مهار کرونا راهی غیر از قرنطینه ندارد/ کادر درمان دیگر توان مقابله ندارند

گروه اجتماعی الف،   3990821050

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: مهار کرونا راه دیگری غیر از تعطیلی و قرنطینه ندارد بنابراین تا زمانی که واکسن یا داروی موثری پیدا شود تنها راه از بین بردن این بیماری تعطیلی کامل است.

مهار کرونا راهی غیر از قرنطینه ندارد/ کادر درمان دیگر توان مقابله ندارند

همشهری‌آنلاین نوشت: شتاب کرونا و تاخت و تاز پیک سوم آن در یک ماه گذشته، هیچ روزی نزولی نبوده است. از ابتدای مهر هم مدام گفته شده که باید تعطیلی دو هفته‌ای در تهران و شهرهای بزرگ برقرار شود. اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است، که حتی آنقدر اوضاع وخیم شده که برخی کارشناسان معتقدند باید کل کشور را حداقل دو هفته تعطیل کرد.

تا همین لحظه، چنین تصمیمی، بعید به نظر می‌رسد. حتی شب گذشته، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت هم گفت «باید دو هفته تمام کشور تعطیل شود»، اما ستاد ملی کرونا به جای دو هفته، محدودیت‌های حداکثر ۱۲ ساعته را برای مراکز استان و شهرهای بزرگ اجرا می‌کند؛ از شب گذشته. اما گزارش‌ها از توجه به اجرا محدودیت‌ها از ۶ عصر، ناامیدکننده است. 

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران، هفته گذشته با اشاره به افزایش حجم مراجعات به بخش‌های بیمارستانی تهران گفت: پیشنهاد ما دو تا سه هفته تعطیلی در تهران به غیر از مشاغل امدادی و حیاتی و مشاغلی مانند توزیع مواد غذایی است.

جمعه ۱۶ آبان ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، از تصمیم‌گیری درباره تعطیلی تهران خبر داد و گفت: «پیشنهاد تعطیلی کامل ‫تهران‬ روی میز است. محدودیت‌های جدید تهران فردا تصمیم‌گیری و به زودی ابلاغ می‌شود و برخی تصمیمات با کمی تاخیر اجرایی خواهد شد».

اما این اتفاق در ستاد کرونا نیفتاد و در نهایت، یکشنبه ۱۸ آبان انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، گفت: برای تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران پیشنهادی داده شد، اما زمانی که ابعاد تعطیلی بررسی شد، تصمیم گرفته شد که فعالیت گروه‌های ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود و تعطیلی کامل ۲ هفته‌ای تهران فعلا منتفی است.

با وجود منتفی شدن تعطیلی تهران و حتی چندبار رد و تایید خبر تعطیلی تهران با ادبیات‌های مختلف و از زبان مسئولان و اعضای مختلف ستاد ملی کرونا، مسئولان، پزشکان و متخصصان همچنان بر تعطیلی کامل تهران اصرار دارند و تنها راه قطع زنجیره بیماری را قرنطینه و در خانه ماندن مردم می‌دانند، هرچند که به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا، در جلسه روز شنبه ستاد، درباره تعطیلی هیچ بحثی نشده است!

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درباره تاثیر قرنطینه و تعطیلی شهرهای کانون عفونت در قطع زنجیره بیماری کوویدـ۱۹ گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تجربه‌ ثابت کرده است فقط کشورهایی موفق شده‌اند این بیماری را کنترل کنند و تلفات کمی داشته باشند که به طور کامل کشورهایشان را تعطیل و قرنطینه کرده‌اند. مهار این بیماری هیچ راه دیگری غیر از این ندارد بنابراین تا زمانی که واکسن یا داروی موثری پیدا شود تنها راه از بین بردن این بیماری تعطیلی و قرنطینه کامل است.

او درباره نظر مدیران ارشد وزارت بهداشت و درمان در مورد تعطیل شدن تهران توضیح داد: پیشنهاد وزارت بهداشت از ابتدا تعطیلی کامل بوده است، ولی به دلیل مشکلاتی که از نظر اجتماعی و به خصوص از نظر اقتصادی و افزایش بیکاری با این اقدام پیش می‌آید تعطیلی کامل تصویب نشده است یا اگر هم محدودیت‌هایی تصویب شده است به درستی اجرا نشده است. یکی از دلایلی که ما تلفات بسیار بالایی داریم این است که برای تعطیل کردن مشکلات زیادی نداریم و نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. در شرایط فعلی هم برای مبارزه با این بیماری بار مالی بسیاری به کشور تحمیل شده است، اما با تعطیلی کامل مطمئنا وضع بسیار بدتر خواهد شد و فشار اقتصادی زیادی به کشور تحمیل می‌شود.

دکتر ملک‌زاده در پاسخ به این سوال که «آیا محدودیت‌هایی که از دیروز ۲۰ آبان ۹۹ اعمال شده است، فایده‌ای هم دارد؟» گفت: فشار زیادی بر سیستم درمانی و کادر درمانی ما وارد شده است و دیگر توان مقابله با بیماری را ندارند، این محدودیت‌ها کووید را تمام نمی‌کند، ولی حداقل از فشاری که الان روی کادر درمان وجود دارد کم می‌کند. با اعمال این محدودیت‌ها امیدواریم بتوانیم از این مرحله عبور کنیم. 

مشکلات موجود بر سر راه توزیع واکسن کرونا در جهان

معاون وزیر بهداشت تولید واکسن کرونا توسط شرکت آمریکایی را امیدبخش دانست و در این باره گفت: خوشبختانه براساس مطالعات انجام‌شده، واکسنی که در شرکت آمریکایی تولید شده تا ۹۰ درصد موثر بوده و این خبر بسیار خوبی است چون تصوری وجود داشت که واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد نمی‌کند، اما این واکسن نشان داد که می‌توان روی یک واکسن موثر حساب کرد. 

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه دسترسی همه مردم جهان به واکسن کرونا گفت: باید به یاد داشته باشیم آنچه مهم است فقط تولید واکسن و موثر بودن آن نیست، بلکه مشکل بزرگ این است که این واکسن در مقیاسی تولید شود که در دسترس همه جهان باشد نه فقط برای تعداد محدودی در یک کشور. 

ملک‌زاده گفت: این مشکل و چالش جدی وجود دارد که اگر شرکت‌های تولیدکننده موفق به کشف یک یا حتی چند واکسن موثر هم بشوند باید این واکسن‌ها در مقیاسی وسیع تولید شود. کشورهایی مثل هند، چین و حتی ایران که زیرساخت تولید واکسن را دارند می‌توانند در این امر مشارکت کنند و معمولا وقتی واکسنی تولید می‌شود شرکت‌های تولیدکننده برای تولید واکسن در مقیاس وسیع مشارکت می‌کنند. به هر حال این خبر بسیار خوبی است و امیدواریم واکسن‌های دیگر هم که در راه است بتوانند موثر باشند.

دکتر ملک‌زاده درباره نگرانی در مورد وارد کردن واکسن کرونا به ایران توضیح داد: سازمان جهانی بهداشت در این زمینه دخالت کرده و اتحادیه‌ای تشکیل داده است که به همه کشورها واکسن داده شود. امیدواریم در زمینه وارد کردن واکسن کرونا به مشکل برنخوریم.

خبر خوب درباره داروی موثر در درمان کرونا

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین درباره داروهای موثر در درمان کرونا به همشهری‌آنلاین گفت: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دیروز خبر خوبی درباره درمان موثر کووید اعلام کرد. این درمان موثر مونوکلونال آنتی‌بادی است. در این درمان، آنتی‌بادی‌هایی علیه ویروس تولید می‌شود که تا ۸۰ درصد از ابتلای شدید به بیماری جلوگیری می‌کند. 

وی گفت: وقتی این دارو را به کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند و هنوز حالشان بد نیست و به بیمارستان نرفتند تزریق کنند ۷۰ تا ۸۰ درصدشان خوب می‌شوند و احتیاج به بیمارستان پیدا نمی‌کنند و به این ترتیب فشار از روی کادر درمان هم برداشته می‌شود. این آنتی‌بادی شبیه به همان آنتی‌بادی‌ای است که به ترامپ هم تزریق شد. 

دکتر ملک‌زاده در پاسخ به سوالی درباره امکان استفاده از این دارو در ایران گفت: این امکان در ایران هم وجود دارد، اما هنوز مطالعات در این زمینه تکمیل نشده است و باید منتظر باشیم تحقیقات در این زمینه تکمیل شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین