چرا انتخابات آمریکا در ایران پیگیری می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   3990810100 ۱۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا انتخابات آمریکا در ایران پیگیری می‌شود؟

چند روز دیگر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است. تب این رقابت انتخاباتی به میان جامعه ایران هم سرایت کرده است. بخش هایی از مردم کشورمان به طور مداوم اخبار انتخابات آمریکا را رصد می کنند، آخرین نظرسنجی ها در کانال ها و گروه ها به اشتراک گذاشته می شود و در خیابان و تاکسی حرف از تاثیر نتیجه این انتخابات بر بازار است.

پیگیری انتخابات آمریکا توسط گروه هایی از مردم کشورمان در وهله اول نشان دهنده این است که در نظر ایشان تفاوت محسوسی میان پیروزی بایدن و ترامپ وجود دارد. ایشان گمان می کنند در صورت پیروزی بایدن تحریم ها کمتر می شود. اما مشخص نیست این تصور تا چه اندازه صحیح است. چراکه بایدن تاکنون چند نوبت درباره سیاست مطلوب خویش در قبال ایران صحبت کرده که مشهورترین نمونه آن یادداشت منتشرشده در سی ان ان است. با مطالعه آن یادداشت به نظر می رسد بایدن صرفا در روش با ترامپ متفاوت است وگرنه برآیند کلی سیاست احتمالی او هم چیزی مانند اوباما خواهد بود که اسما تحریمی در کار نبود اما رسما همه تحریم ها اعمال می شد.

هرچند درباره تاثیر مثبت پیروزی بایدن بر اقتصاد ایران در این مدت اینقدر صحبت شده که احتمالا اثر پیروزی بایدن اثر روانی کوتاه مدت بر بازارها خواهد گذاشت اما مشخص نیست در بلند مدت تاثیر مثبتی داشته باشد.

پیگیری انتخابات آمریکا توسط مردم ایران در نگاهی کلی تر حاوی یک پیام مهم است: عده ای که این تحولات را دنبال می کنند به این مسئله باور دارند که مشکلات کشورمان ناشی از تحریم های آمریکاست و اگر تحریم ها برداشته شود مشکلات اقتصادی ما حل می شود. طبیعتا راه حل لغو تحریم ها در چرخش سیاست خارجی است. یعنی ایران باید به کشوری تبدیل شود که از نظر آمریکا نرمال است.

این باور در میان بخشی از مردم نشان دهنده شکست ایران در جنگ روانی و رسانه ای است. بدین معنا که آمریکا و بازوی رسانه ای او توانسته است بخشی از مردم را متقاعد کند که مشکلات اقتصادی به دلیل همگام و همراه نبودن با آمریکاست و اگر با آمریکا همراه شوید مشکلات شما حل می شود. مثال هایی مانند کره جنوبی و سنگاپور نیز همواره در جهت تایید این استدلال تکرار می شود.

آمریکا توانسته است یکی از اهداف خویش در قبال کشورمان را به عنوان تنها راه نجات کشور در ذهن برخی از مردم جا بیندازد. شکست ما در جنگ ادراکی و رسانه ای دقیقا در همین نقطه اتفاق افتاده است.

نیاز به گفتن نیست که بخش زیادی از مشکلات کشور ما معلول توسعه نیافتگی است و صرف همراهی با ابرقدرت ها هیچ کشوری را از توسعه نیافتگی به توسعه یافتگی رهنمون نکرده است. کشور مصر شاید یکی از بهترین مثال ها باشد. اگر در جنگ روانی و رسانه ای بازی را واگذار نکرده بودیم مردم کشورمان به این باور رسیده بودند که فرمانبرداری از یک ابرقدرت برای توسعه یافتگی کافی نیست و باید تغییراتی در متن جامعه رخ دهد تا به توسعه یافتگی گام نهیم.

در کنار فعالیت رسانه ای آمریکا و پیروان او در جهت قبولاندن این باور غلط مسئولین داخلی به خصوص دو رئیس جمهور اخیر کشورمان هم نقش دارند. ایشان به راحتی برای فرار از پاسخگویی و همچنین توجیه ناکارآمدی خویش، تحریم ها را عامل مشکلات معرفی می کنند. نمونه متاخر آن سخنان چند هفته پیش حسن روحانی بود که گفته بود ریشه مشکلات، «واشنگتن دی‌سی» است. محمود احمدی نژاد هم در دو سال پایانی دوره اش که ناکارآمدی سیاست هایش مشخص شده و مشکلات اقتصادی بر مردم مستولی شده بود تحریم ها را عمل مشکلات معرفی کرد.

ترکیب ضعف رسانه ای کشورمان و ناکارآمدی مسئولین باعث شده است ادراک برخی از مردم مطابق با واقع نباشد و درباره تحریم ها و اثر آن بر اقتصاد کشور تخمینی بیشتر  و غیرواقعی صورت پذیرد. هرچند فارغ از نگاه مردم و هرچقدر تحریم در اقتصاد کشور ما موثر باشد نشان دهنده آن است که در آن زمینه باید کشورمان ضعفش را جبران کند تا در کنار استقلال سیاسی استقلال اقتصادی نیز به خوبی محقق شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۷۶۳۵۰۶:۵۶:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
بالاخره آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند یا میتواند بکند ؟
علی اصقر۱۶۶۷۷۲۸۰۸:۵۸:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
نویسنده مطلب از اثرات تحریم اطلاع کافی ندارد و در فضای ذهنی دیگری سیر می کند
یحیی۱۶۶۷۷۷۲۰۹:۳۵:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
وابسته کردن معیشت مردم به خارج کشور و انتخابات آمریکا و یونان و افغانستان این بهترین راهکار دولت برای فرافکنی و فرار از پاسخگویی بود الحق هم استادین
ناشناس۱۶۶۸۰۶۸۱۲:۱۳:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما بفرما وقتی فروش نفت صفر و کسی از ما نفت نمیخره و صادرات فلزات هم تحریم شده و سیستم بانکی کشور هم ارتباطش با کل دنیا قطع شده و ... دولت چی کار قرار بکنه ؟
مهران۱۶۶۸۱۰۳۱۲:۳۰:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما بفرما نود درصد کشورهای دنیا که نفت ندارند چکار میکنند (کشورهای با تکنولوژی بالا رو هم نمیگم) همون کار رو بگو اقای روحانی و دولت مردانش بکنند و به جای اینکه برای لاپوشانی اشتباهاتشون در بحث اقتصاد میندازن گردن تحریم کار درست رو انجام بدن
ناشناس۱۶۶۸۱۴۴۱۲:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اون کشورها صادرات دارن در شرایط تحریم شما هیچ صادراتی ندارید . درگاه بین المللی پی پال هم در ایران تحریم چه برسه به بانک !
ناشناس۱۶۶۸۱۹۷۱۳:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
یک سری برو در گمرکات یا پولت را بده به رمز ارزها به راحتی جابه جا می کنند
ناشناس۱۶۶۸۲۶۳۱۴:۰۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
روش های هردمبیلی به درد خودت میخوره ! شما هم حتما این وسط واسطه پولی هستی !
ناشناس۱۶۶۸۲۷۷۱۴:۲۴:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اصلا مشکل فقط صادرات نفت نیست. فرض کن پول هم داشتی نمیتونی خرج کنی خرید هم بخاطر تحریم کانالهای بانکی امکان پذیر نیست.
ناشناس۱۶۶۸۳۳۳۱۴:۴۷:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما یک سر بزن فرودگاه با چمدون هم پول و دلار برات جا به جا میکنن :))
ناشناس۱۶۶۸۳۶۳۱۵:۰۳:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
حالا خوبه خودمان داریم با شرکتها حتی اروپایی که با بازار آمریکا کار نمی کنند مراوده می کنیم و پول را هم با روش خاص آن هم بدون چمدان مراوده می کنیم
ناشناس۱۶۶۷۹۱۷۱۰:۴۸:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریمهاست و 80 درصد مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولت هاست.
ناشناس۱۶۶۷۹۳۱۱۰:۵۱:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اصولا اون وریها اینقدر به فکر ما نیستن که ما فکر میکنیم اونا روز شب به فکر ما هستن! زندگی خودشون رو دارن. البته پا توی کفشششون گنی اذیتت میکنن وگرنه همه جای دنیا با همه جای دنیا ارتباط دارن و مشکلی هم با هم ندارن!
ناشناس۱۶۶۸۰۲۲۱۱:۵۰:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
نویسنده مطلب در فضای کره شمالی و کوبا کمونیست است ! 80% اقتصاد دنیا دست امریکاست
ناشناس۱۶۶۸۱۰۵۱۲:۳۱:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
22 درصد اقتصاد دست آمریکا است و چین هم 18 درصد
ناشناس۱۶۶۸۱۴۸۱۲:۵۳:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
وقتی امریکا اراده میکنه کسی از ایران چیزی نخره همه ایران تحریم میکنند یعنی 80 % اقتصاد دست امریکاست !! اره عمو جون
ناشناس۱۶۶۸۲۷۵۱۴:۲۲:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
ما هم بلدیم 99 درصد چیزها را با دور زدن تحریم های این کشور وارد و صادر می کنیم
ناشناس۱۶۶۸۳۵۹۱۵:۰۰:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اره شما بلدی البته با ده برابر قیمت ! تورم در جامعه مشخصه چقدر بلدی
ناشناس۱۶۶۸۵۶۰۱۷:۳۵:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
آن را از دلالان سوال کن و همین طور دولت
ناشناس۱۶۶۷۷۳۰۰۸:۵۸:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
بگذار بایدن هم‌بیاد ...بگذار برجام ۲و۳و...را هم‌ بنویسیم وقبول کنیم بعدش می شیم مصر می شیم عراق..بعد می فهمیم باید کار کنیم کار کار کار...
ناشناس۱۶۶۷۷۵۶۰۹:۲۳:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
همين الانم مي تونيد كار كنيد. ولي فوقش ميشيد كره شمالي
ناشناس۱۶۶۸۰۴۲۱۲:۰۱:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شاید هم ونزوئلا و کوبا !
ناشناس۱۶۶۸۵۶۳۱۷:۳۶:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
باید کار کرد وبه جای موس بیل و ابزار دست گرفت ....
ناشناس۱۶۶۷۷۹۶۰۹:۴۴:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
سیاسیون و به خصوص آقایان چپ گرا دنبال می‌کنند و نه مردم عادی
بنیامین۱۶۶۷۸۳۹۱۰:۰۶:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
بعد ممکنه لیبی بشیم که دیگه راه برگشتی نداره البته الان مصر هم راه برگشت نداره اسرائیل داره آب رو روش میبنده عراق هم اگه عراق شد بخاطر ایران بود وگرنه الان خلافه داعش حکومت میکردن میشد بدتر از افغانستان
ناشناس۱۶۶۷۸۵۸۱۰:۱۲:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
رییس اتحادیه قطعه سازان: رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در بازار خودرو بوجود آوردند! این و هزاران مورد شبیه این که کشور را فلج کرده آیا کار آمریکا و ترامپ است؟ مجلس و قوه قضاییه با دولت مماشات نکند و برخورد کند
ناشناس۱۶۶۷۸۸۶۱۰:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
مصر قطعا از کره شمالی بهتر است
ناشناس۱۶۶۸۱۰۶۱۲:۳۳:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چقدر هم کره شمالی را دوست دارید!! یا مصر!!! ما هیچ کدومش نیستیم عزیزم ما ایرانیم با جریانی که معیشت خودش را به خارج گره می زند
ناشناس۱۶۶۷۹۱۰۱۰:۴۷:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
عزیز ما که سه شیفت کار میکنیم سر جمع ۱۰ تومن درآمد نداریم. حالا شما که میگی کار نمیدونم منظورت چیه دقیقا
ناشناس۱۶۶۷۹۱۸۱۰:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
والا چرا شما خودتون را پیشرفته تر از مصر می دونید .. مصر این تعداد جمعیت را بدون پول نفت و گاز اداره میکنه .. ما در حد مصر هم نیستیم
ناشناس۱۶۶۸۱۰۹۱۲:۳۵:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
عزیزم مصر گاز دارد و در سطح تکنولوژی و دانش و سیاسی و امنیت به گرد ما هم نمی رسد
علی‌اصقر۱۶۶۷۹۴۱۱۰:۵۷:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چرا الآن کار نمی کنید؟ همه اقتصاد که دست دولت نیست
ناشناس۱۶۶۸۲۰۳۱۳:۲۶:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
وقتی سیاست گذاری پولی و بانکی دست دولت است بقیه هم یک جورایی مستقیم و غیر مستقیم فیض اشتباهات را می برند
ناشناس۱۶۶۷۹۵۵۱۱:۰۴:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
غلط آمریکا فقط 20 درصد روی ما اثر دارد ولی دولت و یارانش می خواهند آن را بزرگ جلوه بدهند
ناشناس۱۶۶۷۶۳۶۰۶:۵۹:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
میدانید چرا انتخابات در هر کشوری از هر انتخاباتی در ایران در سرنوشت مردم ایران موثرتر است؟!
بچه پر رو۱۶۶۷۹۲۳۱۰:۵۰:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
به نظر من ایرانیا باید به سازمان ملل نامه بنویسن و درخواست بدن که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حق رأی داشته باشن! چون این انتخابات بیشتر از آنکه در سرنوشت مردم آمریکا اثر داشته باشه در وضع زندگی مردم ما اثر داره. من الان نامه شو می نویسم شمام لطفاً امضا کنین.
ناشناس۱۶۶۷۹۲۸۱۰:۵۱:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
آنهایی که به امید جو بایدن هستن همان ساده لوحانی بودند که شب امضاء برجام با اسکناس یک دلاری و 500 تومانی توی خیابونها رقص و پایکوبی می کردند و خیال می کردند با توافق هسته ای دلار مُفت می شود !
ناشناس۱۶۶۸۳۹۲۱۵:۲۰:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
والله ما که امیدوار به شکست بایدن هستیم.اکثریت نظرات مخاطبین و مردم هم همینه
امیر حسین سلطان/تهران۱۶۶۷۶۴۸۰۷:۲۴:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
با توجه به قرائن موجود اگر به دوران ترامپ پایان داده شود لااقل وضع مان از آنچه هست بدتر نخواهد شد و همچنین امکان گشایشی در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم هم وجود خواهد داشت، ان شاء الله.
ناشناس۱۶۶۷۷۵۷۰۹:۲۴:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
معیشت ما به دلار مربوط میشه و افزایش قیمت دلار مستقیم دست بانک مرکزی ودولت هست نه امریکا
ناشناس۱۶۶۸۰۶۳۱۲:۱۱:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
قیمت دلار رو صادرات ایران مشخص میکنه نه بانک مرکزی ! فروش نفت صفر یعنی دولت دلاری نداره پس قیمت رو باید بالا ببره !
ناشناس۱۶۶۸۱۱۳۱۲:۳۸:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
افغانستان 2 برابر صادراتش واردات می کند و یا آمریکا و یا فرانسه که وارداتش بیشتر از صادرات است ولی ارزهاشون تکون نمی خورد حالا بدو برو دلار دلار کن
ناشناس۱۶۶۸۱۹۰۱۳:۲۰:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
عمو جون سیستم بانکی افغانستان تحریم نیست ! کمک های مالی زیادی به این کشور میشه !
ناشناس۱۶۶۸۲۳۷۱۳:۵۱:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما اصلا میدونی بدهی افغانستان به بانک جهانی و کشورهای دیگه چقدره ؟ وقتی واردات بیشتر از صادرات باشه یعنی بدهی به کشورهای دیگه اصلا چیزی از اقتصاد بلدی ؟ در ضمن بانکها هم در افغانستان به سیستم بین المللی سوئیف متصل هستند نه مثل ایران با چمدون پول جا به جا بشه !
ناشناس۱۶۶۸۲۷۸۱۴:۲۶:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
عمو جان از عمد فرانسه و.. هم آوردم تا این را نگویی که کمک می کنند!! عمو جان می دانی ژاپن و امریکا بیشتر بدهی های خارجی را دارند؟
ناشناس۱۶۶۸۲۹۸۱۴:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
افغانستان به عالم و ادم بدهی داره عمو جون ! صندوق بین‌المللی پول بانک جهانی بانک توسعه اسلامی صندوق عربستان سعودی بانک توسعه آسیایی دولت ایتالیا و بغارستان و...
ناشناس۱۶۶۸۳۵۶۱۴:۵۷:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اکثر کشورها با اقتصاد پیشرفته به غیر از چین بدهی زیادی دارند ولی مانند این نظر دهنده مسئولانش دستکاری در اقتصاد نمی کنند و مردم را بیچاره کنند
ناشناس۱۶۶۸۱۱۸۱۲:۴۰:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
دولت آنها مانند شما نیستند که کسری بودجه را با افزایش دلار جبران کنند
ناشناس۱۶۶۸۱۲۰۱۲:۴۱:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
بیچاره 190 کشور دنیا که از نداشتن نفت بیچاره هستند!!!!!!
ناشناس۱۶۶۸۱۹۳۱۳:۲۰:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اقتصاد ایران کالا دلار نفتی است ! چه خوشت بیاد چه نیاد !
ناشناس۱۶۶۸۲۱۶۱۳:۳۵:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اون 190 کشور صادرات دارند شما چی دارید برای صادرات پراید و پژو 30 سال پیش ؟ صادرات هم داشته باشید تحریم میشوید !
ناشناس۱۶۶۸۲۲۷۱۳:۴۱:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اقتصاد ایران نفتی هست هنوز چیزی برای صادرات ندارید داشته باشید مثل فلزات تحریم میشه !
ناشناس۱۶۶۸۲۸۴۱۴:۳۰:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
عزیزم صادرات ایران به غیر از نفت از 10 سال پیش تا الان دوبرابر شده و برابر با صادرات نفت که 2 میلیون بشکه نفت می فروختید رسیده
ناشناس۱۶۶۷۶۶۳۰۷:۴۵:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
استقلال کشور رو برباد دادین
ناشناس۱۶۶۷۷۹۴۰۹:۴۳:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
نه خیر ...ایران اسلامی قوی و پا برجاست...آخرین پروپاگاندای غرب و کاسه لیسانش نیز بگذارطی شود...ولی کاش مردم بفهمند که چاه بایداز خودش آب داشته باشد. وقتی کسی نخواهد کار کند و دنبال بازی های سیاسی باشدبهانه فراوان است...
محمد۱۶۶۷۶۷۵۰۸:۰۳:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
دقیقا .مطالب این مقاله کاملا درست و منطقی است.هرچند به هیچ وجه منظور بنده این نیست که تحریم ها بی اثر است.اما( ناکارآمدی برخی مسئولین در داخل) + (جنگ روانی رسانه های خارجی) نقشی بسیار اساسی تر در مشکلات کشور دارند.سند حقانیت دفاع حقیر از مطالب این مقاله هم علامت های منفی ایست که دوستان به احتمال ۹۹ درصد برای نظر بنده ثبت خواهند کرد. که ان شاالله همه ی عزیزان خواهید دید. به امید سربلندی ایران و ایرانی
ناشناس۱۶۶۷۶۷۹۰۸:۱۰:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
منم بانظر دو رئیس جمهور اخیر احمدی نژاد وروحانی موافقم.
ناشناس۱۶۶۷۶۸۴۰۸:۱۶:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
خنده می آید خلق را...خودتو زدی به اون راه ؟
مشیری۱۶۶۷۶۸۶۰۸:۱۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
متاسفانه تحریم و آمریکا بهانه دولتها شد اما خیلی از مشکلات را تصمیمات و فساد مدیران درست کرده است رانت و فامیل بازی و احتکار دولتی و خصوصی... هم کار آمریکاست؟
ناشناس۱۶۶۷۷۰۲۰۸:۳۴:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چون آمریکا دنیاست
ناشناس۱۶۶۷۷۹۸۰۹:۴۵:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چون کد خدا پرستان برایشان مهم است
ناشناس۱۶۶۷۹۳۶۱۰:۵۴:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
سگ زرد برادر شغال است بایدن و ترامپ دو روی یک سکه هستن.
ناشناس۱۶۶۷۷۰۴۰۸:۳۶:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
با ترامپ شیردل تا 2024
ناشناس۱۶۶۸۰۱۱۱۱:۴۱:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
امیدوارم روزی برسه از دست ضبط صوت های کم سواد مجیز گو مثل شما خلاص بشیم
ناشناس۱۶۶۸۰۱۳۱۱:۴۲:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
این رو به اکثر مردم امریکا بگی کلی بهت میخندند، ترامپ نامحبوب ترین رییس جمهور معاصر امریکاست و بلاشک ارای مردمی رو خواهد باخت و اگر هم رییس جمهور بمونه (که احتمالش کمه) بخاطر ارای الکترال خواهد بود
ناشناس۱۶۶۸۲۹۰۱۴:۳۲:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اگر این را به ان ها بگویی که در کشور دیگر برای انتخابات کشورشان سر و کله می شکنند می خندن به شما
Amir۱۶۶۷۷۴۴۰۹:۱۵:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
یک پیشنهاد خوب، قانون بگزارید اگه در زمان هر ریاست جمهوری تورم تو دوره بالای ۲۰ درصد بشه، اون شخص اعدام بشه
ناشناس۱۶۶۷۸۰۷۰۹:۴۹:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
خب کمتر اعلام میکنند. مگر بانک مرکزی و سازمان آمار مستقل از دولته؟!
عمران۱۶۶۷۸۶۱۱۰:۱۳:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
هموطن، در چه عصری زندگی میکنی؟ الان کشورهایی که تورم زیر ۲ درصد دارند از راه اعدام به چنین نتیجه ای رسیده اند؟
ناشناس۱۶۶۷۹۷۲۱۱:۱۶:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
کی میخواهی بفهمی اقتصاد بر اساس روابط کشورها شکل میگیرد
ناشناس۱۶۶۸۱۲۵۱۲:۴۳:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما کی میخواهی بفهمی اقتصاد را نباید سیاسی کرد و بابت باج دادن برای قلدرها با آن بازی می کنید و گرنه با کشورهای منطقه که هم مرز هستید می توانید تعامل کنید نه آن دنیای زورگوی مورد نظرتان
ناشناس۱۶۶۸۱۶۲۱۳:۰۱:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما دنبال روابط کد خدا و رعیتی هستید نه تعامل
ناشناس۱۶۶۸۰۰۹۱۱:۳۹:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
بعد کی حاضر هست رییس جمهور بشه؟
همشهری۱۶۶۷۷۷۰۰۹:۳۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
نویسنده محترم متن می خواهی باور کنی یا باور نکن آمریکا تاثیر گذار است و هر غلطی هم خواست می تواند بکند
ناشناس۱۶۶۷۷۷۱۰۹:۳۵:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
مصر کشوری بدون ذخایر نفت و گاز را با ما مقایسه میکنی ... چرا با امارات و قطر مقایسه نمیکنی ؟ اگر ضدیت با آمریکا تاثیرگذار نیست پس چرا وضعیت کره ی شمالی کوبا و ونزوئلا اینگونه است
ناشناس۱۶۶۸۱۳۱۱۲:۴۶:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اولا مصر گاز دارد دوم هم پس چرا این کشور مصر و یا آرژانتین که نوکر فابریک آمریکا هستند اینقدر وضعشان خراب است؟ هر وقت فهمیدی آن وقت بیا اینجا مطلب بنویس
علیرضا۱۶۶۷۸۰۶۰۹:۴۸:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
به واقع تاثیر انتخابات آمریکا بر ما بسیار بیشتر از تاثیر انتخابات خود ماست
کریم۱۶۶۷۸۱۰۰۹:۵۱:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
عملکرد مدیران ما موجب نابودی تمامی زیرساخت های اقتصادی واجتماعی وفرهنگی شده و مردم با پیگیری انتخابات امریکا به این امید هستند که انتخاب رئیس جمهور مناسب در امریکا، موجب ایجاد برخی گشایش ها وبرخی تغییرات در تصمیمات مدیران ارشد ایران شود.
ناشناس۱۶۶۷۸۱۳۰۹:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
مشکلات ناشی از تحریم و همچنین ناشایسته سالاری در داخل است . تیتر اول سایت امروز خودتون الزام استخدام ایثارگران و فرزندان و... است . معنیش اینه که هر چی ببو گلابی است بریزیم تو ادارات دولتی و وصل به پول نفت
ناشناس۱۶۶۷۸۲۹۱۰:۰۱:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چون با اینکه بیش از 4 دهه قطع رابطه با آمریکا داریم ولی بیشترین تاثیرات هم از آمریکا داریم مسئولین کشته مرده آمریکا و رابطه با آمریکا هستند مسئولین ما تحت تاثیر آمریکا هستند مسئولین ما مردم را فراموش کرده اند
ناشناس۱۶۶۸۹۵۵۲۳:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
واز همه مهمتر آقازاده‌ها و خانواده آنها در آنجا زندگی می کنند
علی۱۶۶۷۸۴۵۱۰:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
باسلام اینکه اثر تحریم چقدر بوده کافی است از تولید کنندگان ،تجار ، و....دنبال کنیدمحدودیت سفرهای خارجی ، تحریم سیستم بانکی ودرامدهای نفتی وارزی ایران ،واردات وصادرات ،تکنولوژی و خود گواه است.اما اینکه چرا امریکا اینقدر توانسته دراقتصاد ایران تاثیر گذار باشد ضعف ما درعدم استقلال اقتصادی بوده است درضمن یک معضل ساختاری هم وجود دارد..... نخبگان از کشور می روند بهترین محصولات ایرانی به زحمت صادر می شود ومابه ازای ان چه چیز وارد می شود؟
ناشناس۱۶۶۷۸۸۵۱۰:۲۷:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چون تمام اقتصاد ایران از اول تا آخرش به آمریکا و تصمیات این کشور بستگی دارد! البته اقتصاد کل جهان چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم چنین است... آمریکا کدخدای دنیاست
ناشناس۱۶۶۸۱۳۷۱۲:۴۹:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
کوبا را ببین با تورم 5 درصدی آن هم با شدیدترین تحریم ها ولی کد خدا پرستان ایرانی دنبال بازی اقتصاد و امریکا هستند و اگر دست افراد انقلابی بود مانند صنعت نظامی جز قدرت های اقتصادی می شدیم
ناشناس۱۶۶۸۱۸۳۱۳:۱۴:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
کوبا یک کشور عقب افتاده است که خودروهای شصت سال پیش با گاری اونجا رفت و آمد دارن ! حداقل چهارتا عکس نگاه کن بعد حرف بزن
ناشناس۱۶۶۸۲۹۵۱۴:۳۴:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما مدعی هستید گرانی ها و تورم به خاطر تحریم است و ما هم مثال زدیم که تحریم بهانه است و ما کاری به نوع زندگی نداشتیم لطفا بحث را عوض نکنید برای توجیه خودتان
ناشناس۱۶۶۷۹۰۳۱۰:۴۴:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چون برای ما (مردم)فرقی نمیکنه ترامپ یا بایدن
ناشناس۱۶۶۸۲۰۷۱۳:۳۱:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
در فضای مجازی و روزنامه و ما چیزی از این در بین مردم ندیدیم
ناشناس۱۶۶۷۹۱۱۱۰:۴۷:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شاید هم غلط مشکلات شدید فعلی واقعا تحریم آمریکا و صفر شدن صادرات نفت است؟
ناشناس۱۶۶۸۲۱۳۱۳:۳۴:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
تحریم برای ایران با این همه امکانات و نیروی انسانی ماهر مانند گاز گرفتن یک پشه است ولی مشکلات داخلی به اندازه گاز گرفتن یک ببر است
ناشناس۱۶۶۷۹۳۷۱۰:۵۵:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
کاش در کشور هیچ کس دغدغه سیاست نداشت .
ناشناس۱۶۶۸۰۵۶۱۲:۰۸:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اقتصاد هر کشور با سیاست گره خورده بدون سیاست خارجی درست توان صادرات ندارید
ناشناس۱۶۶۸۱۴۲۱۲:۵۱:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
بعله منتهی اقایان اقتصاد را در منگنه قرار می داند تا باج بدهند
ناشناس۱۶۶۷۹۵۴۱۱:۰۳:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
ملتی که از تاریخ عبرت نگیرد عبرت سایرین می شود.
ناشناس۱۶۶۷۹۸۰۱۱:۲۰:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
دنیا یک مبصر می خواهد..و آن آمریکا است....
شهروند۱۶۶۷۹۹۸۱۱:۳۴:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
نویسنده محترم تصحیح بفرمایند: این باور در میان بخشی از مردم نشان دهنده شکست ایران در جنگ روانی و رسانه ای است!!!! نخیر! شکست مسئولان ماست که مردم دارن در زندگیشون حس میکنن تاثیر انتخابات آمریکا بیشتر از انتخابات خودمونه! مسئولانی که هیچ دردی از مردم ندارن و فقط به فکر قدرت خودشونو هم حزبیهاشون هستن!
ناشناس۱۶۶۸۰۱۰۱۱:۴۱:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
ما که نه ولی خیلی ازهموطنان متاسفانه با خوشخیالی فکر میکنن بایدن بیاد وضعمون خوب میشه
ناشناس۱۶۶۸۰۳۰۱۱:۵۳:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شما به امید ترامپ باش پس ! احتمالا با پراید 600 میلیونی وضعت بهتر میشه !
ناشناس۱۶۶۸۰۵۵۱۲:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
حتما یه پراید داره !
ناشناس۱۶۶۸۰۴۶۱۲:۰۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
بایدن به برجام بر خواهد گشت سپس فروش نفت ایران شروع میشه ! این یعنی سقوط دلار و افزایش ارزش ریال ! حالا شما تحلیل بلد نیستید مشکل خودتان است !
ناشناس۱۶۶۸۱۴۷۱۲:۵۲:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
بعله نفت را بفروشید و بعد که اقتصاد سر پر شد در حد انفجار باز تحریم تان می کند و باز شوک به اقتصاد ابلهان از تاریخ درس نمی گیرند
ناشناس۱۶۶۸۲۰۶۱۳:۳۱:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
امارات هم نفت میفروشه ولی نفت همیشگی نیست ! اره عزیز امارات داره کل کشورش رو با همین فروش نفت و قوانین کاهش مالیاتی برای کشور خارجی آباد میکنه با همین نفت و قوانین درست و واردات تجهیزات و دانش از فرانسه کلی کارخانه در این کشور ایجاد شده صادرات عطرش بعد فرانسه دوم شده !
ناشناس۱۶۶۸۳۸۵۱۵:۱۷:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
امارات زیر 10 درصد بودجه را از نفت می بندد ولی ما بالای 25 درصد
ناشناس۱۶۶۸۰۴۳۱۲:۰۲:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
هیچ کشوری در شرایط تحریم به جای نرسیده : کره شمالی - کوبا - ونزوئلا و سودان سوریه و ...
ناشناس۱۶۶۸۰۴۸۱۲:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
سر نویسنده مطلب به شدت زیر برف رفته و نگران کاهش دلار و محبوبیت دوباره روحانی است ! بدون شک بایدنی که قرار است به برجام باز گردد با دیوانه مثل ترامپ که صادرات کشور رو فلج کرده و فروش نفت رو صفر خیلی فرق دارد
ناشناس۱۶۶۸۰۵۳۱۲:۰۷:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
امروز قیمت فروش دلار آمریکا امروز در صرافی بانک ملی ایران، ۲۶,۷۰۰(بیست و شش هزار و هفتصد تومان) اعلام شد که نسبت به روز پیش کاهش یافته است. همین برای تحلیل سیاسی شما کافی هست !
ناشناس۱۶۶۸۱۴۹۱۲:۵۴:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
خوب چه ربطی داشت؟ آقایان بالا بردن و الان بعد کاسبی آوردن پایین
ناشناس۱۶۶۸۲۰۹۱۳:۳۲:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
قیمت دلار رو صادرات خصوصا صادرات نفت مشخص میکنه نه اقایان ! حالا هی بگو ... بعد انتخابات امریکا میتوجه خواب بودن خودت میشی !
ناشناس۱۶۶۸۲۵۶۱۴:۰۱:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
یک روزی گفتید کرونا یک روزی گفتید بورس یک روزی گفتید تحریم سازمان ملل و الان هم می گویید انتخابات امریکا باعث بالا رفتن دلار می شود ولی اگر به کارشناسان بگویید می خندن به شما
ناشناس۱۶۶۸۲۲۹۱۳:۴۴:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
ربطش رو بعد انتخابات امریکا متوجه میشی عمو جون !
ناشناس۱۶۶۸۳۰۴۱۴:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
عمو جان با تورم دو رقمی صد تا انتخابات هم برگزار کنید در آمریکا دلار باید هر سال بالا برود
ناشناس۱۶۶۸۰۷۳۱۲:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
به هر حال ما کلی اقازاده اون ور داریم داریم خرج شونو میدیم تا درفاه باشن درست نیست نسبت به رییس جمهورشون بی تفاوت باشیم
عبداله۱۶۶۸۱۶۷۱۳:۰۶:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چون انتخابات آمریکا از انتخابات خودمون رو سرنوشت ایران خیلی بیشتر مؤثره، بحث سفره کوچکتر و خالی هر خانواده ایرانیه، بحث فقر و فلاکت و در آن درغلطیدنه، بحث بی ارزشی بیشتر پول ملیه، بحث انزوا و تحریمه و ...
ناشناس۱۶۶۸۳۳۱۱۴:۴۵:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چون شما ها همیشه سفره مردم را به غریبه ها گره می زنید و یک بارهم شده در خودی ها جستجو کنید تا مزه اش را بچشید
ناشناس۱۶۶۸۳۸۸۱۵:۱۸:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
مگر نه اقتصاد و صاردارات از سیاست خارجی جدا نیست
ناشناس۱۶۶۸۳۸۹۱۵:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اکثر خودی ها هم که بچه ها شون اون ور اب زندگی می کنن و خودشون هم که .................
ناشناس۱۶۶۸۵۵۲۱۷:۲۹:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
خودی ها را در آقا زاده می بینی؟
ناشناس۱۶۶۸۳۹۰۱۵:۱۹:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
پس از افزایش قیمت ۴۰ درصدی برخی مواد شوینده و بهداشتی به خاطر گرانی دلار و دوبرابر شدن قیمت ارز نیمایی، این بار پوشک بچه در بازار کمیاب شده است!
ناشناس۱۶۶۸۴۳۲۱۵:۵۳:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
در کشور انگلیس که مدیریت ارزی شناور دارد در یک سال تا 40 درصد دلار گران می شود ولی تورم آنها 3 درصد است حالا بروید ببینید چی کار می کنند
ناشناس۱۶۶۸۳۰۲۱۴:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
ایران باید صادرات نفت داشته باشه و پول اون رو خرج ورادات تکنولوژی روز برای تولید با کیفیت کنه . که با تحریم امکان پذیر نیست . تنها راه نجات کشور همینه
ناشناس۱۶۶۸۴۶۳۱۶:۰۸:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
تعارف رو بزارید کنار، اینکه در آمریکا کی رئیس جمهور میشه مطمئناً از اینکه کی در کشور ما رئیس جمهور میشه مهم تر هست و این مایه تاسفه.
حمید۱۶۶۸۵۱۸۱۶:۵۰:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۱
دلیل پیگیری انتخابات در امریکا آن است که واقعا نتیجه آن بر خلاف خیلی از انتخابات دیگر بر زندگی مردم اثرگذار است.
حمیدرضا شرفی۱۶۶۸۷۰۶۱۹:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
چون ما آدم های پیگیری هستیم
ل۱۶۶۸۹۳۱۲۳:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
مشکل اصلی اون 24 میلیونی هست که به روحانی رای دادن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین