الکاظمی و بن سلمان در دیدار با یکدیگر به توافق ۹ بندی دست یافتند

گروه جهان الف،   3990821001 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نخست وزیر عراق و ولی‌عهد عربستان سعودی پس از دیدار با یکدیگر بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در آن توافق ۹ بندی میان دو کشور تشریح شده است.

الکاظمی و بن سلمان در دیدار با یکدیگر به توافق ۹ بندی دست یافتند

به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی امروز سه شنبه جزئیات نشست میان «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، امروز یک جلسه ویدیویی بین  «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولی‌عهد، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع عربستان و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر  عراق برگزار شد که طی آن کار جلسه چهارم شورای هماهنگی عربستان و عراق و نتایج سه جلسه قبلی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، در نشست مذکور توافقنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های میان کمیته‌های مشترک عراق و عربستان مورد بررسی قرار گرفت که با هدف تقویت روابط برادرانه بین دو کشور برادر منعقد شده است.

در بیانیه مشترکی که پس از این نشست صادر شد، آمده است: «یک جلسه ویدیویی میان محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود  و مصطفی الکاظمی برگزار شد.»

بر اساس این بیانیه، الکاظمی و بن سلمان بر عزم دو کشور برای تقویت روابط خود در همه زمینه‌ها تاکید کردند و کار چهارمین جلسه شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق و نتایج سه جلسه قبلی و توافق‌نامه‌ها و تفاهم نامه‌هایی را که به تقویت روابط برادرانه بین دو کشور برادر کمک می‌کند، بررسی کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: «دو طرف نتایج کار شورای هماهنگی مشترک را در چهارمین جلسه خود و یافته‌های کمیته‌های حاصل از آن (کمیته انرژی و صنایع تبدیلی، کمیته سیاسی، امنیتی و نظامی، کمیته فرهنگی، رسانه و امور اسلامی، کمیته کشاورزی، کمیته اقتصادی، تجارت، سرمایه گذاری، توسعه و امداد، کمیته آموزش، ورزش و جوانان، کمیته حمل و نقل، بنادر و گذرگاه‌های مرزی و کمیته مالی و بانکی) را تصویب کردند که در ۹ بند به آن اشاره می‌شود.»

1- تأکید بر اهمیت گسترش و تقویت افق همکاری دو جانبه به نحوی که منافع دو کشور و دو ملت برادر را در زمینه‌های مختلف به ویژه سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری تأمین کند.
2-  تأکید دو طرف بر اهمیت همکاری در زمینه‌های انرژی، تبادل تجربیات و هماهنگی مواضع در حوزه نفت در چارچوب کار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تعهد کامل به کلیه تصمیماتی که توافق شده است. جمهوری عراق همچنین بار دیگر از شرکت های سعودی برای سرمایه‌گذاری در فرصت‌های امیدبخش در عراق و در زمینه‌های مختلف دعوت کرد.
3- تأکید بر تداوم همکاری مشترک در مواجهه با تهدید افراط گرایی و تروریسم به عنوان یک تهدید موجود برای کشورهای منطقه و جهان. بن سلمان و الکاظمی توافق کردند که حمایت از تلاش‌های عراق در همکاری با ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی ادامه یابد. دو طرف همچنین بر اهمیت همکاری در تأمین مرزهای دو کشور برادر تأکید کردند.

4-- تشدید همکاری و تبادل نظر در مورد موضوعات  مورد توجه دو کشور در صحنه‌های منطقه‌ای و بین المللی.

5- نخست وزیر عراق و ولی‌عهد عربستان سعودی توافق کردند که برای تکمیل رایزنی‌های دوجانبه در بالاترین سطوح  و گسترش و پیگیری زمینه‌های همکاری مشترک به روشی که در جهت تأمین منافع دو کشور برادر باشد، ارتباط‌ها و دیدارهای متقابل را ادامه دهند. تقویت هماهنگی در زمینه پشتیبانی متقابل در چارچوب دیپلماسی چندجانبه ، به ویژه برای مناصب در سازمان های بین المللی نیز از جمله این توافقات است.


6- جمهوری عراق از مشارکت عربستان سعودی در کنفرانس کویت برای بازسازی عراق که در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ برگزار شد  و تعهدات و مشارکت عربستان در آن قدردانی کرد و توافق بر سر راه‌های بهره مندی از نتایج این کنفرانس در مورد وعده‌ها و تسهیلات و اعتبار مالی حاصل شد.

7- توافق بر سر افتتاح گذرگاه مرزی جدید «عرعر»(مرز عراق و عربستان) است که تا هفت روز دیگر افتتاح و عملیاتی می شود، کما اینکه  وابسته بازرگانی عربستان در بغداد به زودی آغاز به کار می‌کند.

8- دو طرف در مورد یک برنامه همکاری مشترک برای شروع کار در مورد آن توافق کردند و تلاش می‌کنند تا مفاد توافقنامه منطقه آزاد تجاری بزرگ عربی را به صورت دوجانبه بین دو کشور آغاز کنند و یک شورای تجارت مشترک بین دو کشور را تشکیل دهند.

9-  عراق از عربستان سعودی برای ابتکار عمل در پروژه  ساخت یک استادیوم ورزشی در عراق(هدیه پادشاه عربستان به مردم عراق) تشکر و قدردانی کرد و توافق‌نامه‌ای در حال انجام است تا پایه‌های شروع پروژه گذاشته شود. عراق همچنین از پاسخ عربستان به همکاری وزارتخانه‌های بهداشت در هر دو کشور در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و تهیه تجهیزات پزشکی لازم  از سوی عربستان برای مقابله با این بحران  در عراق حمایت کرد.
بر اساس بیانیه مذکور، در پایان جلسه، الکاظمی و بن سلمان بر اهمیت تقویت روابط دو ملت برادر در همه زمینه‌ها و پیشبرد آن مطابق با آرمان‌ها و چشم اندازهای رهبران دو کشور و در راستای منافع مشترک و تقویت امنیت و ثبات منطقه تاکید کردند.

این در حالی است که عربستان سعودی و عراق در سال ۲۰۱۹ نیز به توافقاتی مشابه همین توافقات کنونی دست یافتند که هرگز عملی نشد.

دیدگاه کاربران

ابوذر۱۶۸۱۵۹۳۰۹:۰۹:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۲۱
کبوتر با کبوتر باز با باز
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین