ریزش قیمت خودروها و نگرانی دلالان

گروه اقتصادی الف،   3990818030 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پی برخی اتفاقات و تغییر پارامترهای موثر در قیمت خودرو، این کالایی که طی یکی دو سال اخیر دیگر از کالای مصرفی خارج شده و به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، از یکی دو هفته اخیر روند نزولی در پیش گرفته است و حال با شیب تندی مسیر کاهش قیمت‌ها را طی می‌کند که سبب نگرانی بسیاری از دلالان خودرو از بابت ضرر احتمالی شده است.

ریزش قیمت خودروها و نگرانی دلالان

ایسنا نوشت: حال و هوای این روزهای بازار خودرو در سایه برخی پارامترها دچار دگرگونی شده است. کاهش نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین پارامتر تاثیرگذار، انتخابات آمریکا، روند متداول فروش‌های خودروسازان در قالب پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده، آمار افزایشی تولید خودرو و همچنین عذرخواهی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از بابت وضعیت صنعت، بازار و کیفیت خودرو و همچنین با وعده‌ی افزایش تولید و شکستن انحصار خودرو، سبب شده تا ریزش قیمت‌ها که از چند هفته پیش آغاز شده بود، این روزها با شیب تندی که به سبب نرخ ارز رخ داده است، در سراشیبی قرار گیرد.

رزم‌حسینی، وزیر صمت در حاشیه سفر اخیر خود به استان کرمان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان، ضمن تاکید براینکه هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب سوار شود و همچنین با بیان اینکه در دوران فراوانی ارز نیز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم تحویل داده و با حمایت‌ها بی‌جا از دو شرکت دولتی و انحصار در این دو شرکت، هرگونه دخالتی در این شرکت‌ها کرده‌ایم، به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی کرد.

وی تاکید کرد که اکنون در بازار خودرو سه قیمتی هستیم؛ یک قیمت شورای رقابت، یک قیمت تمام شده به ادعای خودروسازان و یک قیمت بازار است، ابراز امیدواری کرد که بتوان انحصار را شکسته و رقابتی در بازار خودرو ایجاد کرد که بدین ترتیب، کیفیت نیز بالا خواهر رفت و قیمت پایین می‌آید.

وزیر صمت از برنامه‌ریزی برای افزایش ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال توسط سایپا و ایران‌خودرو خبر داده و اظهار کرد: ضمن اینکه با فعال کردن شرکت‌های خصوصی ممکن است ۱۰۰ هزار خودروی دیگر نیز توسط آن‌ها تولید شود که در این صورت قطعا شرایط بازار خودرو بهتر نیز خواهد شد.

علاوه براین روند نزولی نرخ دلار که از روز گذشته (شنبه) نسبت به آخرین روزهای هفته گذشته، افت بیشتری داشته است، سبب شده تا کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو چشمگیر باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروهای داخلی حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. پیش از این نیز فعالان این بازار پیش‌بینی کرده بودند که با کاهش نرخ ارز و تثبیت آن، قیمت خودرو نیز در بازار ریزش خواهد کرد.

در گروه محصولات ایران‌خودرو، به طور مثال در پرتیراژها، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۲۶۰ میلیون تومان هم پیش رفته بود، اکنون به زیر ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است یا سمند LX که هفته گذشته بیش از ۲۱۰ میلیون تومان تعیین قیمت شده بود، حال با کاهش بیش از ۱۰ میلیون تومانی مواجه شده است. پژو ۴۰۵ نیز که تا ۲۲۰ میلیون تومان هم افزایش یافته بود، در بازار با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان هم مشتری ندارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در محدوده ۲۹۰ میلیون تومان و ۲۰۷ اتوماتیک‌ صندوقدار در محدوده ۴۹۲ میلیون تومان قرار گرفته‌اند.

در گروه سایپا نیز هر دستگاه سایپا ۱۳۱ که تا ۱۳۰ میلیون تومان و حتی بالاتر نیز افزایش یافته بود، اکنون در بازار به زیر ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. تیبا صندوقدار نیز از اوج خود که مرز ۱۶۵ میلیون تومان را هم تجربه کرد، به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر ساینا نیز به حدود ۱۴۰ میلیون تومان هم رسیده است. سایپا ۱۵۱ نیز به زیر ۱۲۰ میلیون رسیده است. کوییک هم در محدوده ۱۶۰ میلیون تومان قرار گرفته است.

این در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو، خریداری در بازار نیست. ضمن اینکه از سوی دیگر ریزش قیمت‌ها در بازار که به طور تقریبی از هفته گذشته آغاز و از روز گذشته شیب تندی به خود گرفته است، فروشندگان و دارندگان خودرو و به‌ویژه دلالان این بازار را به شدت نگران کرده است. این احساس خطر از زیان به حدی است که از یکدیگر می‌خواهند تا قیمت‌ها را پایین نیاورید که " ما دارندگان خودروها" متحمل زیان نشویم.

برخی از آن‌ها در فضای مجازی از یکدیگر می خواهند تا خودروهای خود را به قیمت‌های پایین عرضه نکنند تا سبب ضرر و زیان دارندگان خودرو، همان‌هایی که به تعداد بالا خودرو در پارکینگ‌ها و نمایشگاه‌ها نگه داشته تا قیمت‌ها را در بازار خود بالا نگه داشته و طمع سودهای کلان دارند، نشوند.

اما فعالان بازار خودرو معتقدند که ادامه روند نزولی نرخ ارز و ثبات آن، تحقق افزایش تولید خودروسازان و مدیریت صنعت خودرو و بازار آن سبب خواهد شد که روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه‌دار باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۶۸۶۲۱۰:۲۶:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بیشتر از هر جایی بخش مسکن نیاز به ریزش اساسی دارد.
دلالها به بهشت نمیروند۱۶۷۶۸۹۴۱۰:۳۶:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
همتی و‌ نوبخت و بقیه دولت دوم اصلاحات هم نگران ریزش قیمتها هستند
حبیب۱۶۷۷۸۸۷۲۱:۱۲:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بی انصاف نباش این دولت اصلاحات نبوده ، دولت اعتدال بوده و نزدیک به تفکر آقای هاشمی .
ناشناس۱۶۷۶۹۴۲۱۰:۵۷:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چه نگرانی ماشینها را نصف قیمت خریدند حالا ده درصد ارزون شده. هر وقت قیمت کارخانه با بازار یکی شد بگید ارزون شده
ناشناس۱۶۷۷۳۷۹۱۴:۳۶:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دقیقا.پژو 2008 یک ملیارد؟؟؟ همون که قرار بود 80 تومن عرضه بشه و جز خبرهایی بود که جناب علی برکه الله می دادن که خوردرو ارزان فرانسوی به بازار ایران می آید.1 ملیارد و 300 الان قیمتشه!!!!
ناشناس۱۶۷۶۹۶۶۱۱:۱۱:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
هیچ جای نگرانی نیست اگر این اقتصاد منحصر بفرد است فردا با بامبولی دیگر قیمت ها دلخواه مفتخواران ودلالان ورانتخواران خواهد شد
ناشناس۱۶۷۶۹۸۲۱۱:۱۹:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
قیمت خودرو خیلی خیلی باید پایین بیاید الکی زیادی رفته بود بالا زمانی می تونه اجناس 10 برابر 20 برابربشه که حقوق و دستمزد هم 10 یا 20 برابر بشه حقوق دومیلیونی بشه 20 یا40 میلیون وگرنه قیمت ها واقعی نیست
علی۱۶۷۷۰۹۲۱۱:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
جوگیر شدن دو روزه عاقبت خوبی نداره
ناشناس۱۶۷۷۱۲۸۱۲:۲۱:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دلال ها یک مشت بی وجدان و دنیا طلب ک حتی در مقابل سودهای چندصد درصدی ک بردن حاضر نیستن ده درصد قیمت پایین بیاید
ناشناس۱۶۷۷۱۳۴۱۲:۲۴:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
خدا پدرومادرمردم امریکارو بیامرزه که باانتخاب بایدن به مردم ایران هم کمک کردن
مهران۱۶۷۷۷۵۷۱۹:۱۱:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تا مردمی مثل شما هستند که به انتخابات امریکا اهمیت میدن باید هم با اسم یه نفر دلار بره بالا و با اسم یکی دیگه بیاد پایین چون امثال تو تا اسم ترامپ میشنون از ترس شروع میکنند به خریدن دلار و سکه و احتکار کردن وقتی اسم بایدن و ..میاد این دفعه میرید تو صف فروش همون کالاهایی که خریدید
مردم بدبخت ایران۱۶۷۷۱۵۲۱۲:۳۲:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نگویید دلالان بگویید نگرانی آقازاده ها
ناشناس۱۶۷۷۱۶۷۱۲:۴۰:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
207 که 110 میلیون بوده الان 500 میلیون 200 میلیون هم ریزش کنه بدرد نمیخوره باید بشه 100 میلیون که بگیم کاهش داشته . مردم رو دارید با چی گول میزنید واقعا مسخرش رو در آوردید ..
یه الفی۱۶۷۷۱۷۶۱۲:۴۶:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
.. چطور پراید 30 میلیونی شده 150 میلیون طوفان رویشی نبود و حالا کاهش 5 و 10 و 15 میلیونی می شود ریزش ..
محمد۱۶۷۷۲۱۲۱۳:۱۵:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بدرک ازناراحتی بمیریدالهی...خون مردم رو توشیشه کردید لذت بردیدحالاتقاص پس بدید
ناشناس۱۶۷۷۲۱۸۱۳:۲۰:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ایکاش قیمت مسکن سقوط میکرد . باید دست دلالان و بنگاههای مسکن در نرخ گذاری کوتاه شود . تعرفه حق بنگاهی بنگاهداران برای معاملات بازبینی شود .
امیر۱۶۷۷۲۲۲۱۳:۲۲:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
از میان همه دلایل کاهش قیمت مثل " انتخابات آمریکا، روند متداول فروش‌های خودروسازان در قالب پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده، آمار افزایشی تولید خودرو و همچنین عذرخواهی وزیر صنعت، معدن و..) سهم انتخابات آمریکا 99 درصد بوده و بقیه موارد 1 درصد
حمید۱۶۷۷۲۳۰۱۳:۲۴:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
قیمت پراید باید به زیر 20 میلیون تومان برسد و ان روز زیاد دور نیست
ناشناس۱۶۷۷۲۳۶۱۳:۲۷:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
قیمت 405 زیر صد بوده حالا شده 205. ارزونه به نظر شما؟
ناشناس۱۶۷۷۳۱۴۱۴:۰۱:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بایدن معاون اوباما بوده و سیاستهای او را دنبال می کند نه ترامپ. فشار حداکثری تمام شد. فشار مردم و دلالان بر بازار هم تمام شد. بنابراین روند کاهشی قیمت همه کالاها به تدریج ادامه خواهد داشت. پراید حداکثر 10 میلیون قیمت خواهد داشت.
ناشناس۱۶۷۷۳۶۹۱۴:۳۲:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
"در پی برخی تغییرات و پارامترهای موثر در قیمت خودرو" خودتون خندتون نمی گیره وقتی اینجوری میخوان اسمی از انتخاب بایدن نیارین
ناشناس۱۶۷۷۳۷۵۱۴:۳۵:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
انصافا به جز دلایل کاهش نرخ ارز و انتخابات آمریکا، خودتون به دلایل دیگه اعتقاد دارید؟ خصوصا عذرخواهی وزیر صنعت! فکر کنم به نظر شما این دلیل از همه موثر تر بوده.
یو سف۱۶۷۷۶۲۲۱۷:۱۸:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اگه عذرخواهی اش مؤثر بود باید قیمت کارخونه می اومد پایین!
ناشناس۱۶۷۷۳۸۳۱۴:۳۸:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دلال هرچقدر که ضرر کنه حقشه. اون روزی که برای نفع شخصی حاضره یک کشور رو به قهقرا ببره طبیعتا این روزها رو هم باید پیش بینی کرده باشه. بیایید با هم غصه کارگرها رو بخوریم. کارمند ها از اونها بدتر بیکارها!
ناشناس۱۶۷۷۳۹۲۱۴:۴۲:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
خنده داره. اینکه ده درصد قیمتا بیاد پایین اسمش ریزش نیست. اگر مثلا پراید برسه به ۲۰ میلیون میگیم ریزش نه اینکه در طول چندماه ۷ برابر بشه و بعد ده درصد بیاد پایین بگیم ریزش در حالی که هنوز نسبت به چند ماه قبل مثلا ۵ برابره. بیچاره مردم ایران که دولتشونم دلاله و جیبشونو می‌زنه.
ناشناس۱۶۷۷۴۶۰۱۵:۳۰:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
قيمتهاي ماشين و مسكن و ارز و فرش و لوازم خانگي به اميد خدا بايد بيش از ٥٠ درصد كاهش يابد البته مسكن ٦٠ درصد ، كاهش خواهد يافت .
ناشناس۱۶۷۷۴۶۴۱۵:۳۲:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ریزش ؟ وقتی پراید شد یک تومن یعنی معادل هزار ریال پول رایج مملکت اونوقت می شه از ریزش سخن گفت .
ناشناس۱۶۷۷۶۰۶۱۷:۰۶:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
حرکت بعدی از جانب خودرو سازان این است که تا اطلاع ثانوی هیچ خودرویی تحویل یا بیرون ندهند چون فلان قطعه بدلیل تحریم موجود نیست،
امیر۱۶۷۷۶۱۴۱۷:۱۰:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
منتظرم قيمت مسکن بریزه تأ دلالان مسکن و املاکی ها یکم نفره داغ بشند خدايا یعنی می‌شه؟
یوسف۱۶۷۷۶۲۱۱۷:۱۷:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
سلام کدوم ارزونی؟ وقتی کارخونه به بهانه دلار قیمت رو برده بالا. الان کوییک آر رو کارخونه داره می ده 140 میلیون! یعنی از 206 تیپ 5 هم گرون تر! حالا که دلار ارزون شده، سایپا و ایران خودرو هم قیمتهاشون رو کاهش می دهند؟!
ناشناس۱۶۷۷۷۲۰۱۸:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مشکل اصلی اینست که مسئولان ..مملکت داری بر اساس منافع مردم بلد نیستندو این نقیصه هنوز وجود دارد
ناشناس۱۶۷۷۷۹۱۱۹:۵۰:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دلالان و آقازادهها و كساني كه نگران افت قيمت هستند نگران نباشند ..
ناشناس۱۶۷۷۸۲۵۲۰:۱۸:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
زیاد تند نروید.از فردا دوباره دلار و خودرو و مسکن مسیر عادی و رو به رشدش را ادامه می دهد..ساده لوح باشیم که باور کنیم خودرو ساز های ما سودهای میلیاردی بازار را رها کنند
ناشناس۱۶۷۷۹۴۲۲۲:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
کرونا و بیکار شدن کسانی خون مردم را به شیشه کرده بودند ریزش قیمت ها و ور شکست شدن دلالان خون آشام
سعید۱۶۷۷۹۷۹۲۳:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
کمپین نخریدن ماشین را بیفته
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین