جمهوری خواهان و دموکرات ها در استراتژی هم نظر هستند/ترامپ یا بایدن فرقی نمی کند؛ افول آمریکا حتمی است

گروه جهان الف،   3990814121 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل بین الملل گفت: حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات در استراتژی خود با یکدیگر کاملا هم نظر هستند.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران در خصوص افزایش مشکلات آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ گفت: ترامپ پیش از شیوع کرونا هم با مسائل و مصائب زیادی در عرصه های مختلف روبرو بود و کرونا مشکلات دولت او را بسیار افزایش داد. واقعیت این است که کرونا ضربه مهلکی به اقتصاد آمریکا زده و حدودا 32 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش یافته است. از سوی دیگر دولت ترامپ با لشگر بیکاران مواجه شده و تعداد بیکاران آمریکا از 32 میلیون نفر به 44 میلیون نفر رسیده است.
وی ادامه داد: برخی می گویند آمریکا سرزمین فرصت هاست اما باید گفت که این کشور سرزمین فرصت برای سرمایه است نه برای افراد. بنابراین همه چیز حول محور سرمایه داری و قدرت تعریف می شود و آینده آمریکا در گرو موقعیت این سرمایه است. 28 میلیون نفر در آمریکا فاقد بیمه درمانی هستند.
ظهره وند در پایان گفت: حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات در استراتژی خود با یکدیگر کاملا هم نظر هستند. به عنوان مثال آمریکا در دوره جرج بوش به منطقه غرب آسیا لشگرکشی می کند و اوباما هم همان سیاست را ادامه می دهد. آمریکا در طی تنها دو دهه 7 تریلیون دلار در غرب آسیا هزینه کرد اما این هزینه هنگفت دستاورد خاصی برای این کشور نداشت. به نظر من ترامپ آخرین شانس آمریکا است که یا اقتصاد و سیاست این کشور را نجات می دهد یا باعث فروپاشی و به هم ریختگی می شود.
 

ترامپ یا بایدن فرقی نمی کند؛ افول آمریکا حتمی است

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل که مهمان دیگر این برنامه بود درباره چالش ها و بحران های حال حاضر آمریکا اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش های آمریکا در حال حاضر بحران کرونا است که 230 هزار کشته روی دست این کشور گذاشته است. این مسئله نشان می دهد که آمریکا که ادعای ابرقدرتی در جهان دارد به هیچ عنوان نتوانسته این بحران را مدیریت کند.
وی افزود: علاوه بر این، جامعه و حاکمیت آمریکا امروز با شدیدترین دوقطبی تاریخ خود پس از جنگ های داخلی روبروست. به طوری که برخی از رسانه ها این وضعیت را با اتفاقاتی که در افغانستان رخ داده بود مقایسه می کنند. در افغانستان آقایان اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کردند و حالا در آمریکا اتفاقی شبیه آنچه در افغانستان رخ داد در جریان است.

عابدینی ادامه داد: آمریکا امروز در داخل با بحران هویت، بی اخلاقی، تبعیض نژادی مواجه است و در خارج نیز با چالش هایی نظیر تشدید اختلافات با متحدان، قوی شدن رقبا، واگرایی با نهادهای جهانی، نقض معاهدات بین المللی و نبود راهبرد صحیح در سیاست خارجی روبروست که هر کدام از نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه به ریاست جمهوری برسند باید برای حل این بحران ها و چالش ها آماده شوند.

وی در خصوص سیاست های انزاطلبانه ترامپ عنوان کرد: البته کار ترامپ برای اینکه یک اجماع جهانی برای همراهی سایر کشورها با آمریکا ایجاد کند بسیار سخت تر است. به نظر می رسد که ترامپ با سیاست هایش آمریکا را به سمت انزوای هر چه بیشتر سوق می دهد. او حتی به حلقه یاران نزدیک خودش هم رحم نکرد و در حال حاضر تنها دامادش در کنار او حضور دارد و بقیه همراهانش را عزل کرده است.
عابدینی در پایان گفت: در این دوره بایدن یا ترامپ هر کدام رییس جمهور شوند افول آمریکا حتمی است و شاید بایدن روند این افول را تا حدی کاهشی دهد و گرنه جلوگیری از این افول به گفته تمام کارشناسان غیرممکن است.

هیچ نشانه ای برای همگرایی در جامعه آمریکا وجود ندارد

محمد خواجویی کارشناس مسائل بین الملل نیز در خصوص انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت: ویژگی اصلی انتخابات این دوره ریاست جمهوری آمریکا حاکمیت فضای دو قطبی شدید است. این فضای دو قطبی فراتر از شکاف همیشگی بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات است که پس از قتل جرج فلوید سیاهپوست آمریکایی تشدید شده است.

وی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا با ادعای نشر دموکراسی به منطقه غرب آسیا لشگرکشی کرد اما امروز خودش در زمینه دموکراسی با چالش روبرو شده است. همانطور که می دانید ترامپ در روزهای اخیر بارها ساختار انتخاباتی آمریکا را زیر سوال برده است ، طنز تلخ ماجرا اینجاست که او خودش چهار سال در همین سیستم رییس جمهور بوده و قدرت را در اختیار داشته است. 
خواجویی در پایان گفت: به نظر می رسد با تشدید فضای دو قطبی در آمریکا در روزهای آینده بحران عمیق تر خواهد شد و هیچ نشانه ای برای همگرایی در جامعه این کشور وجود ندارد.