تحرکات تروریستی در منطقه مرزی ایران با قره باغ زیر ذره بین سپاه و ارتش /شائبه‌ها درباره منشا دخالت تروریست‌ها در قره باغ

گروه جهان الف،   3990815083

ایرنا نوشت: همزمان با بالا گرفتن مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ شائبه‌ حضور تروریست‌ها در این مناطق قوت گرفته است. مقام‌های ایران اما به صراحت تاکید دارند که هیچگونه تعرضی به مرزهای شمالی کشورمان را تحمل نخواهند کرد.

همزمان با بالا گرفتن درگیری‌ها میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان بحث‌هایی درخصوص احتمال حضور تروریست‌ها در مناطق درگیر و نزدیک به مرزهای شمالی ایران از سوی مقام‌های سیاسی کشورمان مطرح شده است. در همین پیوند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در بیانات روز سیزدهم آبان‌ماه خود که به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص) و سالگرد تسخیر لانه جاسوسی ایراد فرمودند، هشدارهایی را در خصوص پیامدهای مناقشه آذربایجان و ارمنستان مطرح کردند.

ایشان ضمن تلخ خواندن جنگ میان دو کشور، بر لزوم حفظ امنیت در مرزهای‌ بین‌المللی تاکید کرده و فرمودند: دو طرف باید به مرزهای بین‌المللی تجاوز نکنند و تروریست‌ها هم نباید در نزدیکی مرزهای ما مستقر شوند. گزارش‌هایی در این زمینه وجود دارد که اگر احساس خطر شود قطعا برخورد خواهد شد و نباید به مرزها نزدیک شوند.

در همین زمینه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشستی با خبرنگاران که روز دوشنبه دوازدهم آبان‌ماه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بر وجود برخی نگرانی‌ها در مورد حضور نیروهای تروریستی در مناطق مرزی مورد مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان و در نزدیکی مرزهای شمالی ایران تاکید کرد و گفت: این مسئله نه تنها به باکو و ایروان بلکه به پایتخت‌های دیگر هم گفته شده است. این موضوع نگرانی جدی ماست و در این باره جدی صحبت کردیم. البته ادعاهایی مبنی بر انکار مسئله مطرح شده، ولی نگرانی‌های ما باقی است و در این مورد شوخی و مسامحه نخواهیم کرد. لذا امیدواریم همانگونه که ادعا می‌شود، تمامی این گزارش ها نادرست باشد. وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که گروه‌های تروریستی، مناطق همجوار مرزهای شمالی کشورمان را به کانون تهدید علیه امنیت ملی کشورمان تبدیل کنند.

شائبه‌ها درباره منشا دخالت تروریست‌ها در قره باغ

نگرانی‌ها در خصوص دخالت افراد و گروه‌های تروریستی در مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ تنها کمی پس از شائبه‌ها در خصوص منشاء دخالت گروه‌های تروریستی در مناقشه قره باغ از آغاز درگیری‌های تازه میان دو کشور ایجاد شد.

در این مدت رسانه‌های ایران ضمن تاکید بر حضور گروه‌های تروریستی در مناطق مورد مناقشه آذربایجان و ارمنستان، بارها و اغلب به صورت تلویحی بر این موضوع تاکید کردند که با حمایت ترکیه برخی شبه نظامیان از سوریه، به منطقه قره باغ گسیل داده شده اند تا شرایط را در جنگ موجود برای ارمنستان دشوار کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز به تازگی در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، نسبت به حضور گروه‌های تروریستی در نزدیک مرزهای قره‌باغ هشدار داده است و اگرچه در سخنان خود از نقش کشور یا گروه خاصی در این رویداد سخنی به میان نیاورده اما تاکید کرده است: در مذاکرات اخیر و حتی قبل از آن به اطلاع مقامات آذربایجان و ارمنستان و نیز روسیه و ترکیه رساندیم که جمهوری اسلامی ایران چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد"

ظریف افزوده است: درباره نیروهای تروریستی تقریبا مطمئنیم که آنان در میانه درگیری‌ها حاضر بودند و ما حتما تاکید کردیم که این اقدام به صلاح هیچ کس نیست.

انکار حضور تروریست‌ها در مناقشه قره‌باغ از سوی رسانه های ترکیه

با وجود اینکه به جز رسانه‌ها و مقام‌های ایران، مقام‌های کشور روسیه نیز بر حضور تروریست‌ها در مناقشه قره‌باغ مهر تایید زده‌اند، رسانه‌های ترکیه شائبه‌های موجود در این زمینه را دروغ‌پراکنی می‌دانند.

تارنمای خبری تی.آر.تی ترکیه، این سخنان را واهی می‌داند. این تارنما بتازگی در گزارشی ایران را متهم به دروغ‌ پراکنی گسترده علیه ترکیه و آذربایجان در خصوص حضور تروریست‌ها در منطقه قره‌باغ کرد و نوشت: اخبار مغرضانه و در بسیاری موارد دروغ‌پراکنی رسانه‌های رسمی و غیررسمی ایران علیه آنکارا و باکو از نخستین روزهای عملیات اخیر ارتش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی اراضی اشغالی خود آغاز شد، اما به نظر می‌رسد با پیروزی‌های اخیر ارتش آذربایجان بر نظامیان ارمنستان و آزادی بخش وسیعی از اراضی اشغالی، اخبار و گزارشات غیرمستند رسانه‌های ایران از درگیری‌های قره‌باغ نیز ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.

با وجود انکار رسانه‌های ترکیه اما، روز گذشته ۱۳ آبان‌ماه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه کامرسانت چاپ مسکو، با تاکید بر اینکه شمار تروریست‌ها و ستیزه‌جویان خارجی از خاورمیانه در منطقه قره‌باغ به بیش از دو هزار نفر می رسد، از بازیگران خارجی خواست تا از انتقال مزدوران و تروریست ها از کشورهای خاورمیانه به قره باغ جلوگیری کنند.
در پایان باید یادآور شد که از ابتدای درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ، روستاهای مرزی ایران بارها شاهد اصابت خمپاره‌های دو طرف درگیر بوده و ایران همواره هشدار داده است که طرفین درگیر از تعرض به خاک ایران خودداری کنند. جمهوری اسلامی ایران در مناقشه اخیر میان آذربایجان و ارمنستان همچنان کوشیده است که مانند گذشته بی‌طرفی خود را حفظ کرده و دو طرف را به صلح و آرامش دعوت کند. با این وجود، جمهوری اسلامی ایران آنگونه که مسوولان کشور نیز بر آن تاکید کرده‌اند، هیچگونه تعرض به خاک خود را نخواهد پذیرفت و با هرگونه تحرکات تروریستی در نزدیکی مرزهایش برخورد جدی خواهد داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین