«روحانی» نقطه اوج یک نظام ۴۰ ساله؟!

گروه سیاسی الف،   3990811054 ۹۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
«روحانی» نقطه اوج یک نظام ۴۰ ساله؟!

آقای عباس عبدی اخیرا در یک گفتگوی اینترنتی با اشاره به برخی نقدها به رییس جمهور گفته است: 

«آقای روحانی ۴۰ سال است کارگزار این سیستم است. این سیستم از این بهتر تولید نخواهد کرد. این اوجش است بروید یک فکر دیگری بکنید!»

می توان  با توجه به زمینه بحثی که او در این گفتگو مطرح کرده است چنین برداشت کرد که مراد او اشاره به تفاوت مشکلات ساختاری و مشکلات  فردی است و اینکه تا زمانی که سیستم دارای مشکلات ساختاری است بهترین افراد (از جمله آقای روحانی) هم که مسوولیت بر عهده بگیرند ناتوان و ناکارآمد خواهند بود.

اما لحن و بیان و به خصوص اشاره به بازه زمانی ۴۰ ساله به گونه ای است که گویی سیستم سیاسی جمهوری اسلامی به گونه ای ذاتی ناتوان از پروردن افراد با توانایی های بیشتر است و بنابراین فقط افرادی ضعیف (دراندازه های آقای روحانی) را می پرورد.

طبیعتا هیچ کس مانند گوینده سخن در چنین مواقعی مسوول روشنگری و بیان مقصود خود نیست و این بر عهده آقای عبدی است که در کنار نکات مهم و اغلب درستی که در این گفتگو به آن پرداخته است درباره این بخش از سخنان خود نیز توضیح بیشتری بدهد چرا که معنای سخن او بر فرض درستی تفسیر منفی دوم این است که نه تنها همه افراد و چهره های سیاسی بلکه حتی خود ایشان و همفکرانشان نیز که قاعدتا پرورده همین سیستم هستند در حد واندازه های لازم برای قبول مسوولیت و ایفای نقش در هیچ جایگاهی نیستند و این مطمئنا آن چیزی نیست که این تحلیل گر سیاسی آن را تایید کند.

اما اگر مقصود از جمله یاد شده چنانکه گفته شد اشاره به موضوع تفاوت های ساختار و افراد است آن وقت باید اولا از آقای عبدی همان پرسش تکراری اما بجا و منطقی را پرسید: آیا مشکلات ساختاری چیزی است که تازه مکشوف اصلاح طلبان شده و پیشتر از این مشکل خبردار نبودند؟ و ثانیا از ایشان سوال کرد که آیا برای حل مشکلات ساختاری باید به دنبال کسانی بیرون از همین ساختارهای موجود باشیم؟! اگر این ساختارها هستند که از افراد مهمترند و افراد قدرت تغییر آن را ندارند پس چگونه تغییر می‌کنند و آقای عبدی و دیگران دوستانشان به چه امیدی افراد مختلف را برای اثرگذاری و حصول تغییرات نسبی مد نظرشان در این ساختارها روانه رقابت‌های انتخاباتی می‌کنند؟!

آیا همین تغییرات نسبی که به زعم آنها باید ایجاد شود با آمدن آقای روحانی ایجاد شده است؟ مثلا آیا این نظر کاملا درست و مهم آقای عبدی که پشتوانه تصمیمات مهم سیاست خارجی، اولا وحدت ملی و ثانیا رفع مشکلات داخلی مردم است در دولت اقای روحانی جامه عمل پوشیده؟ یا برعکس شاهد آن بودیم که دولت از همان ابتدا سطح تصمیم گیری ملی هسته ای را به دعوای دو جریان سیاسی و قطب بندی اجتماعی ناشی از آن و سپس بهره مندی از آن در انتخابات تقلیل داد و رفع مشکلات مردم را هم به تمامی به آن گره زد؟!

اگر منصفانه به این پرسش ها پاسخ دهیم خواهیم دید که مساله علاوه بر ساختار به سهل انگاری در انتخاب افراد توانمند هم بر می گردد.

آقای عبدی مسوولیت این ناکارامدی را فقط متوجه حاکمیت می کند و اینکه حاکمیت دایره بسته ای از افراد خودی را برای قبول مسوولیت و ورود به عرصه رقابت ها ترسیم کرده است در حالی که حتی با پذیرش این موضوع هم از این واقعیت گریزی ندارد که دستکم برای اصلاح طلبان طی همان ۴۰ سال مورد نظر آقای عبدی چنین محدودیتی در مجموع وجود نداشته و آنها همیشه یکی از ارکان اصلی قدرت در جمهوری اسلامی بوده اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۹۳۷۷۰۹:۱۶:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ما چقدر بدبختیم که نقطه اوج ۴۰ ساله مون اینه !!!!!
ناشناس۱۶۶۹۴۱۱۰۹:۲۹:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ولی به نظر من روحانی نقطه سقوط ۴۰ سالمونه
ناشناس۱۶۶۹۵۲۴۱۰:۱۴:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
با بودن این همه آقا و آقا زاده و ژن خوب این کشور نیاز به عامل تخریب بیرونی ندارد.
مهسا۱۶۶۹۶۶۴۱۱:۰۸:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
روحانی رو به سفارش خاتمی و هاشمی پذیرفتیم نه نظام اما خودش این حمایتها رو قدر ندونست
ناشناس۱۶۶۹۸۵۴۱۲:۳۲:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
لطفا صادقانه بگویید که در کارنامه چند دهه این آقایان چه نکات مثبتی دیده بودی که به سفارش آنها عمل کردی .
ناشناس۱۶۶۹۸۹۹۱۲:۴۸:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
با این استدلال هم ترامپ نقطه اوج نظام 200 ساله غرب است.
ناشناس۱۶۶۹۵۳۶۱۰:۱۷:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این رشته سر دراز دارد. مثنوی صد من است.
ناشناس۱۶۶۹۴۷۳۰۹:۵۱:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خراب کردن بسیار ساده تر از آباد کردن است. سنگی را یک مجنون به چاه می اندازد، صد عاقل نمیتوانند بیرون بیاورند.
ناشناس۱۶۶۹۵۲۸۱۰:۱۵:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اگه نمیتونست سنگ رو دربیاره از ته چاه پس چرا نامزد ریاست شد و گفت : آنچنان رونقی ایجاد کنم که مردم از ۴۵/۵۰۰ بی نیاز شوند ؟
ناشناس۱۶۶۹۹۳۵۱۳:۰۵:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
درسته حرف‌های عبدی _____ حاکمیت اجرایی و تقنینی ایران بیش از ۴۰ ساله دست اینجماعته همیشه این دو قوه با هم یا در کنار هم در تسخیر این قبیله بوده _____ اما مردم دیگه نمیخوان زمام امور را به اینجماعت کدخدا محور و نامحرم و بی کفایت بسپارن انشاءالله از این به بعد امور را به دست پاکدست‌ها و پرهیزکارها خواهیم سپرد
nader۱۶۷۰۳۶۶۱۶:۲۱:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پاکدستها و پرهیزگارها؟ انشاال.... گفت هشیاری بیار اینجا کسی هشیار نیست
ناشناس۱۶۷۱۱۸۴۱۱:۳۵:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۳
سنگو نتونست در بیاره چرا چاهو عمیق تر کرد؟
ناشناس۱۶۷۱۵۴۳۲۰:۲۷:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۳
.اینها افرادی هستند که منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح میدهند .
ناشناس۱۶۶۹۵۶۷۱۰:۳۰:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس۱۶۶۹۵۸۶۱۰:۳۶:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خوب هستیم. شک داری؟
ناشناس۱۶۶۹۹۸۹۱۳:۲۴:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این عبدی همونی نیست که تو تسخیر سفارت آمریکا دست داشته به همراه بعضی دوستان اصلاح طلبش؟؟؟
ایراندوست۱۶۷۱۰۸۳۰۹:۵۰:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۳
در حال حاضر برای خوشنودی آمریکا ایشان دارد جبران گذشته را میکند
ناشناس۱۶۷۰۴۸۹۱۸:۱۵:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نقطه اوج تکرار میکنم هست!
ناشناس۱۶۷۰۵۴۷۱۸:۵۶:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
در این چند دهه اخیر کدام مورد را شما سراغ دارید صعودی باشه که نقطه اوج هم بگیرید؟؟!!!
ناشناس۱۶۷۰۷۷۳۲۲:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آقایان خودشان را در سال 92 و 96 برای همین نتیجه 40 همه کار کردند.
ناشناس۱۶۶۹۳۹۴۰۹:۲۳:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
کمی درست کمی نادرست. مانند همه تحلیل های سیاسی جهت دار.
ناشناس۱۶۶۹۳۹۷۰۹:۲۳:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
یکی از علل افول رییس جمهور عدم انتخاب مناسب مشاوران و مدیران بود برای نمونه استفاده از سه نون اقتصادی بود که کشور را به ته دره بردند
ناشناس۱۶۶۹۵۲۰۱۰:۱۳:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
حضرات که منفی دادن بنظرتون دلیل این افول چیست؟نکنه باورتون شده رئیس جمهور هیچ کاره است؟
مرتضی۱۶۷۱۵۰۹۱۹:۴۲:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۳
علت منفی دادن مهمترینش وجود خود رئیس جمهور است و بعد مشاوران و وزیران کاسب که به جای مردم به فکر جیب خود و خانواده خود هستند
ناشناس۱۶۶۹۳۹۹۰۹:۲۴:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
حرف بی خود نزن عبدی. روحانی و دارو دسته هاشمی و افسادطلبان رسوخ کرده در بدنه حکومت نقطه انحرافی نظام جمهوری اسلامی هستند. چکیده نظام جمهوری اسلامی یعنی قاسم سلیمانی . فردی متخصص ،متعهد و وفادار به نظام و رهبری که حتی دشمنانش هم به او احترام میگذاشتن.
محمد۱۶۶۹۵۱۴۱۰:۱۱:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خب پس اگر این طوره این آدما چرا بارها و بارها و بارها توسط شورای نگهبان برای سمتهایی مانند ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس خبرگان، نمایندگی مجلس، و .. که مستلزم داشتن شرایطی مثل ایمان، تقوا، مدیر و مدبر بودن، مومن به نظام و معتقد و ... هست تایید صلاحیت شدن؟؟
مهران۱۶۷۰۴۲۷۱۷:۱۲:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تایید نشن همین شما ها اگه دلار به هزار تومن گرون بشه میگید شورای نگهبان نداشت امثال روحانی و ... تایید بشن چرا مردم بارها و بارها به اینها رای میدن؟
ناشناس۱۶۷۱۲۷۲۱۳:۲۲:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۳
گل گفتی مهران
ناشناس۱۶۷۱۱۸۶۱۱:۳۸:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۳
شورای نگهبان در ذات آدم ها نیست. صرفا به اسناد و موارد دیگر توجه می کند. این حرف شما صداقت رییسانتان را زیر سوال می برد. . .
ناشناس۱۶۶۹۷۴۳۱۱:۴۶:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
احسنت
ناشناس۱۶۶۹۷۵۹۱۱:۵۳:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
یه جوری عبدی حرف می زنه مثله این که در این چهل سال مکررا در انتخابات ها از افراد حمایت نکرده و دلیل نیاورده، الان یکه روسیاهی به ظاهر روشنفکرش مونده داره بقیه رو نا امید می کنه.
کهن۱۶۶۹۴۰۵۰۹:۲۶:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
باور حرفهای تلخ سخت است، به جای رد کردن حرف تلخ ، راجع به آن خوب بررسی کنید، شاید نتایج این بررسی ها ارزشمند باشد، این واقعیت که روحانی و اکثر نفرات تیم ایشان از روز اول انقلاب مسئولیت داشته اند و حاصل تربیت مدیران هستند ، ضمن اینکه طیف دیگری از مدیران هم در دوره احمدی نژاد آزموده شدند.
ناشناس۱۶۷۱۲۷۶۱۳:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۳
اینهایی که از اول انقلاب مسئول بودند تربیت شده‌های پیش از انقلاب و دانشگاههای غربی هستند
ناشناس۱۶۶۹۴۱۷۰۹:۳۲:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تنها حرف درستی که از عباس عبدی شنیدم، بیان همین مطلب است.
ناشناس۱۶۶۹۴۲۰۰۹:۳۵:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
کشوری با این سابقه تاریخی و این منابع ثروت خدا دادی چرا باید با این همه مشکلات دست و پنجه نرم کند؟ حتما کار از یک جایی می لنگد.
ناشناس۱۶۶۹۴۹۱۰۹:۵۷:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
به یک دلیل ساده : ناشایسته سالاری
رضا۱۶۶۹۶۰۸۱۰:۴۴:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اسکندر پس از جهان گشایی و فتح نصف دنیا روزی از معلمش ارسطو پرسید حالا بعد این فتح چگونه این مستعمرات را نگه دارم؟ارسطو گفت خیلی ساده است به هر شهر و قصبه ای رسیدی بی سوادترین،نالایق ترین فرد شهر را حاکم بکن
ناشناس۱۶۶۹۸۸۰۱۲:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نياز به يك انسان وطن پرست
ناشناس۱۶۶۹۴۳۱۰۹:۳۷:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اگر چاقویی که جراح با آن جان انسان ها را نجات می دهد به دست یک نابلد داده شود، با آن جان انسان ها را می گیرد.
ناشناس۱۶۶۹۴۳۳۰۹:۳۷:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مگر دروغ گفته؟ شما تجربیات اقای روحانی را از اول انقلاب تا الان مرور کنید مگر یک فرد در طول عمرش چقدر میتواند تجربه کند که تبدیل به یک انسان پخته گردد مگر بیشتر از این هم میشود در پست های مدیریتی- امنیتی- سیاسی بود؟ اما ایا واقعا این وضعیت کشور نشان از پختگی رئیس دولت دارد؟
ناشناس۱۶۶۹۵۵۹۱۰:۲۴:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خب نویسنده هم همین را غیر مستقیم گفته. مشکل از روحانی یا افراد هست نه سیستم
ناشناس۱۶۶۹۵۸۲۱۰:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
فقط تجربه؟صداقت ،پاکدستی،جناحگرایی،فامیل بازی،برداشتهای منفعت طلبانه از اسلام،گزینشهای خاص از احکام اسلام برای عوام فریبی و...تاثیر نداردمگر قاسم سلیمانی ها،همتها،خرازی ها.زین الدین هاوهزاران هزار شهید وارسته را محصول چهل سال دفاع جانانه از وطن را نمی ببنید چون جنگیدن در عرصه اقتصاد وسیاست هم به اندازه جنگیدن در جبهه دفاع از وطن از خودگذشتگی وصداقت وپاکی و...می خواهد مثل شهید بهشتی،شهید مطهری ،شهیدان محراب و...پس شرم کنید ببینید شما در اول انقلاب وضع اقتصادی خودتان وپدرانتان چگونه بوده وحالاوضع اقتصادی خودتان وآقازاده هایتان چگونه است شرافتا هرکس به جناح خودش نگاه کندمردم را بازی ندهید
عباس۱۶۷۰۶۱۲۱۹:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اتفاقاً فقط کسی میتواند این کشور را نجات دهد که تا به امروز هیچگونه سمت دولتی و حکومتی نداشته باشد، آنوقت میتواند و شاید یک مدیر معقول باشد.
ناشناس۱۶۶۹۴۴۲۰۹:۴۰:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
هر سیستمی نیاز به بازنگری و اصلاحات دارد. اگر در طی زمان بازنگری و اصلاحات در آن صورت نگیرد، قدیمی، فرسوده و نا کارآمد شده
ناشناس۱۶۶۹۶۵۹۱۱:۰۶:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
و اگر از ابتداء با ایرادات و مشکلات اساسی همراه بوده که دیگر هیچ .
امیر۱۶۶۹۴۵۸۰۹:۴۵:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این وضعیت کشور را به بن بست رسانده است .یک سری افراد هستند که هر بار مقام میگیرند در صورتی که هیچ تخصصی در ان زمینه ندارند.
احسان۱۶۶۹۴۷۰۰۹:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
کجای صحبتش اشتباه است؟ بپذیریم سیستم مدیر پرور واقعی نیست، زیرا مدیریت باید در یک فرآیند صحیح آموزشی و مبتنی بر لیاقت رخ دهد ولی متاسفانه سیستم کشور از بیماری مزمن رابطه رنج می برد و افراد مبتنی بر شایستگی در صدر کارها قرار نمی گیرند.
ناشناس۱۶۶۹۴۸۷۰۹:۵۵:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
کارنامه ی همه برای مردم رو شده این بحث خیلی عجیب و بی فایده است آنچیز که عیان است چه حاجت به بیان است
سینا۱۶۶۹۴۹۷۱۰:۰۴:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نظر ایشان در انتخاب پیش رو بسیار ملموس خواهد بود. وقتی لیست کاندیدا های ریاست جمهوری آینده مشخص شد، بنشینید و منصفانه با خود فکر کنید که چه میشود که از کل کشور، با این همه توان و استعداد، باید از چنین لیستی فردی را انتخاب کرد، آنوقت ببینید میتوانید صادقانه اینجا بنویسید اینها بهترین و شایسته ترین این مرز و بوم هستند؟ میتوانید صادقانه ازین ساختار سیاسی دفاع کنید؟
ناشناس۱۶۶۹۵۰۶۱۰:۰۷:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
عبدی کارش فرافکنیه... یک زمان می گفتند ما تضمین روحانی هستیم... برجام بهترین است... در تاریخ نوشته میشود... ظریف امیرکبیر است...تکرار می کنیم... به عقب بر نمی گردیم... و خزعبلاتی از این دست.. جالب اینه که سه سال از این حرفا نگذشته، دقیقا دارند متناقض با آن چیزهای دیگری می گن...یعنی مردم رو رسما درازگوش فرض کردند.
ناشناس۱۶۶۹۷۵۱۱۱:۵۰:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دقیقا یکی باید به این عبدی بگه برو تناقض گویی هاتو درست کن بعد دوباره برای ملت نسخه های بدبخت کننده امثال روحانی را بپیچ ، آقای عبدی به اصطلاح متفکر بسه قلم فرسایی هایی که به ضرر ملت شد حالا که منفور هستید میخواهید بزنید زیر بازی که کل زمین بازی را عوض کنید.... بس کنید
پیروز۱۶۶۹۵۲۳۱۰:۱۴:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اصلاح ساختار نیازمند پذیرش این اصل است که ممکن است من اشتباه کرده باشم . باید ملاکی برای اندازه گیری باشد . باید اکثریت بر این ملاکها اتفاق نظر داشته باشند. آنچه مشاهده میشود این است که ما درست میگوییم و معلوم است که روشهای انحرافی (روشهای دیگر) غلط است . باید صبر کنیم تا بر همگان روشن شود . حالا جامعه ای دارم که تولید کننده، صادر کننده، معلم، کشاورز، کادر درمان، عشایر، شهرنشینان، روستاییان، کادر نظام سلامت ،مدافعان مرز و بوم و امنیت، رسانه ها ، کار آفرینان، ورزشکاران، جوانان ، دانشگاهیان، فارغ التحصیلان، دختران، روحانیت ، آمران به معروف ،... همه نیازمند حمایت هستند.
ناشناس۱۶۶۹۵۷۵۱۰:۳۳:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آخه این آقا با 40 سال سابقه کارگزاری بر اساس شایستگی بالا نیومده که با رفیق بازی و منتسب به بعضی ها بالا آمده!!!!! اره برادر.
ناشناس۱۶۶۹۶۱۳۱۰:۴۶:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
البته در چهل سال در زمینه خود بزرگ بینی و عدم تحمل انتقاد هم بسیار موفق عمل کرده ایم تا مطلبی که بوی بازنگری کارنامه پیش میاید همه یک صدا آماده منکوب کردن منتقد می‌شوند
عمران۱۶۶۹۶۱۹۱۰:۴۹:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
«دستکم برای اصلاح طلبان طی همان ۴۰ سال مورد نظر آقای عبدی چنین محدودیتی در مجموع وجود نداشته و آنها همیشه یکی از ارکان اصلی قدرت در جمهوری اسلامی بوده اند» محدودیت برای حضور در ارکان قدرت وجود نداشته؟ نه تنها اصلاح طلبان بلکه اصولگرایان حزبی و مردمی هم از ارکان قدرت دور بودند. وقتی ۱-فرهنگ مشارکت سیاسی در کشور وجود ندارد، ۲-تهدیدات خارجی کشور را به جو امنیتی کشانده و ۳-خلا ها و اشکالات قانونی در ساختار قانون اساسی وجود دارد سیستم به روی بسیاری افراد شایسته بسته میماند. نتیجه اش همین «ناشایسته سالاری» می شود. کسی هم نمیپذیرد چون انقدر مشکل عمیق است که کسی حوصله و توان حلش را ندارد.
ناشناس۱۶۶۹۶۵۸۱۱:۰۶:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
عبدی منفورترین کاذب در نزد مردم
ناشناس۱۶۶۹۷۳۸۱۱:۴۳:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اگر عبدی و اصلاح‌طلبان نبودند تحریم ها و خصومت کشورهای دیگر با ایران رفع میشد ؟
ناشناس۱۶۶۹۹۴۷۱۳:۰۹:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
عبدی تنها یکی از تئورسین‌های منفور ایرانه تنها یکیشون ایشونه
ناشناس۱۶۶۹۶۷۹۱۱:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
باید بررسی کرد چرا نقطه اوج نظام قادر اداره امور بایداین همه مشاور ومعاون و راهنما نیست
علی۱۶۶۹۶۸۱۱۱:۱۸:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خدا وکیلی به وضع امروز مجلسی ها نظر بیا اندازید،از آن طرح کذایی استیضاح و اعدام روحانی گرفته تا طرح مسخره مالیات گرفتن از خانه های خالی که دوبار از سوی شورای نگهبان بواسطه مهمل بودن رد شده است،تا طرح پخش پول بین مردم در قالب یارانه سوم از محل فروش اموال خیالی تا طرح وان و بازهم پخش پول خیالی و .... شما فکر می کنید مملکتی که مجلسیانش اینها باشند و دولتی هایش انها فرجام و عاقبت خوشی خواهد داشت؟
ناشناس۱۶۶۹۷۱۶۱۱:۳۲:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مشکل سیستم ما اینه که افراد نا کار بلد می آیند بالا و افراد متخصص به طور سیستماتیک حذف می شوند. اصولا خروجی این سیستم معکوس عمل می کند
نیهان۱۶۶۹۷۱۸۱۱:۳۳:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
درود، متاسفانه گفته ایشان کاملا صحیح است و اگر افرادی به صورت اتفاقی در این سیستم موفق عمل کرده اند صرفاً فردی بوده و چنانچه از نظر سیستم رفتار فرد نامبرده مطابق میل نبوده ایشان حذف گردیده است.
ناشناس۱۶۶۹۷۱۹۱۱:۳۵:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
يادش بخير ، ايامي كه در كلاس سوم ابتدايي تلمّذ مي كرديم و دانش مي آموختيم ، در كتاب فارسي شعر شيخ اجل را مي خوانديم با عنوان « ميازار موري كه دانه كش است » !! كه بيت آخر شعر اين بود : « خدا را بر آن بنده بخشايش است كه خلق از وجودش در آسايش است » !!! ما كودكان معصوم دبستاني چه مي فهميديم كه معني اين بيت چيست . چه ميدانستيم كه شيخ سعدي شيرازي چه فرمايش مي دهد !! اما حالا با خود مي گويم كه خدا انشاء الله جناب روحاني را ببخشد كه در اين مدت نزديك به ٨ سال دولت او ، خلق از دولتش و برنامه هايش و عملكردش در راحتي و آسايش نبود !! ... رحمت الله عليه !! ... منظورم شيخ اجل است برادر !!!
ناشناس۱۶۶۹۷۲۳۱۱:۳۷:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دروغ که نگفته امثال روحانی که ازخانه زیر پله یک خانه به کاخ رسیده و در تمام این مدت پستای مختلف امنیتی و...داشته این مشت نمونه خرواره حالا هی انکار کنید
علیرضا۱۶۶۹۷۴۰۱۱:۴۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیل و دیدگاه آقای عبدی کاملا منطقی و روشن است.اگر بخواهیم آن را کاملتر کنیم با ید به عقب برگردیم و دوران احمدی نژاد را هم به آن اضافه کنیم.نظام دیوان سالاری ما لپ لپ آدم سازی دارد که انتظاررزیادی از آن نمیرود.
ارسلان۱۶۶۹۷۹۳۱۲:۰۴:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
درباره نظر کاربر محترم ۱۶۶۹۵۲۸ باید عرض کنم واقعا الان اقای روحانی کاری کردن که مردم دیگه نیازی به ۴۵۵۰۰ تومان ندارن‌. چون بود یا نبودش تاثیری نداره. اگه غیر این هست بگین. ولی در مورد رونق که قصه سر دراز دارد....
موسی۱۶۶۹۷۹۶۱۲:۰۶:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
باید بعد ازچهل سال یک باز نگری اساسی کرد ازبالا تا پایین تا قانون اساسی . ابا منابع اقتصادی . منابع انسانی . کم داریم که این حال و روزمان باشد . مدیریت نداریم .
ناشناس۱۶۶۹۸۰۷۱۲:۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
روحانی نقطه اوج اسلاحتلبان است
بهزاد۱۶۶۹۸۴۰۱۲:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
از معدود افرادی که در این نظام بار امده اما باز و روشن فکر میکند، همین اقای عبدی هست! این دقیقا همان نگاه منطقی، اصولی و درست در سیاست است! ببینید، اصلا شکی در صداقت، ایمان بسیاری از انقلابیون این 4 دهه نیست اما ما برای آنکه خدمتگزار ایران و ایرانی باشیم باید نسبت به اتفاقات گذشته و حال کشورمان با دید باز نگاه کنیم تا عیب و ایراد و همینطور اقدامات مثبتش را در این مدت بدرستی تشخیص دهیم. با دبدبه و کبکبه که نمیشود به همه چیز نمره مثبت داد! ما باید با هم بطور صادقانه بنشینیم و نظرات مخالف و موافق و همه و همه را روبروی هم قرار بدیم، به نظر و تجربه جهانی(چه دوست چه دشمن) اهمیت بدهیم تا راه حل پیدا کنیم. الان یکی از ضروریترین مسائلی را که ما باید فوری بررسی کنیم، اینست که ببینیم این فلسفه هدفمندی یارانه ها، ایا اساسا فلسفه درستی بود یا نه؟! من حالا قصد ندارم اینجا سفسطه کنم و یا نتیجه برعکس بگیرم و البته تخصصم هم اقتصاد نیست ولی جدا دچار شک شده ام که جرا این کشورهای غربی برای دهه ها، تا قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها، دائما به ایران عیب و ایراد میگرفتند که چرا از اجرای هدفمندی یارانه ها غافل مانده است؟! البته این نکته را صرفا جهت یاداوری برای متخصصین امر میگویم، حداقل کاری که ما باید الان انجام دهیم اینست که بررسی کنیم ببینیم که اگر این فلسفه درست هم بوده، ایا واقعا درست انجام شده است یا نه؟! چون الان نتیجه انجام این فرمول، بنظر فاجعه اصلا درست نمیاید! ننشینینیم فقط صرفا به نقل قول اینکه کی و چه کسی چی گفت و کجا گفت بپردازیم! گلوی این ادمها رو بگیریم بیاریم وسط میدون بهشون بگیم مردک بیا راه حل بده! فقط حرف نزن! حالا این انقلاب اتفاف افتاد، خدارا شکر ما از دیکتاتوری به جمهوری گذر کردیم، خوب یه مقدار به خاطر عدم پیشینه مردمسالاری (که تقریبا عموما هم بانی ان غربیها بوده اند حداقل از زمان دولت مصدق )، یه مقدار بنیادگرایی و افراطیگری و مقاومت در هر دو جبهه چپ و راست حاکم بوده اما امروز خداوکیلی تقریبا از بالا تا پایین همه مردم ما روشن و باز فکر میکنند و چشم و گوششان برای هر حرف حسابی باز است! بیاید وسط علی یارتون! من اینجا بیشترین تأکید و ا‌شاره ام به اهل رسانه است که واقعا میتواند این انقلاب و جمهوری را به ان اوج شایسته اش برساند با ان توانمندی و قدرتی که رسانه در این عصر ارتباطات و عصر تشنگی به شنیدن حقیقت و واقیعیات دارد! عصری که در ان نیاز انسان به معنویت و دوری از افراط و تفریط، هر چه بیشتر و بیشتر ضرورت پیدا میکند. بهوش باشیم حضرات رسانه، که با سهل انگاری و کمکاری و ندانم کاری، فضا را خدای ناکرده برای آنارشیسم و هرج و مرج طلبی و ایجاد یک موج از خود بیزاری و خودگریزی سیاسی و فرهنگی بیشتر مهیا نکنیم. رسانه باید و حتما الان باید برود بسوی ان نقاط غیر فعال در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و این نقطه ها را بهم وصل و پیوند دهد و با استفاده از نهادهای اماده ای که در کشور ما خوشبختانه شکل گرفته و در کنار ان از عموم مردم و نیروها کمک بگیرد و ایده الها و نیازها و نقاط ضعفها را پیگیری و دنبال کند. ننشینییم و منتظر نمانیم تا همه ارکانهای یک نظام جمهوری(را که بعد از حداقل 25 قرن) برای اولین بار در طول تاریخ این کشور شکل گرفته و در واقع بانی تحول این مرز و بوم و بشارت پبشرفت ان برای دهه های اینده بوده است، به خدای ناکرده شکست کشانده شود! منتظرین زیادی در گوشه و کنار هستند تا این اتفاق رقم بخورد تا ما به قعر تاریخ فرستاده شویم!کافی است که همه ما با هر نگاه و سلیقه ای به این حقیقت که اعتلای ایران و موفقیت مردم ان هدف ماست فکر کنیم و به این واقعیت که کشور عزیز ما بدخواهان کینه توز زشت و قسم خورده ای دارد که همچون کفتارانی در گوشه و کنار به کمین نشسته اند و هرگونه غفلت از جانب هرکسی با هر ادعایی، فرصت خوبی برای دخالت این بیگانگان بدخو و بدخواه خواهد بود. دوست بداریم ایران را و بپذیریم واقعیتهای موجود و تلخ و شیرین ان را و بدانیم که ما باید و باید دنبال راه حل باشیم و همه وظیفه و تعهد داریم که در کمک به یافتن این راه حل ها، یار همدیگر باشیم! و بدانیم که سربلندی ایران جز با دست همه ایرانیان، در یک فضای همدلی و درک واقعیتها و تلاش همه انها، میسر نیست.
ناشناس۱۶۷۰۷۰۵۲۱:۰۳:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
وقتی نگاه می کنی و می بینی سران و مسئولین در یک دور کامل در تمامی مناصب حضور دارند دیگر نیازی نیست کس دیگری وارد عرصه نابودی شود.
علی۱۶۶۹۸۵۵۱۲:۳۲:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آقای عبدی درست گفتند .حرف حق تلخه . بدانند : دشمن دانا که غم جان خورد بهتر از آن دوست که نادان بود.
ناشناس۱۶۶۹۸۸۴۱۲:۴۲:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
واقعیت آن است که دایره انتخاب در حاکمیت هر روز کوچک تر می شود افرادی که از اول انقلاب در راس امور بوده اند و کشور را به این حال و روز نشانده اند هنوز قصد ندارند خود را بازنشسته کنند و جای خود را بهنیروهای جوان و خوش فکر بدهند.
ناشناس۱۶۶۹۹۴۵۱۳:۰۹:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پول یارانه یک خانواده 5 نفری را باید بدهیم ، تا پوشاک بچه و ایزی لایف بگیریم جفا به مردم تا کی ؟
سرگردان۱۶۶۹۹۵۱۱۳:۱۱:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تو رو خدا یکی به من بگه از ابتدا تا حالا ،کدامیک از مسئولین عالی رتبه چه اصولگرا و چه اصلاح طلب ، از نخبگان و افراد با سواد و به معنای واقعی مدیر بوده؟که اگر بود مملکت به این احوال دچار نمیشد
ناشناس۱۶۷۰۳۱۱۱۵:۴۹:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
جانا سخن از زبان ما می گویی .
ناشناس۱۶۷۰۳۲۴۱۵:۵۷:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آنهایی که حذف شدند، مانند بازرگان، مثل سحابی!
ناشناس۱۶۷۰۰۱۶۱۳:۳۲:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
گزینش های ظالمانه ای که صدای رهبری را هم در آورد و تقسیم جامعه به خودی و نخودی توسط سیستم گزینشی از پرورش مدیران توانمند جلوگیری کرده و این ادم های هزار رنگ رو به قدرت رسوند
عبدی دوست۱۶۷۰۰۲۷۱۳:۳۵:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نه آقای عبدی، نقطه اوج شما هستید که اول انقلاب جوگیر شدید و از دیوار سفارت بالا رفتید و الان هم نمک گیر بعضی جریانات شدید و از دیوار عدالت و انصاف بالا می روید.
ناشناس۱۶۷۰۰۷۳۱۳:۴۸:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
درست است سرمایه اصلی جهان امروزی نفت و گاز و مواد معدنی نیست بلکه خلاقیت انسانهاست. ولی واقعاً آنها هم بی تاثیز نیستند. کشور ایران ثروتمند هم نباشد ولی کشور فقیری نیست. متاسفانه کاردان کم داریم و آنها هم که هستند بازی نمی گیرد. به جرات می توانم بگویم که افکار دهه پنجاه برای ما حکومت می کند.
ناشناس۱۶۷۰۰۸۸۱۳:۵۵:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آقای روحانی در پکیجی بود که نظام تایید وبه من معرفی کرد. از نظر من این افراد مورد تایید درشورای نگهبان هستند وبنابراین حجت بر من تمام شد که این افراد با توجه به فیلتر های متعدد صلاحیت تعامل با قوای دیگر واداره کشور رو دارند.
ناشناس۱۶۷۰۳۲۱۱۵:۵۴:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
درسته ولی یک چیز هست مشکل از فیلتره .از این فیلتر مدیر و نخبه رد نمیشه . و البته امثال روحانی لاریجانی احمدی نژاد حداد باهنر و امثالهم رد میشن.
ناشناس۱۶۷۰۱۱۹۱۴:۱۰:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خودت کجای این چهل سال جا داری . حرفت قبول ولی خودت هم ساکت باش چون تو هم از همین قماشی .
ناشناس۱۶۷۰۲۰۹۱۴:۵۸:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
واسه من جالبه که طرفدارای یه حزبی (چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب ) چرا فقط تو این ۵ ، ۶ ماه آخر ریاست جمهوری به این نتیجه میرسن که منتخب خودشون .... بوده؟ چرا ؟
ناشناس۱۶۷۰۲۴۲۱۵:۱۲:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
البته یه نقطه اوج دیگه هم داشت.محمود احمدی نژاد
ناشناس۱۶۷۰۲۹۷۱۵:۳۸:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
حرف آقای عبدی کاملا به جا است شما هم داستان تعریف نکن.
كريم۱۶۷۰۳۲۹۱۵:۵۸:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اعمال عبدي و هفكرانش در سالهاي اوليه انقلاب يكي از عوامل وضع كنوني هست ولي اين حرفش درسته
سلمان۱۶۷۰۳۳۳۱۵:۵۹:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خوب کارشناس محترم یک نمونه موفق لطفا مثال بیاورند کی بوده
حسن۱۶۷۰۳۴۸۱۶:۱۲:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این سیستم شهید سلیمانی و صدها نخبه دیگر را که ایران در رده های بالای علمی دنیا قرار داده است هم تربیت کرده است روحانی محصول جریان غربزده هاست نه نظام . که امروز میخان ناکارامدیشان را گردن سیستم بیندازند.
ناشناس۱۶۷۰۳۷۴۱۶:۲۵:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
من کاری به روحانی و بقیه ندارم مشکل اصلی ما سیستم نفت سالار است هر کس را بگذاری سر کار یک شکل عمل می کنه ارباب این مملکت نفت است و فعلا هم که سایش سر ما نیست. پس اینقدر سر افراد و جناح ها دعوا نکنید
فرهاد۱۶۷۰۳۷۷۱۶:۳۱:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اقای عبدی وسایرین مانند ایشان آن زمان که از دیوار سفارت فاتحانه بالا میرفتید میبایست فکر این روز ها را هم میکردید‌.
ناشناس۱۶۷۰۴۱۵۱۶:۵۸:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بر اساس قانون رییس جمهور باید از میان رجال سیاسی فعلی انتخاب شود یعنی قرار نیست سواری با اسب سفید از دور دستها بیاید حالا اگر اوضاع رجال سیاسی فعلی را ببینید می بینید که آقای عبدی همچین بیراه هم نگفته
ناشناس۱۶۷۰۵۰۹۱۸:۲۷:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دقیقا حسن روحانی نمونه بارز یک مدیر دست پرورده این نظام است:
ایرانی۱۶۷۱۰۷۸۰۹:۴۹:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۳
خاتمی : بنده تدارکچی هستم
ناشناس۱۶۷۱۳۸۰۱۶:۳۹:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۳
آقاي عبدي، اگه روحاني لايق رياست جمهوري نيست به طريق اولي تو هم لايق نقد و تفسير اوضاع نيستي
علی۱۶۷۱۴۲۴۱۷:۲۶:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۳
این نظر نقطه اوج ناتوانی یک شخص و یک تفکر در تحلیل و نشناختن یک نظام مانند جمهوری اسلامی است
ناشناس۱۶۷۱۵۱۱۱۹:۴۴:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۳
در قرآن داریم که دختران شعیب پیامبر به پدرشان گفتند موسی ع را نگه داشته و بکار گیر که فردی قوی و امین است، بله قرآن درخصوص بدست گرفتن مسئولیت به انسانها سفرش می کند از انسانهای قوی (که شامل عقلی ، جسمی است) و خصلت امانت داری استفاده شود، به نظر شما در این چهل ساله پستهای مدیریتی به اینگونه افراد سپرده شده است؟!
ناشناس۱۶۷۱۸۲۸۱۰:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۴
تمام بدبختی این کشور از فساد مدیران، رانتخواری و دزدی ها و باندهای تشکیل شده مافیایی در بالاست که کشور به چنین هرج و مرج اقتصادی افتاده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین