نگاه سلیقه‌ای مدیران به دورکاری در روزهای کرونایی

گروه سلامت الف،   3990813038

با گسترش شیوع کرونا در کشور و آمار بالای ابتلا و فوتی های ناشی از این ویروس با دستور ویژه رئیس جمهور و همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا از آبان امسال محدودیت های شدید کرونا در شهرهای مختلف کشور اعمال شد و دوباره اجرای مصوبه دورکاری و شیفت بندی کارمندان در دستور کار قرار گرفت.

اگرچه از پنجم آبان امسال محدودیت های شدید کرونا در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلاء به کرونا را دارند به مدت یک هفته اعمال شد و به دنبال آن تا پایان آبان ماه دورکاری ۵۰ درصد نیروها در کلانشهر تهران از سوی ستاد ملی کرونا ابلاغ شد، اما این مسئله در دیگر شهرهای کشور از جمله کلانشهر اصفهان نیز که وضعیت مناسبی در آمار ابتلا به کرونا دارد، از سوی مسئولان با جدیت پیگیر نشد، البته به گفته سخنگوی ستاد کرونا اصفهان، منعی برای دورکاری کارمندان وجود ندارد و کارمندان با شرایط خاص و بیماری زمینه ای می توانند دورکاری کنند، اما بسیاری از کارمندان دستگاه های مختلف اصفهان می گویند مدیرانشان اعلام کرده اند که باید دستور مستقیمی از سوی ستاد استانی کرونا به آنها برای اجرای دورکاری و شیفت بندی کارمندان داده شود.

همچنین هفته گذشته حجت الله غلامی اعلام کرد که در خصوص دورکاری مصوب شد که مدیر دستگاه های مربوطه با توجه به شرایط خاص تصمیم گیری کنند و در واقع اختیار دورکاری کارمندان به مدیران دستگاه ها تفویض شد.

با ادامه روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا، روز شنبه ۱۰ آبان امسال حسن روحانی رئیس جمهور محدودیت‌های جدیدی برای ۲۵ استان و ۴۶ شهرستان اعمال کرد که از روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه تا جمعه بعد ۲۳ آبان ماه این محدودیت ها برای مراکز استان اعمال می‌شود. 

به همین منظور روز گذشته سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا به ایسنا گفت که بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا محدودیت‌ها علاوه بر پنج شهرستان گلپایگان، خوانسار، سمیرم، نجف آباد و شاهین شهر در ۳ شهرستان کاشان، شهرضا و مبارکه نیز اعمال می‌شود که بر این اساس فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ به مدت یک هفته محدود و متوقف می‌شود و این بار نیز هیچ صحبت صریحی از دورکاری کارمندان در اصفهان نشد و اجرای این مصوبه به مدیران دستگاه ها واگذار شد که با توجه به بررسی های ایسنا، امروز بسیاری از ادارات اگرچه این مصوبه را اجرا می کنند، اما به صورت سلیقه ای عمل کرده به نحوی که شاید در کنترل ویروس کرونا تاثیر چندانی نداشته باشد.

اگرچه چندی پیش نیز عباس رضایی استاندار اصفهان نیز اعلام کرد که کارمندان می توانند با دستور مدیر به دورکاری بروند و اگر مدیری تشخیص دهد کارمندش می تواند دورکاری کند و خللی در امور کار ایجاد نشود با دستور مدیر مربوطه می تواند دورکاری کند، با این وجود دستگاه های مختلف استان و مدیران آن در عمل زیاد تمایلی به اجرای این مصوبه ندارند و تنها در شرایطی که مجموعه مربوطه آمار ابتلا به کرونا در آن افزایش یابد، به صورت محدود این مصوبه را اجرا می کنند.

هفته پیش نیز معاون مدیرکل اداری و مالی استانداری اصفهان در این باره اینکه چرا با وجودی قانون دورکاری امروز بسیاری از دستگاه ها و مدیران از اجرای این آیین نامه امتناع می کنند به ایسنا، گفته بود که  این موضوع دو بحث دارد که یکی به زیرساخت ها برمی گردد که هنوز در برخی دستگاه ها فراهم نیست و بخشی دیگر به لحاظ نیاز دستگاه ها و مدیران به حضور کارمندان در آن مجموعه برمی گردد.

 نعمت الله اشکستانی با اعتقاد بر اینکه در اصل اجرای قانون دورکاری کارمندان طرحی بسیار خوب است و در آیین نامه دورکاری کارمندان شرایط به صورت شفاف پیش بینی شده، اما دیدگاه برخی مدیران بر این است که نباید دورکاری داشته باشیم و اجرای دقیق و کامل دورکاری کارمندان به فرهنگ مردم و فرهنگ اداری برمی گردد؛ از یک سو برخی ارباب رجوعان تمایل به حضور برای درخواست های خود دارند و همچنین برخی مدیران حضور کارمندان را برای توضیحات برخی امور الزامی می دانند و تا مستندات را با چشم خود نبینند، انجام امور برای آنها قابل پذیرش نیست.

به همین منظور ایسنا از برخی دستگاه ها و ادارات اصفهان که در خصوص دورکاری خود پاسخ دادند، موضوع را پیگیری کرده است.

کارمندانی که فعالیت آنها نیاز به حضور فیزیکی ندارد، می توانند دورکار شوند

روابط عمومی استانداری اصفهان نیز با اعلام اینکه استاندار اصفهان با دورکاری کارمندان هیچ مخالفتی ندارد، به ایسنا گفت: اجازه دورکاری کارمندان در استانداری اصفهان برای تمام کارمندان فراهم است، به شرطی که کار ارباب رجوع معطل نماند.

استانداری اصفهان همچنین اعلام کرد که در پی شیوع ویروس کرونا، امکان دورکاری برای کارمندان دارای بیماری زمینه ای، بانوان باردار، افراد مشکوک به کرونا و زنان دارای بچه کوچک فراهم است،  همچنین کارمندانی که فعالیت کاری آنها نیاز به حضور فیزیکی در استانداری ندارد، می توانند از شرایط دورکاری استفاده کنند.

شیفت بندی کارمندان بر اساس اولویت کاری در سازمان صمت اصفهان

روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان نیز در رابطه با اعمال دورکاری کارمندان در پی اجرای محدودیت های جدید به دلیل شدت گرفتن کرونا در استان اصفهان، به ایسنا گفت: از روز چهارشنبه بحث دورکاری به صورت شیفت بندی بر اساس اولویت کاری کارمندان اجرا خواهد شد.

این سازمان با اعلام اینکه تاکنون ۳۰ درصد نیروهای این سازمان درگیر کرونا شده اند، اظهار کرد: به همین دلیل امکان استفاده از ظرفیت ۵۰ درصد نیروها وجود ندارد، اما از روز چهارشنبه کارمندان بر اساس اولویت کاری شیفت بندی می شوند و تعدادی از کارمندان دورکاری خواهند داشت.

کارمندان آب منطقه ای اصفهان یک روز در هفته دورکاری دارند

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز به ایسنا، گفت: موضوع شیفت بندی کارمندان از هفته قبل اجرا شده است و این هفته نیز اعلام شد که هر کارمند یک روز امکان دورکاری دارد.

البته براساس اعلام این مجموعه تمهیدات ویژه در برنامه ریزی دورکاری افراد اعمال شده و هر معاونت شرکت آب منطقه ای براساس برنامه کاری خود شیفت بندی و دورکاری یک روز در هفته کارمندان را اعمال می کند.

دورکاری در جهاد کشاورزی اعمال نمی شود 

کارمند روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این خصوص به ایسنا اعلام کرد که هیچگونه دورکاری تاکنون در این سازمان اعمال نشده و تنها کارمندان مشکوک و یا مبتلا به کرونا می توانند در منزل باشند، اما بحث دورکاری برای دیگر کارمندان در این سازمان ابلاغ و اجرا نشده است.

دورکاری و شیفت بندی بر اساس ابلاغ ستاد کرونا

روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان اصفهان نیز از اعمال دورکاری و شیفت بندی در این اداره کل خبر داد و به ایسنا، گفت: دورکاری و یا شیفت بندی کارمندان بر اساس ابلاغ ستاد مقابله با کرونا اعمال شده و هر یک از بخش ها با توجه به تعداد نیروها یک روز و یا بیشتر امکان دورکاری برای کارمندان بخش خود را برنامه ریزی کرده است.

این اداره کل با اعلام اینکه در این مجموعه تعداد اندکی از کارمندان درگیر کرونا شده اند، خبر داد که هر کدام از افرادی که درگیر بیماری شدند، پس از بهبودی به محل کار مراجعه کردند.

دورکاری بسته به مدیریت هر بخش ذوب آهن اصفهان اعمال می شود

کارمند روابط عمومی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز در این باره به ایسنا، گفت: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ساعت های کاری کم شده و دورکاری برای افراد دارای بیماری زمینه ای و خانم های باردار و بیماران اجرا می شود.

وی افزود: در هفته گذشته در پی تشدید وضعیت کرونا، امکان دورکاری بسته به مدیریت هر بخش در مجموعه ذوب آهن اعمال می شود.

اجرای دورکاری در برخی بخش های شهرداری اصفهان

روابط عمومی اداره ارتباطات و رسانه شهرداری اصفهان نیز از اجرای قانون دورکاری در بخش های مختلف شهرداری اصفهان خبر داد و به ایسنا گفت: در خصوص اعمال دورکاری در شهرداری اصفهان از دو هفته پیش اجرای قانون فعالیت کارمندان با ۵۰ درصد ظرفیت اجرا می شود که البته بسته به نظر مدیر و فعالیت هر بخش این قانون متغیر است.

بر اساس اعلام این اداره، این موضوع از دو هفته پیش اعلام شده و اکنون در هر بخشی به تناسب فعالیت کاری و نظر مدیران اجرا می شود که البته در برخی بخش ها به دلیل تراکم بالای فعالیت و خدمات، امکان اجرای آن نیست، اما بخش هایی که این امکان را دارند، اجرا می شود.

امکان دورکاری برای نیروهای ستادی

روابط عمومی اداره کل پست اصفهان نیز به ایسنا گفت: در پی شیوع و کرونا و دستورالعمل های داده شده، دورکاری برای کارمندان اداره پست از جمله کارمندان بخش حسابداری و ستادی تعلق گرفته و از دو هفته پیش اجرا می شود، البته امکان دورکاری برای نیروهای اجرایی فراهم نیست.

این اداره کل اعلام کرد که به همین منظور از سوی پست به تعدادی از کارمندان خانم و باردار و بیماران زمینه ای لپ تاپ داده شده و اکنون از منزل مشغول به کار هستند و در حال حاضر کارمندان مشغول در اداره با ۵۰ درصد ظرفیت حضور دارند.

دورکاری در جهاد دانشگاهی اصفهان، در بخش های با تراکم بالای کارمند

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نیز از اجرای دورکاری در بخش های مختلف این مجموعه خبر داد و به ایسنا گفت: در حال حاضر بخش های مختلف با دورکاری حدود ۳۵ درصدی مشغول به کار هستند.

محمود مراثی با بیان اینکه اعمال دورکاری در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان بر اساس تراکم تعداد کارمندان و در بخش های شلوغ و پرتراکم اجرا می شود، اظهار کرد: تعدادی از کارمندان معاونت آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان دورکار هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵ درصد از کارمندان جهاد دانشگاهی اصفهان به کرونا مبتلا شده اند، افزود: کارمندان مشکوک به کرونا و دارای بیماری زمینه ای می توانند از امکان دورکاری استفاده کنند و افرادی که ابتلای آنها به کرونا قطعی است به استراحت می روند و پس از بهبودی کامل می توانند به محل کار مراجعه کنند.

همچنین اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان نیز به ایسنا اعلام کرد تا این لحظه سیاست دورکاری کارمندان در این اداره کل انجام نشده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین