نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا

گروه جهان الف،   3990812133 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند قانونگذار آمریکایی درباره روابط ایران و ونزوئلا به وزیر خارجه این کشورشان نامه نوشته‌اند.

نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا

 

 
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا با نگارش نامه‌ای به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا درباره گسترش روابط میان ایران و ونزوئلا هشدار داده‌اند.

این نامه به امضای ۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است. قانونگذاران آمریکایی در این نامه ادعاهای اثبات‌نشده‌ای مانند ارسال موشک از سوی ایران به ونزوئلا را تکرار کرده‌اند.

نگارندگان نامه ابراز نگرانی کرده‌اند چنانچه موشک‌های بالیستیک ایران در کاراکاس مستقر شوند پورتوریکو، کل دریای کارائیت، کل ایالت فلوریدا، بخش‌های جنوبی جورجیا و آلاباما در تیررس موشکی قرار خواهند گرفت.

آنها در ادامه ادعا کرده‌اند: «حضور موشک‌های بالیستیک ایران در حیاط آمریکا برای امنیت ملی ما خطرناک خواهد بود و توانایی ما برای مهار ستیزه‌جویی ایران را محدود خواهد کرد.»

چند روز پیش «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا تأکید کرد که خرید موشک از ایران ایده بسیار خوبی است اما کاراکاس از تهران موشک خریداری نکرده است.

مادوروو با اشاره به ادعاهای چند وقت پیش رئیس‌جمهور کلمبیا که ونزوئلا را به خریداری موشک از ایران متهم کرده بود او را «عروسک خیمه‌شب‌بازی» دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده خواند. 

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «رئیس‌جمهور کلمبیا در نقشی که به عنوان عروسک خیمه‌شب‌بازی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده دارد گفت که ونزوئلا از ایران موشک خریداری کرده است و من جواب دادم که این درست نیست.»

وی اضافه کرد: «من گفتم که ماجرا اینطور نیست ولی ونزوئلا می‌تواند از هر کشوری که می‌خواهد سلاح بخرد. گفتم که ایده بسیار خوبی به نظر می‌رسد و چرا نخریم؟ ما در موعد مناسب این پیشنهاد را بررسی خواهیم کرد.»

مادورو در بخش دیگری از سخنانش گفت روابط ونزوئلا با ایران بر روابط «برادرانه عمیق» استوار است و دو کشور سابقه ۲۰ سال روابط دیپلماتیک نزدیک وهمکاری در زمینه‌های مختلف دارند.

اوایل شهریورماه، کلمبیا مدعی شده بود ونزوئلا قصد خرید موشک از جمهوری اسلامی ایران را دارد. مادورو روز دوم شهریورماه با لحنی کنایه‌آمیز این ادعای کلمبیا را رد کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در جلسه دوم شهریورماه هیأت دولت خطاب به «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع این کشور تلویحاََ گفت که چرا ایده خرید موشک از ایران به ذهن خودشان نرسیده بود.

وی گفت: «پادرینو، چه ایده خوبی که با ایران صحبت کنیم و ببینیم چه موشک‌های کوتاه، میان و دور بردی دارند و با توجه به روابط عالی ما با ایران، امکان [خرید] آن را بررسی کنیم».

رئیس‌جمهور ونزوئلا سپس برای تحقیر همتای کلمبیایی خود با لحنی طنزآمیز به وزیر دفاع خود گفت که سعی کند این نقشه را مخفی نگه دارد.

«الیوت آبرامز» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز ۶ آبان ضمن ابراز خشم از تعامل تهران و کاراکاس هشدار داد که ایالات متحده اجازه صادرات احتمالی موشک‌های دوربرد ایران به ونزوئلا را نخواهد داد.

ایالات متحده آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور در سال‌های اخیر، تحریم‌هایی را علیه دولت ونزوئلا با هدف منزوی کردن رئیس‌جمهور قانونی این کشور و وادار کردن وی به کناره‌گیری از قدرت وضع کرده‌اند. این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند و یکی از شکست‌های سیاست خارجی ترامپ را رقم زده‌اند.

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۰۹۸۳۰۶:۳۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۳
امتياز بزرگ ايران درقبال همه دشمنان بويژه امريكا قدرت موشكي وساخت در داخل كشور است كه بطور فزاينده اي از قدرت موشكي ايران هراس دارند البته براي مهار آن هم هيچ كاري از انها ساخته نيست واين موضوع بيشتر انها را عذاب ميدهد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین