رکورد هولناک کرونا/تصمیم قطعی محسن هاشمی برای انتخابات/ جزئیات جلسه شبانه قالیباف/شوآف با استیضاح روحانی/فرشته‌های نجات اصلاح‌طلبان وارد میدان می‌شوند

گروه سیاسی الف،   3990728118 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

رکورد هولناک کرونا/تصمیم قطعی محسن هاشمی برای انتخابات/ جزئیات جلسه شبانه قالیباف/شوآف با استیضاح روحانی/فرشته‌های نجات اصلاح‌طلبان وارد میدان می‌شوند

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۸ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۹۴۸ نفر از آنها بستری هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۴ هزار و ۶۳۱ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۰ هزار و ۷۱۲ نفر رسید.

وی گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استانهای هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: متاسفانه شدت سرایت ویروس بیشتر شده و حتی ظن اینکه قدرت بیماری زایی آن با موتاسیون هایی افزایش یافته باشد وجود دارد، هم سنین پایین تر را گرفتار می کند و نوع گرفتاری آن، وخامت حال بیماران را بیشتر می کند.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: تهران در چند هفته اخیر هیچ تغییری در شاخص های ابتلا به بیماری کرونا نکرده و تقریبا در روزهای اخیر کماکان شاهد میزان افزاینده بستری، مراجعین سرپایی و مرگ و میر ناشی از کرونا بودیم.

وی با یادآوری این که تهران در پیک سوم به سر می برد، تاکید کرد: در این پیک اتفاقات جدیدی رخ داده که از جمله آن می توان به مراجعه بدحال تر بیماران کرونایی به مراکز درمانی اشاره کرد. مدت اقامت بیماران در بیمارستان های تهران نسبت به پیک اول و دوم طولانی تر است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ادامه داد: پیک دوم و سوم بیماری کرونا در تهران به هم متصل شدند و یک حالت پیوستگی به هم پیدا کردند که این موضوع در پیک بعدی ما را می تواند نگران کنند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت بیمارستان در رابطه با شدت مراجعه‌ی بیماران کرونایی بیان کرد: وضعیت بیمارستان اصلا خوب نیست و میزان موارد بستری و مرگ و میر هم افزایش پیدا کرده است، در واقع الان در بدترین شرایط هستیم و امیدواریم بدتر از این نشود.

طبرسی در مورد میزان ابتلا در بین کادر درمان گفت: در موج سوم تعداد پرسنلی که به ویروس کرونا دچار شدند، افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

روز سیاه کرونا در کشور/ جان باختن ۳۳۷ بیمار

روند کرونا در ایران، از ۲۸ شهریور تا ۲۸ مهر

کرونا سرایت پذیرتر از قبل در تهران جولان می دهد/درخواست برای منع سفر و اعمال جریمه

تصمیمی برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران نگرفته‌ایم/ داروی درمان کرونا وجود ندارد

***

با نگاه بدبینانه تا یک سال دیگر هم درگیر کرونا هستیم

حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور عصر امروز در جلسه مدیران وزارت بهداشت و متخصصان کرونا گفت: اینکه تا کی مقابله می‌کنیم باید مبنای آن را بدبینانه بگذاریم و بگوییم حداقل تا یک سال دیگر ادامه خواهد داشت، اما زمانی که جهان در مقابل ویروس موفق شود واکسن موثری به وجود بیاورد که در اختیار قرار گرفته یا درمان موثری در اختیار بشر قرار بگیرد، شرایط متفاوت خواهد شد اما فعلاً مبنا را بر این بگذاریم که ما هم امسال و یا شاید در سال آینده با این مشکل مواجه باشیم.

وی افزود: اگر ما برای ماسک جریمه می‌گذاریم مردم باید بداند که این کار برای کمک به آنان است ،نه اینکه ما برای پول مردم کیسه دوخته باشیم. اصلاً چنین چیزی نیست.

***

دنبال کردن راهکارهای سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطاست

سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه با تأکید بر لزوم پرهیز مسئولان و فعالان سیاسی از حاشیه سازی ها، اظهار داشت: هر گونه حاشیه سازی از سوی دست اندرکاران و سیاسیون که ما را از پرداختن به مسائل اصلی کشور بازمی دارد، امری مذموم و ناصواب است.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این که همه مشکلات در داخل کشور و به دست توانای مردم قابل حل است، خاطر نشان کرد: راهکار حل مشکلات اقتصادی در حوزه اقتصاد نهفته است و دنبال کردن راهکارهای سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطاست.

بیشتر بخوانید:

رییسی: مسؤولان از حاشیه‌سازی بپرهیزند/ اموال به یغما رفته را بازخواهیم گرداند

***

قطعا برای انتخابات شوراها نامزد نمی‌شوم

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ این پرسش که آیا در دوره بعد به عنوان کاندیدا و نامزد در انتخابات آتی شورای شهر در سال ۱۴۰۰ شرکت خواهید کرد یا خیر گفت: تصمیمی برای حضور در انتخابات آتی شورا‌ها ندارم و این تصمیم قطعی است.

محسن هاشمی چندی پیش در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری، از نیاز کشور به یک سوپرمن برای حل مشکلات خبر داده بود و کاندیداتوری را اقدامی غیرعاقلانه خوانده و ابراز امیدواری کرده بود که فریب نخورد!

بیشتر بخوانید:

محسن هاشمی: در انتخابات آتی شورای شهر کاندیدا نمی‌شوم

***

جدیدترین گزینه انتخابات ریاست جمهوری

باشگاه خبرنگاران نوشت: هر چه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم اسامی بیشتری برای نامزدی در این انتخابات اعلام می‌شود و گزینه‌های بیشتری برای حضور در ماراتن پاستور به میدان می‌آیند؛ اما در یکی از جدیدترین پیش بینی ها، علی اکبر ولایتی در لیست نفرات احتمالی جریان اصولگرا قرار گرفته است... حالا پس از سال ها، دوباره زمزمه‌هایی از سوی ولایتی برای حضور در انتخابات سال آینده به گوش می‌رسد.

هر چه هست و خواهد بود نمی‌توان از حالا به صورت قطعی حضور افراد را در انتخابات به صورت قطعی پیش بینی کرد، ولی پیش بینی‌های صورت گرفته از روی رفتار‌های سیاسی افراد و گروه‌های مختلف انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

علی اکبر ولایتی در لیست نامزدهای انتخابات

***

جهانگیری، قالیباف و عارف به گزینه‌های اصلی انتخابات 1400 تبدیل می‌شوند؟

روزنامه اعتماد نوشت: برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم صف كاندیداهای احتمالی طویل است. با این حال قریب به ۸ ماه مانده به انتخابات عباس آخوندی و عزت‌الله ضرغامی، جدی‌ترین گزینه‌هایی هستند كه صراحتا از ورود به مهم‌ترین كارزار انتخاباتی جمهوری اسلامی گفته‌اند. باقی هم آمدن و نیامدن‌شان از سوی دوستان یا رقبای‌شان در حال تایید و تكذیب است. اما این شرایط تفاوت چندانی با انتخابات‌های پیشین ندارد. چه آنكه ساعات پایانی فرصت قانونی نام‌نویسی در وزارت كشور است كه همه ‌چیز را مشخص می‌كند و تا پیش از آن هر چه می‌گوییم و می‌شنویم بر پایه حدس و گمان است و قطعیت تنها با بسته شدن درهای ساختمان خیابان فاطمی محقق خواهد شد.

در خلال این سیستم انتخاباتی نابه‌سامان كه نه احزاب و تشكل‌ها برنامه متقنی دارند و نه حتی تكلیف جناح‌های سیاسی مشخص است نام ۲ نفر به چشم می‌خورد كه یك بار دیگر سال ۹۶ برای رقابت با یكدیگر آمدند اما در واقع به پیروزی كاندیدایی دیگر كمك كردند؛ اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف... علاوه بر این دو نفر اما محمدرضا عارف نیز ازجمله سیاستمدارانی است كه پس از پایان دوره حضورش در مجلس خبرهایی  در مورد تمایلش به كاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری شنیده شد.  

***

مردم دیگر حوصله دعوا‌های سیاسی را ندارند

سیدمحمد حسینی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتخابات ریاست جمهوری ١٤٠٠ اظهار کرد: مطرح شدن نام برخی افراد برای انتخابات در حالی که کم‌تر از هشت ماه تا انتخابات ١٤٠٠ باقی مانده امری کاملا طبیعی است، البته به دلیل وجود کرونا و شرایط اقتصادی نامناسب، از شور و شوق انتخاباتی دوره‌های قبل چندان خبری نیست.

حسینی یادآور شد: علاوه بر ضرغامی نام اشخاصی همچون رئیسی، قالیباف، نیکزاد، قاضی زاده، مخبر، بذرپاش، رستم قاسمی، جلیلی و دهقان مطرح است، اصلاح طلبان هم نامزدهای متعدد دارند که آقای آخوندی اعلام حضور کرده، اما بعید است گزینه مورد حمایت اصلاحات و یا اعتدال باشد و با کارنامه ضعیف ۵ ساله در مسکن و نوع نگاه لیبرالی که دارد اصلا بعید است احراز صلاحیت شود.

حسینی عنوان کرد: وضعیت کشور به گونه‌ای است که مردم حوصله دعوا‌های بی حاصل و منازعات بی‌ثمر را ندارند و علاقمند هستند که سه قوه در کنار هم با همکاری دیگر نهاد‌های انقلاب با اقتدار کشور را اداره کنند و رئیس جمهور آینده و دولت سیزدهم به هیچ وجه به دنبال سوء استفاده از قدرت و نصب مدیران سفارشی و ناتوان نباشند.

بیشتر بخوانید:

مردم حوصله دعوا‌های بی حاصل و منازعات بی‌ثمر را ندارند

***

مشاجره‌هایی به ضرر مردم

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب در روزنامه آفتاب یزد نوشت: در شرایطی که مردم با مسائل و مشکلات مختلفی به ویژه در حوزه اقتصادی مواجه هستند حاشیه سازی‌های سیاسی در ماه‌های اخیر کم نبوده است... امروز مردم این انتظار را از مسئولان دارند که به جای کینه نسبت به یکدیگر یا طرح مسائلی در راستای انتقام جویی در راستای حل مشکلات گام بردارند...مردمی که با خود گمان می‌کنند چگونه است درحالی که جامعه با مشکلات متعدد مواجه است مسئولین این چنین نسبت به یکدیگر واکنش‌هایی تنش آمیز نشان می‌دهند. این مردم رنج دیده لایق این هستند که همه دست به دست هم بدهیم و با کمک همه بخش‌های کشور گام‌هایی را برداریم تا گرفتاری‌های موجود را حل کنیم.

***

سیاسیون نابلد در دام عملیات روانی حامیان وضع موجود افتادند

روزنامه فرهیختگان نوشت: بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند در شرایط کنونی کنار رفتن روحانی به دلایل متعددی مساوی اصلاح وضع موجود نیست و علاوه‌بر آن می‌تواند تبعاتی نیز برای کشور داشته باشد. برای مثال گفته می‌شود که وضعیت اقتصادی کشور درصورت تلاطم سیاسی به بزرگی تغییر ناگهانی رئیس‌جمهور می‌تواند متشنج‌کننده بیشتر بازارهای اقتصادی باشد. آنها می‌گویند در روزگار تحریم بی‌دولتی هرچند برای مدتی کوتاه، ممکن است ضربات سخت‌تری بر پیکره اقتصاد کشور وارد آورد و حتی فرصت را برای فرصت‌طلبان و اغتشاش‌گران دوباره مساعد کند تا آنها دوباره فعال شوند. علاوه‌بر اینکه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آینده تنها حدود هشت ماه باقی مانده و اساسا سود یک تغییر تنها چند ماه قبل از موعد اصلی نمی‌تواند قابل‌توجه باشد، تازه اگر فردی پیدا شود که بتواند کار را به دست بگیرد. 

مساله بعدی درباره مواضع عباس عبدی و دیگر اصلاح‌طلبانی است که می‌گویند روحانی را کنار بگذارید. این طیف افراد از نزدیکان دولت هستند، همان کسانی که دسترسی به حسن روحانی داشته و دارند و قاعدتا می‌توانند پیشنهاد کنار رفتن را در محفلی خصوصی با روحانی در میان بگذارند و اینکه چرا آنها در رسانه‌ها باب این موضوع را مطرح کرده‌اند، خود محل سوال است!

پاسخ به این سوال، دو حالت بیشتر ندارد یا اینکه به رئیس دولت پیشنهاد را ارائه کرده‌اند و او قبول نکرده یا از همان ابتدا به‌جای پاستور، راهی ساختمان مطبوعات شده‌اند و از بلندگوی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها ایده خود را مطرح کرده‌اند؛ که البته نیت‌ آنها با احتمال بالا، در هر دو حالت یکسان است، آنها معتقد نیستند که چون روحانی نتوانسته باید کنار برود! بلکه آنها با یک انگیزه سیاسی می‌خواهند بگویند اصلاح وضعیت کشور شدنی نیست مگر به تغییرات رادیکال مدنظر اصلاح‌طلبان تندرو (که یکی از آنها نشست پشت میز مذاکره تحمیلی و ارائه امتیازات حداکثری به آمریکاست) و روحانی باید با کنار کشیدن خود زمین بازی را بر هم بزند... اگر در این خصوص دقت بیشتری صورت نگیرد، مانند آنچه برای چندمین‌بار از رئیس کمیسیون امنیت ملی سر زده، باعث خواهد شد منتقدان دولت همگی ضدصلح، جنگ‌طلب و فاقد هرگونه استدلال منطقی معرفی شوند و درمقابل دولت روحانی با کارنامه‌ای که حتما ضعیف‌ترین کارنامه دولت‌های تاریخ انقلاب است، دست برتر را در مواجهه با جامعه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

مهم‌ترین پیامد استیضاح روحانی بی‌ثبات شدن هر چه بیشتر اقتصاد است

۴ بار خودکشی در انتخابات برای یک پست تشریفاتی؟!

***

 پیگیری مجدد طرح استیضاح روحانی در مجلس

روزنامه اعتماد نوشت:‌ نمایندگان روز گذشته اقدام به جمع‌آوری امضا برای استیضاح روحانی کردند. از قرار معلوم مجتبی ذوالنوری که پیش‌تر نیز تلاش‌هایی برای استیضاح رییس‌جمهوری انجام داده بود، این‌بار نیز بی‌میل به تحقق این مهم نیست ... پیگیری‌ها از این قرار است که بسیاری از پایداری‌های حاضر در مجلس یازدهم، این طرح را امضا کرده‌اند و از قرار معلوم تلاش‌های نمایندگان میان مخالفت قالیباف برای افزایش امضاهای آن در جریان است. افزون بر این مطالب، شنیده‌ها... از تشدید اختلاف‌ها میان نمایندگان مجلس یازدهم به‌ویژه اعضای جبهه پایداری و نزدیکان به محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم با محمدباقر قالیباف و یارانش در هیات رییسه مجلس بر سر نوع مواجهه با حسن روحانی و اقدامات و اظهاراتش حکایت دارد و از قرار معلوم بگومگوهایی نیز میان آنان درگرفته است. 

آنچه در این میان حائز اهمیت است، آن است که اگر تا پیش از این میان اعضای هیات رییسه مجلس بر سر نوع مواجهه با دولت روحانی اتفاق‌نظری نسبی وجود داشت، با اظهارات اخیر روحانی و افزایش احتمال مذاکره میان ایران و امریکا، این اتفاق نظر نسبی نیز از بین رفته است. از میان دو نایب‌رییس مجلس، از قرار معلوم علی نیکزاد حامی برخورد سفت و سخت با رییس‌جمهوری و حتی استیضاح اوست در شرایطی که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی باتوجه به سال‌ها حضور در مجلس، سوال از وزرا را ترجیح می‌دهد. از میان دبیران نیز موسوی لارگانی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی ازجمله موافقان استیضاح رییس‌جمهوری و سوال از او در صحن علنی مجلس هستند و چندان دل خوشی از مواضع قالیباف ندارند. سیدمحسن دهنوی، دیگر دبیر هیات رییسه مجلس نیز به‌رغم مواضع تند و تیزش در قبال روحانی و دولتش، از جمله حامیان قالیباف محسوب شده و خط او را دنبال می‌کند. از این رو باید منتظر ماند و دید اختلاف‌نظرها در نهایت مجلس را به کجا خواهد رساند و رییس قوه مقننه را به چه سرنوشتی دچار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

استیضاح حسن روحانی خطای بزرگی است

***

کسانی که از استیضاح رئیس جمهور حرف می زنند از شرایط روز کشور و دنیا درک ندارند

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص اظهارنظر اخیر برخی نمایندگان مبنی بر لزوم استیضاح روحانی در یادداشتی نوشت: ملت ایران ... سختی‌های ناشی از تحریم‌ها و برخی کم‌کاری‌ها در دولت را تحمل می‌کنند تا فرصت را از دشمن بگیرند. از این رو هرگونه آسیب به دولت شرایط مطلوب برای مانور بیگانگان را فراهم می‌کند. پذیرفتنی نیست فردی که مدعی فهم سیاسی و نماینده مجلس است در مسیری قرار بگیرد و شرایطی را فراهم کند که نتیجه آن تقویت سیاست بیگانه است.

چنین روشی خاص جریان تندرو و افراطی طیف اصلاح‌طلب است تا ایران در برابر فشار بیگانه تسلیم شود و کشور سیاست‌های خود را با غرب هماهنگ کند. این جریان افراطی در اصلاحات هر از گاهی بحث استعفای روحانی را مطرح می‌کند تا بتواند فضای سیاسی را ملتهب کند و اصلاً قابل فهم نیست که فردی تندرو در بدنه اصولگرایی نیز در مسیر تندروهای اصلاحات حرکت کند و حرف آنان را بزند... صحبت از استیضاح روحانی در شرایط کنونی کشور از سوی برخی نمایندگان مجلس نشان می‌دهد اینها از ابتدایی‌ترین مسائل سیاسی و شناخت از جامعه و مسائل بین‌الملل غافلند و حتی درک متوسط از مسائل داخلی و خارجی کشور ندارند. چنین نمایندگانی رفتارشان علیه منافع ملی است و به نفع دشمنان است. اینها پیشرانی را که دشمن منتظرش است تا جامعه ایران را به آتش بکشد و آرامش را از مردم بگیرد، فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

سلیمی نمین: کسانی که از استیضاح رئیس جمهور حرف می زنند از شرایط روز کشور و دنیا درک ندارند

***

 
انقلابی‌ها مراقب باشند فرصت‌طلبان مشغول کارند

صبح نو نوشت: اظهارنظر نسنجیده و خارج از شئون یک نماینده مجلس، باعث شده تا اصلاح‌طلبان به طور حق به جانب، تمامی مصائب کشور را به خاطر اتخاذ رویکرد انقلابی‌گری و مقاومت بدانند و بهانه‌ای برای حمله به رقیب پیدا کنند... تجدیدنظرطلبان که طی هفت سال گذشته صدر تا ذیل امورات کشور دست‌شان بوده، حق ندارند اینچنین خود را از ضعف مدیریتی‌شان بری بدانند و تمام و کمال، رقیب را مقصر جلوه دهند...

الغرض آنکه این روزها اصلاح‌طلبان برای ماندگاری در مناسبات قدرت و پیروزی احتمالی در انتخابات 1400، مشغول لاپوشانی مسوولیت‌های حداکثری خود در قوای حاکمیتی کشور و از قضا، مقصرجلوه‌دادن تام گفتمان انقلابی‌گری هستند. با وجود این، نباید با ادبیات خارج از عرف، گزک به دست اصلاح‌طلبانی داد که از هر کاهی، کوهی می‌سازند و با رویکردهای سیاست‌زده‌شان، تلاش می‌کنند خود را از جایگاه متهم به جایگاه شاکی، منتقل کنند. بی‌شک، این رویکرد تا انتخابات شدت بیشتری به خود خواهد گرفت. باید مراقب بود، فرصت‌طلبان مشغول کارند!

***

جزئیات جلسه شبانه قالیباف با ۵ عضو اقتصادی کابینه

 محمدباقر قالیباف شب گذشته یکشنبه ۲۷ مهر میزبان رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صمت و وزیر جهاد و کشاورزی در تالار آینه مجلس شورای اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر ضرورت رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: متاسفانه اکنون قیمت اقلام اساسی سفره خانوار مانند مرغ و تخم مرغ فراتر از انتظار رشد داشته و این وظیفه ما مسئولان است که نگذاریم، فشارهای اقتصادی به بدنه جامعه به وِیژه اقشار کم درآمد منتقل شود.

در این جلسه همچنین قالیباف با انتقاد شدید از نحوه حمایت از واردات کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تصریح کرد: همانطور که در سال ۹۷ ، با خاصه خرجی ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور را دچار چالش کردیم، امروز هم با تخصیص ارز ترجیحی به نام مصرف کننده و به کام دلال، منابع این کشور را هدر می دهیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر نقش نظارتی مجلس یادآور شد: به منظور پیگیری و نظارت بر جمع بندی های مطرح شده در این جلسه، کمیسیون های مجلس جلسات نظارتی خود را برگزار می کنند و این جلسه مشترک نیز هر ۱۰ روز یکبار برگزار می شود.

***

هیأت منصفه دادگاه سیاسی باید از هیأت منصفه مطبوعات جدا باشد

روزنامه ایران نوشت: دومین دادگاه جرم سیاسی هم برگزار شد و این‌بار متهم، از سوی هیأت منصفه «مجرم» اما مستحق تخفیف مجازات شناخته شد... نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، توضیحاتی در خصوص عنوان اتهامی خود و همچنین نقدی که بر دادگاه جرایم سیاسی دارد، ارائه کرد:

اینکه دادگاه جرم سیاسی پس از 41 سال تشکیل شده باعث خوشحالی است. دیگر موردی نداریم تا افرادی که انتقاد اصلاح‌گرایانه‌ای می‌کنند، به دادگاه انقلاب بروند و با آنان برخورد شود. اما نسبت به هیأت منصفه، در خود دادگاه هم گفتم که من به صلاحیت هیأت منصفه اعتراض ندارم، ولی بر این باور هستم که هیأت منصفه مطبوعات را باید از هیأت منصفه دادگاه سیاسی جدا کرد.

جرم سیاسی با جرم مطبوعاتی متفاوت است. جرمی است که متهم آن قصد اصلاح و نقد مصلحانه دارد. جامعه باید این را تشخیص دهد و هیأت منصفه نباید حاکمیتی باشد. ما هرچند از برگزاری این دادگاه تشکر می‌کنیم اما این نقد را داریم که نفس هیأت منصفه، نباید هیأت منصفه حاکمیتی باشد. قاضی و دادستان که حاکمیتی هستند آن وقت هیأت منصفه هم منصوب از طرف حاکمیت باشد؟ درست نیست. باید سازوکار انتخاب اعضای هیأت منصفه جرایم سیاسی تغییر کند. البته در این دادگاه اعضای هیأت منصفه با حوصله تمام گوش کردند و سؤالات خود را مطرح کردند. من هیچ نقدی به اعضای هیأت منصفه ندارم ولی اعتقادم بر این است که در اتهامات سیاسی باید هیأت منصفه انتصاب و انتخابش به گونه‌ای باشد که افکار عمومی را نمایندگی کنند و انتصابشان مانند دیگر کشورها از میان مردم باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۰۸۳۷۲۱:۲۰:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۲۸
ولایتی یار هاشمی و کاندیدای پوششی روحانی تو ۹۲ بود و بالای ۱۰۰هزار رای هم نداره
ناشناس۱۶۵۰۸۷۵۲۱:۳۵:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۸
اصلاح طلبان دنبال فرشته نجات خود هستند پس مردم چی؟
ناشناس۱۶۵۱۱۳۰۰۶:۲۳:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۹
آقای ریسی از روی. احساسات نمیشه مملکت رو اداره کرد، من تولید کننده با تمام وجود تأثیر سیاست بر اقتصاد رو حس میکنم
ناشناس۱۶۵۱۱۴۵۰۶:۳۶:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
اگر با جلسات،مشكلات حل ميشد جلسات روزانه خيلي كار ساز تر از جلسات شبانه مي توانست مشكل گشا باشد
ناشناس۱۶۵۱۴۵۱۱۰:۲۲:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
تعداد جان باختگان و مبتلایان کرونا در کشور رکورد زد روحانی باید در این مورد پاسخگو باشد.
ناشناس۱۶۵۱۷۳۶۱۳:۲۵:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
قالیباف و رئیسی وقتی در مورد آمریکا و اسرائیل صحبت میکنن لطیف و نرمتر هستن تا اینکه با دولتمردان داخلی! منبعد دقت کنین.!
ناشناس۱۶۵۱۸۸۳۱۴:۲۲:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
اتهاماتی که در مناظرات انتخاباتی رئیس جمهوری کاندیدها بهم میزدند نتیجه چی شد؟ راست بود یا دروغ؟ چرا پیگیری نشد؟
ناشناس۱۶۵۱۹۶۱۱۵:۰۲:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
در کشورما واکسن آماده است ولی منتظر بله بعضی از مسولین مانده تا با اجازه آنها جان بیماران را نجات دهد
عدالت۱۶۵۲۰۸۹۱۶:۱۴:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
یک روز از دولت روحانی مانده باشد ،نماینده گان غیور ملت درخانه ملت حسن فریدون ملقب به روحانی را به استیضاح وبرکناری خواهند کشاند.درود بر مجلس انقلابی.
ناشناس۱۶۵۲۲۱۵۱۸:۱۷:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
کرونا^فقر#بدبختی ملت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین