کمبود انسولین قلمی در بازار ایران وجود ندارد

گروه سلامت الف،   3990803020 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: محموله جدید انسولین قلمی از امروز (شنبه) در داروخانه ها توزیع می‌شود و با ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان این دارو، انسولین قلمی با قیمتی به مراتب ارزان‌تر از قبل در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

کمبود انسولین قلمی در بازار ایران وجود ندارد

محمدرضا شانه ساز روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: محموله جدید انسولین قلمی وارد کشور شده و از امروز توزیع آن شروع می شود، یک محموله نیز از یک کمپانی دیگر به زودی وارد می شود. تلاش می کنیم تعداد رقبای خارجی عرضه کننده انسولین قلمی را در کشور زیاد و قیمت تمام شده آن را در ایران ارزان کنیم تا قیمت آن (از نظر یورویی) در سطح قیمت کشورهای دیگر به ایران عرضه شود.

وی ادامه داد: مشکلی که از گذشته وجود داشته این است که انسولین قلمی از طرف کمپانی عرضه کننده، از نظر نرخ یورویی خیلی گرانتر از کشورهای دیگر به ایران عرضه می شود. کمپانی های تولید کننده انسولین نباید این دارو را در زمانی که ایران در شرایط تحریم است، گرانتر بفروشند، بنابراین با اقدامات انجام شده و ایجاد رقابت بین کمپانی های عرضه کننده انسولین به بازار ایران، قیمت یورویی واردات آن را کاهش دادیم و از این پس محموله های انسولین وارداتی با قیمتی حدود نصف قیمت قبلی وارد کشور می شود و بطور قطع قیمت آن برای مصرف کننده و بیمه ها نیز کاهش می یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میزان عرضه انسولین قلمی در بازار نسبت به سال قبل کم نشده، این دارو بالاترین میزان ارزبری را در بین همه داروهای وارداتی کشور دارد بنابراین نمی توانیم آن را بی حساب و کتاب توزیع کنیم و از سال گذشته با کنترل بر اساس الگوی نیاز یک دوازدهم بازار و بیماران به صورت ماهانه توزیع می شود.

وی ادامه داد: در مجموع کمبود انسولین در بازار زیاد نبوده است. اوایل سال تا حدی به علت مشکلاتی که در تامین ارز وجود داشت، واردات آن مقداری با وقفه مواجه شد و بعد از آن کمبود انسولین در بازار جبران شد. در مجموع امسال حدود ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل انسولین قلمی به کشور وارد شده، ضمن اینکه تولید داخلی انسولین قلمی از نوع انسولین گلاژین نیز در کشور شروع شده در حالی که سال گذشته انسولین قلمی تولید داخل نداشتیم.

شانه ساز گفت: واقعا کمبودی در انسولین قلمی در بازار ایران وجود ندارد و افرادی که موضوع کمبود انسولین را مطرح می کنند، اهداف تجاری دارند و به دنبال سودجویی هستند.

وی گفت: الگوی توزیع ماهانه انسولین، گرچه ممکن است، مشکلاتی ایجاد کند اما برای بیماران و بیمه ها یک مزیت است و امکان سوء استفاده سودجویان را کم می کند. در این الگو با همکاری داروخانه های منتخب، انسولین قلمی بر اساس نیاز ماهانه بیماران بر اساس کد ملی توزیع می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: مشکل اساسی در توزیع این دارو که امکان قاچاق و سوءاستفاده از آن را فراهم می کند، تفاوت قیمت آن در ایران و کشورهای همسایه است، قیمت انسولین قلمی در ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است و در کشورهای همسایه حدود ۲۸۰ هزار تومان است بنابراین با حساب و کتاب توزیع می شود و اینکه قرار باشد به وفور در همه داروخانه ها در دسترس باشد عملا به علت ارزبری بالایی که دارد و با توجه به تفاوت قیمت و امکان سوء استفاده از آن، امکانپذیر نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۶۵۵۰۱۰:۲۶:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۳
انسولین دارویی نیست که مردم بی دلیل بخرند. مگر احتکارچیان.
ناشناس۱۶۵۶۷۰۱۱۱:۳۵:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۳
.. دو ساعت پیش انسولین قلمی ایرانی را به قیمت ازاد انسولین خارجی خریدم(35000 تومان). چرا به مردم ..و وعده و وعید دروغ میدهید!! شماها دارو را با نرخ دلار 4200 وارد میکنید، ولی مانند خودروسازها آنها را احتکار .. کمبود تصنعی بوجود ..بوسیله دلالانی که مستقیما برای .. و دلار 30000 .. و بقیه را هم به قیمت بازار آزاد به مردم غالب میکنند ..میرود
ناشناس۱۶۵۶۹۵۲۱۳:۵۹:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۳
30 تا 40 تومن برای مردم ایران که درآمد پایینی دارند خیلی زیاد هست. در کشورهای همسایه این رقم زیادی نیست
ناشناس۱۶۵۷۰۲۳۱۴:۴۱:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۳
البته اگر رقابت به معنی ارائه انسولین چینی باشد که مورد تایید اروپا، امریکا و استرالیا قرار نگرفته است میباشد پس مردود است.
ناشناس۱۶۵۷۰۶۱۱۵:۰۵:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۳
بله اگه دوز انسولین رو پایین بیاورند کمبود نیست
ناشناس۱۶۵۷۰۷۱۱۵:۱۱:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۳
مثل واکسن آنفولانزا که توزیع شد !!!
ناشناس۱۶۵۷۲۲۷۱۷:۲۰:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۳
خب خداروشکر ، حالا که دو هفته است که برای پدر و مادرم نمیتونم انسولین گیر بیارم ! نباید بگم که کمبود انسولین وجود داره چونکه لابد اهداف تجاری و قصد سودجویی دارم ؟ بابا .. شماها دیگه کی هستید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین