سخنی با استاد رسول جعفریان و سایر اساتید مبرز تاریخ؛ وقت فریاد است، از ساحت علم تاریخ دفاع کنید

عبدالله حسرتی‌منش، گروه تعاملی الف،   3990801014 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقت فریاد است، از ساحت علم تاریخ دفاع کنید

احتمالاً سخنان چند روز پیش رییس‌جمهور محترم کشورمان پیرامون صلح امام‌حسن علیه‌السلام به سمع و نظر خوانندگان این نوشتار و اساتید محترم تاریخ رسیده‌است و البته می‌دانیم که اینگونه اظهارنظرها و استنادات به تاریخ اسلام و سیرۀ اهل بیت سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین در سخنان حجت‌الاسلام روحانی مسبوق به سابقه بوده‌است. 

نگارندۀ این سطور به هیچ وجه قصد تحلیل این بیانات را ندارد. در مورد درستی یا نادرستی این سخنان، صحبت‌های زیادی شده و از سوی بسیاری از جمله سیاسیون، با واکنش مواجه شده‌است. اما تمام کلام اینجاست که آیا این واکنش‌ها کافی است؟ آیا آن کسانی که صلاحیت علمی ورود به مباحث تاریخ اسلام را داشتند، در مورد سخنان رییس‌جمهور اظهار نظر کردند؟ فرقی ندارد که سخنان رییس‌جمهور غلط باشد یا درست؛ اما آیا آن کسانی که صلاحیت قضاوت را دارند، موضع‌گیری کردند؟ آنچه برای نگارنده مایۀ تعجب و حیرت است، سکوت برخی اساتید بنام تاریخ در کشور است.

رشتۀ تاریخ اصول، قواعد و روش تحقیق خاص خود را دارد. استنباط و نتیجه‌گیری از وقایع تاریخی نیز قواعد خاص خود را دارد و در یک کلام، تاریخ یک علم تخصصی است و با نقالی و قصه‌گویی تفاوت دارد. سوال، اینجاست که چه کسی جز اهل علم باید از علم دفاع کند؟ چه کسی باید بین تحلیل‌های عوامانه و غیرتخصصی با تحلیل‌های عمیق و علمی مرزبندی کند و راه صواب را به جامعه عرضه کند؟ آیا اهل علم برای خود مسئولیت اجتماعی و اخلاقی در جهت حراست از علم قائل هستند؟ 

استاد معزز و گرامی، جناب آقای رسول جعفریان، مدت‌هاست روی مسئلۀ علم و اهمیت آن تأکید دارند و خطر عوام‌زدگی و جدی نگرفتن علم را گوشزد کرده و می‌کنند. ایشان که از افراد پرکار در زمینۀ تاریخ هستند، گهگاه با ارائۀ تحلیل‌های تاریخی و استناد به اسناد، به مسائل جاری کشور هم اشارات جالب توجهی می‌کنند و همچنین از روی علاقه به سرنوشت کشور، گاهی به مسئولین گذشته و فعلی انتقاد می‌کنند. از جمله نکاتی که بطور ویژه مورد تأکید ایشان است و در همین مسئلۀ کرونا هم بدان اشاره داشتند، این بود که مبادا روش علمی و آکادمیک که متکی به منطق و تجربه است، جای خود را به شبه علم و خرافه و ساده‌انگاری بدهد و مبادا کسانی که در علم سررشته‌ای ندارند، جایگاهشان در جامعه بالاتر از متخصصین و اهل علم باشد. در همین راستا نیز گاه تیر انتقاد را به مدعیان طب اسلامی و حتی برخی منبری‌ها و مداحان پرتاب کرده‌اند.

استاد در یادداشتی که سال گذشته منتشر شد و امسال هم در تاریخ 2 شهریور، در کانال تلگرامی ایشان بازنشر شد، نگرانی عمیق خود را از تحلیل‌های اشتباه از واقعۀ عظیم عاشورا ابراز نمودند که برخی قسمت‌های این یادداشت از این قرار است:

« این روزها، به‌وفور شاهد تحلیل‌های اجتماعی سیاسی متفاوت از عاشورا هستیم و می‌‌دانیم، سال‌هاست، هر کسی با استناد به جمله‌ای از امام حسین (ع) یا رفتاری از آن حضرت، یک تفسیر سیاسی خاصی ارائه می‌‌کند. این در حالی است که غالب این عبارات یا گزارش‌ها، هنوز از نظر تاریخی، نقادی نشده است؛ اما صرف نظر از آن، هیچ‌گاه رویۀ فقها این نبوده است که این چنین به گزارش‌های تاریخی برای استفاده در گزاره‌های حقوقی استناد کنند و از آن نتایج فقهی بگیرند. این کارها، از زمانی هم که باب شده، اغلب کار منبری‌ها بوده و الا زیر تیغ فقیهان استخوان‌دار و اصیل، این قبیل کارها، محل اعتنا نبوده است. نکته‌ای که درباره تحلیل‌های عاشورایی این‌چنینی محل توجه است، این است که ما تا چه وقت و با چه دامنه و اصولی حق داریم، در هر دوره، تفسیری متفاوت از عاشورا داشته باشیم؟ آیا بر این باوریم که از این رویداد، می‌‌شود تفسیرهای متفاوت ارائه داد و هر روز یک اصل حقوقی از آن استخراج کرد، یا این که محدودیت وجود دارد و مثلاً ما قواعدی داریم که در استنباط فقهی از تاریخ، باید تابع آن‌ها باشیم؟»

سوالی که نگارنده در کمال تواضع و احترام و البته با صراحت از استاد جعفریان دارم این است که چرا ایشان که در مورد کرونا، مداحی، طب اسلامی، علم دینی، سخنان آقای شجاعی در شبکۀ قرآن، سوزاندن کتاب مشهور پزشکی و مسائل سیاسی چون دفاع از آقای لاریجانی و انتقاد از آقای احمدی‌نژاد و ... اظهار نظر می‌فرمایند، در مورد سخنان رییس‌جمهور سکوت کرده‌اند؟ مگر ایشان در همین یادداشت مذکور نفرمودند که « هیچ‌گاه رویۀ فقها این نبوده است که این چنین به گزارش‌های تاریخی برای استفاده در گزاره‌های حقوقی استناد کنند و از آن نتایج فقهی بگیرند. این کارها، از زمانی هم که باب شده، اغلب کار منبری‌ها بوده و الا زیر تیغ فقیهان استخوان‌دار و اصیل، این قبیل کارها، محل اعتنا نبوده است.»

چه شده که وقتی رییس‌جمهور محترم برای توجیه مشی سیاسی خود به گزارش‌های تاریخی استناد می‌کند، صدای اعتراضی بلند نمی‌شود؟ البته این نقد فقط متوجه جناب جعفریان نیست؛ بلکه تمامی اساتید بنام کشور متوجه این نقد هستند. حتی اگر استنتاجات رییس‌جمهور صحیح است و شیوۀ ایشان مطابق شیوۀ علمی رشتۀ تاریخ است، باز همین عزیزان وظیفه دارند از ایشان دفاع کنند و از هجمه علیه ایشان بکاهند. این سخن خود رییس‌جمهور است: «می‌خواهم یک نقد هم نسبت به دانشگاه بکنم؛ ... من می‌خواهم بگویم چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان،‌ دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند؟ ... چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیۀ سقراط‌وار می‌خواهیم.»

سخن نهایی همان سوالی است که البته سابقۀ تاریخی دارد: چرا خواص و نخبگان جامعه درست در زمانی که باید اظهار نظر کنند، سکوت می‌کنند؟ چرا در زمانی که می‌توانند مؤثر باشند، ایفای نقش نمی‌کنند؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۳۷۶۲۰۷:۱۸:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱
آقای روحانی همونی هست که توی مناظره ها میگفت امام رضا رو جناحی نکنید... حالا خودش...
ناشناس۱۶۵۴۵۰۴۱۹:۱۳:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱
اخبار الطوال/ ترجمه،ص: 264 گویند،چون خبر کشـته شدن علی(ع) به معاویه رسـید آماده شد و پیشاپیش عبداالله بن عامر بن کریز را روانه کرد او راه عین التمر را پیش گرفت و سپس در انبار فرود آمدو آهنگ مداین داشت و این خبر به امام حسن که در کوفه بود رسـید و براي جنگ با عبداالله بن عامر بن کریز عازم مداین شدو به آن سو حرکت کرد و چون به ساباط رسـید از یاران خود سستی و بی رغبتی به جنگ مشاهده فرمود، همانجا اردو زد و میان آنان به پاخاست و گفت:اي مردم چنـان شـده ام کـه بر هیـچ مسـلمانی کینـه روا نمیدارم و همـانطـور کـه خویشـتن را می نگرم شـما را هـم به همـان نظر می نگرم، اینک رایی دارم و آنرا رد نکنیـدو بدانیـدهمـدستی و اتحادکه مورد توجه شـما نیست بهتر از پراکنـدگی است که مورد علاـقه شـماست، اکنـون میبینم بیشـتر شـما از جنـگ خـودداري و در پیکـار سـستی می کنیـد و معتقـد نیسـتم کـاري را که دوسـت نمی دارید بر شما تحمیل کنم. چون یارانش این سـخن را شنیدند به یکدیگر نگریستند و کسانی از ایشان که عقیده خوارج را داشتند گفتند "حسن هم کافر شد همانگونه که پدرش هم پیش از او کافر شده بود "و تنی چند از ایشان بر آن حضـرت هجوم آوردند و سجاده از زیر پایش کشیدند و جامه هاي او را غارت کردندحتی رداي ایشان را از دوشش برداشتند، امام حسن(ع) اسب خود را خواست و سوار شدو فرمود افراد قبیله هاي ربیعه و همدان کجایند؟ آنان با شتاب آمدندو مردم را از او دور کردند. امام حسن(ع) از آنجا آهنگ مـداین کرد مردي از خوارج به نام جراح بن قبیصه که از بنی اسد بود در جاي تاریکی درساباط کمین کرد و چون امـام مقابـل او رسـیدازکمین برجست و دشـنه ایی در ران امـام فرو برد عبـداالله بن خطـل و عبـداالله بن ظبیان بر آن مرد اسدي حمله کردند و او را کشتند. حسن(ع) با زخم سـنگین به مـداین رفت و درخانه ایی که معروف به قصـر سپیـد بود فرود آمد و به درمان پرداخت و بهبود یافت و آماده براي مقابله با ابن عامر شد. معـاویه هم پیش آمـد و چون به انبار رسـیدک ه قیس بن سـعد بن عباده آنجا بود شـهر را محاصـره کرد، امام حسن هم بیرون آمـد و رویاروي عبـداالله بن عامر ایسـتاد، عبـداالله بن عامر نـدا داد که اي مردم عراق من جنگ را به مصـلحت نمی بینم که من مقدمه سـپاه معاویه ام، و او خود با سپاهیان شام، به انبار رسیده است به ابو محمدیعنی(امام حسن) ازسوي من سلام برسانیدو به او بگویید ترا به خدا سوگند می دهم که جان خود و این جماعتی را که همراه تو هستندحفظ فرماي.چون مردم این سـخن را شـنیدند از یاري خودداري کردنـد وجنگ را ناخوش داشـتند، ناچار امام حسن(ع)جنگ را رهاکرد و به مداین برگشت.
ناشناس۱۶۵۳۷۶۷۰۷:۳۳:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱
چون از تقابل با قدرت های سیاسی به شدت پرهیز می کنند و چرایی آن هم بر همگان آشکار است .
جامعه شناس کاردان۱۶۵۳۷۷۵۰۷:۴۶:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱
هر کسی از ذن خود شد یار من این دولت از همان ابتدای روی کار تمدنش به پشتوانه حمایت یکی از روسای جمهوری قبل آمد روی کار و اکثریت رای اینها متعلق به رییس جمهور قبل حمایت کننده بود از همان ابتدای کار قصد رفتن در دل کدخدا و عمو سام در ذهن این دولت بوده و هنوز هم هست اینها با سفسطه و مغلطه از صلح امام حسن می خواهند بهره برداری سیاسی کنند و خنجر خودشان را قبل از تمام شدن دولت به کشور بزنند
ناشناس۱۶۵۴۱۷۴۱۴:۱۰:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱
ذن یا ظن؟!؟!
ناشناس۱۶۵۴۲۷۹۱۵:۰۱:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱
این حرف غلطی است که بیست و چند میلیون رای دهنده را به یک رییس جمهور قبلی ارتباط دهیم.همه این بیست و چند میلیون به هر سه رییس جمهور رای داده اند،یعنی بیشتر آنها بین سه نفر مشترک بوده اند.
پرتو۱۶۵۴۴۶۷۱۸:۲۷:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱
هر کسی از ظن خود شد یارمن وز درون من نجست اسرار من
معلم تاریخ۱۶۵۴۴۷۳۱۸:۳۹:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱
مذاکره یا صلح به معنای تسلیم نیست.
ناشناس۱۶۵۴۵۴۶۱۹:۵۱:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱
مذاکره ترفند دشمن برای تحمیل خواسته های سلطه جویانه خود به ایران است.
ناشناس۱۶۵۴۶۰۷۲۰:۴۲:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱
درس عبرت برجام این بود که هرگز به صلح با دولتهای بدعهد و خبیث نباید اعتماد کرد.
ناشناس۱۶۵۵۰۸۰۰۹:۱۳:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲
آزموده را آزمودن خطاست بله مذاکره به معنای واقعی کلمه چیز بدی نیست اما آنچه که جناب .. مد نظر دارن فراتر از اینهاست خلاصه بگم: همه میدونن قاتل حاج قاسم و خیلی از مردان رشید این مملکت دولت آمریکاست (چه دموکرات چه جمهوری خواه) این چه مذاکره ای میخواد بشه ؟ مذاکره با خونخوارترین دولت که اگه قدری چشامونو باز کنیم میبینیم که اینا دنبال گاوهای شیرده بیشتری هستن چیزی جز ذلت و حقارت نیست تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
علوی۱۶۵۴۵۳۸۱۹:۴۷:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱
بهرحال روشن است از نظر اسلام و مردم کشور معنای صلح این است که منافع ملی را در بر داشته و بنفع کشور باشد. مابقی حرفها مثنوی 70 من کاغذ است.
ناشناس۱۶۵۳۷۷۹۰۷:۵۳:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱
یعنی اسلام فقط دین جنگ است و اهل مذاکره و تعامل نیست ؟ پس چرا اولین کلام آغاز بنام خداوند بخشنده مهربان است ؟
ناشناس۱۶۵۴۴۸۴۱۹:۰۱:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱
اسلام دین عقل و حکمت در کنار رحمت و مهربانی است اما برای همه انسان‌ها مذاکره اگر عقلانی و منطقی باشد، حتما خوب است و موافق اسلام، اما مذاکره‌ای که باعث قدرت گرفتن جنایتکارها و دشمنان شود و نتیجه آن کشتار بیشتر انسان‌های بیگناه و محرومیت بیشتر انسان‌ها در کشور و سراسر جهان باشد، نه عقل می‌پذیرد و نه دین.
ناشناس۱۶۵۳۷۸۹۰۸:۰۸:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱
به نظر من هر کسی نظرشو بگه بدون سند اوردن از تاریخ. هر نظری ممکنه درست باشه و ممکنه درست نباشه. ائمه سلاح جنگی نیستند که با انها به جنگ هم بروید.
ناشناس۱۶۵۴۴۸۷۱۹:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱
امام‌ها معصوم هستند و رفتار آن‌ها معیار درستی و نادرستی رفتارهای ما است. و تاریخ هم برای عبرت گرفتن عقلا است.
ناشناس۱۶۵۳۷۹۰۰۸:۱۱:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱
سخن به جا و درستیه ..... به نظر میرسه که در بین قشر معمم و روحانی جامعه یک نوع تعصب صنفی وجود داره..... این مثالها رو صرفنظر از درستی یا نادرستی اظهارات اشخاص میگم .... زمانی که احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری اظهار نظری تاریخی یا مذهبی میکرد ، شاهد موضع گیری های متعدد از سوی مراجع و علما بودیم .... یا نمونه دیگر رحیم پور ازغدی سخنانش مورد نقد و حتی هجمه حوزویان و قشر روحانی قرار گرفت.... ولی در مورد این رییس جمهور اینگونه نیست. اظهارات متعدد و حتی شاذ وی در حوزه تاریخ اسلام بسیار کم واکنش (مثبت یا منفی) حوزویان و روحانیون را برانگیخته است.!! آیا موضوع تعصب صنفی در میان است.....چون این رییس جمهور لباس روحانیت بر تن دارد مصون است ؟!! یا نکنه در اینجا هم پای سیاست در میان است ؟!!
ناشناس۱۶۵۴۴۲۸۱۷:۳۹:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱
چه کسانی بعضیهارو با طلحه وزبیر مقایسه میکردند؟
ناشناس۱۶۵۳۸۰۸۰۸:۳۱:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱
زمانه عوض شده است. اغلب راهکارها و موضوعات قدیمی و تاریخی امروزه هیچ گونه کاربردی ندارند.
ناشناس۱۶۵۳۸۲۴۰۸:۴۹:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱
مراجع عظام در مورد سخنان روحانی باید موضع صریح خود را بیان کنند استفاده سیاسی از دین موجب وهن دین میشود
ناشناس۱۶۵۴۵۲۳۱۹:۳۱:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱
مگر دیانت عین سیاست نیست؟
ناشناس۱۶۵۳۸۳۳۰۸:۵۷:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱
نقد علمی و واردی است. البته از مراجع محترم تقلید هم انتظار ورود بود و هست.
ناشناس۱۶۵۳۸۳۸۰۸:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱
چون رییس جمهور درست گفته
ناشناس۱۶۵۳۸۴۸۰۹:۱۵:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱
خب شاید رییس جمهور نص صریح تاریخ رو گفته و از نظر ایشون درست بوده. شاید شما دارید تاریخ رو بد به مردم میگید. آنطور که به نفع خودتون هست.
حسن۱۶۵۳۸۵۰۰۹:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱
بهترین کار این هست که سیاستمداران هر دو جناح به جای چسباندن خود به شخصیت های صدر اسلام از مواضع سیاسی خود با استفاده از علم روز و بر اساس شرایط دنیای مدرن دفاع کنند. شما نه امام حسن هستید نه امام حسین و نه امروز ۱۵ قرن پیش است. شما سیاستمدارانی هستید که موظف به حل مشکلات امروز ما مردم از طریق راه حل های واقع بینانه و مناسب این روزگار هستید. اگر مقامات کشور خیلی علاقمند به موشکافی مباحث تاریخی روزگاران گذشته هستند بهتر است که از مناصب خود استعفا کرده و به کارهای پژوهشی تاریخی مشغول شوند.
راه۱۶۵۳۸۵۳۰۹:۱۷:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱
اگر در مورد تاریخ کورش و زرتشت و هخامنشی و..... که انصافاً مملو از ابهام و سئوال‌های بی جواب هم هست کوچکترین تحریفی صورت بگیرد تا مدتها فریادهای گوش‌خراش علما و فضلا و اساتید و دانشمندان و دانشگاهیان و حوزویان و ادیبان و مسئولان و بزرگان سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اکتسابی و انتصابی و مراجع و فقها و حتی سلبریتی‌های ولنگار و بیسواد فضا را آلوده میکند _______ اما انبوهی از هجمه‌ها و افتراها و تحریف‌های خسمانه و عامدانه و وقیحانه در تاریخ شفاف و مستند اسلام و تشیّع از دیدگان اینجماعت محروم میشوند!! عجب اوضاع غم انگیزیست
ناشناس۱۶۵۴۳۴۵۱۶:۰۸:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱
تا حالا فکر میکردیم روحانی فقط با اقتصاد اسلامی مشکل داره اما ثابت شد ایشون به تاریخ و .. هم آلرژی داره
ناشناس۱۶۵۳۸۵۸۰۹:۱۹:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱
نویسنده خوب باید بداند وقتی جو سیاست زده شد و از موضع سیاسی همه چیز را دیدیم معمولا اهل علم خودشان را وارد این دعواهای سیاسی که نتیجه علمی ندارد نمی کنند.
ناشناس۱۶۵۴۳۲۴۱۵:۵۴:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱
تو چه می دانی غم نان چیست؟؟
ناشناس۱۶۵۴۴۹۹۱۹:۰۹:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱
و تو می دانی؟
ناشناس۱۶۵۴۷۲۹۲۲:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱
آری...حقوق کارگری ...حقوق کارمندی... نه حقوق میلیونی دولتی
جواد۱۶۵۳۸۶۶۰۹:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱
با سلام ؛ در نوشتار فوق دو نکته قابل توجه می باشد . اول اینکه از جمله "فرقی ندارد که سخنان رییس‌جمهور غلط باشد یا درست" مشهود است که نگارنده محترم اعتقاد بر غلط بودن سخنان رئیس جمهور دارد . دوم اینکه چرا نگارنده در مورد سخنان آقای شجاعی در شبکۀ قرآن، سوزاندن کتاب مشهور پزشکی و ... اظهار نظر نمی‌فرمایند، ولی در مورد سخنان رییس‌جمهور اینگونه می نگارند
ناشناس۱۶۵۴۴۳۳۱۷:۴۳:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱
آفرین
ناشناس۱۶۵۳۸۷۱۰۹:۳۹:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱
نگارنده محترم که دغدغه مند هستی آیا فقط رئیس جمهور از تاریخ اسلام سوء استفاده کرد؟ سابقه این سوء استفاده ها زیاد است و.. حال این اعتراض شما جنبه سیاسی ندارد؟منصفانه است؟
ناشناس۱۶۵۳۸۷۷۰۹:۴۱:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱
الان آزمونی بزرگ برای جناب جعفریان و تاریخ شناسان صدر اسلام است تا با سکوت یا عدم سکوت خود در این امتحان مردود یا قبول شوند!
ناشناس۱۶۵۳۸۷۹۰۹:۴۴:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱
احسنت
کفائی۱۶۵۳۸۸۴۰۹:۴۷:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱
بله استاد جعفریان درفقه تاریخ اسلام متبحرند ولی اینجا صرف فهم خوب تاریخ نمیتواند تعیین کننده باشد قطعا تصمیم امام حسن علیه السلام بالحاظ کردن تمام شرائط موجود بوده است قطعا دراین زمینه نظرات رهبری و رئیس جمهور صائب تراست شما به فتوای آیت الله سیستانی درمورد برخورد با داعش دقت کنید چقدر ظریف وبا رعایت جمیع جوانب بوده است این تصمیم درحد چارتا روزنامه نگار ووبلاک نویس نیست با احترام به استاد جعفریان
ناشناس۱۶۵۳۸۹۰۰۹:۵۱:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱
علم ناب، اظهار نظر خالص علمی، تقریبا محال است و هر کسی با قصد و غرضی دست به دامان علم می‌شود و گرنه یک عالم برای ابراز و اظهار نظر علمی خالص آنقدر باید با نفس خود کلنجار برود و کشمکش کند و مانند مرحوم محقق حلی، چاه نفس و طمع خود را پر کند تا بتواند نظری را تنها به جهت حق و حقیقت بودن بیان کند. آزاده علمی به معنای حقیقی کلمه یافت می‌نشود، جسته‌ایم ما!. آقای جعفریان و امثالهم، کافی است یک بار اظهار نظر علمی و تاریخی که مطابق فکر و اندیشه جناح مقابل است بنماید تا چنان مورد هجمه تبار آزادی طلب و آزاد اندیش و دگر اندیش قرار بگیرد و برای همیشه مطرود و منکوب گردد که مایه عبرت تاریخ نویسان گردد.
ناشناس۱۶۵۳۸۹۵۰۹:۵۹:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱
احتمالا جناب جعفريان كه مورد تاييد شما هم هستند با حرف رييس جمهور موافقند شما نقد خودتان را بيان كنيد
ناشناس۱۶۵۳۹۰۲۱۰:۰۳:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱
قریب به اتفاق تاریخ نگاران از دید خود وقایعه را نگارش یا توصیف کرده اند به اضافه فشار های حکومتی و شرایط اجتماعی پس صرفا با استناد به تاریخ بدون رجوع به واقعیت امروز جامعه بیراهه رفتن است
ناشناس۱۶۵۳۹۰۳۱۰:۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱
سکوت برخی از اساتید تاریخ بنام کشور، تایید درستی سخنان رئیس جمهور است و گرنه سکوت نمیکردند.
ناشناس۱۶۵۴۶۵۰۲۱:۲۸:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱
سکوت آنها از روی عافیت طلبی است. صحبت‌ها و کتابهای رهبری در این موضوع کافی است اگر گوش شنوایی باشد.
ناشناس۱۶۵۳۹۲۲۱۰:۲۲:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱
البته همینکه با وجود صدها استاد رشته تاریخ روحانیون در این زمینه صاحبنظر هستند خودش بیانگر مظلومیت این رشته است. طبعا اگر کسی برداشتی متفاوت از ایدیولوژی حاکم داشته باشه و اونو بیان کنه براش هزینه زیادی داره.
ناشناس۱۶۵۴۳۵۵۱۶:۱۴:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱
اساتید تاریخ، تاریخ اسلام رو از علما یاد گرفتند.برخی اساتید تاریخ، عربی رو درست نمیتونن بخونن. تا اینکه بخواهند مرجع سوالات تاریخی در حوزه تاریخ اسلام باشند. سوال از ساسانیان، سامانیان، اشکانیان و.. داشتی، از آنها بپرس
ناشناس۱۶۵۳۹۳۹۱۰:۴۱:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱
سلام جناب جعفریان. وقتی امام معصوم صراحتا علت صلح خودرا خواست اکثریت جامعه اعلام میکنند به نظر شما تفسیر دیگری از کلام معصوم رواست
ناشناس۱۶۵۴۴۹۶۱۹:۰۷:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱
سلام جناب جعفریان؟؟!! خوندی متن رو؟
ناشناس۱۶۵۳۹۴۵۱۰:۴۲:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱
نویسنده محترم "توجیه مشی سیاسی" در تمام سطوح در کشور ما ریشه دوانیده و مختص شخص خاصی نیست ، شما و بسیاری از دوستان که دیدگاه شما را دارند ، متناسب با "توجیه مشی سیاسی خود" به "مشی سیاسی دیگران" می تازید. و در یک کلام "خود کرده را تدبیر نیست" اگر قرار به عمل به واقعیات بود ، این فاصله عیان ما از معیارهای باطنی ( نه ظاهری) پیامبر و امامان وجود نداشت
ناشناس۱۶۵۳۹۵۲۱۰:۴۶:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱
صلح امام حسن(ع) بدلیل خیانت خواص بود علمای دین باید این واقعیت را برای مردم تبیین کنند و جلوی تحریف تاریخ را بگیرند.
هادی۱۶۵۳۹۷۳۱۱:۱۲:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱
با سلام.کاملا درست است متاسفانه شاهد این هستیم که اساتید رشته های مختلف گرایشهای سیاسی خود را در قضاوتهایی که مدعی علمی بودن آن هستند دخالت می دهند.چقدر تنها و بی یاور است قضاوت آن فقیهی که چاه آب خود را پر میکرد ..در آن افتاده است قضاوت کند.امروز این حقایق به افسانه شبیه ترند. و وای بر دانشمندان ما که در سخن گفتن میدان جولان وسیعی دارند ودر حق گفتن میدانی مضیق.
تقی۱۶۵۳۹۸۷۱۱:۲۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱
چرا خواص و نخبگان جامعه درست در زمانی که باید اظهار نظر کنند، سکوت می‌کنند؟ این جمله بارها و بارها باید مورد سوال واقع شود که چرا این اتفاق افتاده است چرا دهانشان بسته شده است چرا به کناری رانده شده اند شاید دیده اند حرفشان خریداری ندارد شاید دیده اند حرف از سر دلسوزی و یا مسئولیت و یا هزاران دلیل دیگر بیشتر سبب ..شده است وو
ناشناس۱۶۵۴۰۰۲۱۱:۴۴:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱
جناب استاد، آیا ایراداتی که به حرفهای جناب روحانی وارد می نمایید اختصاصی ایشان است؟ هیچ کس دیگری در کشور این نحوه تحلیل را ندارد؟! اگر جوابتان احیانا این است که فرد یا افراد دیگری هم این کار را انجام میدهند، چرا در پاسخ به فرمایشات آنها جنابعالی یا هر متخصص دیگری واکنشی نشان نمیدهد و مقاله نمی نویسد؟!
ناشناس۱۶۵۴۰۲۴۱۲:۰۵:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱
اندر حكايت دفاع از علم تاريخ !!! ------- تاريخ معلم انسان هاست !! پس بايد از تاريخ آموخت ، از همه تاريخ آموخت ، از همه تاريخ بشريت و همه تاريخ ملل آموخت ، شاعر فرموده : آنكه ناموخت ازچرخ روزگار هيچ ناموزد زهيچ آموزگار " !! اماخب ، مهم اين است كه از تاريخ برداشت مستقيم كرد ، تعصب و تفسير و جمود را كنار گذاشت !! در تيتر آمده است كه " از ساحت علم تاريخ دفاع كنيد " ، قبول ، اما خيلي مواقع هم هست كه تاريخ از ساحت اقوام و مللش دفاع مي كند ، امروز امريكا با همه اسم و رسمش از نداشتن يك چيز در رنج است و آن نداشتن تاريخ است !! تاريخ اصل و نسب است ، تاريخ رگ و ريشه است !!، ...امروزه اگر كسي بخواهد براي ايران و ايراني لُغز بخواند ، تاريخ مان از ما دفاع خواهد كرد ، گذشته ما ، چند هزار سال تاريخ مان .. همچنان كه دفاع كرده است ، و اين نكته اي است كه دوستان و دشمنانمان بارها و بارها به آن اعتراف كرده اند !! اما به نظرم " علم " علم است ، حالا كاري هم به علم تاريخ نداريم كلاً عرض مي كنم ، به گمانم ، --- كه البته در آن گمان هم هست !! --لازم نيست كه از علم دفاع كنيم !! حالا هر علمي كه باشد ، نه مي شود به علم تهاجم كرد و نه لازم است كه از علم دفاع كرد ، درست مثل يك تكه طلا ، جواهر ، الماس ، ياقوت !! ، از جواهرلازم نيست كه دفاع كنيم و بخواهيم در باب خوبي و نكويي آن داد سخن بدهيم ،--- البته در مقابل دستبرد چرا . بايد دفاع كرد !! --- همچنان كه نمي توان به جواهر و لعل و ياقوت تهاجم كرد و تاخت !! تاریخ اگر تحريف نشده باشد ، و ما ساكنان اين كره خاكي تاريخ را تحريف نكنيم ،اگر به تاريخ شاخ وبرگ ندهيم ، اگر از تاريخ شاخ و برگ ها را كم نكنيم ، اگر تاريخ را همانطور كه رخ داده و در همان شرايطي كه بوده مورد بررسي و پژوهش قرار دهيم ، ديگر چه احتياج به دفاع از تاريخ ؟ فقط وفقط بايد درس آموخت و عبرت گرفت و تجربه كسب كرد !! و تاريخ چراغي باشد براي بهتر پيمودن راه آینده !! بله ؟!!
ناشناس۱۶۵۴۵۰۵۱۹:۱۳:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱
طلا و جواهر یک شیء خارجی است که نقل و تحلیل در آن اثر ندارد. اما تاریخ ارتباط مستقیم با نقل و تحلیل دارد پس به راحتی قابل تحریف است و باید در مقابل تحریف از واقعیت دفاع کرد
مازندرانی۱۶۵۴۰۴۶۱۲:۲۹:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱
نتیجه وجود مقدس این اساتید محترم در کشورمان چی بوده به مردم بگوئید
ناشناس۱۶۵۴۰۶۷۱۲:۴۶:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱
آفرین بر الف دوختن صلح حسن بن علی به کم کاریها و سکوت خردمندانی که تا دیروز در هر کار نظر میدادند
ناشناس۱۶۵۴۰۸۵۱۲:۵۷:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱
اینجاست که اون جمله معروف عینیت پیدا میکنه "در این فقره بین علما اختلاف نظر هست"
ناشناس۱۶۵۴۰۸۶۱۲:۵۸:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱
وقتی ما هنوز علم را قبول نداریم در مورد آن صحبت کردن بی معنی است.
ناشناس۱۶۵۴۱۰۶۱۳:۱۴:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱
الف عزیز خودت میدونی که بسیاری از خوانندگان این سایت خود دستی از دور بر اتش تحقیق دارند . اینکه نظر آقای رییس جمهور درست است یا غلط موضوعی است که هر کسی میتواند اظهار نظر کند حتی اظهار نظر احساسی و سیاسی .و نگارنده هم از این اصل مستثنی نیست. اما اینکه بخواهیم کسی را مجبور به ارائه نظر کنیم کاری است غیر علمی و غیر عقلی .در ساحت تحقیق این شکل کار را تا بحال ندیده بودم ..
ناشناس۱۶۵۴۱۱۴۱۳:۱۹:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱
براي اينكه نمي دانند چه كنند زماني مي گويد تحريمها نعمت است زماني ديگر مي گويد همه بدبختي ها كار امريكا است مي گويد امريكا كاري نمي تواند نسبت به ايران انجام دهد
ناشناس۱۶۵۴۱۶۸۱۴:۰۷:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱
به عنوان يك فرد محقق در حوزه تاريخ عرض مي كنم كه حقيقت تاريخي چيزي بين نظر آقاي روحاني و مخالفان اوست اما نظر روحاني به آنچه در واقع اتفاق افتاده است حقیقی تر است.
ناشناس۱۶۵۴۱۷۷۱۴:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱
جنگ طلبان از امام هم عبور مي كنند فرقي بين جنگ امام حسين وصلح امام حسن نيست اگر هم جنگ وهم صلح را درخدمت دين وبراي رضاي خدا بخواهيد تفسيري جز اين غير ديني ست
ناشناس۱۶۵۴۲۲۵۱۴:۳۵:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱
از ساحت علم تاريخ دفاع كنيم !! ------------------- درسته برادر !! از ساحت علم تاريخ دفاع كنيم تا تاريخ تحريف نشود ، تا تاريخ تفسير به رأي نشود ...تا قسمتي از تاريخ به رأي و دلخواهي كساني زشت و زيبا نشان داده نشود و مهمتر از همه اين كه تكه اي از تاريخ نيز دور انداخته نشود !!! بله ؟!!
مازنی۱۶۵۴۲۲۸۱۴:۳۵:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱
تاریخ علم نیست دوست عزیز
ناشناس۱۶۵۴۲۶۶۱۴:۵۵:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱
این نقد به حجت الاسلام جعفریان وارد هست . من شخصا از خوانندگان مطالب ایشان در کانالشون هستم و بسیاری از نظراتشون رو قبول دارم به نظرم آقای روحانی اگر قرار است از مثالی در مورد صلح صحبت کنه صلح حدیبیه بهتر است گرچه بطور کلی نباید از این مثال ها استفاده کرد و این مسائل باید بر اساس مصلحت کشور حل بشه
ناشناس۱۶۵۴۲۸۷۱۵:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱
تفسیر و تحلیل تاریخ ربطی به متخصصین تاریخ ندارد،کار سیاسیون است.به همین دلیل گفته شده تاریخ را قدرتها مینویسند چون تحلیل غالب آنهاست که کم کم تاریخ میشود.
هاشمی۱۶۵۴۳۰۷۱۵:۳۴:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱
مطمئن هستید که آقای جعفریان در ارائه نظرات خود ..چنانچه نظر علمی خود را بیان کند مورد هجمه قرار نمی گیرد؟ بسیار خوب است که به جای این گونه نظر خواهی .. کردن و وادار کردن اهل علم به ورود به مناقشات .. از آنها نظر کارشناسی بخواهیم.
ناشناس۱۶۵۴۳۴۴۱۶:۰۸:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱
درود بر شما سوال درستی است و با متد علمی، منصفانه و استادانه طرح شده است
ناشناس۱۶۵۴۳۸۰۱۶:۳۸:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱
ماجرای مدرک رئیس جمهور محترم چه شد؟ دکترای ایشان!!
ناشناس۱۶۵۴۳۹۰۱۶:۴۵:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱
چه جالب تازه یاد تاریخ افتادین.
کهن۱۶۵۴۴۴۴۱۷:۵۲:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱
از بحث تاریخی بگذریم واقعا لحاظ کردن دیدگاه مردم برای مسائل اساسی حکومت ..این همه واکنش را در پی داشته است. خارج از زمان حیات ائمه معصومین حکومت اسلامی مشروعیت تصمیماتی را که بر زندگی مردم تاثیر مهم دارد از کجا بدست می آورد. این موارد قابل بحث نیست و اساس و پایه جمهوری اسلامی بوده و هست. تا کنون چندین بار رئیس جمهور در این مورد صحبت کرده اند و هر بار عده ای بر ایشان هجوم برده اند. الان دو بحث مطرح است یکی بحث تاریخی و دیگری قابل اجرا بودن نظر رئیس جمهور.اگر نظر مردم برای مسائل حیاتی و اصلی به درستی گرفته نشود و صرفا با .. القائات رسانه ای نظری بر مردم القا شود نقض مسلم قانون اساسی است. این نظر هم کنار نظرهای دیگری که برای الف فرستاده ام منتشر نمیشود. ولی حرف حق باید گفته شود.
علی۱۶۵۴۴۷۱۱۸:۳۵:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱
از صبح تا شام برخی از کارشناسان به اصطلاح مذهبی در سیما سخنانی بر زبان می رانند که تبدیل به سوژه های طنز شبکه های اجتماعی شده است . چرا در آن موارد دفاع از ساحت علم تاریخ دین نمی نمایید ؟ اما به محض آنکه رییس جمهور تفسیری برخلاف تفسیر شما از تاریخ می نماید فریاد ..سر می دهید ؟
ناشناس۱۶۵۴۵۶۲۲۰:۰۵:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱
فلسفه بافی .. بس است خسته شدیم از دشمنی با دنیا میخواهیم زندگی کنیم نون میخواهیم
حسین معنوی۱۶۵۴۶۱۱۲۰:۴۵:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱
لطفا اسم سه نفر را که در پنجاه سال اخیر در جامعه دانشگاهی کشور بعنوان تاریخ دان و خصوصا صاحبنظر علمی واقعی در تاریخ اسلام مورد قبول علمای داخل کشور و نیز مراجع علمی معتبر خارج از کشورهستند ببرید. و به دو سه کتاب ایشان هم اشاره بفرمائید. ..
محمد الله اکبری۱۶۵۴۷۳۹۲۲:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱
اساتید تاریخ و به ویژه تاریخ اسلام و تاریخ اهل بیت هیچ جایی تعهد نداده اند که هر گاه و هر چه سخنرانان مذهبی یا سیاستمداران یا نمایندگان یا سخنرانان همه چیز دان از تاریخ نقل می کنند یا به سود گروه سیاسی خود مصادره می کنند به میدان بیایند و سخن آنان را نقد یا توجیه یا تاویل کنند!
ناشناس۱۶۵۴۹۴۷۰۴:۱۶:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۲
آقای شیخ رسول جعفریان و محمد سروش را از نزدیک می شناسم، اینان عضو حزبی که آقای ..و .. کدیور و.. عضو هستند یک اصلاح طلب شش دانگ است و حرفهای به ظاهر مصلحانه او را جدی نگیرید یک موضع گیری برعلیه فساد و خیانت اصلاح طلبان در طول اینهمه سال از او نمی بینید ، دنبال ساحت علم از ایشان نگردید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین