پشت‌پرده کاهش قیمت سکه و طلا چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3990730018 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از اینکه قیمت ارز طی دو روز اخیر روند نزولی به خود گرفت، این مسئله در بازار سکه و طلا نیز مشاهده شد و قیمت‌ها را با نزول روبرو کرد. در این خصوص رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه با عرضه سنگین ارز از سوی بانک مرکزی در بازار، قیمت دلار با کاهش روبرو شده، می‌گوید: همین علت نیز باعث شده که قیمت طلا و سکه در بازار داخل نیز با کاهش روبرو شود.

پشت‌پرده کاهش قیمت سکه و طلا چیست؟

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه با عرضه سنگین ارز از سوی بانک مرکزی در بازار، قیمت دلار با کاهش روبرو شده است، گفت: همین علت نیز باعث شده که قیمت طلا و سکه در بازار داخل نیز با کاهش روبرو شود، تا هر زمانی که این مدیریت ادامه پیدا کند، از سوی بانک مرکزی نرخ سکه و طلا در بازار داخل نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: واقعا این امیدواری وجود دارد با مدیریتی که وجود دارد، بازهم شاهد کاهش نرخ‌ها در بازار داخل باشیم، این در حالیست که در چنین شرایطی که قیمت‌ها دارای نوسان زیادی است، خرید و فروش به کم‌ترین میزان خود می‌رسد، در حالیکه ما به عنوان اتحادیه دوست داریم، قیمت‌ها دارای ثبات باشد و تنها در یک محدوده منطقی نوسان داشته باشد، تا آن کسی که می‌خواهد خرید و فروش داشته باشد، بتواند قطعی تصمیم خود را بگیرد و دائم نگران این نباشد، که قیمت‌ها ساعتی بالا و پایین شود.

محمدولی با اشاره به اینکه با افزاش قیمت طلا طی این مدت، تقاضا برای خرید مصنوعات طلا به کمترین میزان خود رسیده بود، اظهار داشت: واقعا با توجه به این افزایش قیمت‌ها و به دلیل اینکه قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده بود، مردم در فشار شدید اقتصادی قرار گرفتند و طبیعتا طلا نیز، چون کالایی سرمایه‌ای و گران قیمت به حساب می‌آید، مردم از خرید آن صرف نظر کردند، اما بنده این امیدواری را دارم که با تلاش‌هایی که انجام می‌شود، بازار‌های مختلف کشور به ثبات برسد، تا مردم بتوانند، از این فشار‌هایی که به وجود آمده رهایی یابند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه تقاضا برای خرید سکه و طلای آبشده از ابتدای سال تاکنون بسیار زیاده شد، یادآور شد: مردم برای خرید سکه و طلای آبشده بسیار اشتیاق نشان دادند، در مورد سکه افزایش قیمت چند برابری که رخ داد، بسیاری را به این سمت کشاند که در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، به دلیل بازدهی بالایی که سکه نصیب دارندگان خود کرد، در مورد طلای آبشده نیز عدم اخذ اُجرت و مالیات بر ارزش افزوده، حاشیه سود این نوع از طلا برای مردم بیشتر شد و به همین علت تقاضا برای خرید آن نیز رو به فزونی نهاد.

خرید طلای آبشده ریسک بالایی دارد

وی با تاکید بر اینکه خرید طلای آبشده با ریسک بسیار بالایی روبرو است، بیان داشت: به دلیل اینکه برای طلای آبشده هیچ گونه سند و فاکتور رسمی صادر نمی‌شود، خرید وفروش آن دارای ریسک است، زیرا اگر خدای ناکرده در عیار و یا وزن آن مشکلی وجود داشته باشد، خریدار نمی‌تواند از فروشنده شکایت کند، بنابراین مردم برای خرید طلای آبشده یا خام باید بسیار دقت کنند، زیرا ممکن است درصورتی که در این کار تخصص نداشته باشند، با ضرر و زیان روبرو شوند که جبران کردن آن نیز بسیار سخت و یاحتی غیرممکن خواهد بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر نرخ دلار در بازار داخل، قیمت اونس جهانی، نیز بر روی قیمت طلا و سکه در بازار داخل بسیار تاثیرگذار است، گفت: طی چند وقت اخیر قیمت طلا در بازار‌های جهانی با نوسان در محدوده ۱۹۰۰ دلار همراه بوده، که این مسئله بر روی بازار داخلی ما تاثبر داشته، از این جهت که وزن اثر گذاری قیمت جهانی را بر روی نرخ‌های داخلی کم کرده و از طرف دیگر به دلیل افزایش مدام دلار، وزن ارز را بالا برده، حال در چنین شرایطی شاهد هستیم با کاهش قیمت دلار، بهای سکه وطلا در بازار داخل نیز نزولی شده است.

محمدولی افزود: در حال حاضر مهم‌تریم عاملی که می‌تواند قیمت جهانی طلا را در مسیر صعود قرار دهد، ادامه وضعیت بحرانی ویروس کرونا است، طی هفت ماه اخیر طلا در بازار‌های جهانی از قیمت ۱۴۰۰ دلار در هر اونس به بالای ۱۹۰۰ دلار افزایش پیدا کرده، زیرا که کرونا باعث به وجود آمدن رکود اقتصادی در بسیاری از کشور‌های جهان شده و همین موضوع انگیزه سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی فیریکی ارزشمند از جمله طلا با افزایش روبرو کرده است. حال اگر کرونا بخواهد همچنان در وضعیت فعلی باقی بماند، این مسئله برای طلا نیز می‌تواند به عنوان یک محرک باشد، حال باید دید که واکسن کرونا چه زمانی به بازار خواهد آمد، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، این مسئله به بازار طلا شوک کاهشی وارد خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۲۷۲۴۰۹:۰۱:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۳۰
پشت پرده خیلی مهمی در کار نیست دولت داره از مردم نوسان می گیره.
عبادی۱۶۵۳۱۶۵۱۵:۱۸:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۳۰
در شش ماهه اخیر تقریبا طلا و دلار 3 برابر شد یعنی 200 در صد افزایش. حالا که کمتر از 10 درصد کاهش قیمت داشتیم میگویند قیمتها سقوط کرده و یا نوسان قیمت داریم؟!!!
ناشناس۱۶۵۳۴۴۲۱۹:۳۷:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۳۰
دوباره بالارفت
ناشناس۱۶۵۲۸۴۳۱۰:۵۷:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۳۰
پشت پرده میشه : سود چند هزار میلیاردی دولت با فروش بالای ارز و خرید ارزان آن و جبران کسری بودجه از جیب مردم .
ناشناس۱۶۵۲۸۴۵۱۰:۵۸:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۳۰
نوسانات این چینینی لازمه ایجاد هیجان در بازار است تا زمینه برای افزایش مهیا شود در واقع این پیام را دارد که بیهوده در انتظار کاهش هستید
ناشناس۱۶۵۲۸۶۷۱۱:۱۸:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۳۰
شما اول برید ثبات بازار را تثبیت کنید که خریدار و فروشنده خیالشون نسبت به سرمایه گذاری جمع باشه.. خدارو شکر که ارزانی بشه ولی باز اینو نمیگید که خیلی ها همین هفته 14یا 16 تومانی سکه رو خریدن اونا تکلیفشون با این فشار کاهش بازار چیه؟ همه از لحاظ اقتصادی و روحی و روانی داغون میشن
ناشناس۱۶۵۲۹۰۶۱۱:۵۲:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۳۰
کاهش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۶۵۲۹۲۸۱۲:۱۲:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۳۰
مگه کاهش هم پشت پرده داره؟ یه عده دلشون نمی‌خواد قیمت‌ها پایین بیاد!
ناشناس۱۶۵۲۹۶۲۱۲:۳۸:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۳۰
کدام پشت پرده بیاد پایین پشت پرده داره بره بالا کار عمدی دولته میشه شما بجای جو سازی به آرامش کشور کمک کنین یا حداقل چیزی ننویسید
ناشناس۱۶۵۲۹۷۱۱۲:۴۷:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۳۰
فقط دولت . تا به روحانی انتقاد شد قیمت ها آمد پایین .
علی۱۶۵۲۹۷۲۱۲:۴۷:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۳۰
هدف جمع کردن پول دست مردم هست دو روز دیگه همه چیز دوباره گرون میشه
ناشناس۱۶۵۳۴۶۹۲۰:۰۱:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۳۰
اگر هدف جمع کردن پول مردمه ؟ که باید دفعه قبل عملی شده باشد.
ناشناس۱۶۵۲۹۸۵۱۲:۵۵:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۳۰
نزدیک شدن به انتخابات امریکا !
ناشناس۱۶۵۳۰۹۶۱۴:۱۹:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۳۰
ما تجربه داشتیم که افزایش پشت پرده داره حالا کاهش هم پشت پرده دار شده!
ناشناس۱۶۵۳۱۰۳۱۴:۲۷:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۳۰
.از سکه و طلا تا دلار و خودرو و خوراکی و.......... همه پشت پرده دارن. بالا میره پشت پرده داره پایین میاد پشت پرده داره.چرا توی این دولت اینقدر پشت پرده وجود داره؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۶۵۳۱۶۰۱۵:۱۱:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۳۰
پشت پرده تصمیم گرفتید گوجه فرنگی چند بفروشید
ناشناس۱۶۵۳۱۹۹۱۵:۵۳:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۳۰
چقدر توضیحات واضحی! خوب معلومه که قیمت طلا و سکه تو ایران با دلار و قیمت جهانی طلا محاسبه میشه پس با هم میرن بالا و با هم میان پایین.
ناشناس۱۶۵۳۲۹۷۱۶:۵۹:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۳۰
بعضی ها به دنبال این هستند که با بدترین شرایط دولت رو تحویل بگیرن که بعد بگن موقع تحویل ما دلار چند تومانی تحویل گرفتیم.
ناشناس۱۶۵۳۴۷۸۲۰:۱۱:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۳۰
دولت با این شل و سفت کردن های بازار مردم را وادار به خرید و فروش می کنند و سرمایه های مردم را به نفع خودشان مصادره می کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین