نظرات برگزیده مخاطبین الف: با رفتن ترامپ اقتصاد دلالی و رانتی کشور درست می‌شود؟/ برای صلح باید مذاکره کنندگان خوبی داشته باشیم/ انتخاب بایدن در اقتصاد ما تاثیر واقعی ندارد

گروه سیاسی الف،   3990730060

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: با رفتن ترامپ اقتصاد دلالی و رانتی کشور درست می‌شود؟/ برای صلح باید مذاکره کنندگان خوبی داشته باشیم/ انتخاب بایدن در اقتصاد ما تاثیر واقعی ندارد

«انشاءالله ترامپ که رفت همه مشکلات حل می‌شود !» عنوان یادداشتی در نقد تاثیر ترامپ بر اقتصاد کشور ما بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این یادداشت را می خوانید:

*اقتصاد سراسر دلالی و رانتی کشوری که با رئیس جمهور شدن این یا آن به لرزه بیافته چیزی برای قدرت نمایی و عرض اندام نداره..مسولان به انداره یک سر سوزن بفهمند که مردم می دانند مشکلات کشور برای ارز و دلار و تحریم نیست. برای دلالی ها و توزیع ناعادلانه ثروت و بی عر ضگی مسولان و بیسوادی آنها و کار را به فک و فامیل و آشنا سپردن و اسم ژن برتر گذاشتن روی آن است.کشور ما همه چیز دارد..مگه ما مشکل سیب زمینی در کشور داریم که با بالا رفتن ارز چیپس آن گران شود.مگه ما واردات شیر و دوغ داریم که با بالا رفتن ارز قیمت آن چند برابر میشود...مشکل تحریم نیست.مشکل سیر نشدن شکم خیلی هاست که همه می دانیم چه کسانی هستند..

*در تحریم زمان پیامبر تمام افراد تحریم بودند و گرسنه و همه با هم تحمل کردند و پیروز شدند. نه اینکه عده ای پول پارو کنند و عده ای دیگر گرفتار نان شب.اگر قرار هستند همه تحمل کنند ما هم به عشق وطن و شهدا صد سال تحمل می کنیم ولی همه با هم.

*ترامپ برود هم کارت بازرگانی هست، مالیات ارزش افزوده هست، بانک های ربوی هستند، چک بی پشتوانه هست، غارت خزانه به اسم محرومین هست، آقایان و آقازاده ها و خانم ها و خانم زاده ها هستند، دانشگاه های ما محل وقت تلف کردن هست، حقوق سرباز ها را می خورند و ...

*مشکل فعلی ایران سردرگمی استراتژیک هست. الان بهترین فرصت هست تا برای 2 سال قیمت دلار همین 30 هزار تومان تثیبت شود، و اجازه دهیم اقتصاد بدون نفت ایران به آن عکس العمل نشان دهد. قطعا با تولید کالاهای با تکنولوژی متوسط میتونیم هم شغل زیادی ایجاد کنیم و هم تراز ارزی در اقتصاد کلان ایجاد کنیم. با 4 طرح میشه کار تحریم را برای همیشه تمام کرد. امید است دولت بعدی همت کند نه تدبیر. 1. هدفمندی یارانه ها با ملاحظه تراز ارزی بودجه خانوار و دولت. لازمه آن پویا بودن قیمت حامل های انرژی بر حسب قیمت جهانی و قیمت ارز هست. متعاقبا وجه نقدی یارانه ها پویا است. بدین ترتیب تراز ارزی بودجه خانوار خواهیم داشت. 2. اهدای یارانه انرژی کسب و کار برای بنگاه ها با ملاحظات استراتژیک و اقتصادی 3. اجرای فاز دوم مسکن مهر با هدف 500 هزار مسکن در سال در بافت فرسوده، شهرهای جدید و روستایی 4. اجرای سرشماری جامع بودجه و دارایی خانوار در مدت 6 ماه و ایجاد پروفایل خانوار برای هر خانواده مشتمل بر اطلاعات شغل و درامد، اموال و غیره.

* آیا برای رفع مشکل انحصار باید ترامپ برود؟ عدم شفافیت چه؟ فرار مالیاتی چه؟ قوانین مانع تولید چه؟

*تمام مشکلات ما داخلیه. تحریم خارجی هم نتیجه عملکرد داخلیها هست. تا زمانیکه این سیستم معیوب وجود داره در بر همین پاشنه میچرخه

*انشالله اگر علم و دانش و تخصص جایگزین تعهد که در عمل چیزی جز ریا نیست بشود، و افراد اهل کار و تلاش و انسانیت به جای ریاکاران متدین نما، مسوولیت‌های کشور را به عهده بگیرند و دو سه دهه تلاش کنیم، اوضاع به سامان می‌شود.

*نگارنده به نظر بنده به درستی به ریشه ای بودن مشکلات اشاره کرده اما در انتهای متن ، اینکه بعد از بیش چهل و یک سال اینکه بگیم بعضی از این ساختارهای معیوب مال قبل انقلابه و یک شبه قابل اصلاح نیست توهین بسیار بسیار شدید به شعور مخاطب است ، یک شبه قابل حل نیست چهل ساله هم نمیشد حلش کرد؟

*خدا پدرت را بیامرزد. خود آمریکایی ها نیز اعتقاد ندارند مشکلات داخلی ایران تماما یا حتی نیمی از آن از تحریمها است. ساده لوحی آنجاست که فکر میکنند بایدن در نگرش به ایران متفاوت از ترامپ است و میتوانند به بهانه تغییر رئیس جمهور آمریکا با او کنار بیایند البته روش او کاملا متفاوت و عمیق تر از ترامپ خواهد بود که احتمالا اجماع جهانی را هم به دنبال خواهد آورد.

*اقتصاد پشت در های بسته و‌انحصار کشته میشه بحث‌امریکا و غیره نیست،اقتصاد با تکیه به داخل رشد نخواهد کرد باید دیپلماسی کشور پیشرفت کنه و به امثال این جوجه اردک زشته اجازه نده کشور را تحریم کنن

*(پاسخ به کامنت بالا)ارتباط با خارج خوبه و کسی مخالف اون نیست ولی تکیه به خارج ؟ بعید میدونم کشوری تو دنیا با تکیه به خارج به جایی رسیده باشه!

*علت اصلی خودمونیم. این همه آدم فاسد از کشورهای دیگه نیامدند که همین من و شمأیم یه نگاه به خودمون و دور وریهمون بندازیم!! چند بار در روز قانون رو دور می‌زنیم، چند بر در روز پارتی بازی می‌کنیم! این قانون رو دور زدن و حق همدیگر رو ضایع کردن فرهنگ شده و به اون میگن زرنگی. تخم مرغ دزد عاقبت شتر دزد شود.

***

یکی از یادداشت های گروه تعاملی الف دربارهنقد سخنان رييس‌جمهور درباره صلح امام حسن (ع) با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که برخی از آنها پیش روی شماست:

*ملت دقت کنید هر کی گفت من دیپلماتم که نباید بهش اعتماد کرد امور را سپرد دستش. ما نیاز به مذاکره و ارتباط با دنیا داریم ولی نیاز به یک مذاکره کننده خوب هم داریم. به نظرم اول باید سر خلاص کردن این دولت رفراندوم بشه بعد هر کی اومد مذاکره کننده ی بهتری از این دولت است.

*اگه صلح بشه و پول بیاد تو کشور دزدی‌ها هم بیشتر میشه اقتصاد ایران کاسه ای نیست که بشه توش آب نگه داشت مثل ابکشیه که هرچی بیشتر بریزی توش بیشتر هدر می‌ره من حاضرم پول نفت تو این کشور نیاد تا اگه درآمدی هم تو کشور باشه گیر چهارتا متخصص و و دانشمندی بیاد که بدون پول نفت یه کاری را انجام میدهند نه مانند وقتی که پول نفت زیاد میشه و اطرافش دلال و کارچاق کن و اختلاسگر مثل مگس جمع میشن

*اصولا استناد به رویه امامان شیعه در این موارد کار غلطی است. پیامبر اسلام و امامان شیعه بر اساس مصالح مردم صلح وجنگ را انتخاب می کردند اکنون نیز تنها و تنها باید منافع ملی را در نظر گرفت

*صلح تحمیلی و از روی ضعف نیروهای سپاه امام حسن (ع) در نهایت به فاجعه عاشورا منتهی شد. اگر هم میخواهید مثالی از صلح در صدر اسلام بیاورید به صلح حدیبیه استناد کنید. جالبه که آقای روحانی ، روحانی است!

*ما منتظر جنگ عاشورایی با امریکا و اسراییل و عربستان و امارات و فرانسه و انگلیس خبیث هستیم. از بزدلانی که از جنگ عاشورایی پرهیز می کنند خسته شدیم.

*(پاسخ به کامنت بالا)شما با همه جنگ داری حتی با مردم کشور خودت که مثل تو فکر نمی‌کنند .تو جنگ چیزی جز کشته شدن یکسری آدم بیگناه وجود ندارد.اینهمه سال با عراق جنگیدیم چیز جز ویرانی دو کشور نصیب ما و آنها شد .

*کی گفته شماها (هم اصلاح طلب هم اصولگرا هم تندرو و ....) حق دارید از طرف مردم تصمیم بگیرید و از طرف اونها حرف بزنید؟ رای گیری کنید تا نظر مردم رو در این باره بفهمید

***

«اگر بایدن پیروز شود ...» عنوان یادداشتی درباره راهکارهای ایران در صورت پیروزی بایدن بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف در این باره را می خوانید:

*در اینکه هر دو گروه در آمریکا هدف مشترکی نسبت به ایران دارند شکی نیست اما به جهت تفاوتهای کاری و روشها , هرکدام تاثیر خاصی بر داخل ایران و بخصوص اقتصاد دارند.بنابریان مساله خیلی مهم تاثیر روانی اقدامات دولت های آمریکا بر اقتصاد ایران است و نه تاثیر واقعی(البته شاید قابل تفکیک هم نباشند).از این جهت شاید انتخاب بایدن بتواند فرصتی برای نفس کشیدن اقتصاد کشور هر چند میان مدت باشد تا مردم هم نفسی بخورند.

*نگارنده با برنده دانستن بایدن از دو ماه زمان رییس جمهور فعلی آمریکا بعد از شکست فرضی در انتخابات غافل مانده است. نه آقاجون . زمامداران فعلی آمریکا همچین تو این دو ماه سطح تنش رو بالا خواهند برد که بایدن که هیچ جدش هم نتونه درستش کنه و نیازی به توصیه شما نیست.

*با افتضاحی که برجام به بار آورد دیگر خیلی بعید است کسی در ایران ریسک کند و بخواهد با دست و دل بازی و اعتماد به غربیها وارد مذاکره با غرب و آمریکا بشود. ضمن اینکه آمریکا و غرب آن هژمونی 7 سال قبل را ندارد. قدرتهای جدید ظهور کرده اند و لذا معادلات جدید در دنیا حاکم شده است. البته در بدبینانه ترین سطح این معادلات جدید به نفع ما نباشد حداقل به ضرر جمهوری اسلامی نخواهد بود. 

*با این استراتژی اجماع جهانی با کمترین هزینه به لحاظ سیاسی از آمریکا به طرف ایران تغییر جهت خواهد داد. راه حل باید متوازن باشد. امنیت در برابر امنیت. اقتصاد در برابر اقتصاد. جبران محدودیت اقتصادی بدوا با افزایش تنش و معامله امنیت، گره تحریم را باز نمیکند. باید از تحریم عبور کرد و اثربخشی آنرا از بین برد. با همه عیوب برجام مادام که جامعه بین المللی به لحاظ سیاسی متعهد به آن است ایران هم باید به صورت سیاسی متعهد و عملا بدون تعهد باشد. و زمانی که خروج سیاسی سایر کشورها اتفاق افتاد ایران هم خارج شود. توجه داشته باشید همه تحریمها برای این است که ایران به هدف مشخصی نرسد و با رسیدن ایران به آن هدف، اثر بخشی تحریم مورد تردید قرار خواهد گرفت. تنها در این زمان معامله امنیتی معنی دار خواهد شد.

*گفتید میخواهید تحریم علاوه بر ما برای آمریکا و اسرائیل هم هزینه داشته باشد و ارجاع میدهید به تهدید آمریکا و اسرائیل در خلیج فارس. ما که با گوشت و پوستمان داریم هزینه تحریمها را میپردازیم اما هر عاقلی میداند که ایران توان تهدید مستقیم آمریکا را ندارد چرا که نهایت چیزی که آمریکا در رویارویی مستقیم ممکن است از دست دهد چند ناو هواپیمابر و جنگنده و سرباز است اما ایران در صورت بروز هر گونه جنگی تمام زیرساختهای خود را در تیررس دشمن میبیند به همین دلیل هم رهبری صراحتا از عدم تمایل ایران با ورود به جنگی مستقیم با آمریکا سخن میگوید. پس لطفاً نسخه نپیچید.

*پیروزی ترامپ یا بایدن اثر تکانی نسبتا شدید اما موقت بر اقتصاد ایران و سایر کشورهای جهان دارد اما بعد به روال قبل برمیگردد ترامپ فشارحداکثری اش را مدتهاست انجام داد و نتیجه دلخواهش را نگرفت و اگر دوباره هم انتخاب شود هم کاری پیش نمیبرد اگر مسئولین داخلی غفلت نکنند اگر بایدن هم انتخاب شود بقول مشاورانش از اجرای تعهدات برجامی خبری نیست و ایران باید اول به تعهدات برجامی اش را که کاهش داد برگردد و بعد بیاید مذاکره کنیم برای مباحث دفاعی نه رفع تحریمها! پس فرقی باهم ندارند! ضمنا مگر ترامپ یا بایدن گفتند مسئولان ایرانی فساد کنند و دلار و سکه پاشی کنند و دلار۴۲۰۰ تومانی را به کارتن خوابها بدهند و دروغ بگند و...؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین