلاعات متخصصین طب سنتی د در یک دفتر بیست برگ جمع کرد؟؟؟؟؟
امیر۱۶۸۵۴۰۵۰۹:۳۶:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
بدلیل سو استفاده ها از طب سنتی بدست یک عده این علم بزرگ در بین مردم جایگاه خود را از دست داده است .
ناشناس۱۶۸۵۴۲۱۰۹:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۴
آنچه باید اتفاق بیافتد اثبات یافته های بسیار غنی طب سنتی در محافل علمی و دانشگاهی است . متاسفانه متولیان طب سنتی به جای حرکت در این راستا دکان باز کرده اند و از آن طرف باید به برخی مدعیان طب مدرن نیز گفت نگاه علمی این است که تا چیزی ثابت نشده حق رد کردن آن را نیز نداریم .
ناشناس۱۶۸۵۴۸۲۱۰:۲۵:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
بیماری ها متنوع هستند و بنابر ماهیت بیماری می شود از طب سنتی استفاده کرد. آنها که داروسازان را به مافیا تشبیه میکنند می توانند ضمانت داروهای گیاهی را کنند. اگر قرار به فساد باشد که شامل مشتی علف هم میشود. مثل آنها که از اقتصاد دولتی بد گفتند گرفتار فساد خصوصی سازی شدیم.
محمد قاسمی۱۶۸۵۵۲۹۱۰:۴۹:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۴
امثال اقای روازاده و صحبت های صد من یه غاز و بدون پشتوانه و فقط کاسبی کردن
ناشناس۱۶۸۵۸۹۷۱۴:۰۸:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲۴
رجوع به طب سنتی بهترین راهکار مقابله با کروناست.
ناشناس۱۶۸۵۹۴۱۱۴:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۴
اعضای یک خانواده 5 نفره که کرونا گرفته بودند با استفاده از نسخه دکتر روازاده که در سایت ایشان موجود است شفای کامل گرفتند.
رضا۱۶۸۶۵۰۱۲۱:۴۳:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۴
خدا رحمتشان کند
ناشناس۱۶۸۵۵۳۷۱۰:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طب سنتی در صورت تجویز توسط متخصص با تجربه و نه هرکسی که دکانی اجاره کرد توصیه شود می‌تواند مفید باشد اما اثر گذاری و طول درمان در آن نمی تواند پاسخگوی امراض سخت و اورژانسی باشد
ناشناس۱۶۸۵۶۰۰۱۱:۳۰:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۴
به همون دلیلی که همیشه وزیر بهداشت ما یک پزشک طب مدرن است
ناشناس۱۶۸۵۶۵۵۱۱:۵۸:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۴
شاید هم مظلوم نمایی طب سنتی به نظر من چیزی که امروز مظلوم است علم و دانش است
سرلک۱۶۸۵۶۵۷۱۱:۵۸:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۲۴
متاسفانه یه عده با تجویزهای عجیب مانند ادرار شتر و روغن بنفشه و امثالهم جامعه رو نسبت به طب سنتی بدبین میکنند.
ناصر۱۶۸۵۷۱۶۱۲:۳۷:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۴
بنده اقلا ده بار به دلایل مختلف به طب سنتی متوسل شده ام برای فشار خون برای ام است برای کبد چرب ولی دریغ یک ذره تاثیر لطفا مردم را سرکیسه نکنید مدعیان طب سنتی مصادیق مثبت را گزارش می کنند ولی موارد منفی را خیر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی فقط یک مثال منفی بود در طب سنتی همه چیز حدس و گمان است و هیچ چیز اثبات شده ندارد البته که بسیاری از گیاهان و دانه ها و خوراکی های طبیعی مفید است ولی دقت کنید که دارو نیست
احسان۱۶۸۵۷۹۴۱۳:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۲۴
تا جاییکه ما اطلاع داریم همه علمای دینی ، مسوولین ، حضرت امام ، رهبری هم در موارد لزوم به پزشکی امروزی و طب مدرن رجوع کرده و می کنند. مثلا برخورد شخصی رهبری با کرونا طبق دستورات پزشکی جدید است ( ماسک ، دوری از جمع ، ...). آیا موارد از رجوع و درمان این بزرگان با طب سنتی و اسلامی سراغ دارید ؟
علیرضا۱۶۸۶۲۶۶۱۷:۵۳:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۴
بله مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی
سعید۱۶۸۵۸۰۲۱۳:۲۳:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طب سنتی جنبه پیشگیری دارد و در مواقع حاد جز مسکن درمان خاصی ارائه نمیدهد حتی درمان های شناخته شده طب سنتی نیز زمان پاسخ دهی بسیار طولانی دارند و درمان سریع تر و به صرفه تری از آنها وجود دارد. اینکه این دو را در تقابل هم قرار دهید تحلیلی کاملا بیهوده و فرافکنانه است.
ناشناس۱۶۸۵۸۲۸۱۳:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طب نوین و پزشکان نوین هم اشتباه زیاد دارن.مگر امار شکایت از انها را نداری که ماست مالی میشه میره.
دکتر امامی. پزشک و دکترای تخصصی طب ایرانی.۱۶۸۵۹۶۳۱۴:۴۴:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۲۴
سلام و عرض ادب با یک سرچ ساده در پابمد و گوگل اسکولار و ژورنال فرهنگستان علوم پزشکی و ... می توان حدود دو هزار مقاله را رویت نمود که از سال ۱۳۸۶ که دانشکده ها و گروه های آموزشی طب ایرانی ایجاد شده اند و تاکنون همچنان روند افزایشی داشته است؛ نوشته شده اند. تعداد قابل توجهی از این مقالات کارآزمایی بالینی و منتج از پایان نامه دستیاران محترم این رشته است. اساسا در محیط های آکادمیک طب تلفیقی (Integrative Medicine) مطرح و مد نظر است. اگر به اطلاعاتNIH آمریکا و طب چینی و طب مکمل در اروپا بنگریم به راحتی افزایش گرایش به طب مکمل و جایگزین و افزایش هزینه دولت ها در این باره را می بینیم. ما نیازمند نگرشی علمی و بی طرفانه و پیشرو و به دور از افراط و تفریط درباره طب ایرانی هستیم تا اولا درست آن را بشناسیم و در جای خود از آن استفاده نماییم. ارجاع می دهم به بیانات اخیر استاد دکتر ولایتی که از اساتید بنام طب جدید و فوق تخصص عفونی هستند و به دلیل مطالعات مکفی که در منابع طب ایرانی داشته اند از نقش هر دو طب در سلامت و بهداشت و درمان به شدت دفاع می نمایند. با تشکر.
ناشناس۱۶۸۶۷۳۴۰۵:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۵
دفاع ایشان دستوری است نه علمی چرا که اگر بعنوان طبیب سوگند خورده، داروی ضد کرونای داروی فاویپیراویر را در بیمارستان خودشان مخفی نمی کردن و فقط به افراد خاصی از نوع داروی فاویپیراویر ژاپنی بدهند ایشان سیاست مدارند با اطلاعات پزشکی بدون مسئولیت سوگند
ناشناس۱۶۸۵۹۷۱۱۴:۵۱:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۴
یه زمانی تو امریکا کچاب دوا بود بعدا سس شد اینم همینه بدون تحقیق و کار آزمایشگاهی بگیم خوبه خوب تحقیقات کوووو ، نمیگم بی تاثیره ولی باید کار علمی باشه نه مکتبخونه ای
ناشناس۱۶۸۵۹۹۵۱۵:۰۱:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۲۴
در ایران بصورت کاملا عمدی حوز سلامت فقط وفقط به سمت درمان محوری سوق داده شده و پیشگیری هیچ نقشی ندارد در اصل نباید داشته باشد چون درآمد ها کم می شود پس طب سنتی که بیشتر تاکید بر پیشگیری دارد و در زمینه پیشگیری موثرتر هست در این نوع تفکر جایی نداد تا زمانی که پزشک سالاری و در اصل پول و سرمایه حرف اول را در حوزه سلامت و وزارت بهداشت می زند روز به روز وضع بدتر می شود
ناشناس۱۶۸۶۰۹۸۱۵:۴۸:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۲۴
یه سوال چرا شیمی و فیزیک سنتی نداریم؟چرا نجوم سنتی نداریم؟چرا به بطلمیوس مراجعه نمیکنیم؟ چون طب سنتی پول بدون زحمت است،والسلام بدون درس و بی‌خوابی به پول کلان میرسی
ناشناس۱۶۸۶۱۵۰۱۶:۲۴:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۴
با سلام و احترام متاسفانه در طب نوین و طب سنتی ایراداتی هست که باید رفع بشه اما فرق طبابت و درمان در طب نوین برپایه کنترل و ماله کشی است ولی درمان در طب سنتی به صورت کل نگر و بر حسب سبب شناسی و ریشه ای است.
ناشناس۱۶۸۶۵۹۹۲۳:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۲۴
طرفداران داران طب ابوعلی سینا باید برگردند مثل همان زمان زندگی کنند نمی شود که بهترین امکانات روز را داشته باشی بعد برای مردم طب قدیمی را تجویز کنی بعضیها هم که می گویند طب جدید خوانده اند ووارد گیاه درمانی شدهاند چون درسهایشان را خوب نخوانده اند واز پس درمان مردم با طب نوین که انقدر پر مطلب است برنمی ایند
ناشناس۱۶۸۶۷۰۹۰۲:۳۷:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۵
طب جدید کمتر از صد سال است که آمده و این همه دستاورد درخشان داشته مدعیان طب سنتی بفرمایند در مدت این چند صد سال انحصاری که قبل از آمدن طب جدید داشتند چه دستاوردی در مهار بیماریهای سل و حصبه و وبا و هاری و کزاز و طاعون داشته اند که حالا مدعی درمان کرونا هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین