بازار خودرو با وام آرام می‌شود؟

  3990803023

این روز‌ها بسیاری از افراد برای خرید خودرو با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. گرانی خودرو به معضلی بی انتها تبدیل شده که امان از کف بریده است، برخی از افراد برای خرید خودرو نقدینگی کافی را ندارند و از این رو چند سال گذشته بانک ها وام به مشتریان می دادند.

بازار خودرو با وام آرام می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: بازار خودرو این روزها دچار التهابات زیادی شده است. از یک سو نظارت و قیمت گذاری بر قیمت خودروهای کارخانه و از یک سو افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد هیاهوهای زیادی ایجاد کرده است. 

این روزها بسیاری از افراد برای خرید خودرو با مشکلان زیادی دست و پنجه نرم می کنند. گرانی خودرو به معضلی بی انتها تبدیل شده که امان از کف بریده است، برخی از افراد برای خرید خودرو نقدینگی کافی را ندارند و از این رو چند سال گذشته بانک ها وام به مشتریان می دادند. در گذشته این تسهیلات معمولا از طریق شرکت‌های خودروساز، شرکت‌های لیزینگ و بانک‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌شد که هر کدام شرایط خاص خود را داشتند. 

در گذشته شرکت‌های خودروساز، معمولا برای فروش هر چه بیشتر خودروهایشان در زمانی که مشتریِ محصولاتشان کم می‌شد، اقدام به راه‌اندازی طرح‌های مختلف تسهیلاتی می‌کردند که بعضا برای محصولات پرفروش نیز به مناسبت‌های مختلف این تسهلات ارائه می‌شد. اما با کاهش تولید این وام قطع شد و به دنبال آن شاهد گرانی در بازار خودرو بودیم. 

یکی از نکات اصلی در مورد تسهیلات خرید خودرو که توسط بانک‌های ایرانی پرداخت می‌شد این بود که صرفا برای خرید خودرو‌های ایرانی این وام پرداخت می‌شد. این بدین معناست که اگر کسی قصد خرید خودروی خارجی داشت، روی وام خودرو بانک‌های ایرانی نباید حساب می کرد. 

مصوبه پرداخت وام از میان بانک‌ها برداشته شد

یک منبع اگاه بانکی درخصوص عدم پرداخت وام‌های خودرو توسط بانک‌ها اظهار کرد: مصوبه پرداخت وام برای خودرو حدود ۲ سالی است که از میان بانک‌ها برداشته شده است. همچنین در حال حاضر با افزایش قیمت‌های سرسام آور خودرو این وام نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های مردم برای خرید خودرو باشد.

او با بیان اینکه به جای وام خودرو می توان از وام کالا استفاده کرد، گفت: جدیدا افراد اقدام به دریافت وام کالا می‌کنند. به این صورت که وام را دریافت می‌کنند و در حساب خود می‌خوابانند و در پایان هرجایی که بخواهند، پول را از حساب خود دریافت می کنند.

وام باید به خودروسازان پرداخت شود!

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو، در خصوص تاثیرات پرداخت وام خودرو بر بازار خودرو، گفت:برای صنعت خودرو اگر برای ریشه مشکلات آن چاره اندیشی نکنیم، راه حل های دیگر یا تاثیر بسیار کم و موقتی خواهند گذاشت یا با توجه به اقتصاد بیمار کشور ما بعضا برخلاف آنچه در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد اثر معکوس خواهند گذاشت.

او بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات صنعت خودرو در شرایط فعلی که موجب قیمت‌های حیرت آور و سرسام آور خودرو شده است، تولید کم خودروسازان به نسبت نیاز مشتریان است. اگر بتوانیم تولید را به اندازه کافی داشته باشیم، به دنبال آن قیمت بازار با قیمت کارخانه تفاوت چندانی نخواهد داشت. اکنون میزان تولید یا عرضه خودرو کم است و در مقابل تقاضای زیادی وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: با پرداخت وام به مردم، مشکل صنعت خودرو حل نخواهد شد بلکه مشکلات آن بیشتر هم می‌شود؛ چرا که با پرداخت این وام تقاضا همچنان بیشتر می‌شود و مشکلات صنعت خودرو فعلی دوچندان می‌شود. با پرداخت وام، نقدینگی افزایش یافته و در پی آن تعداد خریداران و متقاضیان بیشتر خواهد شد.

قاسمیان ادامه داد: در واقع با این کار عطش خرید در این بازار بیشتر خواهد شد، در حالی که تعداد خودرو تولیدی ثابت است و این موجب تورم و حباب و در نهایت افزایش قیمت‌ها می‌شود. البته ممکن است با پرداخت وام برای خرید خودرو تعداد معدودی عدم نقدینگی خود را جبران کنند و صاحب خودرو شوند، اما در یک نگاه کلی این کار به جای آنکه آبی بر آتش بازار خودرو باشد به مثابه بنزین برای آن آتش خواهد شد.

او بیان کرد: اگر فرض کنیم که شرایط نظام بانکی و مالی به گونه‌ای است که قدرت پرداخت وام به تعداد زیادی از متقاضیان را داشته باشد، این حجم از سرمایه و نقدینگی نباید به صورت مستقیم به دست افراد برسد و باید به گونه‌ای هدایت شود که بتواند مسیر تولید را تقویت کند. بدین معنی که برویم سراغ صنایع مادر و استراتژیکی که به عنوان گلوگاه، صنعت خودرو را تحت فشار قرار داده اند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر در این صنایع و حتی صنایع میانی و کوچکتر، مشکلی در نقدینگی، خرید مواد اولیه، تحقیق و توسعه یا هر چیزی که نیاز به سرمایه گذاری دارد، وجود داشته باشد و قصد داشته باشیم با این وام‌ها آن مشکلات اساسی را حل کنیم، یا اگر صنعت یا محصولی انحصاری شده است، به گونه‌ای که هر زمان که بخواهد خودروساز و مردم را تحت فشار قرار ‌دهند و در این میان منفعت خود را کسب کنند، با سرمایه گذاری‌های کلان آن محصولات و صنایع را از انحصار خارج کرد تا بدینوسیله قیمت برخی محصولات و زمان عرضه آن را با ایجاد رقابت کنترل و متعادل کنیم.

قاسمیان تشریح کرد: در این حالت نخست نقدینگی را وارد بازار نکرده ایم و از ایجاد تورم بیجا ممانعت کرده‌ایم؛ همچنین جان دوباره‌ای به صنایع تولیدی داده ایم، به طوریکه بتوانند تا حد خوبی نیاز‌های صنعت خودرو را به درستی و متناسب با تقاضای بازار خودرو مرتفع سازند و  اشتغال را در آن صنایع تقویت کرده‌ایم. در واقع با این کار بطور غیر مستقیم آحاد جامعه منتفع خواهند شد. هم اشتغال تقویت خواهد شد و هم قیمت خودرو اینچنین افسار گسیخته افزایش پیدا نخواهد کرد و در نتیجه قدرت خرید بصورت روزانه کاهش پیدا نخواهد کرد.

او گفت: بدیهی است که وقتی می خواهیم از وام‌های خرد به سمت وام‌های کلان برویم، حتماً باید ساز و کار‌های کنترلی اصولی‌تر و جدی تری از مناظر مختلف فنی، اقتصادی و قضایی اتخاذ شود. وقتی می گوییم از نظر فنی، منظور آن است که از نقطه نظر فنی طرح‌های دارای توجیه اقتصادی با پشتوانه مطالعاتی قوی باید از این وام‌ها بهره‌مند شوند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: همچینن در این راستا بایستی عملکرد واحد‌های تولیدی مستمرا مورد نظارت و ارزیابی کارگروه‌های فنی و اقتصادی در یک فضای سالم و عالمانه و با پشتوانه قضایی قوی قرار گیرد و در صورت حرکت درست صنایع خرد و کلان هدف در راستای مقاصدی که کمک آن‌ها به پیشبرد تولید و کیفیت صنعت خودرو قبلا مطالعه و مسجل شده است، آن صنایع را به شکل تدریجی و دوره‌ای از این تسهیلات بهره‌مند گردانیم.

تاثیرات پرداخت وام خودرو بر بازار خودرو

کاظم محمدی نیکخواه کارشناس بازار خودرو، در خصوص تاثیرات پرداخت وام خودرو بر بازار خودرو، گفت: پرداخت وام شرایط خاصی دارد که اکنون این کار امکان پذیر نیست. در شرایط فعلی بانک ها پول ندارند و در مقابل خودروساز ماشین ندارد تا تحویل دهد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر خودروسازان به خوبی فعالیت می کنند و خودرو را به اندازه نیاز به بازار عرضه می کردند در آن صورت با پرداخت وام می توانستیم این بازار را کمی کنترل کنیم. با این شرایط کنونی کسی تمایل به پرداخت وام ندارد و بانک ها این کار را انجام نمی دهند. 

به گفته کارشناسان صنعت خدرو، پرداخت وام برای زمانی است که عرضه و تقاضا برابر باشند. با این شرایط که هر روز ارزش پول کشور در حال کم شدن است کسی ریسک نمی کند که پول خود را به قرض به کسی دهد و این مثالی برای بانک هاست که این ریسک را نمی کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین