جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی

گروه اجتماعی الف،   3990818024

معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: محدودیت‌های جدید شامل ۳۱ مرکز استان می‌شود.

جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی

به گزارش صدا و سیما، دکتر علیرضا رئیسی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، افزود: این تصمیم‌ها برای ۳۱ مرکز استان گرفته شده است و همچنین ستاد استان‌ها این اختیار را دارند شهر‌هایی که پرجمعیت هستند را همانند مرکز استان در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها شامل همه مشاغل می‌شود و از ساعت ۱۸ به مدت یک ماه از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر تعطیل خواهند شد به جزء مشاغلی که مایحتاج ضروری مردم مانند بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، مطب ها، داروخانه ها، آتش نشانی، فروشگاه‌های مواد غذایی، سوپر مارکت‌ها را در بر خواهد گرفت.

دکتر رئیسی درباره غذاخوری‌ها هم گفت: غذاخوری‌ها با روش مهمان پذیر تعطیل خواهند بود و تنها به شکل بیرون بر فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: با دستورالعملی که از قبل اجرایی شده در ۲۵ مرکز استان، مشاغل گروه ۳ و ۴ که تا تاریخ ۲۳ آبان تعطیل شده بود این محدودیت در ان‌ها به قوت خود باقی است و به گروه شغلی ۲ از روز سه شنبه ۲۰ آبان اضافه خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: ۸۹ شهرستان که در وضع بحرانی قرار گرفته بودند شامل این مراکز هستند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه آرایشگاه‌ها در شهرستان‌هایی که از قبل تعطیل بودند تا ۲۳ آبان اجازه فعالیت ندارند گفت: آرایشگاه‌ها از ۲۴ آبان تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه تصمیم گیری در ستاد ملی مبارزه با کرونا حتماً با یک اجماع انجام می‌شود افزود: یک پیشنهاد مبنی بر منع رفت و آمد از یک ساعت خاص در شب تا ۴ صبح در این ستاد مطرح شد و در نتیجه مقرر شد نسبت به موضوع بررسی بیشتری شود و در هفته آینده درباره آن تصمیم گیری شود.

معاون وزیر بهداشت درباره احتمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: هر موضوعی که مطرح می‌شود در ابتدا توسط کمیته‌ها بررسی و بعد به ستاد ملی ارجاع داده می‌شود و موضوع تعطیلی دو هفته‌ای تهران اصلا در ستاد مطرح نشده است و شایعه مخالفت رئیس جمهور با این طرح را تکذیب می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در اوج خیز دوم بیماری کرونا، هفته‌ای حدد ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر بستری داشتیم، ولی الان به مرز ۱۹ هزار بستری در هفته رسیده ایم.

دکتر رییسی گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در پرواز‌های هوایی اصلاح شده است و هم اکنون با ۶۰ درصد ظرفیت پرواز می‌کنند.

وی افزود: شهر برزگی مثل تهران با ظرفیت حمل و نقل عمومی بسیار پایینی که دارد از نظر شیوع هر نوع بیماری مانند کرونا و آنفلوآنزا در آن کار خطرناکی است و باید ساز و کاری داشته باشیم تا افراد کرونا مثبت وارد این شبکه حمل و نقل نشوند.

دکتر رئیسی گفت: در کشور چین از طریق تلفن‌های هوشمند، افرادی که آزمایش مثبت کرونا داشته باشند اجازه استفاده از حمل و نقل عمومی را نخواهند داشت، اما در کشور ما به علت اینکه تمام افراد، تلفن هوشمند ندارند این طرح عملی نخواهد بود.

وی افزود: در تاکسی‌ها موضوع استفاده از ماسک و فاصله گذاری‌ها به نسبت رعایت می‌شود، ولی در مترو، این تراکم بالا قطعاً موجب انتقال بیماری کرونا خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت درباره روند موارد مثبت کرونا در کشور تصریح کرد: خیز اول بیماری در اسفند و خیز دوم در مرداد بود و در حال حاضر خیز سوم بسیار خطرناک است.

دکتر رئیسی گفت: در اوج خیز دوم بیماری کرونا، هفته‌ای حدد ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر بستری داشتیم، ولی الان به مرز ۱۹ هزار بستری در هفته رسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت، میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در اوج بود گفت: همزمان با کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به سمت موج جدید کرونا رفتیم و هر زمان که با رعایت نکردن مسائل بهداشتی مواجه شدیم به روند رو به رشد مبتلایان رسیدیم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر وضع کشور در شرایطی است که هم تعداد بستری‌ها و مرگ و میر بسیار بالاست افزود: تمام مردم باید موضوع رعایت دستورالعمل‌های فردی و مسئولیت‌های اجتماعی را جدی بگیرند تا بتوانیم این خیز جدید کرونا را کنترل کنیم.

دکتر رئیسی درباره آخرین وضع اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی و عملکرد طرح محدودیت ۴ روزه تردد در کشور گفت: این محدودیت از ساعت ۱۲ روز ۱۲ آبان شروع و تا ساعت ۲۴ روز ۱۵ آبان اجرا شد و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط پلیس به شهر‌های مبدا برگشت داده و حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ خودرو جریمه شدند و البته ۱۵۶ خودرو هم به پارکنیگ منتقل شده اند.

وی درباره نظارت اجرایی تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا از تاریخ ۶ تا ۱۴ آبان هم افزود: حدود ۹۴ هزار و ۶۰۰ بازدید از مراکز تهیه و تولید مواد غذایی، اماکن عمومی و واحد‌های کارگاهی توسط نیروی انتظامی، تعزیرات، نیرو‌های بسیج و نیرو‌های بهداشت محیط انجام شده است و ۶ هزار و ۲۶۰ اخطار و معرفی به مراجع قضایی داشته ایم و ۸۵۷ واحد هم پلمب شده اند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به حدود ۷۸ درصد رسیده است گفت: امیدواریم این میزان به بالای ۹۰ درصد برسد.

وی درباره وضع رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در اماکن عمومی کشور از تاریخ ۳۰ مهر تا ۱۴ آبان افزود: پایانه‌های مسافربری، پاساژها، پیشخوان دولت، نانوایی‌ها و تا حدودی پلیس +۱۰ جزو پایین‌ترین مراکز رعایت این شیوه نامه‌ها هستند و البته مدارس، اداره ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غذاخوری‌ها جزو مهمترین مکان‌ها از نظر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شده اند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه تاکنون حدود هزار و ۴۰۰ اخطار به نانوایی‌ها داده شده است اضافه کرد: غذاخوری‌ها، بانک هاو اداره‌ها در ردیف‌های بعدی این اخطار‌ها قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش کنند گفت: تعداد ۷ هزار و ۶۱۶ شکایت از طرف مردم تاکنون ثبت شده است و ۲۷۶ شکایت درباره برگزاری مراسم عروسی در تالار‌های پذیرایی داشته ایم و همچنین فعالیت‌های مخفیانه آرایشگاه‌ها در منازل مسکونی جزو شکایت‌های مردمی بوده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بیشترین شکایت‌ها از نانوایی ها، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی و آرایشگاه زنانه بوده است.

وی درباره اهمیت تهویه هوا در کنترل بیماری کرونا گفت: تهویه یکی از مهم‌ترین عواملی است که در کنترل بیماری تاثیر گذار است و توصیه می‌کنیم مردم در خانه، پنجره‌ها را نیم باز قرار دهند تا تهویه هوا انجام شود یا حداقل هر نیم ساعت به مدت ۵ دقیقه پنجره‌ها را باز کنند تا تهویه انجام شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: زمانی که فرد مبتلا در حال سرفه، عطسه و صحبت کردن است یکسری قطرات سنگین از مجازی تنفسی و بینی فرد تا حدود دو متر پرتاب می‌شود و یکسری قطرات ریز وجود دارد که هر کدام به هزار و ۲۰۰ افشانه ریز در هوا تبدیل می‌شوند و، چون خیلی سبک هستند تا چند ساعت در هوا باقی می‌مانند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه در یافته‌های اسپانیا حدود ۳۱ درصد موارد سرایت بخاطر دورهمی‌های خانوادگی اتفاق می‌افتد گفت: این آمار، دقیق در کشور ما هم صدق می‌کند.

وی درباره موضوع محله محور شدن هم افزود: ما باید یک شبکه بهداشت و درمان قوی در کشور داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در روستا به ازای هر ۷۰۰ نفر یک بهورز داریم ادامه داد: هر خانه بهداشت حدود هزار و ۲۰۰ نفر را توسط دو بهورز پوشش می‌دهد و در روستا تعدادی خانه بهداشت زیر نظر یک مرکز بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند.

دکتر رئیسی گفت: در شهرها، بهورز همان مراقب سلامت است که دو هزار و ۵۰۰ نفر زیر نظر آن‌ها هستند.

وی افزود: یکی از کار‌هایی که می‌توانستیم انجام دهیم استفاده از نیرو‌های بسیج مردمی، خیرین و هلال احمر بود و با تقسیم بندی محله‌ها یکسری نیرو را تعریف کرده ایم که زیر نظر مرکز بهداشت، پایگاه‌های بسیج و مساجد به عنوان مقر‌های اصلی فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سه حیطه را به محله‌ها سپرده ایم گفت: حیطه نخست، مراقبتی است که برای تشخیص زود هنگام بیماری می‌باشد و در کشور به همت شرکت‌های دانش بنیان، تست سریع را راه اندازی کردند که ظرف ۲۵ دقیقه نتیجه تست مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: حیطه دوم، حمایتی است که شامل کمک معیشت و یا خرید ملزومات می‌باشد و حیطه سوم، نظارتی است که بسیج یا کمک نیرو‌های مردمی و با محوریت وزارت بهداشت و درمان این طرح را محله به محله پیش خواهند برد.

معاون وزیر بهداشت درباره نرخ تست pcr گفت: در حال حاضر تست‌های pcr که در مراکز زیر نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود رایگان است و در مراکز بخش خصوصی براساس تعرفه، حدود ۳۵۰ هزار تومان است البته تست‌های سریع، کامل در اختیار وزارت بهداشت است و تمامی رایگان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۴۰ هزار تست pcr در کشور گرفته می‌شود تصریح کرد: انتظار داریم با این تعداد به میزان ۱۰۰ هزار تست روزانه به کمک تست‌های سریع برسیم، چون حساسیت آن بالای ۹۰ درصد است.

معاون وزیر بهداشت افزود: حدود ۳ میلیون کیت تست سریع در هفته آینده وارد می‌شود و در داخل هم حدود روزی ۱۶۰ هزار کیت در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

وی افزود: یکی از دقیق‌ترین آمار کرونا دنیا در کشور ماست.

معاون وزیر بهداشت درباره برگزاری آزمون‌ها گفت: برگزاری آزمون‌ها بستگی به تعداد شرکت کنندگان، میزان رعایت دستورالعمل ها، فضا، زمان و تهویه دارد تا تصمیم گیری شود.

وی افزود: علاوه بر محدودیت ساعت ۱۸ که از تاریخ ۲۰ آبان به مدت یک ماه شروع می‌شود محدودیت‌های دیگر هم بر اساس شرایط بیماری وجود دارد.

دکتر سید عباس متولیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: بر اساس یک پژوهش در حال انجام، درک خطر در مردم نسبت به بیماری کووید ۱۹ به عدد ۴/۴ دهم از ۷ رسیده است که اتفاق خوبی است و مردم قبل از خطر آن را درک کرده اند.

وی افزود: کووید ۱۹ نسبت به آنفلوآنزا بیماری خطرناک تری است، چون مرگ و میر بسیار زیاد و شدت سرایت پذیری بالاتری دارد.

دکتر متولیان ادامه داد: بر اساس نتیجه این پیمایش که با اطمینان ۹۵ درصد انجام شده است بین ۵ تا ۱۰ درصد مردم ایران بر اساس خود اظهاری تاکنون به کووید ۱۹ مبتلا شده اند و گروه بزرگی هم هستند که بدون علامت هستند و البته حدود ۹۰ درصد مردم خطر ابتلا به بیماری کرونا را دارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین