نظرات برگزیده مخاطبین الف: مشکل اقتصاد ایران ساختارهای فاسد و پوسیده است/ پیشرفت صرفا از راه ارتباط با آمریکا به دست نمی‌آید/ بایدن برای منافع ایران گام برمی‌دارد؟

گروه سیاسی الف،   3990821017 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: مشکل اقتصاد ایران ساختارهای فاسد و پوسیده است/ پیشرفت صرفا از راه ارتباط با آمریکا به دست نمی‌آید/  بایدن برای منافع ایران گام برمی‌دارد؟

مخاطبین الف درباره «اظهارات جنجالی «لیلاز» درباره تحلیل های «ساده لوحانه» از آمریکا، برجام و اسراییل» نظرات متعددی ابراز کردند که تعدادی از آنها را می خوانید:

*یک. تعداد قوانین تحریمی امریکا ضد ایران، ۲۹ قانون است که ۲۲ قانون در زمان دموکراتها و هفت قانون در زمان جمهوریخواهها تصویب شده است. دو. اوبامای دموکرات با ۱۳ قانون رکوردار تحریم است، اوبامایی که معاونش، همین جو بایدن بوده است. لذا برای ورود دوباره آمریکا حداقل چهار شرط لازم است: اول، سلب حق استفاده از مکانیسم ماشه از امریکا. دوم، اخذ ضمانت حقوقی انجام تعهدات امریکا سوم، تصویب برجام در مجالس امریکا (مانند ایران) و چهارم، اخذ هزینه چند صد میلیاردی که بعد از خروج ترامپ به اقتصاد ایران تحمیل شد.

*آقایان یک حرف درست زده باشن همین دعا کردن مردم ایران است. اعتقاد دارم تاثیر این دعا کردن در زندگی ایرانیان بیشتر از وجود و اقدامات مسئولین بی سواد و کارنابلد با هر دیدگاه راستی و چپی، میانه رو و تندور در این مملکت می باشد. 

*دلار،سکه،بورس،خانه، ماشین، گوسفند، مرغ، تخم مرغ، ذرت، گوجه، دارو، پوشک و.. تا وقتیکه دعای مردم بالا رفتن قیمت یکی از این موارد باشد که جز دارایی شان هست هرگز جامعه ای خوشبخت نخواهیم داشت ذهن آشفته به جامعه و وطنش فکر نمیکند فقط به منفعت خویش می اندیشد و بس

*اولين باري است كه مي بينم يك فرد مرتبط به گروه اصلاح طلب از ديدگاه هاي ژورناليستي رايج آن جمع فاصله مي گيرد و به مسائل سياسي و بين المللي نيم نگاه راهبردي و نيمه عميق دارد. اصلاح طلب ها چون ابزار كارشان حداكثر رسانه و ژورناليزم است، الزاما تفكرشان نيز در چنبره نگرش هاي عاميانه و سطحي زمين گير شده و در موارد زيادي خود اسير دست ساخته هاي خود مي شوند. بعد جالب قضيه اينجاست كه اين نخبگان خودخوانده دعوي ضدپوپوليسم هم دارند!!

*تا زمانیکه از درون ریشه فساد و رانت و آقازاده گی و پارتی سالاری و اختلاس و دزدی در دولت را نسوزانیم هیچ چیز اصلاح نمی شود. نیاز به قانون حمایت از افشاکنندگان فساد داریم، نیاز به نظارت مردمی داریم. اینکه دولت خودش یا مجلس و دستگاه قضایی خودشان ناظر خودشان باشند می شود سرطان فساد و رانت و اختلاس. باید تمام دست هایی که مانع تصویب و اجرای قانون حمایت از گزارشگران فساد می شوند را قطع کرد. باید نظارت مردم بر حکومت را گسترش داد تا ریشه زیاده خواهی ها، سهم خواهی ها، رشوه خواهی ها، فرارهای گسترده مالیاتی..... سوزانده شود.

*امریکا باید دست از تهدید ، تحریم و ترور و خشونت و جنگ افروزی در جهان و مداخله در امور داخلی سایر کشورها بردارد و به یک کشور عادی در دنیا تبدیل بشود تا زمانیکه یانکی ها خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با آنها ممکن نیست.

*تحریم و نفروختن نفت اگر چه حسن است ولی قفل بودن مراودات بانکی ضمن افزایش هزینه 30 تا 50 درصدی، کل چرخش اقتصاد را متاثر کرده است. وقتی نفت نمی فروشی باید بروید به سمت صادرات غیر نفتی و وقتی صادرات می خواهی انجام دهید باید با سیستم مالی جهانی ارتباط برقرار کنید. ضمن اینکه بسیاری از مواد اولیه ما حتی خوراک دام و طیور، پوشک، کاغذ، خودرو، تجهیزات الکترونیکی و .... وارداتی و ارز بر است و تولید سرمایه و ارز را قرار است چگونه انجام دهیم؟ لطفا بروید و بررسی کنید چه مقدار ارز ناشی از صادرات غیر نفتی به کشور به دلیل تحریم ها به کشور بازگشته است؟ زمان حمل پول و تجارت با چهارپایان و سکههای طلا گذشته است. ایران باید به سیستم اقتصاد جهانی برگردد وگرنه ایزوله شده و روز بروز فقیر تر و ضعیف تر شده و یک لقمه چپ می شود.

*اینکه برای پیشرفت باید رابطه داشته باشیم حرفی نیست . ولی اینکه پیشرفت را بخواهیم تنها به داشتن ارتباط ربط بدهیم و بقیه و مهمترین موارد که توجه به ساختار داخلی و استفاده از ظرفیت های داخلی است را نادیده بگیریم به نظرم بزرگترین خیانت است . اثرش هم میشود همین شرایط فعلی که اقتصاد کشور شرطی می شود . منتظر کاندید کشور دیگر می شود .

***

یادداشتی با عنوان «همه تخم مرغ ها را دوباره به سبد غرب می ریزیم؟!»  از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. برخی از نظرات مخاطبین الف را می خوانید:

*دموکرات ها هر زمان بر سرقدرت آمده اند در لوای ترویج دموکراسی (از نوع غربی) و به بهانه حقوق بشر بلوا، آشوب و جنگ راه انداخته اند. با باز شدن دوباره دروازه ها می خواهند بقیه ثروت ملی ما را با کمک همداستان های داخلی به یغما ببرند.

*علی القاعده تمام تخم مرغ ها در یک سبد اقتصادی-سیاسی و... گذاشتن اشتباه فاحش محض است.باید از مذاکرات 1+5 و اشتباهات مندرج در آن عبرت بگیریم، این بار اگر گفتمانی شکل گرفت می باید در چارچوب 1+1 ( ایران +آمریکا ) بدون حضور کشورهای ثالث که بعضا نقش لاشخور و پلیس بد بودن را ایفاکنند، اکیدا ممعانت بعمل آورد.

*مردم هوشیار باشند در دور بعدی ریاست جمهوری اجازه ندهند هیچ یک از عوامل این دولت و وابستگان به آنها به ریاست جمهوری برسند زیرا علاوه بر تکرار این ۸ سال تمامی فساد ها و تخلفات مخفی میماند و مشمول مرور زمان میشود

*در زمان تحریم های فلج کننده، نزدیکی ما به چین و روسیه چقدر بدردمان خود؟ چینی ها حتی دلارهای ما را آزاد نکردند و روسها نیز اس 300 قدیمی بدرد نخور را با چندین برابر قیمت بعد از 5 سال به ما فروختند.

*بهترین راهکار دور زدن تحریمهای ظالمانه امضاء قرارداد همکاری تجاری و اقتصادی با چین و روسیه و کشورهای بلوک شرق است برجام بی فرجام نشان داد که نتیجه مذاکره با امریکا تحریم بیشتر است.

*آن کسانی که به جای همت برای حل مشکلات کشور، روی رئیس‌جمهور جدید آمریکا حساب باز کرده‌اند، حکم انسان‌های عقب‌افتاده‌ای را دارند که خود را محتاج قیم می‌بینند.

***

«آیا بایدن در دشمنی سرسختی می‌کند؟» عنوان یادداشتی درباره رفتار بایدن در قبال ایران بود. برخی از نظرات کاربران الف در این زمینه خواندنی است:

*سرسختی نمی کند اما حریفی است که نه گفتن و دست رد زدن به سینه او سخت خواهد بود ، او هنوز قبل از اینکه کار را شروع کند یکی از محترم ترین روسای جمهور امریکاست و به اشاره ای می تواند اجماع جهانی را علیه ما به راه بیاندازد

*بایدن سیاستمدار کهنه کار است، دلیلی ندارد دست آورد های ترامپ را از بین ببرد. او سیستم فشار حداکثری را ایجاد نکرده، ولی بدون دلیل هم برش نخواهد داشت. ضمن اینکه بسیاری از فرمان ها صرفا با خواست بایدن برداشته نمی شود و وی احترام سنا را حفظ می کند، مانند ترامپ ادای یک هفتیر کش نفهم را در نمی آورد.

*بایدن 70 روز دیگه روی کار می یاد، وقتی بایدن رئیس جمهور می شه، روحانی 196 روز بیشتر رئیس جمهور نیست. حتی آمریکایی های دیوانه هم با رئیس جمهور 196 روزه مذاکره نمی کنند.

*منافع ملی ایجاب میکند با همه کشورها رابطه داشته باشیم حالا یکی مثل امریکا نمیخواهد رابطه داشته باشد و تعامل و احترام متقابل بلد نیست، مشکل از خودش است، اما نمیتوانیم به خاطر او رابطه با دیگر کشورها را خراب کنیم

*فکر کنم تو دنیا ماتنها کشوری باشیم که سیاست مداران ساده لوح ما فکر میکنند سیاست یعنی رفاقت ، روسیه و چین و حتی بعضی کشورهای عربی هم که با ما رفیقن اول فکر منافع ملی شون هستند

*وقتی ما هدف خود را نابودی اسرائیل و آمریکا و هم پیماننش معرفی کردیم و این هدف رو هم علنی اعلام می کنیم چه طور انتظار داریم آمریکا با ما دشمنی نکنه و اجازه بده به خواستمون برسیم؟

*(پاسخ به کامنت بالا)وقتی هدف آمریکا از 60 سال پیش تا الان دنبال تجزیه کشورتان و کشورهای منطقه است تا اسرائیل را قدرتمند کند ما هم حتما باید بنشینیم و نگاه نکنیم؟ نخیر مقابله می کنیم

*پیشرفت ایران با کار وتلاش اتفاق می افتد. منتظر امریکا بودن سرابی بیش نیست. برای اینکه پیشرفت اتفاق بیافتد نیاز به ساختارهای نوین است که بتواند جوابگوی نیازهای کشور باشد. من خودم الان مدت ۹ ماه است منتظر اخذ جواز هستم ولی هر روز با یک ترفند روبرو هستم. در کشورهای پیشرفته گرفتن جواز ۵ روز کاری زمان می برد. مشکل ما زیرساختاههای پوسیده و فاسد است. با آمدن بایدن هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد. مشکلات باید ریشه ای حل شود.

*از ترامپ و بایدن نترسید. بلکه از دوستان و سرمایه داران داخلی بترسید که مورد حمایت بوده و سر وقت که باید مردم کشورشان را حمایت کنند جز سوءاستفاده و خنجر از پشت کار دیگری نکرده اند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۴۶۵۹۱۷:۳۳:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۲۳
با این همه نوسان ارزش ریال کار کردن در ایران وقت تلف کردنه. دلالی بهتره
ناشناس۱۶۸۵۴۳۱۰۹:۴۸:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۲۴
تنها راه سالم سازی اقتصاد و میارزه با فساد اجرای قانون از کجا اورده ای و مشروعیت سنجی اموال است و تصویب قوانین بسیار سخت برای مفسدان از این به بعد که کسی جرات فساد را هم در ذهنش نپروراند
ناشناس۱۶۸۴۸۷۳۲۰:۱۰:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۳
مزاح تلخی است مردم مراقب باشند هشت سال بعد ریس جمهوری ... یعنی مردم زا اینقدر خام فرض میکنید که امید به تکرار این بازی تکراری ببندند ؟
ناشناس۱۶۸۴۹۷۹۲۱:۲۶:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۲۳
درست است که همه مشکلات کشور با برقراری رابطه با آمریکا حل نمیشود ولی عجبا که تمام این مشکلات از قطع رابطه با آمریکا بر ما تحمیل شده ،حتی تحمیل شدن مقامات نالایق .
آزاده۱۶۸۴۹۸۰۲۱:۲۷:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۳
سیستم و نظام اداره دولت و دیوان سالاری فاسد فاقد کارامدی و بسیار حجیم و در ابعاد مختلف فاسد و افراد بشدت ناراکارمد و بدون پشتوانه علمی مناسب
ناشناس۱۶۸۵۰۷۴۲۲:۴۴:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۳
حتما ساختار هاي فاسد وپوسيده تقصير پهلوي بوده كه تواين سالها درست نشده!یاتقصیر مردم!یادژمن
ناشناس۱۶۸۵۱۸۴۰۰:۳۹:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۴
مشکل ایران مسولین دزد و فاسدش هستند نه امریکا و تحریمش
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین