رفتارشناسی ترامپ و بایدن از نگاه کارشناسان علوم رفتار و فن بیان

گروه اجتماعی الف،   3990813044
رفتارشناسی ترامپ و بایدن از نگاه کارشناسان علوم رفتار و فن بیان

یک کارشناس علوم رفتاری و فن بیان، توضیح می‌دهد که دونالد ترامپ و جو بایدن به هنگام مناظره یا سخنرانی چگونه از زبان بدن و حالات چهره استفاده می‌کنند و حرکات ظاهری آنها چگونه نیت‌های درونی آنان را نمایان می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از نشریه استاندارد اتریش، «زشت ، ناشایست و به دور از شان»، اینها توصیف هایی است که از مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است. صحبت از اولین مناظره «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است که در آن رئیس جمهور فعلی ایالات متحده ، ۱۲۸ بار سخنان مجری و بایدن را قطع کرد. بایدن نیز به نوبه خود ترامپ را دلقک نامید و از او خواست که «خفه شود». شوک این بحث آشفته چنان عمیق بود که بار دومی که نامزدهای ریاست جمهوری با یکدیگر دیدار کردند ، هنگام صحبت یکی از آنها، میکروفون دیگری خاموش شد. برای همه بینندگان روشن بود که مناظره اول از کنترل خارج شده است، اما سوال اینجاست که چگونه؟

«رومن براون» استاد فن بیان و کارشناس ارتباطات، سخنان و زبان بدن دونالد ترامپ و جو بایدن را برای نشریه استاندارد اتریش تحلیل کرده است. وی اولین مناظره و مصاحبه هایی را که رقبای انتخاباتی حدود یک ماه بعد با اخبار تلویزیونی '۶۰ دقیقه' انجام دادند ، مورد بررسی قرار داده است؛ در آنجا هر دو نامزد تحت یک شرایط اما با نتایج کاملاً متفاوت مورد مصاحبه قرار گرفتند.

در اولین قدم ، متخصص انواع خاصی را به دو طرف مقابل اختصاص می دهد. او از نظریه پویایی رتبه که توسط روان درمانگر و روانکاو «وئول رائول شیندلر» مطرح شده پیروی می کند. او بین چهار نوع تمایز قائل می شود: آلفاها، به معنای رهبران ، بتاها کسانی که به عنوان متخصص ظاهر می شوند ، گاماها ، به معنی اعضای گروه ساده که از آلفا پشتیبانی می کنند و در آخر اومگاها که مخالفان آلفا هستند. این اصطلاحات را نمی توان درک کرد زیرا در دنیای حیوانات یا بعضاً به شکل تحقیرآمیز در فضای مجازی استفاده می شود.

برای مثال این کارشناس معتقد است که باراک اوباما ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز به عنوان نوع آلفا طبقه بندی می شود ، اما وی ویژگی های قهرمانی و همدلی آن را ارائه داده است. «در واقع او شبیه چیزی مانند یک پادشاه مهربان است ، کسی که از قبل همه چیز دارد و بدون ترس فقط مشغول سخاوت است.»

از سوی دیگر ، بایدن از کیفیت بتا خوبی برخوردار است. از نظر پویایی رتبه ، این اصطلاح به معنی متخصصی است که به طور عینی و حرفه ای عمل می کند و احساساتش را حفظ می کند. براون می گوید: «بایدن سعی می کند با استدلال های واقعی امتیاز کسب کند.» وی در اینجا نیز بین کیفیت های مختلف نوع تفاوت قائل می شود ومی افزاید: اگر از قبل بدانید کدام یک از این دو نفر را انتخاب می کنید ، می توانید برخی از اتفاقات را در طول بحث پیش بینی کنید.

این جالب توجه است که ظاهر دو نامزد در ویدیو و در کلمات نوشتاری متفاوت است. به گفته براون از طریق ویدئو ، ترامپ به وضوح بر اوضاع مسلط است. «اما در متن بحث ، نظرات وی ناخوانا است که یک اختلاف بسیار زیاد است. وقتی صحبت از کلمه نوشتاری می شود ، جو بایدن بسیار خواناتر است. این برای این رهبر دانش فنی ، این شخص بتا که سعی می کند با استدلال های واقعی تفاوت ایجاد کند ، معمولی است.»

حالت های ترامپ در مناظره اول

این کارشناس رفتارشناسی گفت: ترامپ بارها و بارها از شش الگو استفاده می کند. مهمترین چیز در او «تکرار» است ، که ترامپ تقریباً به طور مداوم از آن استفاده می کند. او معمولاً جملات کلیدی را سه بار تکرار می کند. براون می گوید: «از نظر زبانی ، این راهبرد فوق العاده شلخته است، اما این کار موثر است زیرا او آنچه را که می گوید با حالت های صورت و حرکات بسیار فعال همراه می کند. زبان بدن او بسیار چشمگیر است ، و این یک تفاوت بزرگ نسبت به بایدن است. '

در جریان مناظره اول ، ترامپ با رقیب خود ارتباط چشمی برقرار می کند ، نه تنها بدنش را به عقب متمایل می کند، بلکه سرش را نیز به سمت جلو کج می کند و اغلب بایدن را با نام کوچک خطاب می کند. براون می گوید: «اینها همه نشانه های سلطه است. به همین دلیل است که او می تواند سه بار پشت سر هم یک حرف را به زبان بیاورد. از آنجا که او بسیار حرکت می کند و حالت نمایشی درام ایجاد می کند ، این کار به عنوان یک عنصر نمایشی عمل می کند.»

علاوه بر این ، تکرارهای زیاد باعث شده آنچه می گوید درست به نظر برسد ، زبان بدن پرخاشگرانه او اطمینان حاصل می کند که توجه تماشاگران با او باقی خواهد ماند. به گفته این کارشناس ، الگوی بلاغی دوم «نامگذاری شاهدان» است: ترامپ اشخاص ثالثی را که در مورد او حرفی زده اند یا نظر وی را تأیید کرده اند ، فراخوانی می کند.

سایر الگوهای بلاغی عبارت های نسبی ، مقایسه ای و کمی سازی جهانی هستند، یعنی اصطلاحاتی مانند همه یا اکثرا. الگوی ششم استفاده از جملات بسیار کوتاه است. این متخصص می گوید: «مطالعاتی در این باره انجام شده است. این نوع جمله تقریباً در کودکان دبستانی دیده می شود. اما من ارزش گذاری هوش او را از این طرز بیان، اشتباه می دانم. من فکر می کنم این مرد بسیار باتجربه است و می داند صحبت با جملات کوتاه بیشتر از جملات طولانی به یاد ماندنی است.»

حالت های بایدن در مناظره اول

براون می گوید ، هیچکدام از این عناصر را در بایدن نخواهید یافت. او همچنین از نظر حالت ، حرکات و زبان بدن تفاوت چشمگیری با حریف دارد؛ بایدن زبان بدن بسیار محدودی دارد. حرکات او متقارن است: اگر یک دست را بلند کند ، همان حرکت را با دست دوم انجام می دهد. او وقتی نامتقارن می شود ، همیشه دست دیگر خود را به چیزی می گیرد، چه در حالی که روی صندلی نشسته و چه در حالی که پشت میز ایستاده است. مخاطب ناخودآگاه این را به عنوان نشانه ضعف تفسیر می کند، گویی وقتی کسی چیزی را محکم نگه می دارد ، به طور مجازی بدنبال پشتیبان است.

به گفته براون علاوه بر این ، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری دموکرات گاهی اوقات علائم ترس را ارسال می کند. به عنوان مثال هنگامی که کف دست خود را نشان می دهد و دستان خود را به جلو حرکت می دهد یا هنگامی که با ابروهای بالا آمده چشمان خود را کاملا باز می کند. این کار در ترکیب با وضعیت خمیده ای که بایدن معمولاً اتخاذ می کند ، نشان دهنده ترس یا تلاش برای بی ضرر به نظر رسیدن است. براون می گوید: «این به پیام غیر کلامی مرتبط است: لطفا ضربه نزنید ، من نمی توانم برای آن کاری کنم.»

برخورد نزدیک از نوع دوم

براون تاکید می کند: «در مناظره ، دو نوع ارتباط مخالف با هم برخورد کردند. در این میان بسیاری از وقفه ها استراتژی هایی بود که از یک طرف برای جلوگیری از برقراری ارتباط مخالف با حریف در نظر گرفته شد و از طرف دیگر  به عنوان یک 'سیگنال تسلط تهاجمی' عمل می کرد.» این کارشناس عنصر دیگری را معرفی می کند که مناظره واقعی را دشوار می کند: آنچه در نهایت بایدن را ناراحت کرد این است که ترامپ از ارتباط فرابخشی استفاده کرد. این بدان معناست که شما در سطح واقعی باقی نمی مانید ، بلکه مستقیماً به طرف مقابل خود خطاب می کنید. در یک لحظه ترامپ می گوید «هی، بگذار برایت بگویم جو». این یک ارتباط فرابخشی است. او می توانست آنچه را که می خواهد بگوید به راحتی بیان کند، در عوض آن را اعلام می کند: مواظب باش جو ، حالا چیزی به تو می گویم! و بایدن فقط پاسخ می دهد: «نه ، نه ، آقای رئیس جمهور» که این یک واکنش بسیار ضعیف است.

این واقعیت که پس از آن، تنش بالا رفت و بحث به هرج و مرج کشیده شد ، برای ترامپ کاملاً روشن بود. براون می گوید: اگر پس از این کار بایدن خونسردی خود را از دست داد و شروع به غر زدن کرد ، ترامپ اهمیتی نمی دهد. این حالت پایگاه او است و در آنجا احساس راحتی می کند. تکرارها و صفتهای زیادی که ترامپ استفاده کرد همچنین به تشدید بحث کمک کرد. حریف اگر به او گوش کند ، تقریباً مجبور به قبول موضع ترامپ می شود و البته این باعث تضعیف موضع خودش می شود. او باید تحمل کند که ترامپ به ازای سخنرانی خود ، حرفی را که قبلاً دو بار گفته بار دیگر تکرار کند.

شبکه‌ تلویزیونی سی‌ان‌ان در یک نظرسنجی فوری درباره اولین مناظره بین دو نامزد انتخابات آمریکا اعلام کرد: «۵۳ درصد از رای‌دهندگانی که مناظره را تماشا کردند گفتند که بایدن در مناظره پیروز بود درحالیکه ۳۹ درصد اعلام کردند که دونالد ترامپ برتری داشت.» طبق این نظرسنجی ۷۳ درصد گفتند که انتقادهای بایدن از ترامپ اغلب منصفانه بود. اما افرادی که معتقد بودند انتقادهای ترامپ از بایدن منصفانه بود به دوسته تقسیم شدند. ۵۰ درصد معتقد بودند که انتقادهای ترامپ از بایدن منصفانه بود اما ۴۹ درصد نظری خلاف این داشتند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین