شهردار تهران: به دولت امیدی نداریم

گروه اجتماعی الف،   3990812101

شهردار تهران با اعلام اینکه در شرایط کرونایی دولت یک ریال هم به شهرداری تهران کمک نکرده است گفت: ما گِله‌ها را پشت تریبون داد نمی‌زنیم اما خیلی هم مأخوذ به حیا نیستیم و آن‌جایی هم که لازم باشد داد می‌زنیم.

شهردار تهران: به دولت امیدی نداریم

به گزارش تسنیم، پیروز حناچی در آیین بهره‌برداری از 100 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید ناوگان حمل‌ونقل شهری، اظهار کرد: در شرایط حاد کرونایی قرار داریم و از ابتدای اسفند که کشورمان درگیر کرونا شد در تهران وضعیت خاص اعلام کردیم.

وی افزود: در نیمه فروردین تعداد تلفات کرونا به 118 نفر رسیده بود و تا نیمه اردیبهشت کاهش معناداری داشت به‌گونه‌ای که میزان تلفات به 9 نفر رسید. در زمان حاضر حدود 50 درصد از آمار قربانیان کرونا مربوط به تهران است و این درحالی‌ست که با وجود افزایش آمار مبتلایان در سطح جهان، آمار تلفات کاهش داشته اما در ایران آمار تلفات رو به افزایش است، البته این موضوع دلایل مختلفی دارد و همه آن را نمی‌توان به گردن مردم انداخت.

شهردار تهران تصریح کرد: یکی از محورهای شرایط کرونایی فاصله اجتماعی است؛ ما در شرایط اقتصادی‌ای نیستیم که تعطیلی کامل اعلام کنیم ولی می‌توان شرایطی را فراهم کرد که قدری از حاد شدن اوضاع بکاهد. در رعایت فاصله اجتماعی در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای ما یعنی سه‌برابر شدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی که تحقق آن در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: اما در این راستا قرارداد خرید 630 واگن از چین را پیگیر هستیم، دو قرارداد برای ساخت 100 واگن در داخل کشور را دنبال می‌کنیم و از همه ظرفیتهای داخلی برای تولید اتوبوس استفاده کرده‌ایم.

حناچی با اشاره به نامگذاری سال جاری مبنی بر جهش تولید ملی، گفت: ایران خودرو دیزل سالها اتوبوس تولید نمی‌کرد و خوشحالیم با قرارداد منعقدشده این کارخانه فعال شد و نور امیدی در کارکنان این مجموعه ایجاد کرد، امیدواریم برای مردم نیز برکت داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: گِله هم همیشه وجود دارد ولی ما گِله را پشت تریبون داد نمی‌زنیم؛ آن‌جایی که لازم باشد داد هم می‌زنیم و خیلی هم مأخوذ به حیا نیستیم. متأسفانه بعضاً موارد قانونی رعایت نمی‌شود و برای گرفتن اعتبارات اوراق مشارکت نیز دچار مشکل هستیم؛ درحالی که 50 درصد بازپرداخت این اوراق طبق قانون به‌عهده دولت است ولی بانکها 100 درصد تضمین را از ما تقاضا می‌کنند. 

شهردار تهران ادامه داد: در مصوبه‌هایی که مربوط به حمل‌ونقل عمومی است همه اعم از دولت، شهرداری و سایر بخشها مسئولیت دارند چرا که موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی یک خواسته اجتماعی است و همه در آن دخیل هستند.

وی  با اعلام اینکه "در شرایط کرونایی تاکنون یک ریال هم از دولت دریافت نکردیم اما تلاشمان هم بر این بوده باری بر دوش مردم شهر نباشیم"، تصریح کرد: تحریم چیز زیبنده‌ای نیست ولی در این شرایط تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و تلاش برای کاهش وابستگی ارزی در ساخت اتوبوس، مترو و افزایش تولید داخلی حرکتی در این راستا است که باید از آن استقبال کرد.

حناجی خاطرنشان کرد: در ساخت واگن مترو تلاش کرده‌ایم داخلی‌سازی آن را از 35 درصد به 80 درصد برسانیم و امیدواریم تا بهمن ماه سال جاری از اولین واگن ملی بهره‌برداری کنیم، علاوه بر تلاش برای تأمین واگن‌های مترو، اضافه کردن یک محور BRT و ساخت اتوبوسهای برقی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین گزارشهای WHO ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا با تلفات کرونا وجود دارد و بیماران کرونایی در همان گروه‌های پرخطر در هوای آلوده هستند، افزود: بیماری کرونا ممکن است در شرایط آلوده هوا منجر به ایست قلبی شود و شاید افزایش آمار تلفات کرونا در شهرهای بزرگ نیز به‌دلیل آلودگی هوا باشد.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود گفت: قرارداد ساخت 800 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس منعقد شده که 500 دستگاه آن اتوبوس و 300 دستگاه مینی‌بوس است و قرارداد ساخت 120 اتوبوس و 130 مینی‌بوس نیز به امضا رسیده است. ساخت اتوبوسهای گازسوز نیز در دستور کار قرار دارد و مناقصه ساخت 80 اتوبوس دوکابین و 200 دستگاه اتوبوس تک‌کابین نیز آماده شده است.

وی تصریح کرد: برای دریافت کمک از دولت تلاشمان را می‌کنیم ولی در این شرایط امید چندانی نداریم. البته از محل قراردادی که با وزارت نفت داریم سال گذشته اعتباراتی به ما داده شد ولی میزان آن کم است. ما معتقدیم حمل‌ونقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند بار آن را به دوش بکشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین