محسن هاشمی گزینه مطلوب کارگزاران برای ریاست جمهوری/ مومنی: گروه های رانتی در اقتصاد کشور قدرت دارند/ پوست خربزه زیر پاهای ظریف/ اگر بایدن برای بازگشت به برجام شرط و شروط بگذارد...

گروه سیاسی الف،   3990818095 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

محسن هاشمی گزینه مطلوب کارگزاران برای ریاست جمهوری/ مومنی: گروه های رانتی در اقتصاد کشور قدرت دارند/ پوست خربزه زیر پاهای ظریف/ اگر بایدن برای بازگشت به برجام شرط و شروط بگذارد...

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌یک‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۸ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۲۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۱۲ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۸۲ هزار و ۴۸۶ نفر رسید.

وی اظهار داشت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۲۹۱ نفر رسید.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر به وضعیت کرونا در تهران اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر افزایش ابعاد تلفات و ابتلا کرونا در تهران است که طی یک‌هفته گذشته نیز افزایش چشمگیری داشته است و متاسفانه ستاد ملی کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی دو هفته ای تا ۲۰ روزه تهران نداده است که ظاهرا، مسئولین تصمیم گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش های خدماتی در این حوزه می شود، را ندارند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: در حوزه حمل و نقل عمومی نیز با وجود تشدید نیاز به تقویت ناوگان اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و مترو تهران بدلیل ایجاد فاصله اجتماعی و افزایش آلودگی هوا، هیچ اقدام موثری در طول هفت سال گذشته انجام نشده است و اکنون که با آزاد سازی برخی از دارایی های ایران و افزایش فروش ارز توسط بانک مرکزی، وضعیت منابع دولت بهبود پیدا کرده از رییس جمهور انتظار داریم که دستور تخصیص حداقل یک میلیارد دلار بصورت فوری برای ساماندهی بحران سیستم حمل و نقل عمومی درتهران را صادر کنند چراکه در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰  انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد و اگر اقدامی نشود میتواند این عدد بالاتر هم برود.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران  در گفتگویی با بیان اینکه تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران فعلا منتفی است، گفت: شناوری ساعات کاری بحثی است که مطرح شده، اما در مراکزی که ارباب رجوع دارند نمی‌توان این طرح را اجرا کرد.

استاندار تهران ادامه داد: این طرح خیلی اثر بخشی ندارد و این گونه بحث‌ها بررسی شده است و نکات مثبت آن‌ها کمتر از نکات منفی در کنترل شیوع ویروس کرونا است.

بیشتر بخوانید: قرنطینه تهران؛ تنها گزینه مبارزه با کرونا؟!

***

پوست خربزه زیر پاهای ظریف

روزنامه آفتاب یزد نوشت: «آیا با حضور بایدن می‌توان ظریف را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای 1400 درنظر گرفت؟ پاسخ به این سوال منفی است. نخست اینکه حامیان رئیس جمهوری ظریف ادعا می‌کنند با پیروزی بایدن فرصت برای مذاکره با آمریکا و رفع تنش‌ها فراهم شده است. این درحالی است که چنین سیگنالی از سوی نهادهای قدرت در ایران دیده نمی‌شود.

البته این موضوع که قطعا همه به دنبال این هستند تا بایدن به برجام بازگردد و تحریم‌ها کاهش یابد و احتمالا گفتگوهایی نیز در قالب برجام با آمریکایی‌ها صورت گیرد امری قابل پیش‌بینی است اما اینکه مذاکراتی در ابعادی وسیع‌تر از سوی تصمیم گیران مورد توجه باشد بسیار بعید به نظر می‌رسد. در چنین تصمیماتی طبیعی است تنها فرد رئیس جمهور تصمیم گیر نیست، کما اینکه این موضوع به خوبی در دوره روحانی به چشم آمد. بنابراین وقتی تمایلی برای مذاکرات وسیع وجود ندارد ظریف با چه وعده‌هایی قرار است مردم را برای حضور در 1400 متقاعد کند؟

این موضوع در واقع از آن جهت غیرمنطقی است که بایدن گفته که به دنبال توافقاتی در موضوعات موشکی و منطقه‌ای است. موضوعاتی که برای ایران خط قرمز است. در واقع تهران اگر قرار بود برسر چنین موضوعاتی مذاکره کند پیش از این و در ابتدای دولت ترامپ چنین کاری را انجام می‌داد پیش از آنکه تحریم‌ها دوباره برگردد یا حوادثی چون از دست دادن سردار سلیمانی رخ دهد!

بنابراین به نظر می‌رسد اصل واحد در این زمینه برای تصمیم گیرندگان این است که چنین مذاکراتی را در راستای منافع نظام نمی‌بینند و طبیعی است حضور بایدن نیز تفاوتی در سیاست‌های ایران ایجاد نخواهد کرد و به تبع آن دست ظریف نیز در هرمقامی چه وزیر چه رئیس کوتاه است. در واقع باید گفت همه هنر ظریف این است که وعده مذاکراتی متفاوت برای تغییر وضع موجود را بدهد اما همه می‌دانند این موضوع مخالف سیاست‌های کلی نظام است و رئیس جمهور آتی هرکه باشد نمی‌تواند تصمیم گیرنده مستقلی باشد.

موضوع دومی که در این زمینه باید مدنظر قرار داد این است که دلسردی مردم از جریان اصلاحات بسیار عمیق‌تر از این است که با تبلیغ گزینه ظریف و با تاکید بر گزینه‌هایی چون تقابل یا مذاکره به دو قطبی‌سازی بپردازند و به دنبال جذب مردم باشند. عملکرد اصلاح‌طلبان و منفعت‌طلبی آنها در این هشت سال باعث شده اعتماد مردم به آنها به کمترین حد خود برسد...

اگر او(ظریف) به کارزار انتخاباتی 1400 وارد شود احتمالا نه تنها شانسی برای پیروزی ندارد بلکه به عنوان کسی از او یاد می‌شود که سرنوشت سیاسی خود را به انتخاب یک رئیس جمهور در آمریکا (بایدن) گره زد. برخی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای اینکه بازهم بتوانند در قدرت بمانند اینبار به ریسمان ظریف می‌خواهند چنگ بزنند و در این راه نسبت به سیاست‌های بایدن نیز ساده اندیشی‌هایی وجود دارد. نکته مهم این است که بایدن اگرچه معاون اوباما بود اما او و اوباما در یک طیف حزب دموکرات قرار نمی‌گیرند. بایدن بیش از آنکه به تیم اوباما و جان کری نزدیک باشد به تیم هیلاری کلینتون نزدیک است، دموکرات‌هایی که سخت گیری‌های متفاوتی نسبت به تیم کری و اوباما دارند.»

***

اگر بایدن برای بازگشت به برجام شرط و شروط بگذارد...

وطن امروز نوشت: «در حالی مساله انتخابات آمریکا و بالا گرفتن اما و اگرها پیرامون گزینه پیروز آن تبدیل به سرخط اصلی اخبار جهان در هفته‌های اخیر شده بود که جریان غرب‌گرا و رسانه‌های اصلاح‌طلب از هیچ تلاشی برای گره زدن سرنوشت جامعه ایران به نتیجه این انتخابات نگذشتند؛ جریانی که در ماه‌های اخیر بارها با رپرتاژ جو بایدن و حزب دموکرات، خود را تبدیل به تریبون فارسی این حزب در ایران کرده بودند و سعی می‌کردند هر گونه احتمال گشایش اقتصادی و کامیابی عمومی را در به قدرت رسیدن این حزب تصور کنند، حالا در دقایق پایانی این رقابت و در شرایطی که شواهد حکایت از پیروزی جو بایدن داشت، بدنه فعال جریان غرب‌گرا در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اصلاح‌طلب در فضای رسمی تلاش کردند حداکثر نسبت ممکن را میان نتیجه نهایی انتخابات آمریکا و آینده سیاسی و اقتصادی ایران ایجاد کنند.

اصلاح‌طلبان که در 3 سال گذشته و در سایه انباشت بی‌سابقه نارضایتی‌ها نسبت به توان مدیریتی خود شاهد سقوط آزاد سرمایه اجتماعی‌شان بودند و تلاش زیادی کردند با رفع مسؤولیت از خود و نسبت دادن تمام شرایط موجود به فشارهای ترامپ، از پاسخگویی در برابر افکار عمومی فرار کنند، رای آوردن بایدن و بازگشت قدرت به حزب دموکرات آمریکا را به مثابه آغاز فصلی جدید برای بهبود سطح معیشت عمومی توصیف می‌کردند.

با این حال هر قدر اصلاح‌طلبان تلاش می‌کردند پیروزی احتمالی بایدن را تبدیل به اسم رمزی برای ترمیم چهره عمومی خود کنند اما از این نکته نیز غافل نبودند که ریاست‌جمهوری بایدن و «عدم بازگشت بدون پیش‌شرط به برجام» توسط او می‌تواند تمام ادعاهای پیشین آنها در نسبت دادن سرنوشت برجام به شخص ترامپ را با چالش جدی مواجه کند. »

 ***

بی اطلاعی مجلس از برنامه اقتصادی 9ماهه دولت

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که رئیس جمهور اخیراً اعلام کرده که «دولت تصمیمات مهمی برای ۹ ماه آینده اتخاذ کرده که ربطی هم به انتخابات آمریکا ندارد»، آیا مجلس در جریان این تصمیمات قرار دارد و از جزئیات این برنامه‌ خبری موجود است، گفت: هیچ نامه‌ای به مجلس در این زمینه داده نشده و از جزئیات هم خبری نداریم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته امیدواریم که دولت اگر برنامه‌ای هم دارد انجام دهد و ما هم انتظار اقدام از سوی دولت را داریم. 

وی خاطر نشان کرد: دولت به ما چیزی نگفته است و اگر هم برنامه‌ای دارد بصورت شفاف و زمان‌بندی شده اعلام کند.

***

طرح مجلس برای شفافیت هدایا و مکاتبات نمایندگان

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، اظهار داشت: طرح مذکور برای بررسی کارشناسی به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس ارجاع شده و در حال حاضر در دستورکار این کمیسیون قرار دارد.

وی در همین راستا افزود: قانون فعلی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مشکلاتی دارد که با اصلاحات جدید تکمیل  خواهد شد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس در تشریح بخشی از جزئیات اصلاحات به وجود آمده در قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: در طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر شفافیت مالی نمایندگان تأکید شده است که بر اساس آن دارایی و اموال نماینده و اقوامش (پدر، مادر، فرزندان، خواهر و برادر) در سامانه مربوطه ثبت می شود تا کاملاً شفاف در منظر عموم قرار گیرد.

ابوترابی تأکید کرد: بر اساس طرح مذکور حتی دریافت هرگونه هدیه از سوی یک نماینده و یا دعوت به سفر نیز در سامانه مربوطه درج می شود.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با بیان اینکه سامانه ای شدن تمام روند های مجلس نیز یکی دیگر از اصلاحات قانون هیئت نظارت است، گفت: طبق این طرح مکاتبات نماینده ها با دستگاه ها به دبیرخانه مرکزی مجلس ارسال می‌شود و از آنجا تمام مکاتبات انجام خواهد شد و دیگر مکاتبات مستقیم صورت نمی گیرد. چرا که معتقدیم مفاسدی که اتفاق می‌افتد معمولا از ارتباط چهره به چهره و ارتباطات غیر متعارف از رابطه های ایجاد می‌شود که شخصاً افراد با نمایندگان برقرار می‌کنند.

***

مومنی: گروه های رانتی در اقتصاد کشور قدرت دارند

فرشاد مومنی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه  به دلایل و علل گوناگون طی چند هفته اخیر تصمیم‌گیری‌ها در اقتصاد ایران در مسیر تورم زایی و تسهیل واردات به طرز غیرمتعارفی افزایش یافته است، اظهار داشت: با در نظرگرفتن شرایط کنونی نیازمند سطح بسیار بالاتری از کیفیت تصمیم‌گیری‌های اساسی هستیم. اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم، وجه بسیار مهم قضیه این است که گروه‌های پرنفوذ و رانت‌محور در شرایط کنونی اقتصاد ایران از یک قدرت جریان‌سازی نامتعارف برخوردار شده و گروه‌های توسعه‌گرا به طرز غیرمتعارفی در حاشیه قرار دارند و گویی صدای آنها در فرآیندهای تصمیم‌گیری و تخصیص منابع به هیچ وجه شنیده نمی‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار داشت: نفس جایگزینی رئیس‌جمهور غیرجنگ طلب حداقل در ظاهر با یک رئیس جمهور که عملاً و علنا بر طبل منازعه و رویارویی نمی‌کوبد در انتظارات مردم از آینده تاثیر چشمگیری می‌گذارد و به طور مشخص علایم اولیه آن روز پنج شنبه ۱۵ آبان سال جاری تا حدودی قابل مشاهده شد.

وی افزود: البته اگر این روند جدی‌تر باشد این مشاهده نیز می‌تواند جدی‌تر شود و دوباره نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور را در معرض یک انتخاب بزرگ قرار دهد که آیا منافع حکومت‌، تولید‌کنندگان و عامه مردم در اولویت آن باشد یا منافع آنهایی که از مناسبات تورم‌زا و آینده‌هراسانه نفع می‌برند. وقتی از این زاویه به مسئله نگاه می‌کنیم شاهد آن هستیم که مجموعه جهت‌گیری‌های به طرزی غیر‌عادی پر شتاب و یکی پس از دیگری در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که از غفلت تصمیم‌گیران اساسی کشور در راستای منافع غیر‌مولدها همچنان بهره‌برداری می‌شود.

مومنی با انتقاد از تشدید سیاست‌های تورم‌زا اظهار داشت: شدت بخشی به سیاست‌های تورم‌زا از طریق افزایش ناگهانی و مبتنی بر بنیان‌های ناپایدار تعهدات مالی دولت و استمرار کمک‌ها به خلق تقاضا از طریق بانک‌های خصوصی، معافیت مالیاتی فعالیت‌های غیرمولد مانند سود سهام و سود سپرده و تن دادن به افزایش کارمزد بانک‌ها به ازای تراکنش‌های بانکی که هر کدام از آنها واقعا ماجراهایی دارد. چرا در برابر مالیات بر سپرده‌ها مقاومت اما افزایش کارمزد بانکی را موافقت می‌کنند؟ که همه از منظر اقتصاد سیاسی معنی‌دار است. در کنار شدت بخشی به سیاست‌های تورم‌زا که رکن اصلی آن دامن زدن به هزینه‌های تولید است و یکی از مهمترین آنها افزایش نرخ دلار است در کنار روند‌های بسیار مشکوک تسهیل واردات که با شگفتی همچنان به صورت مجهول با عنوان واردات بدون انتقال ارز نامیده می‌شود، یکی پس از دیگری به جریان می‌افتد؟

وی ادامه داد: واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان، فروش اوراق بدهی، جهش نرخ دلار و راه اندازی بازار معاملات جدید ارزی همه ساز و کارهایی برای تحریک تقاضای جدید برای دلار است. و در واقع نوعی مقاومت سازمان‌یافته علیه کاهش حباب‌ نرخ دلار است. در کنار آن شدت بخشی به انتظارات تورمی از طریق تحولاتی مانند رساندن نسبت پول به نقدینگی به بالای ۳۰ درصد و ضریب فزاینده پولی به بالای ۷، خلق انواع تقاضاهای جدید برای ارز همه تمهیداتی است که هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد و قدرت چانه‌زنی کالاهای وارداتی در مقابل کالاهای داخلی را افزایش و وابستگی‌های ذلت‌آور به دنیای خارج را به طرز غیرمتعارفی افزایش می‌دهد. این به معنای آن است که بحران اشتغال در ایران در ابعادی گسترش پیدا می‌کند و آمیزه رکود عمق یافته و تورم‌های نگران‌کننده کشور را به سمت یک دور باطل فقر و فلاکت می‌کشاند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که باید به نظام تصمیم گیری‌های اساسی کشور کمک کرد تا در این زمینه‌ها هوشمندانه ‌و خردورزانه‌تر تصمیم بگیرند و به جای اتکا به واردکنندگان، سوداگران، ارز بازان و سوداگران مستغلات به این توجه کنند که اگر دیر بجنبند ممکن است در مسیر‌های بدون بازگشت قرار بگیرند.

***

محسن هاشمی گزینه مطلوب کارگزاران است

«سیدمحمود علیزاده طباطبایی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در پاسخ به این سوال که آیا کارگزاران با کاندیدای مستقل وارد انتخابات ۱۴۰۰ خواهد شد یا اینکه به همراه سایر احزاب اصلاح طلب کاندیدایی واحد را معرفی خواهد کرد به خبرنگار سیاسی برنا گفت: آخرین تصمیمی که در شورای مرکزی کارگزاران گرفته شد برای حدود یک ماه پیش بود؛ مسئله ای که مورد تاکید کرباسچی، هاشمی و مرعشی بود این است که تحت هماهنگی با اصلاح طلبان در انتخابات شرکت خواهیم کرد. آنچه قطعی است کارگزاران در انتخابات شرکت می کند و نظر حزب بر مشارکت فعال در انتخابات است.

او افزود: حال اینکه اگر گروه‌های دیگر اصلاح طلب بخواهند انتخابات را تحریم کنند کارگزاران تبعیت نمی‌کند اما اگر قرار شد، کاندیدایی مطرح شود اصلاح طلبان یک کاندیدای مشترک دارند و قطعاً روی یک نفر توافق می‌کنند و اجازه نمی دهند، آراء شان پراکنده شود.

او در پاسخ به این سوال که چه کاندیداهایی در کارگزاران مطرح هستند؟ تصریح کرد: اگر نظر بدنه کارگزاران را در نظر بگیریم با توجه به اینکه بنده با بسیاری از شهرستانها در ارتباط هستم، همه بدنه کارگزاران به صورت جدی خواهان حضور محسن هاشمی در انتخابات ۱۴۰۰ هستند اما محسن هاشمی در این باره هنوز تصمیمی نگرفته است.

***

بسیاری از کاندیداهای اصولگرا مقبولیت مردمی ندارند

رضا روستا آزاد، از چهره های سیاسی اصولگرا و عضو جمنا در مواجهه با این سوال که تعدد کاندیدا در جناح اصولگرا آیا موجب یک رقابت درون جریانی نخواهد شد؟، به خبرآنلاین گفت: بسیاری از کسانی که امروز به عنوان کاندیدا در بین اصولگرایان مطرح می‌شوند زمینه اجتماعی برای رئیس جمهور شدن ندارد.

این چهره اصولگرا اظهار کرد: حتی اگر برخی از چهره‌هایی که امروز در رسانه‌ها به عنوان کاندیدا مطرح می‌شوند از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نیز شوند، نمی‌توانند آرای مردمی را جلب کنند. زیرا در جناح اصولگرا در نهایت سه یا چهار نفر وجود دارند که قدرت اقناع مردم برای جلب نظر ایشان را دارند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خصوص نقش احزاب در انتخابات پیش رو، گفت: به نظر نمی‌رسد احزاب سیاسی در ایران قدرت داشته باشند که یک کاندیدا را تا پایان انتخابات حمایت کرده و فرد مورد نظر خود را راهی پاستور کنند.

وی تأکید کرد: احزاب در انتخابات ریاست جمهوری برای نقش آفرینی باید با سایر جریانات سیاسی نزدیک به دیدگاه خود وحدت کنند.

این چهره اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان می‌توانند در سال ۱۴۰۰ همانند انتخابات مجلس یازدهم، ولو به صورت دقیقه نودی به اتحاد برسند؟، بیان داشت: بروز اختلاف در بین اصولگرایان آن هم در آستانه انتخابات در ادوار مختلف رخ داده است.

وی تأکید کرد: این احتمال وجود دارد در انتخابات پیش رو اصولگرایان شبیه اسفندماه سال ۹۸ در لحظه آخر با یکدیگر متحد شوند.

***

دو واکنش متفاوت به شکسن ترامپ

روزنامه کیهان در واکنش به شکست ترامپ در انتخابات نوشت: «شکست دونالد ترامپ، شکست سیاست‌های خارجی آمریکا در مقطع «چهار ساله اخیر» هم هست و این یعنی ایران در هماوردی به پیروزی رسیده چرا که معمار سیاست فشار حداکثری میدان را ترک می‌کند، در حالی که حریف او همچنان هل من مبارز می‌طلبد و در صحنه مبارزه باقی مانده است.

بدیهی است این به معنای استقبال از بایدن نیست چرا که او نیز در دشمنی و کینه‌توزی علیه ایران اسلامی با ترامپ تفاوتی ندارد. بایدن در یادداشتی که برای CNN فرستاده بود تاکید کرده بود که سیاست فشار حد‌اکثری نتوانسته ایران را به زانو در آورد و باید تحریم‌های هوشمند نیز به آن افزوده شود! این نکته نیز گفتنی است که طی ۴۱ سال گذشته دموکرات‌ها بیشترین دشمنی و توطئه و تحریم را علیه جمهوری اسلامی ایران اِعمال کرده‌اند...

آنچه برای حریف در صحنه مبارزه مهم است، شکست طرف مقابل در «میدان» است وقتی حریف میدان را ترک می‌کند و یا زمان را از دست می‌دهد، این برای طرف مقابل پیروزی به حساب می‌آید. در خود آمریکا و میان مقامات این کشور مطرح بود که در دوره ترامپ فشار آمریکا بر ایران متراکم گردیده و دامنه این فشار به هر فرد و یا شرکت خارجی که در مظان همکاری با ایران بود هم رسید و لذا بسیاری از راه‌های ورود کالا به ایران و یا خروج کالا از ایران مسدود گردید.

شکست ترامپ در انتخابات دور دوم، از حیث شکست یک مقطع از سیاست‌های ضدایرانی آمریکا برای ما بسیار مهم است و می‌تواند یک دستاورد بزرگ هم تلقی شود. در این فضا دولت جمهوری اسلامی باید از فرصت حدود شش ماهه‌ای که تا تثبیت دولت جدید آمریکا پیش‌رو دارد، حداکثر تلاش خود را برای رفع محدودیت‌های قبلی و دور‌زدن تحریم‌ها به کار گیرد چرا که آمریکا با ضعیف‌ترین دوران حاکمیت خود رو‌به‌روست و بسیاری از کشورهای طرف تجارت ایران مانند گذشته حاضر به پذیرش دستورات دیکته شده آمریکا نیستند. الان زمان ‌آن است که دولت از شرایط فشل آمریکا برای کاهش فشارهای موجود بر ملت ایران استفاده نماید و همه ظرفیت خود را برای آن بسیج کند.»

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «ماجرای انتخابات آمریکا بر تمایل ملتی که با صندوق‌های رأی قهر کرده بود نیز رفته‌رفته تأثیر می‌گذارد و شاید راه باقیمانده تا انتخابات ۱۴۰۰ آنگونه که یک جریان خاص می‌اندیشد آسان و هموار برایشان نباشد و تفکر اینکه با یک انتخابات حداقلی پس از مجلس، ریاست جمهوری را نیز در اختیار بگیرند توهمی بیش نباشد.

البته این دورنما برای موفقیت جریان مستقل سیاسی کشور نیز هنوز روشن نیست و باید منتظر تحولات آینده بود. دولت و دستگاه سیاست خارجی آن نباید به تهدیدات و خط و نشان کشیدن‌های افراطیون اهمیتی بدهند ازجمله آنگونه که یک فعال با انصاف اصولگرا خبر از آتش تهیه آنان بر علیه شخص وزارت خارجه داده است. دولت آقای روحانی در فرصت نه ماهه باقیمانده هنوز می‌تواند با تدبیر، امید را به مردم برگرداند.

البته راه درست جلب رضایت مردم از راه توجه جدی به نیازهای آنان و حل مشکلات است تا آنجایی که اختیارش را دارد و هرجا هم نداشت با آنها صریحاً در میان بگذارد. توجه به داخل و هم‌زیستی با جهان خارج رمز موفقیت است و این قطعاً به معنای ندیدن پیچیدگی و شیطنت حاکمان جدید کاخ سفید و اعتماد به آنان نیست.

اگر دستگاه دیپلماسی کشور با استقلال و صلابت راه قبل از ترامپ را دنبال کند و در کار مردم هم به‌ویژه سفره اقتصادی آنان گشایشی دیده شود، می‌توان امیدوار بود که انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ تبدیل به یک حماسه باشکوه شود. این چیزی است که نظام به آن احتیاج دارد و تداوم عزتمند آنرا تضمین می‌کند و امید است جریان‌های مختلف سیاسی و نهادهای انتخاباتی و تأثیرگذار نیز این فرصت طلایی را بفهمند و در آن مسیر حرکت کنند.»

***

سیاست خارجی را به انتخابات 1400 گره نزنیم

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس درباره جلب شدن توجهات به ظریف بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نامه نیوز گفت: حوزه سیاست خارجی به ویژه در موضوع آمریکا در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می شود. اگر تصمیم به تنش زدایی باشد، وزارت خارجه وظیفه خطیری برعهده اش خواهد بود اما اگر تصمیم این نباشد شرایط دیگری پیش می آید.

 وی با بیان اینکه دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا چهل سال است که روز به روز ضخیم تر و بلندتر می شود، افزود: ترامپ بیش از حد نرمال دشمنی با ایران پیش رفت و سیاست جبری صفر را در قبال ایران دنبال کرد بنابراین آمدن بایدن یعنی تفاوت جدی با آن سیاست.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ما هم اکنون باید از دو نوع موضعگیری پرهیز کنیم، اظهار کرد: نخست معتقدم بدون توجه به آنچه در چهار سال گذشته اتفاق افتاده گام برداشتن و دادن چراغ سبزهای بی پاسخ به دولت بایدن در تضاد جدی با سیاست و منافع کلان کشور است و آنها را تضعیف می کند. ثانیا از اتخاذ موضع گیری های تند باید پرهیز کنیم.

وی درباره نامزدی ظریف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و حاکم شدن گفتمان سیاست خارجی بر آن رقابت ها توضیح داد: گفتمان حاکم بر انتخابات 1400 اقتصادی است نه سیاست‌خارجی. آنچه تا دل خانه های مردم نفوذ کرده مسائل مربوط به اقتصاد است، حالا اینکه چقدر از این مسئله به حوزه سیاست خارجی ربط دارد موضوع دیگری است. انتخاباتی‌کردن مناسبات آینده بایدن با ایران یک اشتباه استراتژیک است که نباید اتفاق بیفتد.

این نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: بعد از روی مشخص شدن پیروزی بایدن دلیل آنکه مقداری التهابات اقتصادی در ایران کاهش یافت، این بود که ترامپ نماد تحریم و فشار اقتصادی به حساب می آمد، الان سیاستمداران باید به فکر اقتصاد باشند نه انتخابات ریاست جمهوری. یکسری کاسبان تحریم در ایران هستند که با پیروزی بایدن منافع خودشان را از دست رفته می بینند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۷۸۵۱۲۰:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با کسانی که در سطح شهر از ماسک استفاده نمی‌کنند همانند برخی کشورها مثل هند باید با قوه قهریه برخورد کرد.
ناشناس۱۶۷۸۲۶۱۰۸:۵۱:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
نیاز به مختار زمان داریم
ناشناس۱۶۷۷۸۵۴۲۰:۴۰:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ما باید برای یک تعامل آبرومند با آمریکا آماده شویم. چاره ای جز این نیست. هرچه غیر از این خیال پردازی است.
ناشناس۱۶۷۸۴۵۴۱۰:۲۷:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
با قاتلان سردار سلیمانی هرگز تعامل نخواهیم کرد.
ناشناس۱۶۷۷۸۵۵۲۰:۴۱:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مهدی هاشمی رو هم بگذاره معاون خودش دیگه نور النور میشه مملککککت
ناشناس۱۶۷۷۸۶۲۲۰:۴۴:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آرام شدن روابط میان ایرا ن و آمریکا فقط به ضرر اسراییل و عربستان هست
ناشناس۱۶۷۷۸۶۴۲۰:۴۸:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
از ترامپ و بایدن نترسید. بلکه از دوستان و سرمایه داران داخلی بترسید که مورد حمایت بوده و سر وقت که باید مردم کشورشان را حمایت کنند جز سوءاستفاده و خنجر از پشت کار دیگری نکرده اند.
ناشناس۱۶۷۷۸۷۱۲۰:۵۵:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
باید با این کارنامه شرم کنند سر بلند چه رسد به کاندیداتوری
ناشناس۱۶۷۷۸۸۰۲۱:۰۴:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
خسارتی که دولت روحانی به ایران زد ترامپ نزد
ناشناس۱۶۷۷۸۸۲۲۱:۰۶:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
همه دندان تیز کردن برای انجام وظیفه ریاست
ناشناس۱۶۷۷۹۰۵۲۱:۵۱:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
کل مملکت با رانت سر کلر هستن واسه همونه فساد کل کشور رو گرفته
کور پیش بین در خشت خام و کج و معوج۱۶۷۷۹۱۱۲۲:۰۳:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با توجه به تلاطم های اقتصادی و رانت و رشوه و سو استفاده از قدرت و موقعیت و سایر مظاهر فساد توازن اقتصادی بشدت بهم ریخته و قابل اصلاح نیست مگر با ملی کردن تمامی ثروت ها و مالکیت ها در جامعه و از این به بعد بر اساس کارو تلاش مادی و فکری و معنوی افراد به ثروت مشروع برسند
ناشناس۱۶۷۸۳۱۹۰۹:۱۵:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
واقعا این کارگزان چه گلی در این چهل اندی سال بر سر مردم ریخته اند که الان پیشنهاد کانداتوری محسن هاشمی را میدهند با کدام رزومه کاری و یا اینکه عروسک گردانی است مثل روحانی بازیچه دست بعضی و لفت و لیس یک عده و بیچارگی روز افزون مردم شوند
بانام۱۶۷۸۳۳۰۰۹:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
آقای استاندار میشه تفاوت اثربخشی و کارایی را برای ما هم تعریف کنید تا یاد بگیریم
ناشناس۱۶۷۸۳۳۳۰۹:۲۳:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
خانواده هاشمی به اندازه کافی به مملکت خدمت کردند اجازه دهید بقیه هم سهمی در خدمت به مردم داشته باشند
ناشناس۱۶۷۸۴۱۸۱۰:۱۲:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ایشان برای ریاست جمهوری بسیار ضعیف هستند . کاندیداتوری ایشان به صرف اینکه پسر مرحوم هاشمی رفسنجانی هستند کار بسیار اشتباهی است . ایشان حتی در شورای شهر هم کار خواصی انجام نداده اند .
ناشناس۱۶۷۸۴۵۶۱۰:۲۷:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
محسن هاشمی 23 تا دونه رای هم نداره !
ناشناس۱۶۷۸۵۲۹۱۱:۰۳:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
هندوانه زیر بغله هاشمی ندید... چون میدانید رای نمیاره تبلیغ می‌کنیم...‌ سرمایه داران بی اخلاق و نو. نو کیسه های رانت خوار و دستگاههای خصولتی پدر مردم رو دراوردند چه ربطی به امریکا داره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین