سر و کله ترامپ از کجا پیدا شد؟

محمدپارسا نجفي،   3990728083 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 سر و کله ترامپ از کجا پیدا شد؟

قشر ثروتمند كه در اصل صاحب اختيار مطلق ايالات متحده است براي سود بيشتر و دور زدن حق كارگران همه توليد را به كشورهاي پرجمعيت مانند چين، هند، امريكاي لاتين و حوزه آسه آن منتقل كردند در نتيجه با كاهش توليد در آمريكا مشكل اساسي بيكاري و پس از آن بي خانماني و ... آن كشور را فراگرفت و دارايي هاي اجتماعي آمريكا به شدت كاسته شد. 

در اين وضعيت قشر يك درصدي ثروتمند امريكا كه خواستار بقاي ابرقدرتي آمريكا هستند ناچار شدند ميان ساخت حكومت جهاني و بقاي قدرت دروني يكي را انتخاب كنند؛ آنها دو دسته شده و برخي براي استمرار جريان سود سرشار شركت هاي شان خواستار استمرار مداخله در جهان و پيگيري جهاني سازي هستند و دسته دوم كه خواهان حفظ امريكا هستند ترامپ را به قدرت رساندند. 

گروه دوم مي دانستند دولت فدرال ديگر نمي تواند برنامه هايي مانند بسته نجات مالي جرج بوش و بيمه همگاني اوباما كه امتيازاتي ناچيز براي مردم عادي بود را ادامه دهد. تنها ابزار باقي مانده استفاده از زور نظامي در داخل براي حفظ امريكا به عنوان يك واحد سياسي مستقل است. 

اقدامات كاملا متفاوت ترامپ با همه ظاهر لات گونه اما بيانگر ضعف جهاني آمريكا بود. قدرت آمريكا از درون به چالش كشيده مي شود. ترامپ به اين دليل همه آنچه كه رئيس جمهورهاي پيشين رشته كرده بودند را پنبه كرد كه جهاني سازي موجب شده بود اقتصاد آمريكا از درون به سمت تهي شدن برود. 

بنابراين وي در چهار سال اخير تلاش كرده همه آنچه براي آمريكا هزينه داشت را از ميان بردارد كه خروج از پيمان هاي بين المللي يكي از آنهاست. گريز از افغانستان و قبول شكست در سوريه در حالي است كه ترامپ تنها رئيس جمهور امريكا در سي سال اخير بود كه به كشوري لشكركشي نكرده و دليل آن هم فقدان توان مالي كافيست. 

به اين جمله ترامپ دقت كنيد؛ «هزار ميليارد دلاري كه در خاورميانه هزينه كرديم مي توانستيم براي بازسازي هزاران پل، جاده، بيمارستان و ... در امريكا خرج كنيم.» آمريكا به راستي به اين بازسازي نياز دارد اما مردمي كه نيازمند اين بازسازي هستند براي قشر ثروتمند آمريكا اهميتي ندارند. 

قوي در خارج تهي در داخل

ایالات متحده هنوز هم با سایر ابرقدرتها فاصله دارد و به صورت نظری از همه جلوتر است اكنون چالش ايالات متحده اين است  اما اين قدرت بزرگ كه توليد را به خارج منتقل كرده فقط براي ثروتمندان سودآور است و مردم آن كشور بهره اي نمي برند. 

قدرت بزرگ امريكا به دلیل چهار مولفه مهم است؛ تبادلات جهانی به دلار، ارتش فعال در سراسر جهان، دستگاه پروپاگاندای بزرگ، انحصار تولید فناوری. در اين ميان مهمترین مولفه قدرت امريكا، دلار است.

بعد جنگ جهانی دوم اقتصاد بین الملل به دلار وابسته شد چراکه آمریکا  از آسيب جنگ در امان بود و می توانست قدرت های ويران شده را تامین مالی کند. 25 سال بعد دولت آمریکا در دوران نیکسون مبنای پول ایالات متحده را نیاز جهانی به دلار اعلام كرد و بدون نیاز به پشتوانه اي مانند طلا دلار  توليد مي كند. 

به این دلیل که کشورهای جهان برای تبادلات خارجی به دلار وابسته هستند باید از طریق صادرات به امریکا دلار به دست آورند. در اصل آمریکا به رایگان از جهان خرید می کند. این قدرت کم نظیر زمینه فعالیت های هزینه بَر و تولید فناوری در زمینه های پزشکی، فضایی، نظامی و صنعتی را فراهم کرده در نتیجه امریکا به قدرتی بدون رقیب در جهان تبدیل شد. 

پس قدرت دلار سه مولفه ديگر امريكا را تامين مالي مي كند از اين رو ضعف آن كاهش قدرت امريكا را در پي دارد.  نياز جهاني به دلار به دو عامل اساسي وابسته است اول قيمتگذاري انرژي به ويژه نفت خام به دلار و دوم استيلا بر گذرگاه هاي راهبردي غرب آسيا. هر دو عامل از طريق استيلاي واشنگتن بر جزيره العرب ميسر است. 

بنابراين حفظ آل سعود به معناي تداوم قدرت دلار آمريكاست. اگر قيامي مردمي موجب سقوط آل سعود و تشكيل دولتي برخاسته از نظرات مردم شود اين سيطره آمريكا بر نفت و راهگذرهای استراتژیک خاورمیانه از ميان مي رود و اين به معناي عرضه نفت به غير از دلار است که موجب كاهش شديد نياز به دلار در تبادلات جهاني خواهد شد. 

با كاهش قدرت دلار، تامين مالي ساير مولفه‌ها برای واشنگتن تقریبا غیرممکن میشود از اين رو ساختار عظيمي مانند ارتش امریکا در عمل بي خاصيت رها خواهد شد دقيقا مشابه ارتش بسيار بزرگ شوروي. 

درگذشته واشنگتن يك پاي ثابت هر منازعه اي بود اما دیگر توان مالی و قدرت تمرکز بر همه مسائل جهان برای کاخ سفید امکانپذیر نیست؛ امریکا در تحولات ليبي، قفقاز و شرق مديترانه هيچ حضوري ندارد و از افغانستان نيز در حال گریز است. کاخ سفید فقط تلاش می کند به هر قیمت استیلا بر عربستان را حفظ کند چرا که بقای آل سعود به بقای ابرقدرتی آمریکا متصل است. 

بنابراین دو چالش اساسی آمریکا اول ناتوانی در تامین معیشت مردم امریکاست که خود را در تظاهرات نشان می دهد و دوم مقابله با عوامل سقوط دلار. 

 در صورتی که قدرت امریکا از میان برود چه روی میدهد؟ این سقوط چنان سهمگین خواهد بود که جهان را دربَرمی گیرد. تقریبا همه قدرتها و بیشتر کشورها به نوعی با آمریکا پیوند خورده اند. دولتهایی که به امریکا وابسته اند، کشورهایی که اوراق قرضه امریکا را خریداری کرده اند و ... در فشار شدید قرار میگیرند. 

سقوط هر امپراطوری موجب تحولات در منطقه پیرامون آن می شود مانند فروپاشی عثمانی، شوروی، و ... اما نابودی قدرت آمریکا، همه قدرت های دیگر حتی چین و انگلیس را هم به شدت متضرر خواهد کرد. باورش سخت اما درحال وقوع است و کسی نمی تواند مانع آن شود. 

بحران های اقتصادی که خود را در افت شدید شاخص بورس نیویورک در سال های 1929، 1987 و 2009 نشان دادند با این سقوط سهمگین هیچ شباهتی ندارد. آنها مشابه نسیمی در مقایسه با طوفانی بنیان کن هستند.

از زمانی که شوروی سابق نابود شد، امریکا به عنوان تنها امپراطوری باقی مانده سی سال در جهان یکه تازی کرد اما ابرقدرتی كه سوداي حكومت جهاني داشت در وضعیتی است که سران دو حزب مشابه همواره در قدرت تنها می توانند دیگری را به ناکارآمدی متهم کنند و هیچ برنامه ای برای بهبود شرایط امریکا ارائه نداده اند ولی این خوددرگیری سران امریکایی همه ماجرا نیست. 

در گذشته اعتراض به تبعیض همیشگی در آمریکا برای چند روز و تنها در یک شهر دیده می شد اما تظاهرات مستمر و درگیری های شدید چند ماه اخیر که در بیشتر ایالتهای آمریکا دیده می شود از تکانه ای شدید در این امپراطوری خبر می دهد که تا چند سال قبل سودای سروری بر سراسر جهان را داشت و به آن نزدیک هم بود.

مردمی که با هزار زحمت و به هر قیمت خود را به ایالات متحده رسانده اند تا خوشبخت ترین زندگی را تجربه کنند گویی در برابر حقیقتی وحشتناک قرار دارند. انگار دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و باید میان مردن از گرسنگی یا کشته شدن توسط پلیسی سرکوبگر یکی را برگزینند.

قرار بود این امپراطوری جهان شمول چنان پیروز «برخورد تمدن ها» باشد که «پايان تاريخ» را فقط آمریکا رقم بزند و از آن پس همه در «دهكده جهاني» در خدمت ايشان باشند اما روند جهاني شدن با جهاني سازي فاصله گرفت تا جايي كه ترامپ رئيس جمهور مستقر امريكا به معارض جهاني شدن تبديل شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۱۰۲۶۰۰:۲۰:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
مشکلات همه جا هست ولی امریکا همچین هم داغون‌ نیست خیلی خیلی بهتر از جاهای دیگه هست مخصوصا ایران
ناشناس۱۶۵۱۳۲۹۰۹:۱۴:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بله اما ایران ابرقدرت نیست ولی امریکا ابرقدرته اما مردمش برای فقر راهپیمایی میکنن
مهسا۱۶۵۱۶۴۳۱۲:۳۰:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
ترامپ و اخلاقش عصاره مردم آمریکاست بخواهیم یا نخواهیم
ناشناس۱۶۵۱۳۷۴۰۹:۳۶:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۲۹
دشمن علم و هنر آمریکاست!!!
ناشناس۱۶۵۱۴۵۵۱۰:۲۵:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
آواز دهُل شنیدن از دور خوش است.
ناشناس۱۶۵۲۶۳۰۰۵:۰۶:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۳۰
پس این همه تظاهرات و درگیری با پلیس چیه قدرت امریکا در جهان در حال نابودیه
علیرضا۱۶۵۱۰۷۲۰۱:۴۱:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۹
وای ما چقدر ناشکر بودیم قدر این همه نعمت و خوشبختی را نمیدانستیم و در خیال واهی فکر میکردیم آمریکاییها خوشبختند ،بعد خواندن این مقاله متوجه شدم این دلار امریکاست که سقوط کرده
ناشناس۱۶۵۱۴۴۸۱۰:۲۰:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
متن برای داخل امریکاست که در حال تظاهراتن حالا دلار تو ایران سی تومنه یا یه شونه تخم مرغ شده چهل هزار تومن چه ربطی به الف داره برو به روحانی بگو
عمران۱۶۵۱۱۰۶۰۴:۵۸:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
تا جایی که عوامل و مولفه های قدرت امریکا برشمرده شد منطقی است. لکن از آنجا که نوشتید دلار امریکا به نفت خام عربستان وابسته است و این هم فرو می پاشد و تمام جهان متضرر میشود به نظر نوعی خیالپردازی صورت گرفته است. ببینید کل فروش نفت عربستان در سال چیزی نزدیک ۲۰۰ میلیارد دلار است، اما تبادلات جهانی به دلار فقط توسط سوویفت ۵ تریلیون در روز است! اگر تمام مبادلات جهانی در سال را نگاه کنید نزدیک ۲ کوادریلیون در سال است یعنی ده هزار برابر فروش نفت عربستان! حالا بر فرض بعید یک دفعه عربستان متحول بشود و فروش نفتش را بر مبنای یورو یا یوان یا چیزی دیگری انجام دهد، چرا این تغییر در یک دهزارم تبادلات باید ضربه ی مهیبی به دلار وارد کند؟
هادی۱۶۵۱۵۲۱۱۱:۰۳:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
چون تنها عربستان نیست. عربستان، امارات، کویت، بحرین و ... با هم هستند. در ضمن به نظر می رسد آغاز سلطه دلار در جهان با نفت غرب آسیا بود. شاه ایران، عربستان و بقیه کشورها نفت را فقط به دلار می فروختند و کم کم تمام کشورها مجبور شدند دلار به دست بیاورند تا نفت بخرند و به این ترتیب دلار شد ارز جهانی.
ناشناس۱۶۵۱۶۸۳۱۲:۵۰:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
نویسنده سعی کرده قدرت آمریکا را رو به زوال نشان دهد اما از فاکتها و طرح تحلیل مناسبی استفاده نکرده.
ناشناس۱۶۵۲۶۴۳۰۶:۳۶:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۳۰
به دلیل مدیریت بازار نفت و انرژی جهان نه turn over صادرات یک کشور امریکا خود تولید کننده نفته اما رقبایی مانند اروپا و شرق اسیا را از اهرم نفت مدیریت میکنه
ناشناس۱۶۵۲۷۰۱۰۸:۲۸:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۳۰
نوشته اگه عربستان را ازدست بده دلار ضعبف میشه بعدش هم قیمت نفت با دلار در امزیکا تعیین میشه
ناشناس۱۶۵۱۱۷۱۰۷:۱۷:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
منطقی است البته هر ابر قدرتی روزی سقوط خواهد کرد. ولی مسئولین نباید منتظر این سقوط باشند و سفره مردم را به امید آن رها کنند. گرداندن این کشور نیاز به مسئولینی فداکار و دانا دارد نه مسئولین رویا پرور
ناشناس۱۶۵۱۱۷۳۰۷:۲۰:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
امریکا قدرتی در حال زوال است و این حقیقتی است انکار ناپذیر گرچه این امر به مذاق بعضی ها حتی در داخل ایران خوش نیاید
ناشناس۱۶۵۱۴۵۰۱۰:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
زوال آمریکا یعنی نابودی نصف دنیا بقیه هم که قبلا نابود شدند
ناشناس۱۶۵۲۲۲۱۱۸:۲۶:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
این نظرتان درست است البته برای نوکران امریکا
ناشناس۱۶۵۲۳۳۲۲۰:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
ملاک موقعیت امروز است که به تنهایی توانسته این تحریم‌ها را اجرا کند علیرغم مخالفت جهانی
ناشناس۱۶۵۱۱۷۴۰۷:۲۲:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
از استاد نجفی بابت تحلیل هایشان سپاسگزارم، بنده مطالبشان را همیشه دنبال میکنم، و مصاحبه های رادیویی ایشان راهم گوش میدهم، ارادت بنده را به ایشان برسانید، همیشه از دریچه ای نو به مسائل نگاه میکنند که برای بنده به شخصه جذاب و لذت بخش است از سایت الف هم به خاطر مطالب خوب و پربارش متشکرم، ماجور باشید ان شاء الله
ناشناس۱۶۵۱۱۷۹۰۷:۲۸:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
کل دولت باید استیضاح شوند
ناشناس۱۶۵۱۴۶۱۱۰:۲۸:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
الان این مطلب چه ربطی به این نوشته داشت بزرگوار!
ناشناس۱۶۵۱۲۳۲۰۸:۱۷:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
در قشر ثروتمند امریکا، بیل گیلس و زاکربرگ هست که با تلاش خودشان میلیاردر شده اند در قشر ثروتمند ایران چطور؟ دلال محتکر، اختلاسگر و باندهای نزدیک قدرت!
حمید۱۶۵۱۲۳۴۰۸:۱۸:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
برای نوشتن یک تحلیل باید نویسنده حب و بغض را کنار بگذارد و واقعیت موجود را در نظر بگیرد .
ناشناس۱۶۵۲۶۳۱۰۵:۱۰:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۳۰
کدام جمله حب و بغض و خلاف واقعیت بود ؟!؟!؟
ناشناس۱۶۵۱۳۱۷۰۹:۰۵:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
پسر عموی من در آمریکا تا به حال برای خود و خانواده اش 8000 دلار بابت کرونا کمک بلاعوض گرفته که فرستاده ایران و با دلار 20 هزار تومان چند وقت پیش سکه خریده و الان نزدیک به 300 میلیون بابت سرمایه داره.ما که خوش بختیم و مدام رو به رشد چطوری 1 میلیون تومان به هر خانواده ای دادید و تازه با سود از حساب یارانه شان کسر می کنید...شرکتی مانند اپل که موبایل می سازد 2000 میلیارد دلار ارزش سهامش است و ما مدام همتی را می فرستیم عراق که تو را به خدا 50 میلیون دلار به ما بابت بدهی ات بده..آنوقت امریکا بدبخته و ما خوشبخت...
ناشناس۱۶۵۱۴۹۶۱۰:۵۲:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
خدایی برای چی منفی میدی..
هادی۱۶۵۱۵۲۸۱۱:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
شما در جایی از این نوشته دیدی نوشته ما خوشبختیم و آمریکا بدبخت؟ اصلا حرفی از ایران هست؟ اصلا مقایسه بین ایران و آمریکا نیست. در ضمن ترامپ و بایدن و کلینتون گفتن، کی دیگه باید بگه تا شما قبول کنی آمریکا 40 50 میلیون فقیر و کلی بی خانمان داره. آمریکا مشکلات ریشه ای اساسی داره که بعضیاش خودشونو تو تظاهرات اخیر نشون دادن. حالا اینکه شما میخوای خودتو به خواب بزنی باشه قبول.
ناشناس۱۶۵۲۱۸۹۱۷:۴۵:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
احتمالا خود آمریکایی ها هم دروغ وضع اقتصادی خودشون بد جلوه میدن تا چشم نخورن....
ناشناس۱۶۵۱۵۴۶۱۱:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
دروغ های شاخدار
ناشناس۱۶۵۱۳۶۱۰۹:۲۷:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
از آسمان آمد
ناشناس۱۶۵۱۴۳۱۱۰:۱۰:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
اولین اقدام ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری میبایست شخم زدن چین از لحاظ اقتصادی و فلج کردن این کشور باشد تا بفهمد که ویروس پراکنی ، حتما تبعاتی برایش خواهد داشت
ناشناس۱۶۵۱۴۵۲۱۰:۲۳:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
ترامپ را اسراییلیها علم کردند ولی انداختند گردن روسها
ناشناس۱۶۵۱۴۶۴۱۰:۳۰:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
ممنون که مارو روشن کردی نزدیک بود برم امریکا حالا که شما گفتی و ما فهمیدم امریکا داره سقوط میکنه همینجا زیر پتو راحترم
ناشناس۱۶۵۱۵۵۶۱۱:۲۴:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
ثروت آمریکا از فروش دلار و تجارت اصلحه ونفت با کشورهای عربی وکشورهای دیگر و بهره کشی داخلی کسب شده
ناشناس۱۶۵۲۱۷۴۱۷:۳۳:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
دوست من ثروت آمریکا از قپتمامی قطعات کامپیوتر است که در آنجا طراحی میشود.از نرم افزار های کامپیوتر و سیستم عامل های ویندوز و گوشی های اپل و صنعت هواپیمایی و و و و و و و است..
ناشناس۱۶۵۱۶۶۸۱۲:۴۵:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
نگاهتان را بی غرض کنید چون اقتصاد ایران با همین نوشته های مغرضانه نابود شد
ناشناس۱۶۵۱۸۵۸۱۴:۱۱:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
در رژیم امریکا سناریوی این رژیم از قبل نوشته شده. فقط هر چهار سال یک بازیگر متناسب با آن سناریو پیدا می کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین