مریخ ممکن است دوقلوی ماه را ربوده باشد!

گروه فناوری الف،   3990816090

یک مطالعه جدید با کشف یک سیارک شبیه به کره ماه در دنباله سیاره مریخ نشان می دهد که مریخ ممکن است قمر دوقلوی ماه ما را دزدیده باشد.

مریخ ممکن است دوقلوی ماه را ربوده باشد!

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، نیروی جاذبه اجرام بزرگ آسمانی دنباله ای از اجرام کوچکتر را در پشت آنها تشکیل می دهد که این دنباله را "ردپای گرانشی"(gravitational wake) می نامند. اکنون دانشمندان با مشاهده یک سیارک دوردست که در دنباله سیاره مریخ قرار دارد، در آن شباهت شگفت انگیزی با کره ماه پیدا کرده اند.

این سیارک "101429" نامیده می شود و به گروهی از سیارک های تروجان تعلق دارد که در مدار مریخ قرار دارند. یک سیارک تروجان اصطلاحی است که معمولاً برای سیارک هایی که در مدار مشترک سیاره مشتری قرار دارند، اختصاص دارد، اما نپتون، زمین و مریخ نیز نمونه هایی از آن را دارند. مدار آنها 60 درجه پشت یا جلوی جرمی است که دنبال می کنند.

سیارک "101429" در گروه خود ویژه است و مطالعه جدیدی که توسط "رصدخانه آرماق  و افلاطون"(AOP) انجام شده، دلیل آن را بررسی می کند.

دانشمندان با استفاده از یک طیف سنج در "رصدخانه جنوب اروپا"(ESO) به نام "X-SHOOTER" که بخشی از "تلسکوپ بسیار بزرگ"(VLT) در صحرای آتاکامای شیلی است، اندازه گیری و مقایسه کردند که نور خورشید چگونه از سیارک "101429" و خانواده آن منعکس می شود و مشخص شد که این سیارک شباهت های نزدیکی به قمر ما یعنی کره ماه دارد.

"گالین بوریسوف" منجم AOP توضیح می دهد: به نظر می رسد طیف این سیارک خاص تقریباً حلقه ای مرده برای قسمت هایی از ماه است.

محققان مطمئن نیستند که دلیل این شباهت چیست. اما یکی از توضیحات ممکن این است که خانواده تروجان های L5 از جایی دیگر و دوردست نشات گرفته اند، در حالی که "101429" در واقع قطعه ای از آثار پوسته جامد اصلی کره ماه است. اما اگر چنین است، چگونه؟

"آپوستولوس کریستو" نویسنده اصلی این مطالعه از AOP توضیح می دهد: منظومه شمسی اولیه با مکانی که امروز می بینیم بسیار متفاوت بوده است. فضای بین سیارات تازه شکل گرفته پر از آوار بوده و برخورد بین آنها امری عادی بوده است. سیارک های بزرگ به طور مداوم به ماه و سیارات دیگر برخورد می کردند و یک ترکش از چنین برخوردی می توانسته به مدار مریخ برسد، یعنی زمانی که این سیاره هنوز در حال شکل گیری بوده و در ابرهای تروجان گیر افتاده بوده است.

بنابراین فضای بین این سیارات تازه شکل گرفته با آوار پر شده بوده و برخورد بین آنها معمول بوده است. ماه و سیارات دیگر در معرض ضربات بی وقفه سیارک های بزرگ بوده اند. این احتمال وجود دارد که بقایای چنین تصادفاتی در مرحله شکل گیری به مدار مریخ رسیده و در ابرهای تروجان آن اسیر شده باشند.

اگرچه این ایده جذابی است، اما از نظر دانشمندان تنها توضیح ممکن از تاریخ "101429" نیست. همچنین این احتمال وجود دارد که این تروجان قطعه ای از مریخ باشد که توسط برخورد یک سیارک بزرگ با مریخ از آن جدا شده است. یا شاید این سیارک فقط یک قطعه سیارک عادی است که بعد از قرار گرفتن در معرض تابش اشعه خورشیدی به ماه شبیه شده است.

در اخترشناسی تروجان یک جسم آسمانی است که مداری مشترک با یک سیاره یا یک جسم آسمانی بزرگ‌تر دارد، اما با آن برخورد نمی‌کند، زیرا یکی از این دو به دور مداری در نقاط لاگرانژی ثابت در حال گردش است. تروجان‌ها جزو اجرام با مدار مشترک محسوب می‌شوند. در این گونه آرایشِ مداری ستاره یا سیاره بزرگ‌تر و سیاره‌های کوچکتر بر گرد مرکز سنگینی سراسری مشترکشان، (مکانی در فضا که گرانش دو جسم همدیگر را خنثی می‌کنند) می‌گردند. جرم بسیار کوچکتری که در یکی از نقاط لاگرانژی قرار گرفته مورد تأثیر نیروی کشندیِ ترکیبی (ترکیب شده از همه نیروها) که در این «مرکز سنگینی سراسری» حضور دارند قرار دارد. در نتیجه این اجرام کوچک‌تر می‌توانند به دور مرکز سنگینی سراسری هم‌راه با اجرام بزرگتر با دوره تناوب مشابه به گردش درآیند و این ترتیب در طول زمان پایدار بمانند.

سیارک‌های تروجان، سیارک‌هایی هستند که در نقاط تروجانی یک سیاره قرار دارند. قمرهای تروجان، قمرهایی هستند که در نقاط تروجانی قمری بزرگتر قرار دارند. سیاره‌های تروجان نیز سیاره‌هایی هستند که در نقاط تروجانی دیگر سیارات قرار دارند.

در منظومه شمسی، بیشتر تروجان‌های شناخته شده در مدار مشتری مشترک هستند. تصور می‌شود بیش از یک میلیون تروجان مشتری، بزرگتر از یک کیلومتر قطر داشته باشند که از این تعداد بیش از ۷۰۰۰ تروجان تاکنون فهرست بندی شده‌اند.

زحل دارای بیشترین قمر تروجانی شناخته شده‌است.  "تتیس" قمر زحل دارای دو قمر تروجانی (تلستو و کالیپسو) و قمر دیونه دارای دو قمر تروجانی (هلنه و پولیدئوکس) است.

در سال ۲۰۱۱ ناسا کشف اولین تروجان شناخته شده زمین را اعلام کرد.

این مطالعه در مجله Icarus منتشر شده است.

یکتانتتریبون

پربحث‌های دیروز

1. نسخه راغفر برای مهار تورم/ توضیح امیرعبداللهیان درباره زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای/ پاسخ عراقچی به کیهان درباره گریه وندی شرمن در مذاکرات برجام

2. لایحه رتبه‌بندی معلمان مهرماه در مجلس شورای اسلامی تصویب خواهد شد

3. مقام سابق آمریکایی: اسرائیل تا ۲۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت

4. عددهای هشداردهنده در بودجه نویسی

5. علامه حسن‌زاده آملی دار فانی را وداع گفت

6. توییت محسن رضایی درباره تایید شهادت علی لندی

7. ارائه بسته‌های رایگان ۳۰ تا ۶۰ گیگابایتی به استادان، معلمان و دانشجویان

8. واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات گستاخانه نماینده مجلس آذربایجان

9. مدرسه‌ها وا شده؛ «دغدغه» برپا شده؟!

10. امیرعبداللهیان: بر اساس رفتار عملی بایدن تصمیم می‌گیریم/ بزودی مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود

11. تولید ٣ و نیم میلیون دز واکسن کرونای رازی / نتایج مقایسه واکسن‌های «سینوفارم» و «کووپارس» اعلام شد

12. قدردانی چین از سخنرانی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل

13. «جنگ» را چطور بخوانیم؟!

14. تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به خانواده علی لندی قهرمان نوجوان ایذه‌ای

15. وزیر علوم: این ترم دانشگاه‌ها به صورت حضوری و مجازی آموزش‌ها را آغاز می‌کنند

1. «علی لندی» نوجوان قهرمان ایذه‌ای آسمانی شد

2. چراغ سبز رئیسی به جهان؛ انتقاد از آمریکا

3. دستور رییسی درباره بیژن عبدالکریمی

4. شیوه عجیب و خطرناک جابجایی زائران اربعین با هواپیما باربری

5. چرا رئیس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل نمی‌رود؟

6. مجری فاکس نیوز رئیس جمهور کشورش را با خاک یکسان کرد

7. چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟ / حرکت در مسیر سخت «برکت»

8. چرا توان هسته ای ایران را نمی توان تضعیف کرد؟

9. شکار ناگهانی سگ توسط کروکدیل گرسنه

10. نسخه راغفر برای مهار تورم/ توضیح امیرعبداللهیان درباره زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای/ پاسخ عراقچی به کیهان درباره گریه وندی شرمن در مذاکرات برجام

11. سردرگمی سیستماتیک مردم

12. عجیب اما واقعی! هذیان گویی بایدن در آنتن زنده

13. واردات خودرو ، مفید یا مضر ؟

14. عملیات نجات توسط یک روحانی در کوه

15. کلیپی که اشک رییس جمهور را درآورد

16. دعوای کاذب درباره عضویت ایران درباره سازمان همکاری شانگهای

17. به نام فقرا به کام اغنیا

18. تقدیم لایحه دولت به مجلس، برای ساماندهی نیروهای شرکتی و قراردادی

19. دفاعیات میرسلیم از طرح صیانت/ علت سکوت روحانی در این روزها چیست؟/ واکنش مثبت علی مطهری به نطق رئیسی در سازمان ملل

20. لایحه رتبه‌بندی معلمان مهرماه در مجلس شورای اسلامی تصویب خواهد شد

21. دستگیری دعانویس میلیاردر در نیاوران

22. فیلم| وداع با قهرمان دهه هشتادی/ «علی لندی» فهمیده دوران شد پیکر

23. نیکزاد: لشکر آذری‌ها گوش به فرمان رهبر انقلاب هستند

24. این نیز گذشت و روسیاهی به ذغال ماند!

25. اتحاد آنگلوساکسونها علیه دنیا !