توماس فریدمن: ترامپ تمام دنیا را "سیاه‌تر" کرد

گروه جهان الف،   3990810090 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

"توماس فریدمن" نویسنده و تحلیلگر مشهور سیاسی با هشدار در خصوص ادامه ریاست جمهوری دونالد ترامپ می گوید وی تمام دنیا را در چهار سال گذشته سیاه تر کرد.

توماس فریدمن: ترامپ تمام دنیا را "سیاه‌تر" کرد

به گزارش الف فریدمن در مقاله ای  در روزنامه نیویورک تایمز نوشت ادامه حضور چهار ساله ترامپ در کاخ سفید به معنای آن است که سرطان در تمام تار و پود  آمریکا رسوخ کرده باشد.

<<هیچ چاره ای نیست: سه شنبه روز رای گیری است – روز تصمیم گیری درباره ثبات و کیفیت نهادهای حاکم، ائتلافاتمان، این که چگونه با هم رفتار می کنیم، تعهد اصلی مان به اصول علمی و کم ترین میزان نجابت که از رهبرانمان انتظار داریم. همه چیز در معرض تصمیم گیری است.

خبر خوب این است که در چهار سال ریاست جمهوریِ توهین آمیز دونالد ترامپ دوام آوردیم و بیشترین ارزش های اصلی ما همچنان دست نخورده باقی مانده  است.  اطمینان داریم خسارات وارد شده بسیار عمیق است، اما معتقدم که این سرطان هنوز به ریشه و بُن ملت مان سرایت نکرده است. آسیب وارد  شده همچنان قابل درمان است.

خبر بد این است که اگر مجبور باشیم چهار سال دیگر را با دونالد ترامپ تحمل کنیم، که لازمه آن محدود نشدن ترامپ است، کشور ما آن آمریکایی نخواهد بود که ما با آن بزرگ شدیم، کشوری که به ارزش ها، هنجارها و نهادهایش اطمینان داشتیم. 

چهار سالِ دیگر با رئیس جمهوری بی شرم، برخوردار از حمایتِ حزبی بدون عزم، کسی که صدایش را از طریق شبکه ای تلویزیونی بدون یکپارچگی اعلام می کرد، این سرطان را دیگر در تمام تار و پود هر نهادی در کشور رسوخ خواهد داد که آمریکا را، آمریکا کرده است.... اگر باز هم ترامپ را انتخاب کنیم، آن هم با علم به این که وی چقدر دروغ گو و ویرانگرِ هنجارها، اختلاف برانگیز و فاسد است، در این صورت دنیا از چهار سال گذشته به عنوان انحراف یاد نخواهد کرد. بلکه آن را تاییدی بر تغییراتی خواهد دانست که ما مسبب آن بوده ایم.

دنیا دیگر به آمریکا از منظری متفاوت نگاه نخواهدکرد، بلکه چنین نگاهی را نسبت به آمریکایی ها خواهد داشت؛ آن هم با دلایل خوب. 

انتخاب مجدد ترامپ به این معنا است که تعدادی زیاد از آمریکایی ها، دیگر از هنجارهایی که به قانون اساسی ما معنا می دهد، حمایت نخواهند کرد. به معنای بی اهمیتی به نظام خدمات غیرنظامی حرفه ای و مستقل است، به معنای بی احترامی به دانشمندان است، بی اهمیتی به اتحاد ملی است، بی توجهی به این که اگر رئیس جمهوری 20 هزار دروغ بگوید، اهمیتی به آن داده نمی شود...

اگر این اتفاق بیفتد، آن چه که آمریکا در چهار سال گذشته از دست داده است، دایمی خواهد شد. و تاثیرات آن در سراسر دنیا حس خواهد شد.... 

رهبران خودکامه در سراسر جهان – در عربستان، ترکیه، چین، روسیه، لهستان، مجارستان، برزیل و کشورهای دیگر- بوی این مسایل را حس کرده اند. دولت ترامپ آنها را جسور کرده است. آنها می دانند تا زمانی که از ما سلاح می خرند و یا تملق ترامپ را میکنند، برای ترور، مسموم کردن، زندانی کردن، شکنجه و خاموش کردن هر کسی که بخواهند، آزادتر هستن؛ بدون آن که آمریکا  از آنها انتقاد کند...

البته که آمریکا بارها نسبت به دیگر کشورها رفتارهای ظالمانه، منفعت طلبانه، آسیب زننده و تحقیر آمیز داشته است. جنگ ویتنام واقعیت بود. کودتاهای ضددمکراتیک در ایران و شیلی،  واقعیت دارد. زندان ابوغریب واقعیت دارد. جدا کردن کودکان از والدینشان در مرزهای جنوبی ما واقعیت داشته است...

آیا تمام آن چه که ترامپ انجام داد غیرضروری بود؟ خیر. وی روابط تجاری آمریکا-چین را به شیوه ای باارزش اصلاح کرد. نیرویی برای مقابله با ایران در خاورمیانه وجود دارد. و او پیامی درست به دیگران داد که اگر بخواهید، به راحتی نمی توانید وارد کشور ما بشوید، دستکم باید زنگ بزنید.

اما این اقدامات هیچ جا، آن تاثیری را که ترامپ وانمود می کند، نداشته و حتی نزدیک به آن نیز نبوده است؛ دقیقا به این دلیل که او تمام این کارها را به تنهایی و بدون لحاظ کردن نظر دیگران انجام داد، بدون درنظر گرفتن مواضع متحدان آمریکا و یا بدون این که حمایت دو حزب آمریکا را جلب کرده باشد. اگر ما با متحدانمان اقدام می کردیم، سیاست هایمان تاثیری بیشتر و ماندگارتر بر چین و ایران داشت. اگر ترامپ به تمرکز سازی تمایل داشت، می توانستیم در خصوص مهاجرت توافقی مناسب داشته باشیم. اما وی این گونه نبود.  

من نگرانم که این ناتوانی آمریکا در انجام دادن کارهای بزرگ و سخت – که زمان آن به قبل از ترامپ و کرونا باز می گردد، اما هر دو آن را تشدید کردند- به زیان های دیگر منجر شده باشد. این نوعی از دست دادن اعتماد به سیستم های دمکراتیک به صورت کلی، در مقابلِ مشخصا سیستم خودکامه در چین اسات.  

سرمایه گذار افسانه ای، "ری دالیو" هفته گذشته در مقاله ای در فایننشال تایمز نوشت در سال کروناییِ گذشته، "اقتصاد چین  تقریبا پنج درصد رشد کرد، بدون بار آوردن بدهی، در حالی که تمام اقتصادهای بزرگ دنیال کوچک شدند. چین بیش از مصرفِ خود، تولید می کند و برخلاف آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی، توازنی از مازاد پرداخت را برقرار می کند..." 

تعجب نکنید اگر در آینده از ریاست جمهوری ترامپ به عنوان دوره ای یاد شد که نه تنها آمریکا را بزرگ نساخت، بلکه سبب شد چین با گام های بزرگ، آمریکا را پشت سر قرار دهد. اگر نگران آن نیستید، به آن چه که در چهار سال گذشته رخ داده است، اهمیت نداده اید.>>

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۷۵۵۶۰۱:۰۲:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
بنیاد نهادن تمدن بدون غارتگری همان قدر دشوار است که نگاهداری تمدن بدون برده داری! کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت
نیما پ۱۶۶۷۵۷۵۰۱:۴۳:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
حتی خود آمریکایی ها هم میفهمند که ترامپ برای همه دنیا خطرناکه ، اما متاسفانه وطن فروشان داخلی از روی احساسات و از روی لج بازی با حکومت داخلی آرزوی پیروزی ترامپ بی ادب و بیسواد رو دارن ، کسی که توصیه به خوردن وایتکس میکنه ! البته یه عده هم هستن که معتقدن پیروزی ترامپ در دراز مدت به نفع ماست ، چون ترامپ با روشهای چاله میدانیش آمریکا را تضعیف میکند همانطور که در چند سال گذشته رتبه اقتصاد آمریکا در جهان رو از یک به سه تنزل داده سایر توانایی های آمریکا را نیز تخریب میکند ، البته به نظر من وجود او در قدرت در کوتاه مدت بسیار خطرناک است او ممکن است علاوه بر آمریکا کل دنیا را با بمب اتم و یا نادیده گرفتن اصول محیط زیستی نابود کند .
عمران۱۶۶۷۵۹۹۰۲:۴۴:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
توماس فریدمن یک لیبرال طرفدار لشکرکشی های آمریکا به خاورمیانه است. او خشونت طلبی دروغ گو است. دشمنی اش با ترامپ به دلیل سیاستهای محافظه کارانه ترامپ و خروجش از خاورمیانه است.
ناشناس۱۶۶۷۶۸۱۰۸:۱۵:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
نگران نباشید،انقدری توی نظرسنجی ها عقب هست که مثل ۲۰۱۶ الکترال ها هم به دادش نمیرسند
ناشناس۱۶۶۷۷۱۷۰۸:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۱
این وعده قطعی الهی است..... با ترامپ یا بدون ترامپ مستکبرین سرمست و مغرور قدرت ( فرعونها و نمرودهاو ....) سرنگون میشوند و از آنها با تمام عظمت و جبروت پوشالی دنیایی شان تنها داستانها و ویرانه هایی میماند....
ناشناس۱۶۶۸۳۳۵۱۴:۴۹:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
تاب کله ای میدونی چیه ؟
ناشناس۱۶۶۸۶۱۱۱۸:۳۳:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۱
حافظ میفرماید سنگ تو لعل شود در مقام صبر آری شود لکن به خون جگر شود تمام عالم فانی است اما بهای ظلم ها و خسارت‌ها را مردم بیچاره می‌دهند
ناشناس۱۶۶۷۹۶۷۱۱:۰۹:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۱
نه اینکه زمان دمکرات‌ها جهان غرق نور بود الان نگران سیاهی شدی ؟ جهان برای فقرا همیشه سیاه و برای اغنیا (سرمایه داران ) روشن و آفتابی بوده و هست
ناشناس۱۶۶۸۰۱۷۱۱:۴۴:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
دوران سفید شما کی بوده تو جنگ جهانی ۲ بمب اتم رو رو مردم ژاپن انداختین.تو ویتنام ۱۰ سال کشتار کردیدن.تو ایران ۲۵ سال هر جور خواستید با سرنوشت ایرانیان بازی کردید.تو عراق افغانستان و سوریه و یمن هر جور جنایت بود رو مرتکب شدید الان که به ترامپ رسید شد دوران سیاه؟
کوروش۱۶۶۸۱۱۵۱۲:۳۸:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
برای کسایی که فکر میکنن زبانشون خوبه و میخوان از وضعیت سیاسی آمریکا اطلاع داشته باشن، این دو منبع میتونه بهترین انتخابها باشه: 1. The New York Times رسانه اصلی لیبرالهای امریکا، متمایل به دموکراتها. توماس فریدمن تو این گروه قرار داره و حقیقتا یکی از خوبهای تحلیل سیاسی تو اردوگاه دموکراتهاست 2. Fox news رسانه اصلی محافظه کارهای آمریکا، متمایل به جمهوری خواه ها. تو این گروه تاکر کارلسون که مجری شبکه فاکس نیوز هست یکی از تاثیرگذارترین شخصیتهاست..
ناشناس۱۶۶۸۳۳۸۱۴:۵۰:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
برای خود آمریکاییها خوب بوده ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین