ارکانی: دژپسند بدترین عملکرد را در میان وزرای اقتصاد بعد از انقلاب دارد/ با توزیع رانت بورس را به ورطه سقوط کشاندند

گروه اقتصادی الف،   3990811043 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: وزیر اقتصاد بیشترین تبلیغ ها را در خصوص بازار سرمایه انجام داد اما بعد از استقبال مردم با سوءمدیریت های شخص وزیر با روند منفی مواجه شد. در واقع وزارت اقتصاد و سازمان بورس با توزیع رانت اطلاعاتی به برخی افراد و جریانات و فروش ناگهانی سهام در اوج قیمت ها، بورس را به ورطه سقوط کشاندند.

دژپسند بدترین عملکرد را در میان وزرای اقتصاد بعد از انقلاب دارد/ با توزیع رانت بورس را به ورطه سقوط کشاندند

به گزارش اقتصاد آنلاین، احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در تشریح برنامه های کمیسیون برنامه و بودجه گفت: به جریان افتادن استیضاح وزیر اقتصاد در کنار تفحص از سازمان برنامه و بودجه، نتیجه سوء مدیریت هایی است که از یک طرف معیشت مردم را نشانه گرفته و از سوی دیگر باعث نزولی شدن شاخص های اقتصادی شده است. به هر حال الگوی برنامه ریزی های کلان کشور، توسط سازمان برنامه و بودجه تدوین و به وسیله وزارت اقتصاد، زیر مجموعه هایش و سایر نهادهای اقتصادی، اجرایی می شوند. بنابراین در زمان بروز مشکلات نیز طبیعی است که جهت گیری پرسش ها و تحقیقات متوجه این بخش ها شود.

ارکانی در ادامه افزود: به عنوان طراح طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه، هر بار از آقای نوبخت پرسیدم بر اساس چه الگوریتمی، بودجه های عمرانی نهادی مثل وزارت راه و شهرسازی را مشخص  یا مبتنی بر چه پارامترهایی، ضرایب بودجه ای برای فلان پروژه عمرانی را تعیین کرده اید؟ با این عبارت مواجه شدم که «نظر کارشناسان ما این است.» نظرات کارشناسی هم که با یک تماس، سفارش، فشار، تطمیع و ... می تواند تغییر کند و متعاقب آن، بودجه های دستگاه ها و بخش های مختلف جابه جا شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: این ها مشکلاتی است که 40سال به اقتصاد ایران ضربه زده است. سازمان برنامه و بودجه نیز نتوانسته به یک الگوی کارآمد از طراحی ساختار بودجه برسد. ساختاری که هیچ رییس، وکیل و حتی رییس مجلسی نتواند ردیف های آن را جابه جا کنند یا تغییری در آن به وجود بیاورد. بر اساس یک چنین  ضرورت هایی، طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه در صحن مطرح می شود تا بعد از نظر مثبت نمایندگان روند اجرایی شدن آن آغاز شود.

سوءمدیریت های گسترده در وزارت اقتصاد

ارکانی در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به عملکرد نامطلوب وزارت اقتصاد و تصمیم نمایندگان برای استیضاح دژپسند گفت: دژپسند قبل از حضور در وزارت اقتصاد و از زمان معاونت نوبخت در سطوح بالای تصمیم سازی های اقتصادی دولت حضور داشته است. به عبارت روشنتر، بخشی از مشکلات اقتصادی امروز کشور، نتیجه سوءمدیریت برآمده از عملکرد شخص او است. دژپسند در وزارت اقتصاد حقیقتا بدترین عملکرد را در بین همه وزرای اقتصاد بعد از انقلاب داشته است. دلار را با 16هزار تومان تحویل گرفتند و به رکورد 32هزار تومان رساندند که این نزول در نوع خود یک رکورد است.

نماینده مردم نیشابور در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که ایا از نظر مجلس این مشکلات در اثر سوءمدیریت ها رخ داده یا تخلفی در جریان بوده؟ گفت: واقع آن است که اقتصاد کشور امسال با کسری بودجه تاریخی 250هزار میلیارد تومانی مواجه شده است. از منظر کارشناسان و تحلیلگران این کسری، زیربنای رشد نقدینگی و توسعه پایه پولی و سایر مشکلات است. از سوی دیگر، با رشد بی سابقه کاملا منفی روبه رو هستیم. در حوزه مدیریت دژپسند، فجایعی چون هفت تپه، کشت و صنعت مغان و.. به وقوع پیوسته است. دلیل این مشکلات، اشتباهاتی است(اگر نگوییم تخلف)که در واگذاری این بنگاه های مهم به افراد فاقد صلاحیت، رخ داده است.

ارکانی در ادامه عملکرد دژپسند در بازار سرمایه را نیز غیر قابل دفاع ارزیابی کرد و گفت: در مورد بازار سرمایه هم که وزیر اقتصاد بیشترین تبلیغ ها را در خصوص آن انجام داد، بعد از استقبال مردم با سوءمدیریت های شخص وزیر با روند منفی مواجه شد. در واقع وزارت اقتصاد و سازمان بورس با توزیع رانت اطلاعاتی به برخی افراد و جریانات و فروش ناگهانی سهام در اوج قیمت ها، بورس را به ورطه سقوط کشاندند. این گزاره ها در کنار سایر سوءمدیریت ها برای استیضاح وزیر کفایت می کند.

بررسی روند تخصیص ارز 4200 تومانی در دیوان محاسبات

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به ورود دیوان محاسبات بر بررسی حذف دلار 4200تومانی گفت: یکی از مفسده های بزرگ کشور، رانت واگذاری ارز 4200 تومانی است. هر زمان ارز دو نرخی وجود داشته، سود سرمایه گذاری ها به جای سفره های ملت به جیب عده ای دلال متصل به برخی افراد صاحب نفوذ در برخی دستگاه ها رفته است. البته مجلس بدون تردید پیگیری این ارزها را رها نخواهد کرد و از طریق دیوان محسبات، تحقیق و تفحص را دنبال و متخلفان را معرفی خواهد کرد.

ارکانی با اشاره به تصمیم عجیب دولت برای افزایش بیش از 20درصدی تراکنش های بانکی گفت: در شرایطی که طرح مجلس برای افزایش چند هزارم درصدی تراکنش های بین بانکی، برای تامین منابع طرح اقلام اساسی با مخالفت جدی دولت مواجه شد، اما ناگهان دولت از شنبه بیش از 20درصد بر قیمت هر تراکنش بین بانکی بدون اخذ مجوزهای لازم از مجلس افزود.

نماینده مردم نیشابور در ادامه افزود: در اثر این تصمیم ناگهانی نرخ 5هزار ریالی هر تراکنش بانکی، ناگهان 1000ریال افزایش پیدا کرد، بدون اینکه مجلس در جریان یک چنین تصمیمی قرار گرفته باشد. هرچند مجلس منابع مورد نیاز طرح توزیع اقلام اساسی را از منابع دیگر تامین کرد اما این نوع رفتارهای دولت، پالس خوبی به اقتصاد و جامعه ارسال نمی کند. ضمن اینکه مجلس این رفتارهای غیر قانونی دولت را با استفاده از ابزارهای نظارتی که دارد، پیگیری حقوقی خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۷۹۷۵۱۱:۱۸:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
تنها بورس نیست اخوی ارز و سکه و تمام بازار از مواد غذایی گرفته تا خودرو را این کار انجام گرفت و استفاده آن رفت داخل جیب رانتی های خودی
ناشناس۱۶۶۷۹۸۵۱۱:۲۳:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
در این قواره نبود اصلا فقط اومد که .. بگه و یه رزومه درست کنه برای خودش به قیمت نابودی اقتصاد کشور و آه مردم
اسد۱۶۶۷۹۹۳۱۱:۳۰:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
خود نمایندگان وشما دراین مدت چکار برای مردم کردید فقط دولت کوبیدین ووضعیت مردم را بدتر کردی فقط کار نمایندگان شده توجیه کردن ومصاحبه واقعا چرا هیچ کس بفکر مردم نیست
ناشناس۱۶۶۷۹۹۵۱۱:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
وزیری بسیار ضعیف و بی کفایت
ناشناس۱۶۶۸۴۷۰۱۶:۱۲:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
دژپسند بی اختیارترین .. وزیر است وای بر این مجلس
ناشناس۱۶۶۸۰۵۹۱۲:۰۹:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
سود ها مشخص است کجا رفته قوه قضاییه حساب ها و سهام هایی که از رانت اطلاعاتی استفاده کرده اند مسدود نمایند
ناشناس۱۶۶۸۱۷۴۱۳:۱۰:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
لابد صلاح نیست استیضاح شود اصلا مصلحت نیست این مجلس ..
ناشناس۱۶۶۸۲۴۴۱۳:۵۲:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
هر کسی که با سرمایه و روان مردم بازی می کنه تو این شرایط خدا لعنتش کنه
ناشناس۱۶۶۸۲۷۹۱۴:۲۷:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
فقط وفقط حرف دریغ از ذره ای عمل
بازنشسته۱۶۶۸۲۸۵۱۴:۳۰:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
جناب آقای ارکانی تکلیف ما که اندک پس انداز مون رو بعنوان سپرده دربانک گذاشتیم وارزش اون به یک دهم رسید چیست چه مقامی باید جوابگوی این ضربه اقتصادی به ما باشه؟ درحالی که بانکها وکارکنانشون بعلت دسترسی به بورس سودهای چندین برابری کردن
باهر۱۶۶۸۳۰۰۱۴:۳۶:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
پس چرا چنین وزیر نالایق ..ی را که این همه اجحاف به مردم بی نوا ..کرده است استیضاح وبرکنار نمی کنید و به او فرصت میدهید که مملکت را در .. گسترده غرق نماید؟ !!!!
ناشناس۱۶۶۸۳۲۳۱۴:۴۳:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما ها فقط حرف ميزنيد پس كو عمل. قرار بود شما تانقلابي عمل كنيد زودتر استيضاحش كنيد.
ناشناس۱۶۶۸۴۲۱۱۵:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
باشه تو خوبی
ناشناس۱۶۶۸۴۲۳۱۵:۴۳:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
حمایت نکردن مجلس از توده مردم، یعنی حمایت از همین افراد .. !؟ چرا مجلس و بقیه تصمیم گیران کاری نمی کنند؟ البته ما مردم میدانیم ..
ناشناس۱۶۶۸۴۹۹۱۶:۳۰:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اگر راست میگید استیضاحش کنید.
ناشناس۱۶۶۸۵۱۵۱۶:۴۶:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
فارغ از بحث بورس که فاجعه آفرین بودند من در یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارتخانه شاغلم مدیری که ایشان به شرکت بیمه ای ما تزریق کرده اند به صورت بسیار واضحی مسایل عدیده مالی دارد.
ناشناس۱۶۶۸۵۲۷۱۷:۰۳:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
به این دولت اصلاح طلب پیر و فرسوده .. هیچ امیدی برای بهبود اوضاع نیست.
ناشناس۱۶۶۸۵۵۸۱۷:۳۴:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما را نماینده نکردیم که این حرفها را بزنید ، اگر واقعا فکر می کنید وزیر کم کاری کرده برکنارش کنید
ناشناس۱۶۶۸۵۹۴۱۸:۱۱:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
گفتین کرباسیان خوب نیست و عوض شد.گفتین طیب نیا خوب نیست و عوض شد.حالا هم به این یکی بند کردین اما نمیخواین قبول کنین که ..نمیشه کشور رو اداره کرد.
ناشناس۱۶۶۸۶۵۲۱۹:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
مقصر دولت آقای روحانی است که دانش مدیریت بر یک کشور را نداشت . دولتی که ضعیف که چه عرض کنم فاجعه است . هیچ دشمنی نتوانسته تاکنون این همه به کشور. اعتبارش. اقتصادش . وجهه بین المللی اش و .. ضربه بزند که دولت آقای روحانی زده است
علی۱۶۶۸۸۰۹۲۱:۰۲:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
دژپسند همان کسی است که درجلسه شورایعالی کار درخصوص دستمزد کارگران درسال ۹۹ بدترین .. کارممکن رو انجام داد واجازه نداد تا حقوق کارگران بیش از ۱۵درصدافزایش یابد، خدا..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین