«چای نت» اولین سریال در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای است

گروه فرهنگی الف،   3990816109

تهیه کننده سریال «چای نت» گفت: ما تا امروز به صورت سنتی کار کردیم و اولین بار است که با فضای مجازی سازمان همکاری کردیم و واقعا از این همکاری خوشحالم و فکر نمی کردم فضای مجازی تا این اندازه گسترده باشد.

 

میزگرد فارس| «چای نت» اولین سریال در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای/ عباس محبوب: اهل فضای مجازی نیستم!

به گزارش فارس این روزها اولین سریال فضای مجازی سازمان صدا و سیما با مشارکت وزارت ارشاد در حال پخش از برخی پلتفرم ها و البته رسانه ملی است. سریال «چای نت» که به آموزش های سواد رسانه ای در هر قسمت می پردازد، می تواند در زمینه افزایش اطلاعات در فضای مجازی به مخاطبان کمک های بسیاری داشته باشد. به همین مناسبت میزگردی با حضور عوامل و برنامه سازان این مجموعه تلویزیونی در خبرگزاری فارس، برگزار شد.

عباس محبوب (بازیگر)، امیر حسین طالبی کاشانی تهیه کننده، آرش تیمورنژاد کارگردان، امین اشرافی مدیرکل ترویج و کسب و کار معاونت فضای مجازی صداوسیما، دکتر محمد صادق افراسیابی معاون امور محتوای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست حضور داشتند. 

** آقای اشرافی شما بفرمائید که حوزه فضای مجازی سازمان صداوسیما خیلی در حوزه سریال سازی ورود نمی کند. چطور شد که در این سریال مشارکتی انجام دادید؟


-اشرافی: در معاونت فضای مجازی، موضوع سواد رسانه ای یکی از موضوع های مهمی است که سازمان به ما محول کرده تا روی آن کار کنیم و ما نیز آن را جزو موضوع های اصلی خودمان قرار دادیم و با مشورتی که با کارشناسان داشتیم به این رسیدیم که به صورت غیر مستقیم روی سواد رسانه ای کار کنیم. به همین خاطر ارتباطی با وزارت ارشاد و مرکز رسانه های دیجیتال برقرار کردیم. آقای دکتر افراسیابی در این حوزه فعالیت های بسیاری داشته است و همین موضوع باعث تسریع همکاری ها شد. در همین حین که جلساتی برگزار کردیم، دوستان نیز مقدمات ساخت سریال چای نت را فراهم کرده بودند. منتهی با آقای تیمورنژاد کارگردان جلسه های بیشتری داشتیم چون ما از قبل سرفصل هایی در حوزه سواد رسانه ای داشتیم که معضلات مردم جامعه بود و از کارگردان هم خواستیم تا فیلم نامه ای پیرامون این معضلات به نگارش درآورد.

طرح و برنامه تصویب شد و به برآورد رسیدیم و در این بخش موضوع بند چ مطرح شد که طی آن سازمانهای مختلف دولتی می توانند تولیداتی با سازمان صداوسیما داشته باشند. هماهنگی های لازم را با مرکز برنامه و بودجه انجام دادیم که مسئولیت اصلی تخصیص بودجه را بین بخش های مختلف سازمان دارند و قرار شد تا این بخش از بودجه وزارت ارشاد و مرکز رسانه های دیجیتال با همکاری معاونت فضای مجازی صدا و سیما به این مجموعه نمایشی تخصیص یابد. انصافا تهیه کننده چای نت زحمت های بسیاری برای این کار کشیدند و با هزینه بسیار کم توانستیم این سریال را شروع کنیم. متاسفانه ابتدای کارمان هم با شیوع کرونا تلاقی داشت و به مشکل خوردیم اما خدا را شکر در همین اوج دوران کرونا توانستیم تولید را به خوبی پیش ببریم.

معاونت فضای مجازی مسئولیت سواد رسانه ای را در سازمان صداوسیما به نوعی به مجموعه ما سپرده است، با جلسات مختلفی که با معاون محترم و مجموعه های مختلف سازمان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت کارهایی برویم که به طور غیرمستقیم پیام سواد رسانه ای را به مخاطبمان برساند. چند روش را هدف گذاری کردیم و یکی از آنها بحث سریال سازی بود که سریال سازی هزینه های بالاتری را می طلبید و بر همان اساس ما به سمت وزارت ارشاد رفته تا بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم و با توجه به اینکه آن دوستان نیز همین دغدغه را داشتند، ‌توانستیم از محل بودجه ای که در آنجا بود استفاده کنیم و این تولید را انجام دهیم. غیر از این سریال همین الان هم در معاونت فضای مجازی روی تعدادی کلیپ در حوزه سواد رسانه به طور غیر مستقیم کار کردیم که انشاله به تولید برسد.

حتی در سریال چای نت نیز بحث کارشناسی در پایان سریال داریم، سعی کردیم آنقدر فضای داستانی برای مخاطب جذاب باشد که در دو سه دقیقه ای که داریم پیام مستقیم می دهیم، بتواند با آن ارتباط برقرار کند و دلیل اینکه به سمت سریال سازی رفتیم این بود که بتوانیم از ژانرهای مختلف استفاده کرده و پیام سواد رسانه ای را به گوش مردم برسانیم.

تولید این سریال که به نتیجه رسید با توجه به سیاست های کلان صداوسیما این محوریت را داشتیم که بتوانیم این سریال را از یکی از شبکه های سیما پخش کنیم و با اینکه در ابتدا قرار بود فقط از فضای مجازی پخش شود، بررسی هایی کرده و شبکه پنج نیز تعامل خوبی با ما داشت. خانم های خانه دار شاید مخاطبان اصلی ما هستند و حتی آقایانی که سن بالایی دارند می توانند مخاطبان ما باشند و در ساعت خوبی که برای پخش این سریال در نظر گرفته شده است امیدواریم که بیننده های فراوانی نیز داشته باشیم. ضمن اینکه شبکه پنج بعد از پخش سریال چای نت، برنامه به خانه برمی گردیم را پخش می کند و این زمان مناسبی است که جامعه مخاطبی که مدنظر ما هستند بتوانند سریال را تماشا کنند. حتی بازپخش سریال نیز بعد از خبر سراسری ۲۴ است که زمان خوبی است و می توانیم طیف گسترده ای از مردم را به عنوان مخاطب همراه داشته باشیم.

 

در کنار آن هدف گذاری بسیار جدی انجام دادیم و تمام امکانات معاونت فضای مجازی و صداوسیما را پای کار پخش این محتوا را در فضای مجازی آوردیم و در کنارش ارشاد به ما کمک کرد توزیع خوبی در کانال های خبری داشته باشیم و همین الان هم در تلوبیون پخش خوبی داریم. حتی اپراتورهای آی پی تی وی که طرف قرارداد با صداوسیما هستند مثل آیو، لنز و .. محتوای این سریال را بارگذاری کردند. همه اینها باعث شده تا جایی که می توانیم در فضای مجازی این محتوا را به دست مردم برسانیم و بتوانیم از آنها بازخوردهای خوبی دریافت کنیم. همچنین در برآوردی که داشتیم دوستان ملزم شدند از هر قسمت 5 دقیقه استخراج شود تا بتوانیم راحت تر در فضای مجازی نشر دهیم و امیدواریم خوب دیده شود و ما را نیز به اهدافمان برساند.

** طرحی که به شما ارائه شد چقدر تغییر کرد؟

-اشرافی: آقای افراسیابی و دوستانشان در مرکز رسانه های دیجیتال تلاشی را از قبل انجام داده بودند و همین تلاش های ایشان به ما کمک بسیاری کرد. بعد از آن ما در حوزه معاونت فضای مجازی و مدیریت سواد رسانه ای، یکسری موضوعاتی را مشخصا انتخاب کرده بودیم به عنوان اولویت سواد رسانه ای و این باعث شد تا یک تغییراتی در برنامه اولیه کارگردان ایجاد شود. سعی کردیم تا جایی که می شود سریال کوتاه و با محوریت فضای مجازی باشد و طوری باشد که مردم به راحتی در فضای مجازی این سریال را دنبال کنند. به همین خاطر یک بخش هایی از فرمت تلویزیونی اش را کم کردیم. در عین این که می خواستیم پیامی غیر مستقیم به مخاطب دهیم، قصد داشتیم تا حواشی اش را کاهش داده و از این طریق باعث جذابیت بیشترش در فضای مجازی باشیم. همه اینها باعث شد تغییراتی اساسی در این متن ها اتفاق بیفتد.

-افراسیابیوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی مرکز فناوری و رسانه های دیجیتال از بدو تاسیس این مرکز از سال ۱۳۸۵ تا کنون در بحث فرهنگسازی کارهای متعددی انجام داده است و یکسری انیمیشن های کوتاه ساخته میشد و از تلویزیون پخش می شد. حدود سال ۹۰ این رویکرد در مرکز بسیار پررنگ شد. سال ۹۵ به شکل رسمی، موضوع سواد رسانه ای در دستور کار مرکز رسانه های دیجیتال قرار گرفت و سال ۹۷ کارگروهی شکل گرفت به نام کارگروه برنامه اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سواد رسانه ای. یکی از بحث های اصلی این کار گروه بحث تلاش برای عمومی سازی سواد رسانه ای از طریق انتشار محتوا ویژه مخاطبان عمومی بود و ما بر اساس مصوبه ای که داشتیم تلاش کردیم کارهایی انجام دهیم. یکی از این کارها این بود که بخش اعظم بودجه بند چ وزارت ارشاد با همکاری اداره کل بودجه وزارت ارشاد در حوزه سواد رسانه ای و برنامه سازی سواد رسانه ای فعال شد و ما دو پروژه با سازمان صداوسیما بستیم که یکی چای نت و دیگری بین خطوط است. بعد از جلسه هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که چای نت را با معاونت فضای مجازی صدا و سیما پیش ببریم. هم از این جهت که معاونت فضای مجازی از نظر فکری به ما نزدیک تر بود و سواد رسانه ای جزو برنامه های اصلی آنها بود و هم به این دلیل که اساسا مخاطب ما عمدتا در فضای مجازی است. در ادامه با معاونت فضای مجازی برای تولید سریال چای نت به توافق رسیدیم.

منتهی ویژگی مهم و بارز سریال چای نت این است که برای اولین بار در کشور یک برنامه با مخاطب عمومی خصوصا مادران و خانم های خانه دار، پدران و حتی کودکان و نوجوان ها ساخته شد. در حقیقت برای اولین بار است که با زبان طنز و هنرمندانه و به شکلی عمومی برنامه ای ساخته شده است که به موضوع سواد رسانه ای می پردازد. به نظر من سواد رسانه ای قبل از این سریال نخبگانی بود و جریان سواد رسانه ای در کشور جریانی ضعیف و نحیف نخبگانی شده بود اما این سریال توانست سواد رسانه ای را وارد حوزه های خانوادگی کند.

اهمیت این پروژه اهمیتی تاریخی است خصوصا برای آینده چون اولین گام جدی است و سواد رسانه ای دارد با ادبیاتی مطرح می شود که نوجوان، جوانان، پدران و مادران، خانم های خانه دار،‌ مربیان و معلم های مدارس از تماشایش لذت می برند و اینجا لازم است از کل عوامل و گروه تشکر ویژه ای داشته باشم. علاوه بر اینکه این سریال از شبکه پنج سیما پخش می شود، سازمان صداوسیما ظرفیت های وسیعی را در حوزه آی پی تی وی ها به میدان آورده است و به طور همزمان از شبکه های مختلف پخش می شود. اگر شما همین امروز به تلوبیون مراجعه کنید می بینید که فقط سه قسمت اول این سریال نزدیک به ۵۰ هزار بار صرفا در تلوبیون دیده شده است.

 

ما نیز در مرکز رسانه های دیجیتال، ویدئویی که از تلوبیون قابل دانلود است را مجددا در رسانه های صوت و تصویر خودمان قرار دادیم و حدود ۳۰ هزار بار هم در رسانه های ما مشاهده شده است. اخیرا دیدم برخی کاربران شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی هم بخشها و قطعاتی را برش زده و در شبکه های اجتماعی قرار میدهند که اینها همه اینها نشان دهنده این است که این مجموعه توانسته به خوبی با مردم ارتباط برقرار کند. ضمنا این آماری که عرض کردم غیر از آمار مخاطبان برنامه از شبکه پنج سیما و رسانه های تعاملی سازمان صدا و سیما است.

پروژه دیگری که داریم و کارهای اولیه اش نیز انجام شده است تدوین یک دستور العمل است برای الزام پلتفرم ها برای انتشار آثار در حوزه سواد رسانه ای که در کارگروه عملیاتی، ‌صداوسیما متولی صوت و تصویر فراگیر است و ما هم متولی رسانه های دیجیتال برخط و برحامل هستیم. یکی دیگر از پروژه ها تاسیس کنسرسیوم تولید و نشر محتوا است و یکی از کمک های این کنسرسیوم کمک برای ارتقای سواد رسانه ای است و جاهایی که ماموریت هایی مشابه اهداف مرکز رسانه های دیجیتال تعریف شده است ما نیز حمایت های مالی از آنها خواهیم کرد. حتی دنبال این هستیم که بحث رتبه بندی کار افزارها و سکوهای فضای مجازی را به این کنسرسیوم بسپاریم و آنها انجام دهند.  

عرض آخرم هم این است که شرایط اجتماعی این روزهای ما بیشتر به سواد رسانه ای نیاز دارد برای مثال وقتی بحث دلار مطرح می شود همه می گویند بخشی از این ماجرا به این دلیل است که مردم در این مورد شتاب زده عمل می کنند. گاهی در خرید و گاهی در فروش ارز و سکه، این رفتار مردم تحت تاثیر رسانه ها است و سواد رسانه ای به شما یاد می دهد که تحت تاثیر رسانه ها نباش و آگاهانه عمل کن که این بخشی از ماجرا است اما ما در سریال چای نت همه ابعاد سواد رسانه ای را مد نظر قرار دادیم و نگاهی کامل در این برنامه داریم و امیدوارم در عمل نیز همه ما سواد رسانه ای را یاد گرفته و به آن عمل کنیم.

-طالبی کاشانی: ما به صورت سنتی تا به امروز کار کردیم و این دفعه اولی است که با معاونت فضای مجازی صدا و سیما همکاری کردیم و واقعا از این همکاری خوشحالم و فکر نمی کردم فضای مجازی تا این اندازه گسترده باشد.

** شما خودتان نسبت به فضای مجازی چقدر آشنایی داشتید؟

-طالبی کاشانی: هیچ آشنایی نداشتم و ما کارمان مسیر دیگری داشت و بنا به پیشرفت جهان و اینترنت و ... تا حدودی با مباحث فضای مجازی آشنا بودم اما اطلاعات آنچنانی از سواد رسانه ای نداشتیم و بعد از شروع کار متوجه شدیم که چقدر می توانیم نفوذ داشته باشیم. سعی می کنم بعد از این بیشتر در این فضا کار کنم. در گذشته حتی تدوین کار نیز با سرعت کمتری انجام می شد اما الان به مدد فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی سرعت بیشتری پیدا کردیم. وزارت ارشاد در این سریال کمک های بسیاری به ما کرد و در فضای کرونا خیلی خطر کردیم که چنین سریالی ساختیم و با رعایت کردن پروتکل ها کارمان را انجام دادیم.
الان خیلی خوشحالم که هم معاونت فضای مجازی و هم ارشاد از ما رضایت دارند. پول یک طرف ماجرا است اما در این کار مسئله مالی مهم نبود و ما دوست داشتیم کاری بسازیم که حتی یک نفر با دیدن آن اطلاعاتش بالا برود. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و دیگر دوستان هم به این سمت بیایند.

** آقای محبوب شما بفرمائید که آنچه در این سریال آموزش می دهید را خودتان در زندگی شخصی به کار می گیرید؟ و اینکه شما در فضای مجازی حضور دارید؟


-محبوب: بدون هیچ تعارفی واقعیت را می گویم که من اصلا در فضای مجازی نیستم اما خداراشکر قسمت شد تا در خدمت عزیزان باشیم و آقای تیمورنژاد به موضوع این سریال بسیار مسلط بودند و کاری تخصصی بود و حتما کارگردانی باید این کار را ادامه می داد که تخصص خوبی داشته باشد و خوشبختانه آقای تیمورنژاد از این جمله بود. همچنین با راهنمایی که به ما می کرد سعی می کردیم جمله ها را درست بگوییم تا خدای نکرده مشکلی در هدف این سریال که آموزش سواد رسانه ای بود، پیش نیآید. اما خب با سواد رسانه ای در این سریال آشنا شدیم و باید از دوستان بابت این موضوع تشکر کرد.

موضوعی که خیلی برایم جالب بود این بود که با اینکه سه قسمت پخش شده مردم خیلی راضی بودند و دلیلش هم بخش آموزشی کار بود و اینکه طوری ساخته شده که مناسب همه گروه های سنی است. از همه دوستانی که باعث ساخته شدن سریال چای نت شدند تشکر می کنم و با رضایتی که الان از مخاطب گرفتیم بسیار راضی هستیم.

** بخش علمی سواد رسانه ای از خارج از کشور وارد ایران شده است و در این بخش شما چقدر و چطور بحث سواد رسانه ای را در این سریال ساده سازی و بومی و اولویت بندی کردید؟ که مخاطب وقتی می بیند متوجه شود و آن چیزی را ببیند که در ذوقش نخورد و وقتی گوشی تلفن را در دست می گیرد برایش کاربردی باشد نه اینکه صرفا علمی باشد. ساده سازی ها و اولویت بندی های شما چطور اتفاق افتاده است؟


-تیمورنژاد: بحث سواد رسانه ای در لغت هم بزرگ است و شاید به افراد عادی که مطالعاتی آنچنانی ندارند، از سواد رسانه حرف بزنیم در وهله اول تعجب کنند و به نظرم در بیان واژه اش نیز باید ساده سازی شود به مهارت استفاده از اینترنت و آنچه مشتقات آن است. در کشور ما خیلی از تکنولوژی ها وارد می شود اما همیشه بحث فرهنگ سازی آن دچار مشکل بوده است. برای همین بنده از همان ابتدای امر که فضای مجازی به وجود آمد و هنوز گوشی های هوشمند وجود نداشت، به ذهنم رسید که ما فیلم سازها باید در این عرصه کارهایی بسازیم و در سالهای ۹۰ به صورت حرفه ای کاری را در فضای مجازی و در بستر اینترنت ساختم.

ابتدا با آقای افراسیابی آشنا شدم که از فعالان عرصه بودند. از طرفی این را هم در ذهن داشتیم که برای مردمی که در دور افتاده ترین نقطه ها زندگی می کنند نیز ساده سازی کنیم که این مقوله سایت ها اپلیکیشن ها فضای مجازی و ... چیست و چگونه باید با آنها برخورد کرد و اینها را در قالبی به آنها آموزش دهیم. در ساخت سریال چای نت با برگزاری جلسه هایی که داشتیم کارشناسی هایی روی موضوع انجام شد و گفتیم ضمن اینکه داستان پردازی داشته باشیم و طنزمان را حفظ کنیم، مفاهیم غیرقابل درکی که برای سطحی از جامعه ملموس نیست را به زبانی خودمانی و معمولی تبدیل کنیم که حتی کودک ۸ ساله نیز بتواند به راحتی آن را متوجه شود. این موضوع حدود ۷ ماه زمان برد که موضوع ها هر کدام مشخص شد و با مشاورها مثال های ساده تری انتخاب شد و بر اساس آنها خرده داستان ها طراحی شد و بعد خدمت دوستان رسیدیم و با گروه نویسندگانی مسلط در اتاق فکر نشستیم و کار را به اینجا رسیدیم. الان هم درصد زیادی از رضایت مدیران مبنی بر ساده و قابل فهم بودن کار انجام شده است و هر چه جلوتر می رود بازیگرها نزد مخاطب قابل قبول تر می شوند و کار قوی تر می شود.

این سریال ممکن است به این نظر نگاه شود که سریالی ۳۰ دقیقه ای است اما واقعا از ما انرژی و کار برده است مخصوصا در فیلم نامه و کارشناسی اش. بعد از آن حضور آقای طالبی در این سریال نقطه قوت کار ما شد به خاطر آشنایی با بازیگران طنزی که دارند تقریبا به هر بازیگری بگویند در کارشان حاضر می شود و معمولا کارهایشان بدون دغدغه و چالش جلو می رود. در کنار آن مشاوره هایی که دوستان از وزارت ارشاد داشتند بسیار کاربردی بود و دوستان درست و به موقع اینها را گفتند. همچنین از بازیگران خوبمان باید تشکر کنم که سرلوحه شان آقای محبوب هستند. نقش هایی که طراحی شده بودند و قالب طنز را به بهترین نوع خود ایفا کردند.

آقای محبوب یک بازیگر تمام عیار است و هر کارگردانی از حضور این عزیزان در کارش لذت می برد. بنده نیز سعی کردم با تجربه ای که داشتم با اینکه لوکیشن گسترده ای نداشتیم، سعی کردم دکوپاژهای متنوعی را داشته باشم و تنوع پلان داشته باشیم.

فضای مجازی جای کار بسیاری دارد و لازمه امروز جامعه ما است و گوشی تلفن همراه به عنوان وسیله ای پرکاربرد انوع اطلاع رسانی و خبر رسانی و پیام رسانی را به همه مردم ارائه می دهد و اگر شهروندان ما سواد رسانه را آموزش ندیده باشند مشکلاتی برایشان بوجود می آید. امیدوارم این سریال باعث شود تا مردم و فیلمسازها توجه بیشتری به سمت سواد رسانه داشته باشند.

** برنامه جدیدی غیر از چای نت در دستور کار دارید؟

-اشرافی: با توجه به مضیقه هایی که در حوزه تولید در سازمان وجود دارد همین الان صحبت هایی انجام شده که بتوانیم سریال دیگری در این حوزه کار کنیم اما در حد بحث های اولیه است و اینکه چه فیلم نامه ای باشد و بودجه و مخاطبش چه کسانی باشند. فکر می کنم تا پایان سال سریال دوم را در همین حوزه کلید بزنیم.

** از الان روی عوامل آن کار فکر کردید؟

-اشرافی: نه هنوز مشخص نیست اما محوریت روی سواد رسانه ای است و ما هم فعالیت مان را در حوزه سواد رسانه ای متمرکز کردیم و تولیداتمان روی این محور هست.

** آقای تیمورنژاد برای به تصویر کشیدن چندین قسمت در یک لوکیشن دچار مشکل نشدید و اینکه ماجراها حول محور یک مرکز خرید می گذرد کار شما را سخت تر نکرد؟


-تیمورنژاد: لوکیشنی که در اختیار ما بود مجموعه لوکیشنی در کنار هم بود چون ما در آنجا یک مرکز خریدی داریم که در دو طبقه دیده شده است و هر کدام از این طبقه ها تعدادی مغازه دارد، ورودی،‌ پارکینگ و ... اگر بخواهم بشمارم حدود ده لوکیشن در کنار هم در یک فضا وجود داشته است. وقتی با فضاهای اینچنینی مواجه می شویم از نظر حمل و نقل برای عوامل بهتر است. البته ما فضاهای دیگری در نظر داشتیم اما وقتی به کرونا خوردیم به این نتیجه رسیدیم فضایی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم گروه را از لحاظ پروتکل های بهداشتی ایمن کنیم و سعی کردیم هر لوکیشنی که می بینیم چسبیده به اینجا باشد. از طرفی برای من به عنوان کارگردان و طراحی پلان ها برای ضبط کار سخت تری می شد از جهت تنوع پلان ها. اما در این ماجرا خدا و دوستان کمک کردند تا توانستیم پلان های خوبی داشته باشیم و آقای طالبی هم همه لوکیشن های آنجا را به کار گرفتند و کمک کردند تا به بهترین شکل انجام شود و سختی اش از لحاظ فنی و اجرایی کار و طراحی جای دوربین و ... بود.

** از ابتدا در قصه آمده بود که قرار است روایت شما در یک مرکز خرید باشد؟

-تیمورنژاد: در ابتدای کار اسم مجموعه کافی نت یلدا و یحیی بود و داستان ها حول زوجی که کافی نت داشتند طراحی کرده بودیم و اینها لوکیشن های متفاوتی داشتند اما بعد از جریان کرونا طراحی مان را تغییر دادیم و کافی نت را به چای نت تغییر دادیم و آن را مغازه ای دیدیم در یک مرکز خریدی و لوکیشن ها را به مرکز خرید و اطراف آن محدود کردیم. کافه را در قصه حفظ کردیم و داستان های جانبی و بقیه افراد که خارج از این فضا بودند را تبدیل کردیم به ماجراهایی از آدم های این مرکز خرید.

** شما در این سریال از حضور بازیگران بسیاری بهره بردید. از ابتدا تعدد بازیگران داشتید؟

-تیمورنژاد: بله، تعدد بازیگران از همان ابتدا در قصه ما وجود داشت.

** درباره انتخاب بازیگران می فرمائید که به چه صورت بود؟

-تیمورنژاد: در کشور ما خیلی از بازیگران سواد آکادمیک ندارند و روی استعدادشان بازیگر شدند و اگر از آنها بخواهیم تیپ بازی کنند و وارد فضاهای متفاوتی شوند کار خوب در نمی آید. برای همین خیلی اوقات شما می بینید یک بازیگر سالها است که یک مدل دارد بازی می کند. این کار ما کارگردان ها را سخت تر می کند و دغدغه ذهنی بزرگی برای ما درباره انتخاب بازیگران است، اما این ماجرا را درباره سریال های طنز کمتر داریم به این خاطر که بازیگران طنز ما شخصیت های مختلفی بازی کردند و همین تمرین کردن باعث شده از عهده بسیاری از متن ها بربیایند. همان روزهای ابتدایی کار که با آقای طالبی مشغول انتخاب بازیگران شدیم، از آنجایی که بسیاری از بازیگران طنز با آقای طالبی کار کردند و یک جورهایی کشف استعداد می کنند، بحث اولیه مان این بود از بازیگرانی استفاده کنیم که توانایی اجرای متفاوت از نقش هایشان را داشته باشند و تقریبا تمامی بازیگران مان قابلیت این را داشتند که نقش هایشان را به بهترین نحو اجرا کنند. از طرفی گاهی اوقات پیش می آید برخی نویسنده ها بر اساس توانایی یک بازیگر نقش را تغییر می دهند اما ما این کار را نکردیم و خداراشکر بازیگرانمان آنقدر توانمند بودند که توانستند نقش هایشان را به خوبی ایفا کنند.

حتی آقای محبوب تا به حال نقش نگهبان را در فیلم و سریال های متنوعی بازی کرده بودند و برای سریال چای نت به آقای محبوب گفتیم ما می خواهیم این نگهبان شبیه به هیچ کدام از شخصیت های نگهبانی که شما در فیلم و سریال های مختلف بازی کردید نباشد. آقای محبوب نیز با تجربه زیادی که در بازیگری داشت رگه هایی نیز به این شخصیت اضافه کرد و از نظر من دوست داشتنی ترین شخصیت این مجموعه نقشی است که آقای محبوب بازی کرده است.

** آقای محبوب شما درباره اضافه کردن یک سری ویژگی ها به این شخصیت می فرمائید و اینکه اساسا این نقش چه تفاوتی با سایر نقش هایی که تا به حال بازی کرده بودید، ‌داشت؟

-محبوب: امیدوارم صحبت هایم حمل بر خودستایی نشود. همانطور که آقای تیمورنژاد اشاره کردند در گذشته این نوع نقش ها را کار کرده بودم و در سریال قبلی آقای طالبی به نام دنگ و فنگ روزگار نقش نگهبان یک بیمارستان را داشتم. در سریال چای نت نیز با راهنمایی های کارگردان سعی کردیم کاراکتر متفاوتی را خلق کنیم.

** آقای افراسیابی درباره پخش این سریال به غیر از تلوبیون می فرمائید؟

-افراسیابی: غیر از شبکه پنج و تلوبیون که روی پخش این سریال متمرکز هستند تعدادی از رسانه های فضای مجازی از ما درخواست دارند که این سریال را پخش کنند مثل چارخونه ی ایرانسل که درخواست دارد تا ما این سریال را در اختیارش قرار دهیم و ایرانسلی ها بتوانند به صورت رایگان سریال را ببینند و این موضوع منوط به اجازه معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما است. اما در حاضر از کانال های مرکز رسانه های دیجیتال و پلتفرم های مختلفی که ما با آن ها همکاری داریم در حال پخش است و فایل تلوبیون را در این اپ ها قرار می دهیم.
اگر اجازه دهید یک موضوع دیگر را هم که در حوزه محتوایی فراموش کردم در بخش قبل بیان کنم، الان اشاره کنم. ما در سواد رسانه ای پنج مهارت داریم، یکی مهارت رژیم مصرف است و بخشی از سریال چای نت به این پرداخته است. مهارت هایی که به کاربر یاد می دهد چطور مصرف خودت را مدیریت کن. رده بندی سنی فیلم ها، ‌رده بندی سنی بازی های یارانه ای از جمله موضوع هایی است که در این سریال به آن ورود شده است. از دیگر مواردی که در این سریال داریم نگاه نقادانه است. مهارت دیگر اخلاق کاربری است که پرداختن به این موضوع نیز ظرافت خاصی می طلبد، از جمله مسائلی که در این حوزه با آن روبرو هستیم خشونت های کلامی در فضای مجازی است که بارها دیدیم و در این سریال به آن اشاره شده است. مهارت بعدی این است که مخاطب را با تکنیک هایی که رسانه ها برای مدیریت افکار عمومی بکار می گیرند آشنا کنیم. در نهایت در آخرین مهارت سواد رسانه ای به این موضوع می پردازیم که که هر کاربر در جامعه اطلاعاتی می تواند تولید کننده محتوا باشد، اما اینکه چطور محتوایی تولید کند که هم جذاب باشد و هم سالم و مفید باشد، خیلی مهم است.

این سریال کاملا متناسب با نیاز شهروندان جامعه اطلاعاتی تولید شده است. امروزه یک نوجوان یا هر کاربر فضای مجازی وقت نمی گذارد که یک ساعت سریال ببیند و دوست دارد سریالی کوتاه ببیند. سریال چای نت نیز متناسب با این روحیه او است و در کمتر از سی دقیقه هر قسمت را بستیم و در پایان نیز بحث کارشناسی را داریم. یکی دیگر از خواهش هایی که از تهیه کننده سریال چای نت داشتیم این بود که هنرمندانی انتخاب کنید که خودشان حرفی را که در فضای مجازی می زنند را در سریال نقض نکنند و برعکس.

** یعنی این موضوع در انتخاب بازیگران نیز مهم بود؟

-افراسیابی: بله همین که آقای محبوب در فضای مجازی حضور ندارند متناسب با کار ما است. این خیلی بهتر از فردی است که در فضای مجازی حضور دارد و حضورش نیز ضد پیامی است که ما می خواهیم القاء کنیم. ما برای بازیگران به سمت افرادی رفتیم که حاشیه کمتری دارند.

** سریال «چای نت» قرار است بعد از بیست قسمت ابتدایی ادامه داشته باشد؟

-افراسیابی: وزارت ارشاد از بودجه بند چ در سال ۹۷ این سریال را ساخت. برای سال ۹۹ در حال مذاکره هستیم و امیدواریم خروجی این کار باعث شود که دو طرف ماجرا چنین تصمیمی بگیرند.

** برای تولید این سریال دچار مشکل نشدید؟

-طالبی کاشانی: ما در تولید چای نت مشکلی که داشتیم این بود که مرز بین طنز و جدی ای که ارشاد می خواست و آنچه که تلویزیون می خواست انجام دهد خیلی ما را اذیت می کرد و به همین خاطر تولیدمان خیلی طول کشید. اما خوشبختانه توانستیم هر دو طرف را راضی کنیم. نویسنده هایمان نیز به خوبی کار خود را انجام دادند و آنچه ما و کارگردان خواستیم را به نگارش درآوردند.

 


-افراسیابی: تعداد تهیه کننده هایی که بتوانند این مرز را به خوبی بشناسند در کشور کم است و آقای طالبی کاشانی یکی از این تهیه کننده ها است. ایشان تهیه کننده بسیار محبوبی هم میان بازیگران و هم بین مردم است و رزومه کاری شان گویای این است. همچنین در اینجا باید از نویسنده های این سریال تشکر کنم که مفاهیم جدی را در قالب کاری طنز درآوردند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. وحدت ملی با وعده صادق

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین