مبایعه نامه چیست ؟

گزارش بازرگانی،   3990807017

عباراتی مانند مبایعه نامه و قولنامه را بارها شنیده‌اید. اما این 2 کلمه با هم متفاوت هستند و مفاهیم جداگانه‌ای هم دارند. در این مطلب قصد داریم موضوع مبایعه نامه را برای شما توضیح دهیم. اگر بخواهیم معنی لغوی این کلمه را بدانیم، باید به ریشه کلمه دقت کنیم. این عبارت از 2 کلمه مبایعه و نامه تشکیل شده، که به معنی بیعت کردن و خرید و فروش کردن است. اما برای این که بدانیم مفهوم مبایعه نامه چیست و به چه کاری می‌آید ادامه متن را بخوانید.

مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه در واقع از توافقی بین فروشنده و خریدار به دست می‌آید و در قالب یک سند در دسترس است. برای خرید و فروش هر وسیله، ملک یا هر مال دیگری می‌توان مبایعه نامه تنظیم کرد. بنابراین مبایعه نامه تنها به ملک مرتبط نیست و هر مالی که بتوان با آن معامله کرد را شامل می‌شود.

اما به صورت کلی، بحث مبایعه نامه برای خرید و فروش ملک به کار برده می‌شود.

مبایعه نامه هم مانند هر قرارداد رسمی، به صورت کتبی نوشته می‌شود. برای خرید و فروش ملک بعد از به توافق رسیدن مالک و خریدار، یک سند به اسم مبایعه نامه نوشته می‌شود که به این قرارداد مبایعه نامه یا بیع نامه گفته می‌شود. بنابراین اگر کلمه بیع نامه به گوشتان خورد، تعجب نکنید و بدانید منظور همان مبایعه نامه است.

نکات فروشنده برای نوشتن مبایعه نامه چیست ؟

بهتر است قبل از تنظیم سند اصلی، توافق‌هایی بین خریدار و فروشنده انجام شود. برای مثال لازم است قبل از انتقال سند، از جانب فروشنده برای خریدار، بیشتر مبلغ خرید اخذ شده باشد و باقی آن را هم می‌توانید به شکل چک مورد اعتماد، درخواست کنید.

در صورتی که قبل از تنظیم سند رسمی، توافقات کامل صورت نگیرد و همچنین بخشی از پول را از خریدار دریافت نکرده باشید، ممکن است بعد از به نام زدن ملک و انتقال سند، مشکلاتی برای شما ایجاد شود.

برای نوشتن مبایعه نامه می‌توانید شرایطی هم ذکر کنید. برای مثال در متن ذکر کنید که اگر چک‌های خریدار پرداخت نشود، معامله فسخ شده و فروشنده تعهدی در قبال خریدار نخواهد داشت. برای اطمینان بیشتر از این کار، مشخصات چک یا سفته را در متن مبایعه نامه ذکر کنید.

نکات خریدار برای نوشتن مبایعه نامه چیست ؟

همانطور که یک معامله می‌تواند برای فروشنده مشکل‌ساز باشد، ممکن است تبعاتی هم برای خریدار داشته باشد. اگر به عنوان خریدار وارد معامله خرید ملکی می‌شوید، بهتر است ضمانتی از فروشنده در دست داشته باشید. این ضمانت به عنوان تعهدی است که شما برای خرید ملک یا آن مال اقدام می‌کنید. چون ممکن است فروشنده قول فروش آن ملک را به شما داده باشد و همین مراحل را با افراد دیگری هم بگذراند. بنابراین در قرارداد مبایعه نامه می‌توانید این نکته را ذکر کنید.

موضوع دیگری که می‌توان برای مبایعه نامه در نظر گرفت این است که در قرارداد زمان حضور فروشنده در دفترخانه برای تنظیم سند رسمی را مشخص و برای حاضر نشدن فروشنده و انصراف از آن، مبلغی را به عنوان خسارت تعیین کرده و مبایعه نامه را ابطال کنید. در صورتی که توافقات بین خریدار و فروشنده تا مراحل خوبی پیش رود و تاریخ مشخصی برای عقد قرارداد هم مشخص شود، باید منتظر زمان دفترخانه بمانید. چون تا این لحظه تمامی توافقات تنها بین خریدار و فروشنده بوده و پایان معامله مشخص نیست. در صورتی که شرایط خسارت را در مبایعه نامه ذکر کرده باشید و فروشنده در روز تنظیم سند به دفترخانه مراجعه نکند، می‌توانید برای اخذ خسارت اقدام کنید.

خریدار می‌تواند شرط دیگری هم برای این مرحله تنظیم کند. در صورتی که خریدار متوجه شود، ملک یا مال مورد نظر متعلق به فروشنده‌ای که با آن به توافق رسیده نیست، حق فسخ قرارداد را دارد.

انواع مبایعه چیست ؟

مبایعه نامه بر اساس اعتبار، به 2 حالت رسمی و عادی نوشته می‌شود. مبایعه نامه هایی که مابین فروشنده و خریدار نوشته شود در دسته مبایعه نامه عادی قرار دارند.

مبایعه نامه های رسمی کدامند؟

حتما این سوال برایتان پیش می‌آید حالا برای تنظیم مبایعه نامه رسمی و معتبر باید چه کاری انجام دهیم؟ برای تنظیم این سند باید از طریق یکی از راه‌های زیر با حضور خریدار و فروشنده و به همراه مدارک کامل صورت بگیرد.

  • مبایعه نامه های نوشته شده در دفاتر اسناد رسمی

  • مبایعه نامه های نوشته شده در اداره های ثبت اسناد

  • مبایعه نامه های نوشته شده توسط ماموران دولتی یا تنظیم شده توسط رای دادگاه

لازم است بدانید باقی مبایعه نامه ها در دسته مبایعه نامه های عادی قرار دارند.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه چیست؟

شاید تصور کنید 2 کلمه قولنامه و مبایعه نامه با هم تفاوتی ندارند و می‌توانند برای یک معامله خرید یا فروش به یک اندازه ارزش داشته باشند. اما در صورتی که اگر از جزئیات و شرایط هر کدام باخبر باشید متوجه می‌شوید که این 2 تفاوت‌های زیادی دارند.

فرق قولنامه و مبایعه نامه در اعتبار آن‌هاست. برای خرید یک ملک معمولا توافقاتی مابین خریدار و فروشنده انجام می‌شود و تا آماده شدن کامل پول توسط خریدار و شرایط فروشنده نیاز به اندکی زمان است. اگر در این مدت تا زمان رسمی شدن معامله هریک از فروشنده و خریدار از معامله منصرف شوند، طرف مقابل می‌تواند درخواست خسارت کند. اما این در صورتی است که شما این شرط را در متن مبایعه نامه ذکر کرده باشید و 2 طرف آن را امضا کرده باشند.

اگر بخواهیم مثال دقیق‌تری بزنیم تا تفاوت مبایعه نامه و قولنامه را متوجه شوید، یک مثال از خرید خانه‌ای بیاوریم که ساخت آن کامل نشده باشد. خانه‌هایی هستند که در سطح شهر یا خارج از شهر به صورت پیش فروش، به خریدار فروخته می‌شوند. چون این خانه‌ها سند و پایان کار ندارند، امکان امضای نامه قولنامه برای آن وجود ندارد. بنابراین خریدار و فروشنده می‌توانند با مبایعه نامه، شرایط پیش فروش را به صورت کتبی داشته باشند.

بعد از این که در دفاتر رسمی برای قولنامه اقدام کنید، مبایعه نامه شما رسمی‌تر و معتبرتر می‌شود و سند قولنامه به خریدار تعلق می‌گیرد.

نحوه نوشتن مبایعه نامه توسط خریدار و فروشنده

مراحل نوشتن یک مبایعه نامه چیست ؟ در ادامه این 5 بخش را توضیح می‌دهیم.

برای قسمت اول و بالای برگه لازم است مشخصات خریدار و فروشنده ذکر شود. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های نوشتن مبایعه نامه است که باید با دقت تمام پر شود. کارت ملی و شناسنامه 2 طرف قرارداد را با دقت مطالعه کنید و به نوبت اطلاعات لازم را در مبایعه نامه ذکر کنید. تمامی اطلاعات را چندین بار چک کنید و از صحت آن اطمینان داشته باشید. چرا که بروز خطا در این نامه می‌تواند مشکلاتی به دنبال داشته باشد.

برای بند بعدی، موضوع قرارداد را مشخص کنید. کاربری ملک، مشخصات پلاک ثبتی، متراژ ملک، نوع اسکلت ساختمان، سال ساخت ملک، تعداد کل واحدهای ساختمان، سیستم سرمایشی و گرمایشی، میزان سهم خریداری شده از ملک و مشخصات سند را به طور واضح ذکر کنید.

موارد دیگری هم هست که خریدار در این مرحله باید به آن دقت داشته باشد. آدرس دقیق ملک مورد نظر را بررسی کنید. به خصوص پلاک، طبقه و واحد. موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، کد رهگیری ملک است. این کد را از مالک یا همان فروشنده تقاضا کنید.

بند بعدی؛ مشخص کردن مبلغ و نوع پرداخت آن توسط خریدار را ذکر کنید. قبل از امضای مبایعه نامه بر سر قیمت نهایی ملک به توافق برسد. همین قیمت را در مبایعه نامه ذکر کنید. همچنین نوع پرداخت این مبلغ باید مشخص شود. شاید قرار باشد خریدار، تمامی مبلغ را در چند چک به فروشنده ارائه کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین