وزیر دفاع: وارد بازی و توطئه شیطانی آمریکا نخواهیم شد

گروه سیاسی الف،   3990730145

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: این آرزو را به دل آمریکایی‌ها خواهیم گذاشت و هیچ‌وقت وارد بازی و توطئه شیطانی آمریکا نخواهیم شد که بخواهند کشورهای منطقه را وارد بازی رقابت تسلیحاتی بکنند؛ چراکه معتقدیم برای امنیت منطقه مضر خواهد بود.

وزیر دفاع: وارد بازی و توطئه شیطانی آمریکا نخواهیم شد

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی‌ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی مشروح با شبکه تلویزیونی الجزیره اظهار کرد: لغو تحریم‌های تسلیحاتی حقی بود که برای جمهوری اسلامی احقاق شد. آمریکایی‌ها از اول انقلاب با تحریم ایران و ادامه دادن آن تاکنون  از یک فرصتی سوء‌استفاده کردند و با مصوبه شورای امنیت ‌و قطعنامه ۲۲۳۱، در واقع ‌تحریم‌ها لغو می‌شود و با جایگزینی محدودیت‌ها، خریدار و فروشنده باید به شورای امنیت مراجعه می کردند و مجوز می گرفتند؛ لذا این حق برگشت.

وی افزود: امروز این امکان برای ما فراهم شده است که مانند کشورهای دنیا اگر چیزی لازم داریم، از کشور دیگر تهیه کنیم و یا متقابلاً اگر کشوری نیازمندی‌ای داشته باشد و ما تولیدکننده باشیم، می‌توانیم تأمین کنیم و با  ایجاد فرصت‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی مبنایی برای سیاست دفاعی ایران فراهم خواهد شد.

وزیر دفاع تصریح کرد: سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران، حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه برای همه کشورهاست.‌

بیشتر بخوانید؛ وزیر دفاع: هر تهدیدی از جانب اسرائیل از سمت خلیج فارس را مستقیما پاسخ می‌دهیم

امیر حاتمی به برنامه ایران با روسیه بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی اشاره کرد و گفت: ما با کشور روسیه و چین دوست هستیم و روابط مبتنی بر احترام متقابل داریم.

وی با بیان اینکه «ارتباط خوبی میان ما و روسیه وجود دارد»، افزود: سفر ما به روسیه برابر یک دعوت رسمی برای شرکت در یک همایش و نمایشگاه بود که معمولاً از طرف جمهوری اسلامی شرکت می کنیم و ضمن اینکه نگاه به استفاده از ظرفیت‌ها، فناوری و امکانات روسیه و چین مدنظر می باشد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: در این دوره آن چیزی که برای ما با توجه به ظرفیت‌ها مهم است، بیشتر موضوع فروش و صادرات است، حتماً با منطق اقتصادی، سیاسی و امنیتی بخشی از نیازها را تأمین می‌کنیم.

امیر حاتمی عنوان کرد: پدافند یکی از موضوعات مهم است، اما ما تولیدکننده سامانه توانمند و باارزش هستیم و هر پیشنهادی از طرف دوستان و هرکدام از کشورها را طبق منطق بررسی خواهیم کرد.

وی درباره صادرات تسلیحات به کشورها خاطرنشان کرد: اصولاً کشور صادرکننده توانایی‌هایی دارد، بنابراین با توجه به مسیری که بر اثر جنگ تحمیلی و تحریم‌ها پیدا کرده‌ایم، به این باور رسیده‌ایم که راهی جز خودکفایی نداریم و این با یک حرکت جدی در همه حوزه‌های نیروهای مسلح اتفاق می‌افتد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در حوزه موشکی، دریایی و حوزه‌های رادار و الکترونیکی  ما نیازهای خود را تأمین می‌کنیم، پایه اول صادرات محصولات دفاعی یعنی توانمندی به خوبی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

امیر حاتمی عنوان کرد: در دنیا کشورها خواهان محصولات با کیفیت و قیمت مناسب هستند که  هدف استکباری وجود نداشته باشد، این درحالی است آمریکایی‌ها کنار فروش، یک سری تحقیرها را نیز اعمال می‌کنند، اما هدف جمهوری اسلامی ایران دفاع از امنیت و حدود و ثغور خود است و ‌خوشبختانه با توجه به این توانمندی ها مراجعات و تقاضاهای متعددی برای فروش داشته‌ایم.

وی گفت: ما در این ۴۰ سال  به توانمندی‌های رسیده‌ایم؛ لذا راه‌های ابتکاری خودمان را داریم، کسی نمی‌تواند زورگویی را اعمال کند اگرچه ادعا هایی دارند، اما حق آن را نداشته و نخواهند داشت.

وزیر دفاع با اشاره به توافقات ایران با روسیه، چین و برخی دیگر از کشورها تاکید کرد: بعد از تحریم‌ها، نکته اول ما پیدا کردن باور خودکفایی است که با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد، اما با ایجاد فرصت و مراودات‌ بهتر با این کشورها و عدم وجود محدودیت‌های شورای امنیت که می‌توانیم راحت‌تر با هم کار کنیم؛ لذا فرصت‌های بسیار خوبی برای ما و کشورهایی که قصد مراوده با ما را دارند.

امیر حاتمی اظهار کرد: در حوزه هوایی بحث‌های مختلفی از جمله بحث پهپادها وجود دارد، ما امروزه جزو قدرت‌های برتر کشورهای دنیا و بسیار توانمند هستیم، این در رزمایش‌های هوایی نشان داده شده است و از تهیه و نگهداری انواع و اقسام پرندههادر شرایط تحریم تا ارتقا و ارایه به نیروهای مسلح را در دستور کار داریم

وی اضافه کرد: ما به صلح، ثبات و امنیت منطقه متعهد هستیم، اعتقاد داریم که امنیت منطقه یکپارچه است و نمی‌توانند با ناامنی در یک واحد منطقه، سایر واحدها و کشورهای منطقه نیز امنیت داشته باشند، با همین اعتقاد هزینه‌های زیادی را برای درگیری در سوریه و یا عراق در جنگ با تروریست‌هاجنایتکار به منطقه تحمیل کردند و چون از ایران درخواست کمک کردند، جمهوری اسلامی ایران هم خالصانه و صادقانه کمک کرد، اما یکی از دام‌های آمریکایی‌ها با نیت‌های شیطانی برای ملت‌های منطقه، قرار دادن ما در مسابقات تسلیحاتی بود.

وزیر دفاع گفت: آمریکا به‌عنوان بالاترین صادرکننده سلاح حدود ۳۶ درصد سلاح را به ۹۶ کشور صادر می‌کند که نیمی از آن وارد منطقه ما می‌شود که بخش عمده آن را فقط کشور عربستان می‌گیرد.

امیر حاتمی افزود: ما این آرزو را به دل آمریکایی‌ها خواهیم گذاشت و هیچ‌وقت وارد بازی و توطئه شیطانی آمریکا نخواهیم شد که بخواهند کشورهای منطقه را وارد بازی رقابت تسلیحاتی بکنند؛ چراکه معتقدیم برای امنیت منطقه مضر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر در محصولات دفاعی توانمندیم و حرفهایی برای گفتن داریم ، فقط در حدی است که برای دفاع مشروع  از سرزمین‌ مان لازم است، در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی تاکنون هیچ تعدی به کشوری نداشته‌ایم و اگر به کسی کمک کرده‌ایم فقط به‌درخواست رسمی آنها بوده است و صلح و ثبات منطقه را امنیت خود می‌دانیم.

وزیر دفاع گفت: یکی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران این است که امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه تأمین شود و این مستلزم همکاری و تفاهم و آخرین و بهترین راه حل است، و آرزو دارم این اتفاق بیفتد.

امیر حاتمی به ‌درگیری‌های قره‌باغ و تهدید امنیت ایران اشاره و اظهار کرد: مسایل منطقه را رصد می‌کنیم، این مناقشه یکی از موارد حساس منطقه است، به هیچ عنوان ما ورود نمی‌کنیم و دخالتی نخواهیم داشت، تأکید ما به هردو کشور همسایه کاهش تنش‌هاست و توصیه ما این‌ است‌ که این چالش  از راه‌های صلح‌آمیز حل و فصل شود.

وی ادامه داد: این دغدغه برای کشور ما وجود دارد که ممکن است گاهی اصابت‌ گلوله ای به خاک ایران  صورت گیرد ،البته تذکر داده‌ایم و نباید هرگز این اتفاق بیفتد، اما دغدغه اصلی ما ورود دیگران و کشورهای فرامنطقه است که آن را به یک جنگ نیابتی تبدیل کنند، به‌جد مراقبت شود، ایران به‌طور اصولی معتقد است که حاکمیت ملت‌ها با رفع اشغالگری که ریشه مناقشات است برقرار شود که باید به قانون، حاکمیت ملت‌ها، رفع اشغالگری تن دهند تا این موضوعات به‌طور اساسی حل و فصل شود.

امیر حاتمی درباره شایعات رسانه‌ای دشمنان درباره ارسال اسلحه به کشور ارمنستان تأکید کرد: خیلی دروغ بزرگ و اتهامی ناجوانمردانه است، ایران با اینکه با هردو کشور ارتباط خوبی دارد اما در این ایام با مراعات بسیار به‌نوعی تلاش داشت که این موضوع دامنه‌اش باز نشود و با نهایت دقت و مدیریت، مانع سوء‌استفاده شده است.

وی اضافه کرد: توقع ما از همسایگان و همه دوستان این است که به کاهش تنش‌ها و مناقشات کمک کنند، امیدوارم ترکیه با توجه به موقعیت خود در این راستا کمک خوبی داشته باشد.

وزیر دفاع در خصوص روابط امارات با اسرائیل تصریح کرد: اعتقاد قلبی ایران مبتنی بر اصول سیاست دفاعی و خارجی است لذا معتقدیم که ناامنی در منطقه، دارای یک ریشه‌های عمیق و روشن است، در صدر آنها اشغالگری صهیونیست ها علیه ملت مظلوم فلسطین است که آنها ۷۰ سال با مبارزه در این مسیر، هیچ‌گاه این ظلم را نخواهند پذیرفت و به این مبارزه ادامه خواهند داد.

امیر حاتمی در ادامه گفت: در این شرایط اگر کسی درجهت خلاف حرکت کند، به‌نوعی به تقویت این ریشه ناامنی کمک کرده است، چراکه رژیم صهیونیستی ریشه ناامنی در منطقه است و ریشه عمیق ایجاد تروریست به اشغالگری برمی‌گردد، کشورهایی که به تقویت این ریشه کمک می‌کنند، باید بدانند که وجود رژیم صهیونیستی در هرجای جز ناامنی چیز دیگری نخواهد داشت و این باور قلبی ماست که آنها خیرخواه هیچ کشوری نیستند لذا حتماً ملاحظات و امنیت هیچ کشوری را درنظر نخواهند گرفت و موجب ناامنی می‌شوند، ما این را دقیق و صریح می‌گوییم که موجب ناامنی منطقه خواهند شد و مسئول آن کسانی‌اند که موجب دامن‌زدن به این امر شده‌اند.

وی عنوان کرد: در گذشته با ارتباط با یک سری کشورها احساس ناامنی نداشته‌ایم، اما اگر این کشورها غده‌ای را ایجاد کرده باشند که موجب ناامنی شوند، قطعاً در ارتباط تجدید نظر خواهیم کرد و این ناامنی باید کنترل شود و اثرات و تبعات آن در واقع به کشورهای منطقه و کشور ما نرسد بنابراین درارتباطاتمان این موضوع را لحاظ خواهیم کرد.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: هرجا امنیت منطقه ما به خطر بیفتد از امنیت منطقه دفاع خواهیم کرد. ما در حوزه‌های نظامی و دفاعی یک اصولی داریم که طبق آن عمل خواهیم کرد، همواره مراقب امنیت کشورمان هستیم و تهدیدها و ناامنی‌ها را رصد می‌کنیم و طرح‌های بِروزی در قبال تخلف ها داریم.

وی به کمک ایران به یمنی‌ها، انصارالله اشاره کرد و گفت: هر ملتی که در منطقه مورد ظلم و بی‌عدالتی قرار بگیرد مانند ملت یمن که با قطعنامه آمریکایی‌ها و مجوز ‌ شورای امنیت برای تجاوز و کودک‌کشی ‌مورد ظلم قرار گرفته‌اند فقط حمایت معنوی خواهیم کرد، مخالف ظلم و تجاوز هستیم وهمواره از آنها حمایت کرده و  دلگرمی خواهیم داد.

وزیر دفاع همچنین در مورد شایعات تهدید ‌سفارت آمریکا در عراق از سوی ایران گفت: این نیز از همان دروغ‌هاست، ملت عراق ملتی رشید و بالغ است، دولت و نیروهای مسلح عراق نیروهای مقتدری هستند، سیاست اصولی ما خروج آمریکا از کل منطقه است چراکه هرکدام از مشکلات منطقه به‌سبب حضور نحس و شرّ آمریکایی‌ها است و تمامی این مشکلات ناشی از حضور آنها در منطقه است و قابل آزمایش است که در صورت نبود آمریکایی‌ها مسایل منطقه حل می‌شود اما ملت و مصوبه عراق خروج آمریکایی‌ها از عراق است که ارتباطی به ما ندارد، درواقع عملاً به نام ما فرافکنی می‌کنند درحالی که این مجلس عراق است که باید پیگیری کند.

امیر حاتمی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم تغییرات خوبی در منطقه شکل بگیرد، سیاست اصولی ما در این تغییرات همکاری کشورهای منطقه با همدیگر و ایجاد صلح و ثبات در منطقه است، حضوری از غربی‌ها نمی‌بینیم گرچه همکاری‌هایی با برخی کشورها دارند، اما اکثر مشکلات زیر سر ‌آمریکایی‌ها است و با خروج آنها زندگی بهتر از امروز خواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین