فواید معجزه‌آسای آویشن را بدانید

  3990803012

آویشن گیاهی است دارای خواص بسیار که امروزه اغلب به‌صورت خشک‌ شده و به‌عنوان چاشنی در چای و غذا استفاده می‌شود. آویشن با خواص درمانی بسیارش جایگاه ویژه‌ای نزد مردم دارد و در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد داشته است. برای آشنایی با خواص آویشن این گزارش را بخوانید.

فواید معجزه‌آسای آویشن را بدانید

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: از زمان‌های قدیم بشر با فواید شگفت انگیز آویشن آشنا بوده و از گلها، برگ‌ها و حتی روغن گرفته شده از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند آرتروز، درد‌های مرتبط با گلو، معده و اسهال استفاده می‌کرده است.

جدا از مصارف معمول این گیاه پر خاصیت، در اینجا قصد داریم تا برخی دیگر از مزایای آویشن را که ممکن است تا به حال چیزی در خصوص آن نشنیده باشید، صحبت کرده و درباره کاربرد‌های عجیب آن در مصر قدیم، یونان و روم باستان سخن بگوییم.

فواید آویشن

آویشن به دلیل قدرت از میان بردن «ارگانیسم‌های مضر» مانند باکتری‌های عفونی، از خانواده مواد طبیعی «زیست کش» محسوب می‌شود. بنابر یک پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ به انجام رسیده، آویشن می‌تواند مقاومت باکتری‌ها را در برابر دارو‌های رایج از جمله «پنی سیلین» کاهش دهد.

علاوه بر این، آویشن فواید دیگری نیز دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش فشار خون

محققان دانشگاه بلگراد دریافته اند عصاره آویشن وحشی می‌تواند فشار خون را در آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها کاهش دهد.با علم به این مسأله که موش‌ها به فشار خون بالا به روشی مشابه انسان پاسخ می‌دهند، بنابر این ممکن است آویشن در کاهش فشار خون مؤثر باشد؛ هر چند نیاز است تا آزمایش‌های بیشتری در این خصوص انجام شود.

با فواید سحر آمیز آویشن که مورد توصیه بقراط بود، آشنا شوید

نگهدارنده طبیعی برای مواد غذایی

یک تیم در مرکز مطالعات علوم دامی و دامپزشکی در پرتغال، فعالیت ضد میکروبی روغن‌های اساسی گرفته شده از گروهی از گیاهان معطر از جمله «روغن آویشن» را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها در این پژوهش دریافتند روغن آویشن حتی در غلظت‌های پایین می‌تواند به عنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی برای مواد غذایی در برابر بسیاری از باکتری‌های متداول غذایی که باعث بیماری‌های انسان می‌شود، بکار رود.

سرطان روده بزرگ

طبق اعلام پایگاه «Medical News Today» و بر اساس پژوهشی که در پرتغال انجام شده، عصاره‌های آویشن می‌تواند برای حفاظت انسان در برابر سرطان روده بزرگ مفید باشد.

سرطان پستان

شماری از محققان در ترکیه، تأثیر آویشن وحشی را بر فعالیت سرطان پستان و به طور خاص نحوه تأثیر آن بر آپوپتوز (گونه‌ای از زوال سلولی طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول) و وقایع مربوط به ژن‌ها در سلول‌های سرطانی پستان مورد بررسی قرار دادند.آن‌ها پس از آن دریافتند «آویشن وحشی» باعث مرگ سلول‌های سرطانی در افراد مبتلا به سرطان پستان می‌شود.

با فواید سحر آمیز آویشن که مورد توصیه بقراط بود، آشنا شوید

عفونت قارچی

قارچ «C. albicans» یکی از دلایل شایع عفونت‌های مخمری در دهان و واژن است که سبب بیماری برفک می‌شود. پژوهشگران دانشگاه تورین ایتالیا دریافتند که روغن ضروری آویشن به میزان قابل توجهی به از میان بردن این قارچ کمک می‌کند.

افزایش ماندگاری روغن‌های پخت و پز

اکسیداسیون چربی یک مشکل جدی در هنگام پردازش و نگهداری مواد غذایی است. این اکسیداسیون می‌تواند کیفیت، ایمنی و ارزش غذایی مواد غذایی را از دست بدهد.

شماری از دانشمندان لهستانی بررسی کرده اند که آیا عصاره آویشن می‌تواند سبب ماندگاری روغن آفتابگردان در دما‌های مختلف شود یا خیر. آن‌ها سپس پیشنهاد کرده اند آویشن یک آنتی اکسیدان قوی برای تثبیت روغن آفتابگردان محسوب می‌شود.

با فواید سحر آمیز آویشن که مورد توصیه بقراط بود، آشنا شوید

فواید آویشن برای رفع مشکلات پوستی

تیمی از دانشگاه ادیس بابا در اتیوپی پژوهشی را برای ارزیابی فواید درمانی «کرم عصاره بابونه ۱۰ درصد» و «کرم ضد قارچ ۳ درصد آویشن» برای درمان بیماری‌هایی مشابه اگزما به انجام رساندند.

آن‌ها سپس اعلام کردند در ۶۶.۵ درصد از افرادی که با «کرم قارچی حاوی روغن ضروری آویشن» تحت درمان قرار گرفتند، درمان و بهبود کامل صورت گرفته است؛ این در حالی است که تنها ۲۸.۵ درصد از افراد دیگری که از داروی دیگری استفاده کردند، بهبود یافتند.

فواید آویشن در از بین بردن آکنه

دانشمندان لیدز انگلستان تحقیقاتی را در خصوص اثر آویشن در روی باکتری‌های ایجاد کننده آکنه به انجام رساندند و طبق آن، دریافتند که ممکن است آویشن در روند درمان آکنه مؤثر باشد.

در این تحقیقات آن‌ها ثابت کردند تأثیر ضد باکتریایی آویشن از غلظت‌های استاندارد «بنزوئیل پروکساید» - ماده‌ای فعال در اکثر کرم‌ها و لوسیون‌های ضد آکنه- قوی‌تر است.

جدای از آن، «بنزوئیل پروکساید» باعث سوزش و تحریک پوست می‌شود و این بدان معنی است که ممکن است «تنتور آویشن» راه حل بهتری در درمان آکنه باشد و عوارض جانبی کمتری خواهد داشت.

نابود کردن پشه ببری

پشه ببری، بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیای جنوب شرقی است. از دهه ۱۹۹۰، این حشره در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است. پشه ببری حامل «ویروس نیل غربی» تب زرد، «انسفالیت سنت لوییس»، «تب دنگی» و «تب چیکونگونیا» است.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه ملی چونگباک کره جنوبی اعلام کردند که ترکیبی از تیمول، آلفا ترپینن و کارواکرول که از گیاه آویشن استخراج می‌شوند در کشتن لارو‌های پشه ببری موثر بوده است.

موارد استفاده از آویشن در تاریخ

مردمان باستان، علاوه بر استفاده از این ماده برای درمان بسیاری از بیماری ها، از این گیاه برای اهداف دیگری نیز استفاده می‌کردند.

به عنوان مثال مصریان باستان از آویشن به عنوان «مایع مومیایی» استفاده می‌کردند؛ همچنانکه در یونان از آن به عنوان «بخور در معابد» استفاده و نیز به آب‌های حمام اضافه می‌شد.

با فواید سحر آمیز آویشن که مورد توصیه بقراط بود، آشنا شوید

رومیان باستان نیز از آویشن به عنوان «طعم دهنده پنیر» استفاده می‌کردند؛ همچنانکه آن‌ها از این گیاه به عنوان درمانی برای افراد خجالتی یا آن‌ها که مبتلا به غم و افسردگی بودند، استفاده می‌کردند.

توصیه بقراط

بقراط، حکیم وطبیب بزرگ یونانی که امروزه از آن به عنوان «پدر پزشکی غرب» یاد می‌شود و در فاصله ۴۶۰ قبل از میلاد تا ۳۷۰ قبل از میلاد زیست می‌کرده، توصیه کرده از آویشن برای درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی استفاده شود.

همچنین در زمانی که طاعون سیاه در ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ میلادی (قرن چهاردهم میلادی) اروپا را درنوردید، مردم برای محافظت از خود، لباس‌هایی از آویشن به تن می‌کردند.

سایر موارد استفاده از آویشن

از برگ‌های تازه آویشن می‌توان در چای و پخت و پز استفاده کرد؛ همچنانکه می‌توان آن را در میان لایه‌های پارچه قرار داد تا از پارچه در برابر حشرات محافظت کند؛ چرا که اسانس آویشن که به آن «روغن آویشن» گفته می‌شود، حاوی ۲۰ تا ۶۰ درصد «تیمول» است که باکتری‌ها و حشرات مضر را هدف قرار می‌دهد.

با فواید سحر آمیز آویشن که مورد توصیه بقراط بود، آشنا شوید

همچنین از روغن آویشن می‌توان در ساخت مواد مختلف از جمله صابون معطر، دئودورانت‌ها (ضد تعریق) استفاده کرد. روغن آویشن همچنین ماده‌ای نگهدارنده برای گوشت‌ها محسوب می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین