پیشنهاد عباس عبدی برای افزایش جمعیت/ محمود صادقی: مجلس نباید به ستاد انتخاباتی تبدیل شود/ روایت محمد صدر از عجله در مذاکره/ ذوق‌زدگی اصلاح طلبان به ضرر کشور تمام می شود

گروه سیاسی الف،   3990819085 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پیشنهاد عباس عبدی برای افزایش جمعیت/ محمود صادقی: مجلس نباید به ستاد انتخاباتی تبدیل شود/ روایت محمد صدر از عجله در مذاکره/ ذوق‌زدگی اصلاح طلبان به ضرر کشور تمام می شود

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۱۹ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه هزاران نفر در حوزه پزشکی و پرستاری به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، اظهار کرد: در بسیاری از بیمارستان‌ها از جمله سینا و امام خمینی (ره) یک سوم کادر درمان مبتلا شده‌اند که نیازمند مراقبت بالایی هستند.

ظفرقندی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه را بیماران کرونایی اشغال کرده‌اند، خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با اساتید این حوزه داشته‌ایم و کارهای تحقیقاتی انجام شده، لازم می‌دانیم که تهران حداقل دو هفته تعطیل شود تا فضایی برای تنفس مراکز درمانی ایجاد شود.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با نگاه عمیق پزشکان و متخصصان طب سنتی و نوین خبر‌های خوشی را خواهیم داشت به طوری که تاکنون ۴ داروی گیاهی برای مقابله با کرونا مجوز لازم را گرفتند. 

وی افزود: حدود ۵ ماه است که بر روی یک دارو با وسواس علمی و متعصبانه کار می‌کنیم و این دارو با تمام دارو‌های مشابه در جهان تفاوت دارد که در فرصت مناسب آن را اعلام خواهیم کرد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این دارو یک ویژگی متمایز دارد که در سه مرحله متوالی در افزایش سیستم دفاعی بدن موثر است و این دارو نشان داده است که به شکلی مانع از اتصال ویروس به گیرنده می‌شود و چنین دارویی را در هیچ کجای دنیا ندیده ایم و باید بگوییم که این دارو عصاره ترکیبی خاص است که فقط در ایران یافت می‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به محدودیت منع تردد در برخی از کشورهای اروپایی اظهار کرد: در برخی از کشورها برای کاهش شب‌نشینی‌ها و  دورهمی‌ها تردد تصمیماتی مبنی بر محدودیت تردد در سطح شهرهایشان انجام داده‌اند.

وی با اشاره به پیشنهاد مطرح‌شده درباره منع تردد از ساعت ۲۱ گفت: این پیشنهاد در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح و بحث شد که زمان اجرای آن را در اختیار رئیس قرارگاه عملیات ستاد کرونا تهران قرار دادند.

محسنی‌بندپی ادامه داد: بر همین اساس محدودیت منع تردد از ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۴ آبان اعمال خواهد شد و این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کروناست.

دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت و میزان انجام تست‌های PCR در کشور، گفت: در حال حاضر مجموع تست‌هایی که در کشور انجام می‌شود، متغیر است و تقریبا از اردیبهشت ماه تاکنون، بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تست روزانه انجام می‌شود. البته نیاز است که میزان تست‌های تشخیصی کرونا را افزایش دهیم تا بتوانیم بهتر بتوانیم افراد مثبت را پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: از ابتدای بیماری کووید-۱۹ هدف‌گذاری در وزارت بهداشت این بود که بتوانیم به روزانه ۱۰۰ هزار تست PCR برسیم که البته این موضوع مشروط و منوط به این است که بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم. در عین حال موفقیت در انجام تست مشروط بر این است که بتوانیم قرنطینه افراد مثبت را اعمال کنیم. زیرا اگر به جای ۱۰۰ هزار تست روزانه ۳۰۰ هزار تست روزانه هم انجام دهیم، اما افراد مثبت وارد اجتماع شوند، هیچ فایده‌ای ندارد. البته ۱۰۰ هزار تست روزانه برای جمعیت و گستره کشور ما هدف‌گذاری خوبی است، اما به شرط اینکه قرنطینه و ایزولاسیون برای افراد مثبت لحاظ شود.

***

روایت محمد صدر از تاثیرات عجله در مذاکره با آمریکا

محمد صدر، دیپلمات سابق اصلاح طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره چشم انداز سیاست خارجی ایران در دوره بایدن به همشهری گفت: «اینکه ما فکر کنیم همه مشکلات ما با آمدن بایدن حل خواهد شد، اشتباه است. باید به سوابق تاریخی روابط ایران و آمریکا توجه کنیم... آمریکا با وجود ادعاهای خود درباره حقوق بشر، آزادی و دمکراسی، چه دمکرات‌ها و چه جمهوریخواهان در عمل و به‌سادگی با رژیم‌های دیکتاتوری کنار آمده و تعامل دارند. هر دو حزب از اسرائیلی که جنایت‌های آن برای جهانیان محرز است، حمایت می‌کنند و موجودیت و حاکمیتی به نام فلسطین و مسائلی مانند حقوق بشر موضوعیتی برای آنها ندارد.

با این حال، ادعای اینکه هیچ تفاوتی میان بایدن و ترامپ نیست، اشتباه است، زیرا در هر صورت این 2نفر نماینده 2 حزبی در آمریکا هستند که هر‌کدام از آنها بخشی از جامعه آمریکا را نمایندگی می‌کنند. اما درباره ترامپ باید این نکته را مورد توجه قرار داد که وی یک پدیده منحصر‌به‌فرد در آمریکا بود...

چارچوب برجام تعریف شده است؛ اگر آقای بایدن صداقت داشته باشد، به غیر از بازگشت به برجام و لغو تمام تحریم‌ها، باید خسارت‌هایی را که به‌دلیل نقض تعهدات از سوی آمریکا به ایران تحمیل شده است، جبران کند. در این صورت نشان خواهد داد که آمریکا به‌صورت جدی به توافقات خود پایبند است...

هر مذاکره‌ای باید به نتایجی معطوف باشد. تعجیل در انجام مذاکرات می‌تواند به نتیجه مذاکرات لطمه بزند؛ به همین دلیل، ایران نباید به‌گونه‌ای عمل کند که نشان دهد به مذاکره نیاز دارد. اقدامات و مواضع ایران طی 3سال گذشته قانونی بوده و این آمریکاست که دچار خطا شده است؛ این مسئله‌ای است که اروپایی‌ها هم آن را قبول دارند؛ بنابراین آمریکا باید نقض تعهدات خود در برجام را جبران کند.»

***

پیشنهاد عباس عبدی برای افزایش جمعیت

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «روي سخن با كساني است كه در گفتار و شعار دغدغه كاهش رشد جمعيت ايران را دارند. كاري كه اين جماعت مي‌كنند مثل كساني است كه خانه‌اي آتش گرفته و با حرارت تمام خواهان خاموش كردن آن هستند و در عين حال براي خاموش كردن آتش، نفت روي خانه مي‌ريزند. آنان ساده‌انگارانه درصدد نوشتن طرح و قانون براي حل مشكل كاهش رشد جمعيت هستند، در حالي كه درك درستي از مسائل جمعيت ندارند و گريبان محققان را مي‌گيرند و گمان مي‌كنند تحقيق و اظهارنظر محققان موجب كاهش فرزندآوري!! مي‌شود كه اگر چنين بود با اين تحقيقات مشعشع اصولگرايانه و سفارشي بايد تا حالا رشد جمعيت به 3 درصد در سال مي‌رسيد! 

قضيه اين است كه با وضعيت فعلي كرونا از يك سو مرگ و مير با سرعت زياد در حال افزايش است و از سوي ديگر ازدواج و زاد و ولد كاهش شديدي خواهد داشت. كاهش ازدواج سال‌هاست كه آغاز شده، كرونا نيز آن را تشديد مي‌كند، علت آن فقط بالا رفتن سن ازدواج نيست، بلكه مهم‌تر از آن بيكاري و ترس از تامين اقتصادي است. به‌طور قطع زاد و ولد با سرعت خيلي بيشتري كاهش خواهد يافت. ترس از ابتلاي مادر، يا فرزند به كوويد۱۹، مشكلات رعايت فاصله فيزيكي و ارتباط اجتماعي در حاملگي و نگهداري فرزند و رفتن به بيمارستان، همه و همه موجب مي‌شود كه خانوارها در فرزندآوري احتياط كنند. ضمن اينكه هزينه‌هاي سرسام‌آور نيز آنان را از اين كار برحذر مي‌دارد. كافي است كه هزينه پوشك كودك را محاسبه كنيد تا همه‌چيز به دست شما آيد.

كاهش فرزندآوري ناشي از كرونا از اواخر ماه پاييز آثار خود را نشان خواهد داد و اگر كرونا در مسير حل هم قرار گيرد، حداقل تا دو سال آينده اين وضع ادامه خواهد يافت. پس از آن هم به سرعت به جاي پيشين بر نخواهد گشت. سال گذشته رشد خالص جمعيت شايد سالانه حدود 750 هزار نفر بود كه كمتر از يك درصد در سال است، اين رقم امسال احتمالا به كمتر از 500 هزار نفر خواهد رسيد و اگر مرگ و مير كرونا حل نشود، انتظار مي‌رود كه سال آينده (1400) به رقم بسيار پايين‌تري برسد و بعيد نيست كه رشد جمعيت به صفر برسد. آنچه اصولگرايان تبليغ مي‌كردند و انذار مي‌دادند كه ايها الناس خطر نزديك است و رشد جمعيت در سال 1425 به صفر خواهد رسيد، كرونا آن را دو دهه جلو انداخته است. 

چه بايد كرد؟ وقت خود را با نوشتن قانون و تبليغات بيهوده هدر ندهيد. هر چه تبليغ در اين سال‌ها كرديد نتيجه عكس داد. بدون حل مشكل اقتصادي ممكن نيست كوچك‌ترين گامي در اين مسير برداشته شود. بدون ترديد ممكن نيست. گام اول تا دهم براي حل مشكل جمعيت بايد بهبود وضع اقتصاد كشور و خانوار و تقويت توان مبارزه با كرونا باشد. بي‌مايه فطير است. تا هنگامي كه پوشك مساله فرزندآوري است، دور حل اين مشكل را خط بكشيد.»

***

ذوق زدگی اصلاح طلبان به ضرر کشور تمام می شود

فرهیختگان درباره ذوق زدگی اصلاح طلبان از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا نوشت: «اینکه این روزها همه‌چیز را به رنگ آبی ببینی و هنوز شمارش آرا در برخی ایالت‌های آمریکا تمام نشده از پوستر انتخاباتی نامزد مورد علاقه در 1400 هم رونمایی کنی نامش می‌شود ذوق‌زدگی و حداقل سه پیام غلط واضح دارد.

پیام اول به طرف آمریکایی است، قطعا دولت جدید آمریکا که از اوایل بهمن زمام امور را در دست می‌گیرد درحال ارزیابی موقعیت ایران در ابعاد مختلف برای تعیین راهبردهای مواجهه است، دقیقا درحالی که باید تلاش شود از طرف ایران پیام قوت و اقتدار در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، نظامی و منطقه‌ای صادر شود بروز این ذوق‌زدگی که ناشی از یک ضعف پیشینی عمیق است، حتما اقدامی خلاف عقل و امنیت ملی است و در آینده شطرنج با طرف مقابل اثر منفی علیه کشور خواهد داشت.

پیام غلط دوم به مردم است، ... آمدن بایدن می‌تواند پوششی برای بخشی از ناکارآمدی دولت روحانی و حامیان سیاسی او باشد اما نه آنقدری که همه آن را پوشش بدهد، در ذهن اکثریت مردم دولت روحانی همان دولتی است که فاجعه بنزینی آبان 98 را رقم زد که هیچ ربطی به ترامپ و تحریم و... نداشت و صفر تا صد ایده و اجرا دست خود دولت بود، دولت روحانی همین دولتی است که از اتخاذ یک تصمیم ساده و موثر و البته اجرای آن در شرایط کرونایی عاجز است و غول کرونا هرروز در کوچه و خیابان‌های تهران و بقیه ایران جولان می‌دهد و رکوردهای ترسناک را می‎شکند.

واقعیت این است که حتی اگر همه پیش‌بینی‌های محال ذوق‌زدگان بایدنی محقق شود تازه به نقطه انعقاد برجام برمی‌گردیم آن‌هم در چندماه پایانی دولت روحانی که نه پایگاه مردمی قابل اعتنایی دارد و نه میان حاکمیت مقبولیت اعتمادسازی، آن‌وقت با این شرایط مردم حق ندارند این سوال را بپرسند که تکرار دیکته پرغلط برجام آن‌هم از نقطه ضعف قرار است چه چیزی عاید ما کند؟

پیام غلط سوم به فضای سیاسی کشور و البته حاکمیت است. بالاخره یک جریان چقدر امکان آزمون و خطا دارد؟ تا کی می‌شود به این ساده‌سازی‌ها در فضای سیاسی میدان داد؟ اگر دوباره سری به تیترهای روزنامه‌های حامی برجام و وعده ‌و وعیدهای آن زمان بیندازیم می‌بینیم آنچه الان اتفاق می‌افتد یک تیزر کوتاه از همان زمان است. هیجانی‌کردن فضا، قدیس‌سازی و منجی‌سازی از کاخ‌سفیدنشینان و تضعیف خواسته یا ناخواسته مولفه‌های قدرت ملی دوباره می‌تواند تهدیدهایی از جنس آنچه را در این چند سال رخ داد پدید بیاورد.

بایدن حتما با ترامپ متفاوت است و رفتن ترامپ می‌تواند فرصت‌هایی را برای کشور پدید آورد اما بازی شطرنج با دموکرات‌های پیچیده، عقلانیتی بیشتر از ذوق‌زدگانی که نشان داده‌اند می‌توانند همه‌چیز را هزینه قدرت‌طلبی داخلی کنند، می‌طلبد. بازی پیچیده‌ای که از ژانویه شروع می‌شود پیش‌نیازهایی دارد که مهم‌ترینش بازسازی ظرفیت اجتماعی از مسیر کاهش تبعیض و برقراری عدالت و احترام به آزادی‌های مشروع مردم است و بعد تقویت مولفه‎های میدانی قدرت ملی در حوزه دفاعی و منطقه‌ای.»

***

اختلاف در دولت بر سر وظایف دو وزارتخانه

 اوایل آبان ماه دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی برای مدیریت تنظیم بازار محصولات کشاورزی در داخل کشور با هم تفاهم کردند.

اهم مفاد این تفاهم نامه نشان می‌دهد مجددا شرکت بازرگانی دولتی از وزارت صمت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می شود و مسئولیت تنظیم بازار انواع نهاده ها و محصولات کشاورزی در سطح عمده فروشی با وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مورخ 7 آبان ماه سال جاری نیز در پاراف این تفاهم خطاب به رئیس جمهور ضمن با تایید و موافقت تلویحی آورده است: «با توجه به شرایط بازار باید به توافق دو وزیر عمل شود که مسئولیت هر دستگاه روشن و پاسخگو باشند. در صورت لزوم در جلسه شورای عالی اقتصادی سه قوه تصویب شود.»

یک روز پس از تایید تفاهم دو وزارتخانه بر سر مدیریت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی مورخ 8 آبان ماه امسال رئیس جمهور در واکنش به این مسئله عنوان کرد:‌ «این توافق بر خلاف مصوبات است. دو وزیر نمی تواند نسبت به مصوبات شورای هماهنگی یا ستاد اقتصادی دولت تصمیم گیری کنند. موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.»

اما بی‌توجه به این موضوع، ستاد تنظیم بازار در یکصد و یازدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار (جلسه فوق العاده) که در 16 آبان 99 با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، مجددا مسئولیت و هماهنگی تامین انواع نهاده‌های کشاورزی، دام، طیور، تعیین اولویت تخصیص و تامین ارز و ترخیص به همراه توزیع و نظارت بر آن، به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد.

دو وزیر دولت به منظور خاتمه دادن به کمبود‌های کالایی در بازار داخلی و مهار افسارگسیخته قیمت‌ها بر اساس مقتضیات بازار به تعبیری آتش به اختیار عمل کردند اما ظاهرا این موضوع به مذاق رئیس‌جمهور خوش نیامده است.

بیشتر بخوانید: حمایت جهانگیری و مخالفت روحانی با توافق دو وزیر برای تنظیم بازار

***

طرح مجلس برای ممنوعیت فعالیت نمایندگان در مسئولیت غیر از نمایندگی

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، اظهار داشت: پس از بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان، کمیسیون رسیدگی به طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را در دستور کار دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس با تأکید بر اینکه محدودیت دامنه فعالیت خارج از وظایف نمایندگی هم در این طرح وجود دارد، گفت:کاندیدا پس از این که نماینده می‌شود نباید دیگر فعالیت‌های ثانویه داشته باشد و باید فعالیت‌های قبلی را کنار بگذارد؛ غیر از هیئت علمی در دانشگاه‌ها و طبابت آن هم به صورت پاره وقت؛ نماینده باید از سایر فعالیت‌هایش مانند هیئت مدیره و هیئت امنا تا زمانی که نماینده است، فاصله بگیرند.

***

وزیر راه: قیمت ها باید کاهش یابد!

محمد اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا درباره انتظار مردم نسبت به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن با توجه به ریزش نرخ دلار، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که همواره تحولات نرخ ارز و طلا و به ویژه ارز بر روی کالا و خدمات اثرگذار بوده و با یکدیگر هم‌پیمایی مستمر داشتند. طبیعی است که امروز که جریان نرخ ارز معکوس شده و شاهد افت نرخ دلار هستیم، باید قیمت‌ها کاهش یابد چراکه قیمت مسکن و انواع کالا و خدمات به بهانه افزایش قیمت ارز، بالا رفته بود و رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ارتباطی با عرضه و تقاضا نداشت و ندارد.

وی تاکید کرد: با ریزش قیمت دلار و تثبیت آن، انتظار جامعه برای از بین رفتن حباب‌های چند لایه قیمتی که با جهش نرخ دلار ایجاد شده بود، به‌حق است و باید شاهد ورود به کانال‌های واقعی قیمت‌ها در تمام بخش‌ها و کالاها و خدمات باشیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: متاسفانه دیده‌ایم که در این شرایط به لحاظ سنتی، در قیمت‌ها چسبندگی ایجاد می‌شود و با وجود اینکه ارز از قیمت بالا رها شده اما قیمت انواع کالا و خدمات رها نمی‌شود، از بین رفتن این چسبندگی قیمت بستگی به مردم دارد که تا چه حد در این زمینه مصمم باشند و از خود اراده نشان دهند که در کنار دولت و سیستم نظارتی با این حباب‌های باقی مانده، مقابله کنند تا به شرایط عادی و طبیعی قیمت‌ها در انواع بازارها برسیم.

***

محمود صادقی: مجلس نباید به ستاد انتخاباتی تبدیل شود

محمود صادقی، نماینده مجلس دهم در ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم با برنا گفت: «تغییر ساختار و آرایش سیاسی مجلس، بارها صورت گرفته است. نقش مجلس به عنوان یک قوه در کشور، بسیار افول کرده است. این فروکاستگی نقش مجلس در این دوره نیز تشدید شده است. یکی از دلایل فروکاسته شدن نقش مجلس، تلقی اشتباه نمایندگان از نقش خودشان است. در ابتدا باید به این نکته توجه کنند که در هر فراکسیون چه فعالیتی تعریف شده است. کارکرد و وظیفه مجلس، قانونگذاری و نظارت است. هر چه مجلس از این دو نقش خودش فاصله بگیرد، خودش را تضعیف می‌کند. نمایندگان در این دوره، بسیار از نقش خودشان فاصله گرفته‌اند و همچنین بسیاری از نمایندگانی که سابقه کوتاهی به عنوان نماینده دارند، این اشتباه راهبردی را مرتکب می‌شوند. با این کار، هم توقع مردم از  انتظارات اجرایی آن‌ها بالا می‌رود و هم مداخله‌ها، بیشتر می‌شود. فاجعه بزرگ این است که ساختمان قبلی مجلس در دوره مشروطه به ستاد انتخاباتی تبدیل شده است. نماینده‌ای که یک کرسی مجلس را اشغال کرده است، اگر قدر آن کرسی را نداند و همه هم و غم خودش ار صرف رشد و ارتقای نقش آن جایگاه کند، در درجه نخست به مجلس آسیب می‌رسد و اتفاقا نتیجه معکوس نیز خواهد داشت و تاثیری در اعتماد سازی برای انتخابات آتی هم ندارد.»

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۹۶۰۹۲۱:۰۲:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
لغو بالمره همه تحریم ها پیش شرط هرگونه تعامل با امریکا باید باشد.
ناشناس۱۶۷۹۹۸۲۰۸:۴۴:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
سهامداران خرد و حقیقی کشور که با وعده های دولتمردان و به جهت حمایت از تولید و اشتغال سرمایه های خود را به بورس آوردند باید یک اعتراض گسترده و کمپین مطالبه گری ایجاد کنند
ناشناس۱۶۸۰۰۵۰۰۹:۳۴:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۰
ظریف و روحانی و عراقچی باید بخاطر دروغ لغو تحریمها در برجام محاکمه شوند لغو که نشدند بلکه اضافه شدند
ناشناس۱۶۸۰۲۶۹۱۱:۲۵:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
باید به دلیل پنهان شدن پشت تحریمها و کمک به دلالها محاکمه شوند
ناشناس۱۶۸۰۴۳۰۱۲:۴۹:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
ظریف و عراقچی و تخت روانچی و حسین فریدون باید سکه های دریافتی را پس بدهند.
ناشناس۱۶۸۰۴۵۷۱۳:۰۰:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
طمع هم چيز بديه خدا عقل داده برا چي؟
ناشناس۱۶۷۹۹۸۵۰۸:۴۶:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۲۰
این بالمره که ‌وگفتی حسن علی برکت الله هم میگفت یعنی چه
ناشناس۱۶۷۹۶۱۱۲۱:۰۲:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
محمود صادقی 4 سال توی مجلس بود اما هیچ کاری برای مردم نکرد.
ناشناس۱۶۸۰۲۲۶۱۱:۰۳:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
صادقی فرزند راستین ملت ایران است
ناشناس۱۶۸۰۴۳۷۱۲:۵۱:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲۰
نمایندگان مجلس دهم وکیل الدوله بودند و بیشتر وقت خود را در قضیه ورود زنان به ورزشگاه ها و عکس سلفی حقارت بار با موگرینی تلف کردند و هیچ کاری برای مهار تورم و بهبود معیشت مردم نکردند.
ناشناس۱۶۸۰۸۱۵۱۶:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۲۰
افشاءکردن دزدی ها و قانون شکنی ها از نظر شما شاید اصلا لازم نبود بلکه مضّر هم بود. اینطور نیست؟
ناشناس۱۶۷۹۶۱۴۲۱:۰۵:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ذوق نزدگی شما چه مشکلی از کشور را حل کرده یا خواهد کرد که ادعای ذوق زدگی اصلاح طلبان شما یه ضرر کشور باشد؟! برای نشاندن اهداف به کرسی چه حرفهای تسنجیده ای میشنویم که دریغ از اندکی تفکر و اندیشه پشتش.
ناشناس۱۶۷۹۶۵۴۲۱:۲۸:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
کمیته های مجازات مردمی برای مفسدان اقتصادی باید راه اندازی شود
ناشناس۱۶۷۹۶۸۲۲۱:۴۶:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بیشتر کردن شیعه وظیفه‌ای شرعی و ولایی است. شیعۀ واقعی برای رشد جمعیت فقط یک بصیرت برخاسته لازم دارد.
ناشناس۱۶۷۹۶۸۷۲۱:۵۱:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
خیلیها میگن کاهش تولد فرزند بخاطر مسائل اقتصادی هست, اما همیشه این سوال برای من پیش اومده چرا خانواده های مرفه تر فرزند کمتری دارن!؟
ناشناس۱۶۸۰۰۲۳۰۹:۱۷:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
برای من هم سئواله مگه چند درصد از کل جامعه ما رو افراد مرفه تشکیل میدن زاد و‌ولد اینا مهم نیست اصل اون ۸۰درصد عمومی جامعه است که باید فکرمون و بهش مشغول کنیم..
ناشناس۱۶۸۰۴۲۹۱۲:۴۹:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
چون فقط 5 درصد مردم مرفه هستن و افزایش جمعیت اونها تاثیری نداره
ناشناس۱۶۸۰۸۱۸۱۶:۰۲:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۲۰
دلیلش واضح است. همان خانواده ها هم آینده روشنی نمی بینند.
ناشناس۱۶۷۹۷۶۱۲۳:۱۳:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
صادقی اصلاح طلب یا زبان به کام بگیرد یا در مورد حساب چندم ریاست جمهوری هم اعتراض و افشاگری کند. اگر مجلسی بعد از انقلاب ستاد انتخابی باشد همان مجلسی است که خودش نماینده اش بود!
ناشناس۱۶۸۰۱۲۲۱۰:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
منفعت ندارد براش
ناشناس۱۶۷۹۷۶۵۲۳:۱۵:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
عجله رئیس جمهور برای مذاکره باعث شد ترامپ دیوانه و دار و دسته اش این 8 هفته باقیمانده آنقدر تحریم و خرابکاری کنند که بایدن هم نتواند جمع کند. گاهی سکوت بهترین استراتژی است.
علی۱۶۷۹۷۶۶۲۳:۱۵:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ما با «مذاکره» مشکلی نداریم. مشکل ما با «مذاکره‌کنندگان» هستش. مذاکره کنندگان این طرف به راحتی امتیاز می‌دند و مذاکره کنندگان اون طرف به راحتی زیرش می‌زنند.
ناشناس۱۶۸۰۱۴۰۱۰:۱۴:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
داداش اگه ماتوی برجام فقط امتیاز دادیم پس چرا ترامپ ازش اومد بیرون؟
ناشناس۱۶۸۰۴۴۷۱۲:۵۶:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۰
برجام و بتن ریزی صنعت هسته ای اینقدر برای امریکا شیرین بود که ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد تا به برجام 2 و 3 و تضعیف قدرت موشکی و اقتدار منطقه ای ایران برسد.
ناشناس۱۶۸۰۴۵۵۱۳:۰۰:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۲۰
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۶۸۰۴۸۹۱۳:۱۲:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۰
چون امتیاز بیشتر میخواست، البته فهمیدن این موضوع خیلی ساده است
ناشناس۱۶۸۰۵۰۴۱۳:۲۰:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲۰
وقتی رئیس جمهور تو سازمان ملل اعلام کرد درصورت خروج آمریکا ما با اروپا ادامه میدیم, هرکسی جای ترامپ بود از برجام خارج میشد
ناشناس۱۶۸۰۵۹۶۱۳:۵۶:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۰
چون فکر می کرد باید بیشتر از اینها از ما می گرفتند واوباما عرضه نداشته
ناشناس۱۶۸۰۶۵۴۱۴:۲۹:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۲۰
چون امتیازات را گرفته بود و موقع تعهد خودش که شد بیرون زد !
ناشناس۱۶۷۹۷۶۹۲۳:۱۹:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بهترین راه تشکیل مجدد وزارت بازرگانی است نه وزارت جهاد ونه وزارت صنعت دراین چند سال نشان دادند که نمی توانند مفید باشند
معلم۱۶۷۹۸۸۶۰۳:۳۹:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۰
چرا اصولکرایان از شکست ترامپ ناراحتند و نمی توانند انرا پنهان کنند،
ناشناس۱۶۸۰۴۵۱۱۲:۵۷:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۲۰
ما از رفتن ترامپ خوشحال هستیم زیرا اصلاح طلبان دیگر نمی توانند شکست برجام و ناکارآمدی خودشان را به گردن ترامپ بیندازند و فرار به جلو بکنند.
ناشناس۱۶۸۱۵۷۹۰۸:۵۹:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۲۱
کار دولت بعدی اصولگرا با دموکرات ها سخت تر از جمهوری خواهان است.
ناشناس۱۶۸۰۴۵۴۱۲:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۲۰
همه مردم ایران از شکست قاتل سردار سلیمانی شاد و مسرور شدند.
مجید۱۶۷۹۸۹۹۰۵:۰۶:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
الان دیگر برای مردم ایران ثابت شده چه کسی به کمک ترامپ شتافت تا با کمک هم کشور را تحریم اقتصاد را نابود کنند ولی کاری از دست مردم عادی ساخت نیست نظام باید نام تک تک این وطن فروشان را اعلامکند تا مردم این جماعت را مجازات کنه
اعتدال۱۶۷۹۹۲۳۰۷:۳۱:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
آقای عبدی در مورد جمعیت درست نوشته است. متاسفانه دو نفر از اساتید جمعیت شناسی به دلیل اینکه در حوزه کاهش و افزایش جمعیت، پژوهش و تحقیق و نظر داده اند محکوم به زندان شده اند.
ناشناس۱۶۷۹۹۳۳۰۷:۴۷:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۲۰
جناب آقای عبدی شما مشغول بالا رفتن از دیوار سفارت باش با مشکلات اقتصادی مردم کاری نداشته باش
ناشناس۱۶۸۰۰۵۵۰۹:۳۶:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۰
(در حالي كه درك درستي از مسائل جمعيت ندارند) اتفاقا مسوولین و شما خیلی قشنگ مردم رو شناختند و خیلی زیبا با مردم و شعور اجتماع بازی میکنند و خیلی با فکر دست در جیب مردم با هیجان سازی و ترس از اینکه سرمایه شان کم نشود وارد بازی تکراری میشوند و آن روزی که مسوولین بخواهند به یک باره رشد جمعیت چندین برابر خواهد شد تا بازی کی تمام شود
ناشناس۱۶۸۰۰۶۱۰۹:۳۷:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۲۰
تاکی دشمنی کمی هم تعادل مردم را بیچاره کردید
ناشناس۱۶۸۰۱۸۶۱۰:۴۸:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
بدون حل مشكل اقتصادي ممكن نيست كوچك‌ترين گامي در اين مسير برداشته شود.دقيقا همين مسئله است و تمام . ما نان ندارسيم بخوريم بعد بيايم بچه بياريم .
ناشناس۱۶۸۰۸۲۶۱۶:۰۹:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
فقط مشکا اقتصادی نیست. مملکت باید دارای عدالت اجتماعی و برنامه ریزی برای آینده و چشم انداز مطلوب برای جامعه باشد. پدر و مادر مسئول نمیخواهند موجب ورود انسانی بی آینده و مدام در فشار روحی و عصبی به این دنیا باشند.
ناشناس۱۶۸۰۲۶۸۱۱:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۰
با اینکه از عبدی تا ابد دلخورم که با تجاوز به سفارت یک کشور خارجی ۴۰ سال مردم را بدبخت کرده ولی مواضع این روزهایش را خیلی می پسندم.
ناشناس۱۶۸۰۵۱۳۱۳:۲۵:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۲۰
بعضیها از هر دیواری که ببینن به نفعشونه میرن بالا! اون موقع منافعشون در بالا رفتن از دیوار سفارت بود, امروز بالا رفتن از دیوار حجاب اجباری و فرزندآوری و مذاکره و .....
ناشناس۱۶۸۰۴۳۹۱۲:۵۲:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۲۰
جناب قالیباف در دوران قرنطینه کرونا هم دست از تبلیغات انتخاباتی بر نمیدارند . جان من یه بار جناب دکتر رو رئیس جمهور کنید تا بیخیال بشه
ناشناس۱۶۸۰۴۹۱۱۳:۱۴:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۰
عباس عبدی این کشور را بیچاره کرد
ناشناس۱۶۸۰۶۹۶۱۵:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۲۰
عباس عبدی خودش چند تا بچه داره؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین