آینده میهن ما به گروگان گرفته شده است!

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3990812035 ۹۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
آینده میهن ما به گروگان گرفته شده است!

آینده میهن ما به گروگان گرفته شده است. به گروگان سیاست خارجی و سیاست داخلی که با هم نمی خواند. درست زمانی که سیاست خارجی، نسخه مقاومت را به ما تحمیل می کند در داخل به سیاستگذارانی برخورده ایم که نه توانی برای مقاومت دارند و نه حتی اراده ای! اگر جلوتر برویم میبینیم سیاست خارجی ما خودش هم گروگان است. گروگان شکاف عمیق بین دو گروه سیاستگذار در امور خارجی. یک گروه آرمانگرا که آنقدر در ایدئولوژی محض غرق شده که از واقعیات دنیای سیاست غافل مانده و ارزیابی و درک درستی از جهان امروز، نظام بین الملل و جایگاه ایران ندارد و گروه دیگری که حتی واقع گرا هم نیست و بی اغراق، نزدیکی به غرب را به عنوان قبله آمال، جایگزین هرگونه درکی از سیاست و اقتصاد نموده است.

تجلی گروه اول را می توان در دستگاه تصمیم سازی دولت های نهم و دهم دید، همان دولتی که ابتدا از محو اسراییل و کاغذپاره بودن تحریم ها سخن می گفت ولی به محض برخورد کردن با سد واقعیات، به دوستی با مردم اسراییل و مذاکره با آمریکا توسل جُست. گروه دوم را هم که اکنون می توان در دولت مستقر متجلی دید. سیاستمدارانی که از این کره خاکی فقط دو قاره اروپا و آمریکای شمالی اش را به رسمیت می شناسند. ظرفیت های بسیاری را در آفریقا و آمریکای لاتین و بویژه مرکز و شرق آسیا رها کردند تا تیرهایشان را به هدف غربی دقیق بزنند اما هم آن فرصت ها به هدر رفت و هم این تیرها به سنگ خورد.  

ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما ایرادات ریشه ای و اساسی دارند. ایراداتی که اگر اصلاح نشوند آمریکا که چه عرض کنم، همه ابناء بشر هم بخواهند به ما کمک کنند، فایده ای نمی بخشد. معضلاتی که متهم اصلی آن، درآمدهای رانتی نفت است. تحریم ها فرصت خوبی بود تا با قطع شدن این بند ناف، تولدی دوباره یابیم. بروکراسی فربه و کند خود را چالاک و چابک سازیم، چتر شفافیت را بر همه نظامات مالی و تعاملی خود بگسترانیم، در عمل و نه حرف، اقتصاد را مردمی کنیم، به جای رانت، بر درآمدهای مالیاتی تکیه نماییم، فضای کسب و کار را تسهیل کرده و بهره وری را افزایش دهیم، در مبارزه با فساد جدی شویم و ...، البته بعضاً اقدامات خوبی هم انجام گرفت ولی بیش از آن در برابر اصلاحات مقاومت و بعضا کارشکنی شد. اساساً از دولتی که سرک کشیدن به حساب های مردم را خطا می دانست چه انتظاری می شد داشت!؟ از کشوری که نزدیک یک قرن است به درآمدهای مفت نفت و خام فروشی خو کرده، از مسئولانی که شیرینی قدرت و رفاه زیر زبانشان مزه کرده و از جامعه ای که بعضاً کسب ثروت بی زحمت در آن ارزش شده، چه انتظاری می توان داشت!؟

به هر روی شخم زدن گذشته دردی را دوا نمی کند مگر آنکه اراده ای برای تجربه گرفتن و یک بازارزیابی صحیح از موقعیت فعلی خود داشته باشیم. اکنون ما در لبه شکست یا پیروزی قرار گرفته ایم. رقیب که داشت از فشار حداکثری اش ناامید می شد اکنون امیدهای جدیدی یافته است. اگر ترامپ بتواند به مخالفان غربی اش بقبولاند که ایران را مهار کرده، شرایط به مراتب سخت تر می گردد. مهار کردن رقبا، یک موفقیت بزرگ در غرب لیبرال محسوب می شود. در اینصورت حتی آمریکای بایدن و اروپایی ها هم دلیلی نمی بینند روش متفاوتی در برابر ایران در پیش بگیرند. به دلیل صبر چند ماه اخیری که تصمیم سازان سیاست خارجی ما برای پاس گل ندادن به ترامپ در انتخابات آمریکا پیش گرفته اند و به لطف این اقتصاد متلاطم، این باور در میان غربی ها تقویت شده است. 

پیش تر در مطلبی با عنوان: اگر بایدن پیروز شود، "افزایش مدیریت شده و هوشمندانه تنش" را پیشنهاد کردم. یادمان باشد که انتقام ترور حاج قاسم هنوز مانده است. بایدن بیاید یا ترامپ، فرقی نمی کند. باور غلط مهار و شکست ایران باید شکسته شود. برخلاف گذشته اکنون نسخه آرمانگرایانه با واقع گرایانه تفاوتی ندارد. آرمانگرایی حفظ عزت ملی را توصیه کرده و واقع گرایی با دست خالی و از موضع ضعف با حریف وارد مذاکره شدن را نهی می کند. در هر دو سو، تنها راه حل مقاومت و افزایش هزینه برای ایالات متحده است. می دانیم که مسیر نجات بخش آرمان گرایی واقع گرایانه است. 

درست است که اکنون هم از سوی دشمنان خارجی و هم از سوی مسئولان داخلی تحت فشاریم ولی راه های نجات کماکان فراوان است. با عزم داخلی و اجماع ملی می توان بر هر دو مشکل فائق آمد. به دشمن به چشم عظمت نگاه نکنیم. اگر خداوند اراده کند، دومینوی فروریختن جنایتکاران و مستکبران غربی حتی با جرقه ای از همین انتخابات پیش رو محتمل است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۹۸۸۵۱۲:۴۲:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مردم توان خرید غذای مناسب برای خانواده خود ندارد. بسیاری از جوانان خرید ماشین برایشان به یک آرزوی دور تبدیل شده و خرید خانه هر چند کوچک تصوری دور و غیر ممکن. چرا کشور هایی که به دنبال آرمانهای خود رفتن امروز فقیر ترین کشور های دنیا هستن با بی ارزش ترین پول ها (کره شمال، ونزوئلا، کوبا و ایران) چرا کشورهایی که دنبال آرمان گرایی نرفتن و با کدخدا از در دوستی وارد شدن امروز بالاترین اقتصاد رو دارن (ژاپن، کره جنوبی، چین و...)
ناشناس۱۶۷۰۵۵۲۱۸:۵۸:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پیشرفت ژاپن و کره جنوبی و چین و غیره مرهون تلاش شبانه روزی مردم این کشورهاست زنان و مردان ژاپنی در شبانه روز 18 ساعت کار می کنند مثل مردم ما بدنبال ثروت های باد آورده نیستن.
ناشناس۱۶۷۰۵۶۱۱۹:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چرا قبل از انقلاب که ایران با کدخدا روابط حسنه داشت مردم ما فقیر بودند و زاغه نشینی و بیکاری و بیداد می کرد؟!
ناشناس۱۶۷۱۱۲۶۱۰:۲۴:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۳
برو وضعيت کشورهای ترکيه و امارت و قطر و کره ورو.... قبل از انقلاب با وضعيت همونموقع ما مقايسه کن تابفهمي
پیروز۱۶۷۱۴۱۲۱۷:۱۴:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۳
روابط خارجی هیچگاه برای توسعه داخلی کافی نیست . توسعه و رفع فقر نیازمند کار و تولید مازاد بر مصرف است . آنچه در دوران پیش از انقلاب اتفاق افتاد توجه به علم و تربیت کارشناس ، سرمایه گذاری و اموزش و هدف گذاری برای رشد بود .
ناشناس۱۶۷۰۸۵۵۲۳:۱۸:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چند دقیقه پیش دزدی با چکش یا سنگ یا لگد ضربه ای به دستگیره درب حیاط بنده زد و پیچ آن را شکست و دستگیره برنجی به وزن نیم کیلو را دزدید. این سرقت دقیقاً 20 دقیقه پیش اتفاق افتاد. فقط آمدم همین را بگویم که ظاهرا روزهای سختتری در پیش داریم. تا الان هیچوقت از محله ما سرقت نشده بود. اما انگار تازه ماجرا شروع شده است.
ناشناس۱۶۷۱۹۴۱۱۱:۴۷:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۴
سال 94 به همین شکل دستگیره درب منزل ما را سرقت کردند.
ناشناس۱۶۷۰۹۱۸۰۰:۳۱:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۳
مسئولين بدانيد و بفهميد مردم ايران از جنس آدميزاد هستند ، تافته جدا بافته نيستند ، فشار زندگي ، گراني ، بيكاري ، خدمات نادرست پزشكي ، بيمه هاي ناقص در كشور ، فسادهاي اقتصادي ، بيسوادي مسئولين و خودخواهي انها ، و متوهم عده اي از مديران و فسادهاي اجتماعي اعتياد و طلاق و بي بند و باريها همه و همه مردم را ناراحت كرده و ميكند با جهان بايد تعامل كرد اگر همين امريكا نبود روسيه جهان را ميخورد و همين چين و ژاپن چه كارها كه نكرده و ميتوانند بكنند امريكا در حال حاضر بر همه چيز جهان تاثير گذار است چه بخواهيم و چه نخواهيم بايد بلد شد كه چگونه با اين كشور تعامل داشت و كمترين ضرر و بيشترين منافع را برد .
ناشناس۱۶۶۹۸۸۹۱۲:۴۳:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
یک سوال دارم. چرا در میان 203 کشور دنیا فقط آینده ما و دو کشور دیگه گروگان گرفته شده است؟ چرا بقیه دارن به سرعت پیشرفت می کنن
ناشناس۱۶۶۹۹۲۴۱۳:۰۱:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بقیه به سرعت پیشرفت می کنند!!!! کو؟ در ضمن عزیزم جنگ تمدن است و هر کس پیروز شود برای چند صد سال در دنیا می تازد
ناشناس۱۶۶۹۹۶۵۱۳:۱۵:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
شما ژاپن و کره جنوبی و امارات و عمان و .... را نمی بینی ؟؟
ناشناس۱۶۷۰۰۴۸۱۳:۴۱:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
به غیر از ژاپن و کره بقیه در چه چیزی پیشرفته تر از ما هستند؟
ناشناس۱۶۷۰۱۷۳۱۴:۳۵:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
شما فقط ارزش پاسپورت ایرانی و ارزش پول ملی ایران را با ترکیه و امارات و کویت و عمان مقایسه کن !
ناشناس۱۶۷۰۲۲۲۱۵:۰۳:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پول چین کم ارزش است ولی دارای قدرت اقتصاد جهانی است ترکیه که هر روز و هر سال دارد سقوط می کند پاسپورت هم به 45 کشور می توانید بروید
ناشناس۱۶۶۹۹۷۳۱۳:۱۹:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
شما منکر پیشرفت کشورهای دیگر هستی ؟؟ مثلا همین کویت و امارات که 40 سال پیش یه مشت عرب بادیه نشین شتر چران بودند یا ترکیه که در دهه شصت یه مشت دزد توی هم می لولیدند و جیب توریست ها را می زدند ؟؟ صادرات و صنعت توریسم ترکیه را با ایران مقایسه کن !
ناشناس۱۶۷۰۰۸۱۱۳:۵۳:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
شما هم منکر پیشرفت ایران هستی؟ هنوز نمیدانی ترکیه 210 میلیارد دلار واردات می کند وفقط 160 میلیارد دلار صادرات؟ یا هنوز نمی دانی ترکیه در خیلی از پارامترها از ایران عقب تر است در حالی که قبلا مثل هم بودن؟ وقتی می خواهی مقایسه کنید همه چیز را مقایسه کنید و نه دلبخواهی
ناشناس۱۶۷۰۱۱۰۱۴:۰۵:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
شما برو مطالعه کن چون سخت در اشتباهی ترکیه در صادرات خودرو و مواد غذایی و منسوجات غیر از صنعت توریسم درامد فراوان داره و با ما اصلا قابل مقایسه نیست مطالعه کن عزیزم چون هر چیز صدا و سیما و کیهان گفت صحت نداره
ناشناس۱۶۷۰۱۱۷۱۴:۰۹:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چه شاخص های بی ربطی.واردات و صادرات حالا یعنی چی؟ این نقطه ضعفه ترکیه است؟
ناشناس۱۶۷۰۱۲۹۱۴:۱۶:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پیشرفت در کدام زمینه ؟؟ من که در اوایل دهه هفتاد دانشجو بودم استادان دانشگاه از صادرات زعفران شاکی بودند که بطور فله به اسپانیا صادر می شود و ان کشور با بسته بندی شکیل به نام خود با ارزش افزوده بسیار صادر می کنند و سود می برند چند روز پیش اعلام شد فقط 7 درصد زعفران ایران بسته بندی می شود و مابقی فله صادر می شود الان حدود سی سال گذشته چرا هنوز در صادرات زعفران مشکل داریم ؟؟ ما در کدام صنعت خوب هستیم ؟ خودرو مثلا با پراید ؟؟ توریسم ؟؟ می خوای از توسعه توریسم و جاذبه های توریستی ایران بگم جیگرت کباب بشه ؟؟
ناشناس۱۶۷۰۱۳۰۱۴:۱۶:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
جناب مطالعه آمار ترکیه را صدا و سیما نمی دهد اول برو در سایت های آمار جهانی رویت کنید بعد دیگران را متهم کنید!
ناشناس۱۶۷۰۱۳۹۱۴:۲۰:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تولید ناخالص داخلی دو کشور ایران و ترکیه را ببین. به معنای واقعی پس رفت می رسی.
ناشناس۱۶۷۰۱۹۰۱۴:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
جهت اطلاع قدرت خرید مردم ترکیه و ایران در حد یکی است و ربطی هم به gdpندارد
ناشناس۱۶۷۰۱۹۷۱۴:۴۸:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
شما برو در صنعت دارو سازی و پزشکی و نانو یا نظامی یا پالایشگاه سازی و نفت و گاز ایران هم سیر کن ببین در کجا هست تا یک کمی جیگرت حال بیاد از خود تحقیری!
ناشناس۱۶۷۰۷۱۲۲۱:۰۷:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اگر ترکیه یک دهم ثروت ایران داشت مثل معدن نفت گاز و کشاورزی الان دنیا گرفته بود
ناشناس۱۶۷۰۱۰۳۱۴:۰۰:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
یمن هم نسبت به 40 سال قبل پیشرفته کرده آن وقت تو از پیشرفت کشور خودت منکر می شوی؟
ناشناس۱۶۷۰۶۰۰۱۹:۳۲:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
من یک جنوبی هستم چهل و پنجاه سال پیش پدران ما برای برای شغل و امرار معاش مجبور بودن برن به کشورهای حاشیه خلیج فارس
ناشناس۱۶۶۹۹۸۰۱۳:۲۲:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این سبک پاسخگویی در اینجا نهادینه شده . پاسخ = پاک کردن صورت مسئله !
ناشناس۱۶۶۹۹۹۶۱۳:۲۷:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
یک همه پرسی برای ارتباط با کشورهایی که باهاشون رابطه قطع شده داریم بگذاریم... با این دست فرمون کار خوب پیش نمیره اعراب هم همه با ما بد شده اند
ناشناس۱۶۷۰۰۰۷۱۳:۲۹:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
عراق هم الان وضعش از ما بهتر عمو جون !
ناشناس۱۶۷۰۰۴۳۱۳:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
و افغانستان
ناشناس۱۶۷۰۰۸۴۱۳:۵۴:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پیشرفته بودن به این نیست که پول بدهی دیگران برای شما بسازند و 4 تا ساختمان ظاهر ی برای شما نمایش بدهند
ناشناس۱۶۷۰۱۳۲۱۴:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ما پول داریم بدهیم دیگران برامون بسازند ؟؟
ناشناس۱۶۷۰۲۴۳۱۵:۱۲:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ما خودمان می سازیم چون دانش داریم
شاهرخ۱۶۷۰۰۶۶۱۳:۴۵:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دوست عزیز حتی در یک کوچه هم اگه زندگی می کنی چه خوشت بیاد ویا نیاد باید تابع وفاق جمعی کوچه باشی و اگه ناسازگار باشی قطعا اول طرد می شی و اگه سازگار نشی محکوم به اقدامات خصمانه می شی
ناشناس۱۶۷۰۱۵۱۱۴:۲۶:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پس از نظر شما همه پیشرفته تر از ما هستند باید بگوییم چون ان کشورها مردمانی مانند شماها ندارن که هم مسوولان و هم خود مردمش....!
ناشناس۱۶۷۰۲۴۱۱۵:۱۰:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پس نتیجه می گیریم همه پیشرفت می کنند الا ما چون افرادی مانند شما مردم داریم که هم مسوول هستند و هم مردم عادی!!!!
ناشناس۱۶۷۰۶۱۶۱۹:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
واقعیت های کشورمون رو ببینید.آیا ما در الآن در جایگاه تمدن سازی و برتری جهانی هستیم؟حتی از برآورده کردن اولین نیاز های مردم عاجزیم آنوقت می خواهیم بر جهان حکومت کنیم!
ناشناس۱۶۷۰۸۸۹۲۳:۵۹:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مرفه بی درد تمدن در اقتصاد شکوفا گل می کند نه در تنگ دستی و فشار تا کی دنبال نبش قبر گذشته آید ما آینده چه گذشته ای هستیم که اینطور شدیم
ناشناس۱۶۶۹۹۶۸۱۳:۱۶:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
جوابش ساده است. چون بقیه سرسپردگی آمریکا رو پذیرفتن و در نظم کنونی جهان که مبتنی بر زورگویی یک عده و سرسپردگی بقیه هست، هضم شدن. هر کشوری که بخواهد این نظم را زیر سوال ببرد محکوم به فشار و تحریم های استخوان خرد کن است. کشورهایی مثل چین رو هم داریم که پنجه در پنجه آمریکا انداختن و در عین حال پیشرفت کردن. راه حل پیشرفت رو نباید در بیرون از مرزها جستجو کرد. باید به توان خودمون تکیه کنیم و موجبات پیشرفت رو فراهم کنیم. خارجی ها هم اگر خواهان تعامل با ما بودن، با آنها تعامل می کنیم. ولی در هر صورت حاضر نیستیم چک سفید امضا به کسی بدیم.
ناشناس۱۶۷۰۷۲۱۲۱:۱۵:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تا حالا فکر کردی اگه تعامل نباشه درآمد کشور از کجا باید بیاد؟ انگار اعضای خانواده همگی بشینن توی خونه و همه درها رو به روی خودشون ببندن بعد توقع داشته باشن همه چی براشون فراهم باشه!!
ناشناس۱۶۷۱۱۸۵۱۱:۳۶:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۳
به نظر شما چرا چین اجازه داده بیشتر شرکت های آمریکایی داخل چین سرمایه گذاری کنند شما میفرمایی آمریکا بد، ولی بریم با چین که خودش با کمک آمریکا بزرگ شده ، رابطه داشته باشیم
ناشناس۱۶۷۰۰۰۹۱۳:۳۰:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مشکل ما تند روها هستند چه این طرف چه اون طرف
ناشناس۱۶۷۰۰۱۱۱۳:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
یادمه میگفتیم برای آینده فرزندانمون به روحانی رای بدیم الان اما چه بلایی سر ما و آینده بچه هامون آورد
ناشناس۱۶۷۰۰۸۳۱۳:۵۴:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دوست عزیز شما تا الان نفهمیدید که این وضعیت تنها توسط روحانی به وجود نیامده و نیازی به توضیح نیست.
ناشناس۱۶۷۰۱۲۰۱۴:۱۲:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
سال 91 که تحریم شدین دولت روحانی فرصت داشت که ساختار بودجه و مدیریتی را اصلاح کند ولی نکرد و دنبال برجام بود
ناشناس۱۶۷۰۱۴۱۱۴:۲۱:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این حرف دیگه مقبول نیست چون هر کار دلش خواست کرد
ناشناس۱۶۷۰۵۵۷۱۹:۰۱:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
سیاست خارجی دولت روحانی از ابتدا اشتباه بود و به همین دلیل اکنون به بن بست رسیدند.
ناشناس۱۶۷۱۲۳۱۱۲:۳۱:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۳
کار درست چی بود ؟؟ پرونده ی ایران رفته بود شورای امنیت یادت هست یا فراموشی مصلحتی داری ؟؟
ناشناس۱۶۷۰۰۷۹۱۳:۵۱:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تمام بحث این مقاله هم این بود. اون کشور ها با نشستن سر جاشون و دست روی دست گذاشتن و فقط با ارتباط اروپا و آمریکای صرفا شمالی، به پیشرفت نرسیدند. یک مطالعه درباره پیشرفت خودرو سازی ژاپن بکنید ببینید در زمان تحریمی که آمریکا به اون کشور تحمیل کرد، این پیشرفت حاصل شد‌
ناشناس۱۶۷۰۳۱۰۱۵:۴۸:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
حتی کره جنوبی هم با بستن واردات این طوری شدن
حسین۱۶۷۰۶۰۹۱۹:۴۵:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اقا از ماست برماست. یه روز دنبال اصولگراها میدویم و یه روز دیگه دنبال اصلاح طلب ها. اما درکل همشون سروته یک کرباس هستند
ناشناس۱۶۶۹۸۹۲۱۲:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
وقتی اعلام می شود که دولت یا نمی تواند یا نمی خواهد کاری انجام بدهد و این مطلب را بصورت عیان همه می بینند چه اصراری است که دولت تا پایان 4 سال بماند در همه دنیا وقتی دولتی نتواند مفید باشد کنار می رود این عین دمکراسی است حتما که نباید مردم به خیابان بریزند تا دولت عوض شود. آقای روحانی نتوانسته خواسته مردم و شرایط کشور را بهبود ببخشد. یا استعفا می دهد و یا باید توسط نمایندگان مجلس کنار گذاشته شود
امیر۱۶۶۹۸۹۸۱۲:۴۷:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
راه نجات کشور ما اینه که برای هر پستی و منسبی در درجه اول کسی اولویت داشته باشه که علم و دانش داشته باشه . ا
ناشناس۱۶۶۹۹۱۷۱۲:۵۷:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تا وقتی نفت هست ما خوشبخت نخواهیم شد مثل پسر تنبل بی عرضه ای که تمام عمر دستش در جیب پدر بوده و هیچ صنعت و حرفه ای را با زحمت و دلسوزی دنبال نمی کند ما دنبال کشاورزی و صنعت و توریسم نرفته ایم و بر سر راه هر کدام سنگ های بزرگ انداخته ایم چون نفت بوده و فروخته ایم و خورده ایم
ناشناس۱۶۷۰۲۲۷۱۵:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نفت یک ثروت عظیم است. مشکل ما داشتن ثروت عظیم نیست وگرنه آمریکا و نروژ هم ثروت خدادادی زیادی دارند. مشکل این است که نتوانی از ثروت عظیم در جهت منافع ملی بهره ببری مشکل این است که قبول نکنی در چه سطحی از تکنولوژی و اقتصاد و نفوذ جهانی هستی
ناشناس۱۶۷۰۸۲۱۲۲:۴۹:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اگه نفت نبود هیچ فرقی با افغانستان نداشتیم.
ناشناس۱۶۷۰۹۶۸۰۲:۳۲:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۳
مشكل نفت نيست مشكل استفاده غير صحيح از نفت است پول نفت براي پرداخت حقوق كاركنان و يارانه نبايد باشد كه متاسفانه هست و تورم رو به همراه دارد بايد پول نفت فقط صرف توسعه خود نفت و زير ساخت و خريد دارايي در خارج از كشور شود كه افزايش ارزش پول ملي هم به دنبال دارد
ناشناس۱۶۶۹۹۱۸۱۲:۵۷:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مثلاً چحور هزینه ای رو میشه به آمریکا تحمیل کرد؟ تحریم, جنگ یا شعار دادن. راه حل شما نتیجه ای جز بدتر شدن وضع برای ملت ندارن البته که مسئولین و فرزندانشان که به خوبی و خوشی در همون آمریکا و اروپا زندگی می کنند گزندی نمی بینند
ناشناس۱۶۶۹۹۲۰۱۲:۵۹:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مگه نمی دانی این تحریم نفتی اگر پا برجا باشد ایران از دستشان سر می خورد و اقتصاد کشور به راه درست می رود؟ ولی آمریکا در یک مدت زمان کوتاه دوباره می آید وسط برای مذاکره (مذاکره یک طرفه) که نفت را بفروشیم و آقایان بزنند به اقتصاد باز روز از نو و شوک های اقتصادی پشت بند ان
ناشناس۱۶۶۹۹۲۱۱۳:۰۰:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مثل کره شمالی و کوبا این موفقیت بدست میاد، مردم توی همون فلسطین و لبنان مثل ادم دارند زندگی می کنند ما باید اینجا این بساط رو داشته باشیم دلیلشم افرادی مثل شما آقای رجایی هستند که همخه رو دشمن می دونن
ناشناس۱۶۶۹۹۲۷۱۳:۰۱:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
80میلیون ایرانی درارزوی نیازهای اولیه خود درگیرشده اند از مرغ وتخم مرغ وکره بگیر تاخانه وماشین و... پوشک واجاره خونه.
ناشناس۱۶۶۹۹۹۰۱۳:۲۵:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تا شماها باشید اقتصاد و معیشت را به خارج ربط نزنید که عده ای هم در راس کار .....!
ناشناس۱۶۷۰۰۵۵۱۳:۴۲:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
هم تحریم و جنگ و تخاصم با دنیا تاثیر داره هم بی مسئولیتی و بی سوادی مدیران داخلی
ناشناس۱۶۷۰۱۱۵۱۴:۰۹:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحریم در صنعت نظامی و نفت و گاز و نیروگاه سازی و... را دیدیم که جز قدرت های جهانی هستیم ولی در اقتصاد که دست افراد نالایق بوده را هم دیدیم
ناشناس۱۶۷۰۱۵۹۱۴:۳۰:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ابر قدرت هستیم و اوضاع اقتصادی مردم در همه جای مملکت این شکلیه ؟؟ اصلا معنی ابر قدرت را می دونی ؟؟
ناشناس۱۶۷۰۴۰۱۱۶:۵۲:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نتیجه ی قدرت جهانی بودن در زمینه های که گفتی چی بوده ؟؟ اصلا کی گفته در این زمینه ها قدرت جهانی هستیم ؟؟
ناشناس۱۶۷۰۲۲۶۱۵:۰۵:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اقتصاد بخش عظیمش یعنی تجارت با خارج از کشور داخلی باشه که همین وضع میشه یکی پول چاپ می کنه یکی بالا می کشهه و...
ناشناس۱۶۷۰۰۰۶۱۳:۲۹:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نتیجه رای دادن لیستی به امثال روحانی همینه . هشت ساله مملکت کلا تعطیله .
ناشناس۱۶۷۰۱۰۵۱۴:۰۲:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مردم خیلی وقته از دعوای زرگری این دو جناح عبور کرده اند
ناشناس۱۶۷۰۳۴۳۱۶:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
از ته دل آرزو می کنم همینطور باشه که شما میگین.
ناشناس۱۶۷۰۰۲۶۱۳:۳۵:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این دندان لق را در زمان مجلس دهم رییس مجلس نگذاشت نمایندگان بکنن لاریجانی ظلم بزرگی به کشور کرد
ناشناس۱۶۶۹۹۳۱۱۳:۰۳:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اینقدر فلسفه بافی چرا؟ منافع مردم باید ملاک عمل باشد. و ایدئولوژی هم می بایست همسو با منافع مردم ااصلاح شود. همین و دیگر هیییییچ
ناشناس۱۶۷۰۰۹۳۱۳:۵۷:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
منافع کدوم مردم؟ برای بعضی مردم که اتفاقا آدمای محتاج و بی پایگاه اجتماعی هستند، چه با آمریکا چه بی آمریکا تفاوتی ندارد. تازه الان بخاطر توجیه درست بودن این ایده پومپئو که شما مطرح کردید، میرن از محرومان فیلم می گیرند و تو بوق و کرنا میکنید که مردم فقر شدن و وایلاااا
ناشناس۱۶۷۰۴۱۱۱۶:۵۶:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اصلا معلوم هست چی داری می گی ؟؟ می خوای بگی فقر مردم شایعه ای است که پمپئو درست کرده یا چی ؟؟
ناشناس۱۶۶۹۹۶۴۱۳:۱۵:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چرا همیشه مردم هستند که باید در خط مقدم مقاومت باشند و مسوولینی که بر سر دنا پلاس دعوا میکنند و فرزندانشان در خارج از کشور بسر میبرند، تنها از کیسه مردمی خرج میکنند، که نه تنها قدرت تعمیر پراید ۱۰ مدل عقب خود را ندارند، بلکه در تامین نان شبشان مانده‌اند. بس کنید این بازیها را، بی مدیریتی و نالایقی خود را با بهانه تحریمها در سایه قرار ندهید. حتی بدون تحریمها هم مسیری که کشور را در آن جهت مدیریت میکنید، به ناکجا آباد است.
بهنام۱۶۶۹۹۹۴۱۳:۲۶:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اگر قراره خداوند اراده کند پس نشین آسنون ریسمون بباف
حسین رجایی (نویسنده)۱۶۷۰۰۵۶۱۳:۴۳:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
با سلام و احترام کارشناسان خداباور بسیاری، آسمان ریسمان کردند که اگر خدا اراده کند ابرقدرت و همه متحدان ثروتمند و قدرتمندش در سوریه و عراق شکست میخورند. ولی خب برخی آنموقع به اراده خداوند باور نداشتند ...
ناشناس۱۶۷۰۱۶۸۱۴:۳۳:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
جناب رجایی شما از کجا به این نتیجه رسیده اید که خداوند تبارک و تعالی طرفدار تفکر شما است؟! توی قرآن اسمی از شما آمده؟ در احادیث معتبر اسم شما ذکر شده؟! اگر جواب شما به این سوالات مبتنی به تفسیر شخصی هست باید به اطلاعتون برسونم تفسیر به رای مقیاس معتبری نیست چون کار بسیار ساده ای است و همه میتوانند همه چیز را تفسیر به رای کنند!!
حسین رجایی۱۶۷۰۳۸۸۱۶:۴۰:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
با سلام و تشکر از اینکه نظرتان را با ما به اشتراک میگذارید اینجا موضوع صحبت اینکه خداوند تبارک و تعالی طرفدار فکر بنده است!! یا بقیه حدود 8 میلیارد انسان روی کره زمین، نیست. صحبت از این است که آیا اراده ای مافوق اراده بشر (بخوانید آمریکا و دوستانش) هم در امور جهان اثرگذار است یا خیر؟ صحبت از این است که آیا "ان تنصروا الله ینصرکم" حقیقت دارد یا خیر؟
شاهرخ۱۶۷۰۰۰۴۱۳:۲۹:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
متاسفانه مدیران و صاحب منصبان حداقل این چند سال اخیر بر خلاف شعار های استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی و استقلال طلبی در عمل ثابت کردند که چه مقدار وابسته به سیاست و رفتار حاکمیت آمریکا هستن و به نوعی با عملکرد ضعیف مرعوب شده خود به مردم قبولاندن که تا چه مقدار تسلیم دلار هستن به نوعی که دیگر به جک و یا جدی کم کم مردم ورد زبانشان شده که واحد پول ملی ما دلار هست نه ریال.......
حسن۱۶۷۰۰۰۵۱۳:۲۹:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خواسته من یک زندگی معمولی است. آیا واقعا این خواسته زیادی است؟ چرا باید مهاجرت تنها راه رسیدن به چنین خواسته ساده ای باشد؟
ناشناس۱۶۷۰۵۷۹۱۹:۱۶:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نمونه غم انگیزش مرگ 5نفر از عضو یک خانواده چند روز پیش در دریا به دلیل فرار از کشور همه مسولین مقصر این اوضاع هستن خون این افراد گردنشونه
علی۱۶۷۰۰۵۴۱۳:۴۲:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
واقع بین باشید تولید نا خالص ملی ما به تریلیون نمیره و در حد ۴۰۰ بیلیون هست ، چطور میخواهیم با اقتصاد های چند تریلیون دلار مقابله کنیم ، مرد سپر نیستند.
محمدرضا۱۶۷۰۰۷۶۱۳:۴۹:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
فعلا که ترامپ دارد پیروز می شود و نیازی به پیشنهاد افزایش تنش مدیریت شده توسط امثال شما نیست. خودش همچین مدیریت نشده سطح تنش را بالا ببرد که دهان همه باز بماند.
ناشناس۱۶۷۰۰۸۰۱۳:۵۲:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نویسنده محترم من اصلا از حرفهای شما سر در نیاوردم فقط این را می دانم که همه مسائل و سیاست و ایدئولوژی و ارمانگرایی و ..........همه باید در جهت منافع مردم و کشور باشد و نیازی به توضیح نیست الان چه وضعیتی در کشورمان هست و اگر ادامه یابد تر و خشک همه یکجا خواهد سوخت.
ناشناس۱۶۷۰۱۲۶۱۴:۱۵:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ما که فهمیدم در بد مصیبتی گرفتار شدیم از ترس فقر و بدبختی بیشتر سکوت کردیم شما هم کلا زندگی مارو به دعا پیوند بزنید بگید مشکل حل میشه و هر روز وعده فردا
ناشناس۱۶۷۰۱۷۵۱۴:۳۶:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
جناب رجایی لطفا بفرمایید براساس کدام نشانه ها رقیب داشت از فشار حداکثری اش ناامید می شد؟
ناشناس۱۶۷۰۲۰۶۱۴:۵۵:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
شتر سواری دولا دولا نمی شود ، مگر قرار نبود حرف از حاکمیت دوگانه نزنیم ، اگر خوب است که محصول تلاش همه است ، اما اگر اوضاع بد است ، بازهم محصول کار همه نیروهای سیاسی است ، عده ای می خواهند بازهم دولت را جلو بیاندازند و خودشان را مبرا از اشتباه نشان دهند ، به فرض که دولت هر بلیه و بدی داشته باشد ، دیگران چرا ساکتند ،
ناشناس۱۶۷۰۲۵۱۱۵:۱۷:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
گرونگانگیران داخلی هستند دنبال جای دیگه نرین.
ناشناس۱۶۷۰۲۵۵۱۵:۱۸:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نویسنده گرامی به ما بگویید برنامه هسته ای با میلیاردها دلار هزینه و صدها میلیارد دلار خسارت ناشی از تحریم تاکنون چند سنت برای مردم فایده داشته است؟
عابد۱۶۷۰۹۴۴۰۱:۲۵:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۳
اراده مردم کشور، استفاده از حق خود است... آیا این داشتن اراده عار شده؟ اگر عار هست، پس اراده داشتن رفاه هم عار هست....
ناشناس۱۶۷۰۲۷۰۱۵:۲۴:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
سیاستی که باعث فقر فلاکت وبدبختی مردم و پیدایش طبقه 2درصدی مولتی میلیاردر در کشور ما شده است بیشترین خدمت را به امریکا واسراییل کرده است.
ناشناس۱۶۷۰۳۴۷۱۶:۱۱:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این نفرات خود آمریکا و اسرائیلن
ناشناس۱۶۷۰۳۴۶۱۶:۱۱:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
من به عنوان یک جوان که فارغ التحصیل یک دانشگاه دولتی هستم بعد از 12 سال کارمندی چون سرمایه اولیه نداشتم و باید به خانواده کمک می کردم توان خرید مسکن را ندارم و همین ماه از نامزدم با وجود علاقه شدید به هم و اینکه می تونستیم خوشبخت باشیم جدا شدیم مسئولین خودشون راحتن و آقازادگان در رفاه فراوان ناشی از تحریم و گرانی دلار این مردم ایران هستند که دارن له میشن که اصلا برای کسی مهم نیست من کلیه رسانه و مطبوعات و مسئولین را که این شرایط را ایجاد و جوانان این کشور را تباه کردند را به خدا می سپارم
ناشناس۱۶۷۰۴۲۹۱۷:۱۲:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
حکومت یک وظیفه بیشتر ندارد و آنهم تسهیل زندگی مردم آن کشوره
ناشناس۱۶۷۰۴۴۸۱۷:۲۹:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چرا شما مردم را گروگان گرفته اید؟ بگذارید مردم تصمیم بگیرند همه چیز گران شده و خودتلن می دانید دلیلش را اگر مردم بخواهند مانند دیگر کشورها زندگی کنند و خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند شما می گذارید؟؟؟؟؟؟؟
dayani۱۶۷۰۴۷۰۱۷:۵۱:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آخرش فرمودید اگر خدا بخواهد، مثل اینکه خدا در این چهل سال نخواسته ما سرفراز زندگی کنیم.
هوشنگ۱۶۷۰۵۹۹۱۹:۳۲:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
سر مقاله یه طرف می ره، تهش یه طرف دیگه!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین