دژپسند: نوسان در ذات بازار سرمایه و سهام است

  3990821076 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بحث درباره بالا رفتن نرخ سود بین بانکی مطرح شده و درست هم است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی می‌شود که باید حتماً از این روند جلوگیری شود.

دژپسند: نوسان در ذات بازار سرمایه و سهام است

به گزارش فارس فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نوسانات اخیر بازار بورس و اقدامات دولت در این راستا اظهار داشت: نوسان در ذات بازار سرمایه و سهام است و به عبارتی دیگر این بازار عمدتاً مبتنی بر رفتار سهامداران و عرضه کنندگان سهام است.

وی افزود: دولت با قواعدی که تعریف می کند سعی می کند این نوسانات به سمتی برود که شاخص ها و فعالیت ها به یک بازار پایدار و در حال رشد تبدیل شود. در همه دوره ها هم عرضه‌کنندگان و هم متقاضیان نقش موثر در چارچوب و قوانینی که توسط شورای عالی بورس تصویب می‌شود دارند و متاثر از فضای عمومی اقتصاد کشور است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اخیراً یک سری مباحث مطرح شد و اثرگذار بود اظهار داشت: یکی از بحث‌ها این بود که نرخ سود بانکی پیدا کند در حالی که همه فعالان بازار دیدند که رئیس کل بانک مرکزی این را تکذیب کرد و اتفاقاً چنین چیزی در شورای عالی بورس هم مطرح نبوده است.

دژپسند با بیان اینکه بحث پیرامون بالا رفتن نرخ سود بین بانکی مطرح شده و درست هم هست اظهار داشت: این هم برنامه‌ریزی می‌شود و حتما باید از این روند جلوگیری شود.

دژپسند با بیان اینکه بخشی از نا اطمینانی ها به خاطر اظهارنظرهایی هست که در برخی امور بازار سرمایه مداخله گرانه صورت گرفته است، گفت: این هم سبب می‌شود که اتفاقا سهامدار حقیقی و خرد دچار زیان و خسران شود و اگر ما مدافع منافع سهامداران حقیقی و خرد هستیم باید از اظهارنظرهایی که در معاملات بازار اختلال ایجاد می‌کند به شدت خودداری کنیم.

 وی افزود: برای برخی سهامداران عزیز نگرانی ایجاد شد که روند شاخص ممکن است مستمر کاهنده باشد ولی من اینجا عرض می کنم که باید توجه داشته باشیم آنچه که ما را امید می دهد برنامه هایی هست که برای عرضه داریم.

دژپسند با اعلام خبر عرضه اولیه های جدید بورسی نیز افزود: شورای عالی بورس و سازمان بورس برنامه‌ای دارد که تا پایان سال جاری می تواند ۱۰۰ شرکت به صورت عرضه اولیه عرضه شود و این بدان معناست که خوشبختانه استقبال خوبی وجود دارد؛ بنابراین باید کسانی که در بازار هستند به منظور بهره‌مندی از این شرایط با دقت عمل کنند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اظهارات خود در خصوص فروش اوراق گفت: اوراق، آن بخش بازار سهام نیست و حرف من این بود که برای تامین مالی دولت، بازار سرمایه این ظرفیت ها را دارد. بازار بدهی جزء دیگری از بازار سرمایه است و فلسفه ذاتی این بخش این است که اوراق بدهی را در بازار بدهی برای تامین مالی بودجه دولت می فروشیم. یا مثلا تصمیم ما این است که تمام واگذاری‌هایمان در دولت در بازار بورس انجام بگیرد و این به خاطر نقش و اهمیت و کارکرد بازار بورس است و به عبارت دیگر عرضه‌ها و واگذاری‌هایمان را به اینجا منحصر کرده ایم چون شفاف و سالم است و قیمت‌گذاری‌ها بر مبنای یک فضای رقابتی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه نسبت به گفتار ها باید با دقت برخورد کنیم اظهار داشت: باید بدانیم دارایی و اموال و سهام مان را نباید به راحتی در معرض خرید و فروش قرار دهیم و باید خیلی دقت کنیم و مطالعه، مشاوره و معامله باید سرلوحه کارمان در بازار سرمایه باشد.

دژپسند با بیان اینکه از ۳۲۰ شرکت ۲۰۰ شرکت بازارگردان دارند، گفت: الان خوشبختانه اوراق تبعی هست که یکی از ابزارهای مدرن برای بازار سرمایه است و ما اینها را برای نقدشوندگی بالا بیان می‌کنیم چون یکی از ویژگی های بازار سرمایه این است که نقش شوندگی بالا برود تا به هر دلیلی که خواستم بفروشم با سهولت این کار را انجام دهم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد که تمام برنامه ما این است که بازار مدرن تر و پایدار تر شود و بتوانیم آن را به حداقل برسانیم و هنوز معتقد هستم که حاشیه هایی وجود دارد که آثار منفی روی بازار دارد که ان شالله آنها را به حداقل ممکن برسانیم.

دیدگاه کاربران

مرتضی۱۶۸۲۱۴۵۱۴:۱۶:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۲۱
دژپسند: نوسان در ذات بازار سرمایه و سهام است. اما دژپسند نگفت که دخالت دولت و حقوقی ها و فروش هماهنگ و آبشاری آنها به علاوه عرضه های سنگین سهام عدالت در ذات بازار سرمایه نیست.
ناشناس۱۶۸۲۱۴۶۱۴:۱۶:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۲۱
ریزش 70 درصدی نوسانه آخه جنگ بشه اینجوری نمیشه کی این بی سواد بی عرضه رو وزیر کرده نمی دونم
ناشناس۱۶۸۲۳۰۷۱۶:۴۸:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۲۱
بعضا نمایندگان بی سواد تر از خودش
ناشناس۱۶۸۲۱۹۵۱۴:۴۳:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
اگه سواد داشتید مردم رو بیچاره نمیکردید
ناشناس۱۶۸۲۲۵۳۱۵:۳۳:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۱
وقتی با تبلیغات پول های مردم را به بورس می آورند و با یک جنگ زرگری پول ها را از بازار بیرون می کشند برای.. نشانه ای از بی سوادی نیست بلکه..!
ناشناس۱۶۸۲۲۰۷۱۴:۵۱:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
نوسان یعنی ۲۰٪ نه اینکه افراد ۷۰٪ از دارایی خود را در سهامهایی که دولت مستقیم فروخته از دست دهند. پالایش یکم که با ۳۰٪ تخفیف و منت به مردم بی دفاع فروخته شد تا کنون ۳۰٪ ضرر داده
سعید۱۶۸۲۲۲۱۱۵:۰۲:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۲۱
چقدر نوسان؟ ریزش 70درصدی زمانی معنی میده که جنگ شده باشه نه اینکه ما میگیم همه چی گل و بلبله ولی بورس همش منفی بشه
ناشناس۱۶۸۲۲۶۷۱۵:۵۶:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
دولت دست از دخالت دستوری در بورس بردارد سهام داران با نوسان بورس مشکلی ندارند. این صحبت ها برای این است که خالی کردن جیب سهامداران را توجیه کنند.
ناشناس۱۶۸۲۴۱۰۱۸:۱۸:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
ظاهراً آقای دکتر معنی نوسان را که به معنای کم و زیاد شدن یا بالا و پایین شدن است نمی‌دانند ،این اوضاع بورس که نوسان نیست دیگر..!
حسین۱۶۸۲۴۱۴۱۸:۲۲:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۲۱
مردم رو بیچاره کردین و حالا هم توجیه
ناشناس۱۶۸۲۴۳۲۱۸:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۱
کسری بودجه دولت را از مردم جمع کردید و اسمش را می گذارید نوسان؟
ناشناس۱۶۸۲۴۵۹۱۹:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۱
کمتر حرف بزن لطفا خیلی حرف ..می زنی
ناشناس۱۶۸۲۵۵۴۲۱:۰۰:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
برو اول فرق نوسان و سقوط رو متوجه بشو بعدا بیا نظر بده.
ناشناس۱۶۸۲۵۸۳۲۱:۵۳:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲۱
خدا ازشون نگذره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین