راهبرد تسلیحاتی ایران پس از پایان تحریم ها چیست؟ 

گروه سیاسی الف،   3990730133

رییس امور بین الملل وزارت دفاع راهبرد تسلیحاتی ایران پس از پایان تحریم ها را تشریح کرد.

به گزارش الف امیر محمد احدی مشاور راهبردی و رییس امور بین الملل وزارت دفاع در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران با اشاره به ابعاد پایان تحریم تسلیحاتی ایران گفت: تحریم تسلیحاتی ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد و در جنگ تحمیلی به اوج خود رسید و کشورهای غربی و شرقی همگی ایران را تحریم کردند. البته ما هیچ گاه از تحریم ها استقبال نمی کنیم اما واقعیت این است که همین تحریم ها باعث رشد و پیشرفت صنایع دفاعی کشور شد. امروز که خوشبختانه تحریم تسلیحاتی پایان یافته فرصت های جدیدی برای کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما در حوزه خرید و صادرات تسلیحات تحریم بودیم و غربی ها علاوه بر حوزه دفاعی به دنبال تاثیرگذاری بر اقتصاد و سیاست ایران۴ بودند اما تیرشان به سنگ خورد و به هدف خود نرسیدند.


امیر احدی در خصوص خودکفایی ایران در حوزه تولیدات دفاعی اظهار داشت: همان طور که امیر حاتمی وزیر دفاع هم قبلا اشاره کردند ما امروز بیش از 90 درصد از تسلیحات نظامی را در داخل تولید می کنیم و از این به بعد برای تامین آن 10 درصد دیگر هم مشکلی نخواهیم داشت. البته این به معنی آن نیست که برای همه آن 10 درصد قرارداد امضا کنیم بلکه قراردادهای جدید بر مبنای نیازها و اولویت بندی دقیق خواهد بود.

وی افزود: طبق برآوردها ایران این ظرفیت را دارد که در بین 10 کشور برتر جهان در حوزه تامین تولیدات نظامی قرار بگیرد. تولیدات نظامی ایران در حوزه های رزم زمینی، هوایی،دریایی و موشکی برای دنیا جذابیت دارد و بسیاری از قراردادها از پیش از بیست و هفتم مهر آماده شده و به امضا رسیده اند اما برای احترام قوانین بین المللی توافق کردیم که اجرای آن ها به پس از پایان رسمی تحریم تسلیحاتی موکول شود.

رییس امور بین الملل وزارت دفاع  با اشاره به ناکامی آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یادآور شد: در مرداد امسال قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نتوانست از سد شورای امنیت بگذرد و رسوایی و شکست بزرگی در کارنامه رژیم تروریست آمریکا ثبت شد. تنها یک کشور کوچک به نام جمهوری دومنیکن همراه با آمریکا رای داد و سایر کشورها با زورگویی و قلدری این کشور مخالفت کردند که خود نشانه انزوا و افول قدرت آمریکا در جهان است.


امیر احدی با مقایسه هزینه های ایران و عربستان در حوزه نظامی گفت: در سال 2019 میلادی هزینه خرید تسلیحات نظامی عربستان سعودی 67 میلیارد دلار بوده است این در حالی است که هزینه های ایران در حوزه نظامی بسیار کمتر از این میزان است و ما با تکیه بر توان بومی توانسته ایم به این پیشرفت ها دست پیدا کنیم. کشور فروشنده موشک و هواپیماهای پیشرفته می تواند آنها را به کنترل خود درآورد و اگر رژیم صهیونیستی و آمریکا به برخی کشورهای منطقه حمله نظامی کنند آنها قادر نیستند از خود دفاع کنند.


به نتیجه رساندن سامانه پدافند موشکی باور373 تنها از کشورهای ابرقدرت برمی آید


سردار محمد عزیزی دلشاد رییس اداره تحقیقات و امور صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح که مهمان تلفنی برنامه «بحث روز» بود درباره اهمیت پایان تحریم تسلیحاتی ایران اظهار داشت: اهمیت پایان تحریم تسلیحاتی در این است که از این به بعد کشورهایی که در دنیا خواستار استفاده از تجهیزات نظامی ایران هستند به صورت قانونی می توانند با ایران تعامل کنند.


وی با اشاره به پیشرفت های ایران در حوزه دفاعی عنوان کرد: به نتیجه رساندن سامانه ای مانند سامانه پدافند موشکی باور373 در دنیا تنها از کشورهای ابرقدرت برمی آید و این مسئله که ایران علی رغم تحریم ها توانسته به این سامانه بی نظیر دست یابد برای بسیاری از کشورها جذابیت دارد. حقیقتا هر آنچه که در بخش دفاعی کشور به دست آورده ایم حاصل پیروی از فرامین فرمانده معظم کل قوا و مجاهدت ها و رشادت های فرماندهانی است که می توان در مورد آنها ساعت ها صحبت کرد و مستندها ساخت.

 

سردار عزیزی دلشاد در پایان گفت: اگر مقامات ارشد نظامی کشور به این تصمیم برسند که باید برخی از تجهیزات خریداری شوند این اتفاق خواهد افتاد اما آنچه که موجب خشنودی ماست این است که ما اکنون می توانیم تولیدات داخلی را به سایر کشورها صادر کنیم. توانمندی های علمی و فناورانه کشور بر خلاف تلاش های دشمنان شاهد رشد و پیشرفت بوده و جوانان این مرز و بوم در عرصه های گوناگون می درخشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین