دردسرهای پیروزی بایدن برای نتانیاهو

گروه جهان الف،   3990803064

نشریه فارن پالیسی در گزارشی با درج اینکه ریاست جمهوری بایدن می‌تواند دردسر های بسیاری برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشته باشد، نوشت : با پیروزی نامزد حزب دموکرات، بنیامین نتانیاهو باید اعتیاد به ترامپ را که به تمام خواسته‌های وی پاسخ می‌داد کنار بگذارد.

دردسرهای پیروزی بایدن برای نتانیاهو

به گزارش ایرنا به نقل از این نشریه، تصمیم سودان برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی یکی دیگر از هدیه‌های دولت ترامپ به اسرائیل است. اما چنانچه «جو بایدن» همانگونه که نظرسنجی‌ها پیش بینی می‌کنند، ماه آینده پیروز انتخابات شود، «نتانیاهو» چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد، هر چند پیروزی این نامزد دموکرات می‌تواند دستاوردهایی هم برای وی داشته باشد. 

براساس گزارش‌ این نشریه آمریکایی، هیچ مقامی در جهان بیش از نتانیاهو از ریاست جمهوری ترامپ سود نبرد.ترامپ از توافق هسته‌ای«باراک اوباما» با ایران خارج شد، سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کرد، به اسراییل کمک کرد روابط خود را با دو کشور عربی خلیج فارس عادی کند و سیاست‌هایی که سبب تقویت جناح راست اسراییل می‌شود را تقویت کرد. 

در مقابل، بایدن به دنبال راه‌هایی برای همکاری مجدد با ایران در مسائل هسته‌ای و برقراری روابط دو جانبه واشنگتن با سازمان آزادیبخش فلسطین است که ترامپ آن را تنزل داده است.دولت بایدن احتمالا متشکل از سیاستگذاران دوران اوباما خواهد بود که هنوز هم از تاخت و تاز نتانیاهو به سیاست داخلی واشنگتن انتقاد می‌کنند. نتیجه این امر می‌تواند نوعی تنش تدریجی میان اسراییل و ایالات متحده باشد که یادآور سال‌های اوباما است. 

اما این تنش‌ها ضرورتا وبلافاصله شعله ور نمی‌شوند. بایدن از دیرباز با اسراییل ارتباط داشته و علاوه بر این، هر گونه مذاکره‌ای با ایران ماه‌ها به طول می‌انجامد، زیرا با توجه به حوادثی که پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفت این کار پیچیده‌تر خواهد بود. 

ترامپ پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ تحریم‌های اقتصادی سنگینی علیه ایران وضع کرده و تهران هم واکنش هایی داشته است.علاوه بر این خروج یکجانبه واشنگتن از برجام سبب بی‌اعتمادی عمیق‌تر تهران به واشنگتن شده است. از این رو اقداماتی که بایدن در قبال ایران در سر می‌پروراند، به ظرافت‌های دیپلماتیکی بیشتری نیاز دارد.

یک کارشناس مسائل ایران مستقر در سرزمین های اشغالی گفت: هر دولت اسراییل چه نتانیاهو و چه مخالفان وی، در زمان دولت بایدن تنها خواهد بود. به عقیده وی از آنجاکه اسراییل خواهان ادامه تحریم‌ها علیه ایران است، لذا در مقابله با تهدیدهای ایران تنها خواهد بود. 

اما تنش‌های پس از پیروزی بایدن برای اسراییل تحت نخست وزیری نتانیاهو مزایایی هم دارد؛ از جمله انحراف اذهان عمومی از اتهامات فساد اداری و مشکلات سیاسی وی. 

در طول دوران ریاست جمهوری اوباما، نتانیاهو توانست با راه‌اندازی کارزار تبلیغاتی، قدرت خود را در اسرائیل افزایش دهد و پیروز انتخابات شود.  

از سرگیری تنش‌ها با آمریکا به نتانیاهو همچنین این امکان را می‌دهد تا به عنوان یک سیاستمدار تنها در واشنگتن نشان داده شود و به این ترتیب توجه جمهوری خواهان کنگره، کمیته روابط عمومی اسراییل و آمریکا و مسیحیان انجیلی طرفدار اسراییل را برای ایجاد یک توافق جدید با ایران جلب کند. 

اما ناظران بر این عقیده هستند در حالی که ممکن است تحولات دیپلماتیک با ایران ماه‌ها طول بکشد، اسراییل و آمریکای تحت زمامداری بایدن ممکن است خیلی زود در مورد سیاست در قبال فلسطینی‌ها درگیر ‌شوند. 

به عبارتی انتظار نمی‌رود که بایدن بلافاصله برای دستیابی به توافقنامه صلح جامعی که اوباما پیگیر آن بود وارد عمل شود، اما چیزهای کوچکی وجود دارد که می‌تواند تنش بزرگی ایجاد کند. 

به عنوان مثال اگر اسراییل برنامه‌های زیادی برای گسترش شهرک‌سازی اعلام کند یا ثبات تشکیلات خودگردان فلسطین را به خطر بیاندازد، دولت بایدن فشار خواهد آورد. از طرفی، الحاق کرانه باختری که به نظر می‌رسد با رو نمایی ترامپ از طرح صلح در اوایل سال جاری میلادی به واقعیت تبدیل شود، دیگر گزینه روی میز بایدن نخواهد بود. 

بنابر این به نظر می‌رسد نتانیاهو باید اعتیاد به ترامپ را رها کند؛ اعتیادی که وی را به یک سوپرمن تبدیل کرده بود.بدون ترامپ، او مانند ورزشکاری است که استرویید را کنار گذاشته و باید به توان خود اتکا کند. زیرا میانه روترین افراد نزدیک به بایدن هم نمی‌توانند نتانیاهو را تحمل کنند. 

اما این کار آسان نیست، به ویژه برای کسی که عادت کرده بود رییس جمهوری آمریکا به تمامی خواسته‌های وی پاسخ دهد.  

فارن پالیسی یا سیاست خارجی نام مجله خبری سیاسی-اقتصادی است که هر دو ماه یکبار منتشر شده و به محافظه کاران آمریکا نزدیک است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین