پایان یک تحریم داوطلبانه/ وقتی «خودتحریمی تسلیحاتی» را «فتح الفتوح» جا ‌زدند!

  3990727040 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

ساعت ۳:۳۰ بامداد ۲۷ مهرماه به وقت تهران یا همان ساعت صفر ۱۸ اکتبر، یکی از بخش‌های قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل (همان قطعنامه تاییدکننده برجام) عملیاتی شده و تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ذیل قطعنامه‌های ملغی‌شده، برای همیشه پایان یافت اما در خصوص این موضوع چند نکته وجود دارد که مرور آن شاید خالی از لطف نباشد.

پایان یک تحریم داوطلبانه/ وقتی «خودتحریمی تسلیحاتی» را «فتح الفتوح» جا ‌زدند!

مشرق نوشت: «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، پنج شنبه هفته گذشته در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران گفت: «همان طور که مشخص است در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) شورای امنیت سازمان ملل هیچگونه محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران وضع نکرد».

زاخارووا در ادامه گفت: «تیم مذاکره کننده ایران [به ریاست ظریف] بخشی از محدودیت ها را بطور داوطلبانه برای تسریع روند مثبت مذاکرات در مورد برجام برعهده گرفت.از ابتدا برای همه طرف های شرکت کننده مشخص بود که این محدودیت ها هیچ ارتباطی با حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران ندارد. تاریخ ماده مربوطه منقضی شده است».

برجام، لغو تحریم تسلیحاتی را ۵ سال به تاخیر انداخت!

به عبارت دیگر، تحریم تسلیحاتی ۵ ساله ایران، زنجیری بود که برجام به پای توان دفاعی و نظامی ایران بست و تیم مذاکره کننده برای تسریع در امضای توافق، این امتیاز بسیار مهم و نقد را بدون دریافت هیچ امتیاز متقابلی، به طرف مقابل تقدیم کرد!

در حقیقت باید تحریم تسلیحاتی ایران در سال ۹۴ لغو می شد، اما برجام این اقدام را ۵ سال به تاخیر انداخت.

نکته قابل تأمل اینجاست که در ماهها و هفته های اخیر، برخی دولتمردان، زنجیری که برجام به پای توان تسلیحاتی ایران بست را فتح الفتوح نامیدند!

هدیه تیم مذاکره کننده به آمریکا و اروپا!

به عنوان نمونه، روحانی- ۲۳ مهر ۹۹- در جلسه هیات دولت گفت: «روز یکشنبه- ۲۷ مهر- شاهد خبر خوش رفع تحریم های تسلیحاتی هستیم. این تحریم ظالمانه ۱۰ ساله با مقاومت مردم و تلاش دیپلماتهای کشورمان، از روز یکشنبه ۲۷ مهرماه و به رغم تلاشهای ۴ ساله آمریکا، رفع می شود. آنها که می گویند برجام چکار کرده است این یکی از آنها است. از یکشنبه می توانیم تسلیحات بخریم و بفروشیم و این یکی از آن اقداماتی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد».

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه- ۲۵تیر ۹۴-(دو روز پس از امضای برجام) تصریح کرده بود که طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریم های تسلیحاتی مصالحه کرده است. لاوروف تاکی کرد: «ما و چین می‌خواستیم تحریمهای تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد!».

بی توجهی دولت به گزارش کمیسیون ویژه برجام

در ۱۲ مهرماه ۹۴ «علیرضا زاکانی» رئیس ‌کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، گزارش نهایی این کمیسیون را پس از حدود ۴۰ روز تحقیق و ارزیابی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ به عنوان سند کارشناسی قوه مقننه به صحن علنی مجلس فرستاد.

این گزارش شامل مقدمه ۸ بندی، بررسی جنبه‌های حقوقی برجام در ۱۳ بند، بررسی جنبه علمی و فنی و تحقیقاتی برجام در ۱۱ بند، بررسی جنبه‌های دفاعی و امنیتی برجام در ۶ بند، بررسی مسئله اقتصادی به ویژه تحریم‌ها در ۹ بند و بررسی جنبه‌های سیاسی و عمومی برجام در ۸ بند بود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «دریافت کمیسیون از حفظ بخشی از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مرتبط با مسئله هسته‌ای در قطعنامه ۲۲۳۱، آن است که تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران ولو با شدت و محدودیت زمانی کمتر نسبت به قطعنامه‌های گذشته ـ که هیچیک از آنها مورد قبول ایران نبوده‌اند ـ همچنان باقیمانده است».

در ادامه گزارش تصریح شده است: «کمیسیون معتقد است ایجاد محدودیت ۵ ساله برای واردات و صادرات سلاح ایران و مسئولیت بزرگ ما در قبال جبهه مقاومت و ایستادگی در برابر تروریسم دولتی و شبکه‌های سامان‌یافته از سوی آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای او سبب خواهد شد که در صورت قبول لوازم این محدودیت، شاهد رشد تروریسم در غرب آسیا و شمال آفریقا و تضعیف جبهه مقاومت در این منطقه باشیم؛ لذا کمیسیون بر عدم اجرای این بند از قطعنامه براساس بیانیه وزارت امور خارجه تأکید می‌نماید».

در بخشی از گزارش کمیسیون ویژه برجام تاکید شد: «کمیسیون سعی نمود با دقت در سیاست‌های کلی و خطوط قرمز نظام اسلامی پیرامون مذاکرات و نتایج اولیه صورت‌گرفته و با مرور الزامات مرتبط قانونی در این خصوص بررسی خویش را انجام دهد و... به همین منظور ضمن درخواست اسناد مذاکرات، ۴۰ سؤال درباره ابهامات برای وزارت امورخارجه و ۲۰ سؤال برای سازمان انرژی اتمی ارسال شد. لازم است از ارسال پاسخ به سؤالات خواسته‌شده توسط سازمان انرژی اتمی تشکر نموده و اعلام می‌دارد که تا لحظه تنظیم این گزارش اسناد و پاسخ به سؤالات درخواستی از وزارت امور خارجه ـ علی‌رغم مکاتبات مکرر ـ به کمیسیون واصل نشده است».

متاسفانه بی دستاوردی برجام و خسارت محض توافق هسته ای موجب شده است تا دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب، در پی دستاوردسازی و به عبارتی «دستاوردتراشی» برآیند.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میوه برجام!

این رویکرد تأمل برانگیز در سالهای اخیر مسبوق به سابقه بوده است. برای نمونه روحانی- ۲۸ اردیبهشت ۹۸- گفت: «در سال ۹۴ به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد. به واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟ تمام پمپ‌هایی که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دیگر به اتمام می‌رسید».

این اظهارنظر در حالی مطرح شد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۸۵ کلید خورد و در سال ۹۲ با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم (دولت اول روحانی) شد. مقامات ارشد دولت روحانی در سالهای گذشته بارها و بارها وعده افتتاح این پالایشگاه را مطرح کردند و در نهایت سه فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمستان ۹۷ به بهره برداری رسید.

«بیژن زنگنه» که اصلاح طلبان او را یکی از «ژنرال‌های دولت روحانی»! می‌نامند، از جمله کسانی است که همواره معتقد بود که واردات بنزین و گازوئیل اقتصادی‌تر از تولید آن در داخل است! و ساخت پالایشگاه به صرفه نیست! به همین دلیل پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس مورد بی مهری دولت قرار گرفت. لازم به ذکر است که واردات بنزین به کشور در دولت یازدهم ۶ برابر شد!

پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) ساخته شد. قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران ساخت این پالایشگاه را در اوج تحریم‌ها در دولت نهم شروع کرد و در اردیبهشت ۹۸، علیرغم کم‌توجهی دولت، آن را به سرانجام رساند.

وعده لغو بالمره تحریم ها در سال ۹۴

روحانی- تیرماه ۹۴- در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران اظهار داشت: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود. تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق».

دلار ۳۱ هزارتومانی و پراید ۱۴۰ میلیونی و سکه ۱۶ میلیونی، ثمره و میوه مذاکره و توافق با آمریکاست. به عبارت دیگر، موارد مذکور همان سیب و گلابی های برجام است، اما برخی دولتمردان و فعالین و رسانه های اصلاح طلب، بجای عذرخواهی از مردم به سبب تحمیل این شرایط و تلاش برای تغییر ریل گذاری خود و جبران خسارت ها، همچنان مشغول دستاوردسازی و دستاوردتراشی برای برجام هستند.  

دولتمردان تاکید کرده بودند که در دی ماه ۹۴ تمامی تحریم ها یکباره لغو خواهد شد. در آن مقطع هیچ خبری از ترامپ نبود و اتفاقا جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور بود. پس چرا تحریم ها یکباره لغو نشد!؟

علت این بود که از ابتدا هم قرار نبود به واسطه بتن ریزی در صنعت هسته ای تحریم ها لغو شود. آمریکا از مذاکره به دنبال رسیدن به همان نتیجه ای است که با جنگ یا تحریم می خواست به آن دست یابد.

هدف آمریکا از مذاکره با کشوری همچون ایران، گرفتن توانمندی های استراتژیک است. دیروز هسته ای، فردا موشکی و منطقه ای و ...در این میان لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی هیچ جایگاهی در برنامه مذاکراتی طرف آمریکایی ندارد و صرفا به عنوان «وعده نسیه» و به عبارتی «وعده سرِخرمن» بیان می شود. همانطور که در هسته ای بیان شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۸۳۳۵۱۱:۳۵:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
چرا اینقدر دست و پا میزنید تا حتی یه دستاورد هم برای دولت نگذارید؟ واقعا لازمه آسمان به زمین بافتن و نتیجه گیری کردن!!!
حسن صمد۱۶۴۸۶۴۹۱۴:۰۱:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
آره دولت خودشا کشت از بس کار کرد
ناشناس۱۶۴۸۹۶۶۱۷:۰۹:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
ظریف یکی از کسایی هست که واقعا تلاش کرد و کار بلد هست حالا اگر طرف مقابل نمیفهمد مشکل خودشه
ناشناس۱۶۴۸۶۵۵۱۴:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
وقتی دارید از برجام حرف می زنید با سند دارند جواب تو را می دهند پس برای چی دست و پا می زنید که برجام را به دروغ بزرگ کنید؟
ناشناس۱۶۴۹۰۲۲۱۷:۳۷:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
برجام كانتينر كانتينر براي كشور هاي دوست و ..زاده ها دلار آزادكرد.حالاكه دلارها رو خوردن رفت!ميگن برجام بده
ناشناس۱۶۴۹۰۳۷۱۷:۴۱:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
در اقتصاد ایران‌ قیمتها تابع قیمت دلار است. انها یی که برجام را فاجعه می دانند و تحریم را نعمت باید جوابگو باشند.
ناشناس۱۶۴۹۱۴۶۱۸:۵۴:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
أخه کدوم آدم عاقلی تصور میکنه که محدودیت تسلیحاتی کشور خود بخود سال 94 رفع میشد؟ یعنی کشورهایی که 6 قطعنامه بر علیه ما صادر کردند میگذاشتند این مممنوعیت بدون هیچ مانعی برداشته بشه؟ واقعا یه ذره فکر هم خوبه.
جعفر۱۶۴۹۴۸۷۰۱:۱۳:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۲۸
کره جنوبی یا ژاپن چکار میکنه که مشکلی ندارند ولی ما داریم.
ناشناس۱۶۴۸۶۷۶۱۴:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
چرا چشم و گوشت اونقدر بسته ست که همه چی رو برعکس میفهمی ؟
ناشناس۱۶۴۸۶۸۸۱۴:۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
این جماعت دنبال گرفتن ریاست جمهوری هستن فکر من و شما نیستن
سامان۱۶۴۸۷۰۴۱۴:۲۵:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
شما از ماله کشی و شنا خلاف جهت مردم چی میگیری؟ ریالی یا دلاری؟
ناشناس۱۶۴۸۷۰۹۱۴:۲۷:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
بابا دست و پا زدن چیه؟! همه طرفای خارجی مصاحبه ککردن و گفتن که طرف ایرانی داوطلبانه تحریم نظامی رو پذیرفت! شما چرا این قدر دست و پا میزنید و رگ غیرت تون برای این دولت باد کرده؟ منافعی دارید؟!
ناشناس۱۶۴۸۷۲۷۱۴:۳۸:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
خیلی جالبه خودشون میدونن تحریم تسلیحاتی شورای امنیت مال سال 1386 هست (13 سال پیش) حالا که برجام تونسته اونو لغو کنه میگن چرا قبول کردی که این تحریم بعد از 5 سال بعد از امضاء برجام لغو بشه! بایدظریف یه کاری می کرد که همون موقع لغو بشه! آقایون لطفاً یه خورده با واقعیات جهان زندگی کنین، با بیانیه خوندن چیزی حل نمیشه.
ناشناس۱۶۴۸۷۴۵۱۴:۴۷:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
این دولت هیچ دستاوردی نداشت تنها دستاوردش گرونی بی کاری تحریم فیلترینگ تولید نقدینگی گشایش اقتصادی فروش نفت سقوط بورس و... که بخوام بگم تمام درخت های این سرزمین بشن کاغذ باز کمه
ناشناس۱۶۴۹۱۶۷۱۹:۱۸:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
آیا واقعا دستاوردی داشته ؟ وضع معیشتی و سفره ها گواهی بی کفایتی را دارد
ناشناس۱۶۴۸۳۳۷۱۱:۳۵:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
تخریب دستاوردهای دولت به چه قیمتی و با چه روش هایی!!!
ناشناس۱۶۴۸۶۷۹۱۴:۱۵:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
تخریب ؟ نمیبینی که چجوری همه منافع ملی رو فروختن تا دو تا عکس یادگاری بگیرن ؟
ناشناس۱۶۴۸۸۳۵۱۵:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
دلار 30 هزار تومانی طلای گرمی 1500 تومانی تورم سر سام آور و .... بطور خلاصه: با خاک یکی شدن ملت اینهمه دستاورد دولت که قابل انکار نیست
علی۱۶۴۸۹۲۲۱۶:۳۹:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
عزیزم کی سرعقل میایی کدام دستاورد؟ عاقل باش
ناشناس۱۶۴۹۱۳۰۱۸:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اینها که ناعادلانه تخریب میکنند نه دین دارند و وجدان
الف۱۶۴۸۳۴۳۱۱:۳۸:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
البته ای کاش الف اینم بنویسه که مانور های موشکی و موشک پراکنی هم هیچ نفعی برای مملکت که نداشت هیچ تازه باعث شد یک اتحاد بهانی علیه ما ایجاد بشه
ناشناس۱۶۴۸۶۶۵۱۴:۰۸:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
هنوز به آن حد نرسیدی که آزمایش موشک یک مانوری است بازدارنده برای جنگ نشدن بهتر از این نمی توانی فکر کنی هرچند هنوز نمی دانی وقتی مسئله هسته ای را که کدخدایت سیاسی کرد و برد شورای امنیت موشکی در کار نبود
ناشناس۱۶۴۸۷۶۳۱۵:۰۱:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
از برنامه هسته ای شیفت کردین روی موشک
ناشناس۱۶۴۸۸۵۲۱۵:۵۷:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
تا قبل از برجام میگفتین هسته ای برای ما سودی نداره, بدیم بره که چرخ زندگی مردم بچرخه, نتیجه شد این چیزی که میبینیم!!! حالا نوبت موشکه!! خدا بخیر کنه!
ناشناس۱۶۴۹۲۱۲۱۹:۴۹:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اگر این چندتا موشک هم نبود که دیگر بنزین هم به ونزوئلا نمی توانستید برسونید؟ اگر اون چندتا سانتریفیوژ نبود که بعضی ها را آدم حساب نمی کردنند چه برسد که سر یک میز جهت مذاکره بنشینند
ناشناس۱۶۴۸۳۴۷۱۱:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
شما ها کار یومیه تون شده نق زدن به دولت. نق زدن کار پیرزن ها است.
ناشناس۱۶۴۸۶۸۶۱۴:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
مملکت رو نابود کردین جوک هم تعریف میکنی ؟ مثل آشنا از طرف دولتی ؟
ناشناس۱۶۴۸۷۱۳۱۴:۲۹:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
من پیرزنی را ندیده ام که نق بزند ، پیرزنها و پیرمرد ها معمولا بساز ترین افراد خانواده هستند .
ناشناس۱۶۴۸۳۵۰۱۱:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
محدودیت تسلیحاتی باید در سال 94 تمام میشد و برجام آنرا 5 سال عقب انداخت؟ یه چیزی بگید که یکی قبول کنه آخه. اگر برجام قطعنامه های قبلی رو لغو نمیکرد چطور این محدودیت لغو میشد؟ آنهایی که 4 قطعنامه بر علیه ایران تصویب کردند اجازه لغو این محدودیت را میدادند؟
ناشناس۱۶۴۸۳۷۲۱۱:۴۶:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
این برداشتن تحریم با امضای خود آمریکا و کشورهای دیگر بود و در این زمینه آقای رئیس جمهور و آقای ظریف کار بزرگی کردند. اما شما رقیب این‌ها هستید و نمی‌خواهید ببینید. مهم هم نیست. شما به هر حال رای نمی‌اورید.
رحمتی۱۶۴۸۳۹۵۱۱:۵۵:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
شما خوبی، لاوروف اگه میتونست سلاح بده به ایران چرا S300 رو بعد از برجام به ایران داد .
فرهاد۱۶۴۸۴۰۶۱۱:۵۸:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
محمد جواد ظریف بدترین وزیر خارجه ای بوده که ایران به خودش دیده
ناشناس۱۶۴۸۴۱۶۱۲:۰۳:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
حیف اون سکه ها که به این تیم مدعی دادن
ناشناس۱۶۴۸۴۲۶۱۲:۰۹:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
خیلی جالب است جایی که کمترین مشکل را داریم آقایان می خواهند آن را برزگ نمایش بدهند در حالی که اقتصاد را هم اگر مانند این بخش نگاه می کردن و نگاه به خارج نداشتند خود به خود تحریم ها بی اثر می شد و طرف مقابل خودش برای معامله آن هم بدون درخواست های زور گویانه می امد
ناشناس۱۶۴۸۴۲۸۱۲:۰۹:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
شما خوبید با جلیلی و احمدی نژاد که به تحریم گفتید کاغذ پاره هر روز با یک تحریم جدید برگشتید !
مهران۱۶۴۸۸۱۴۱۵:۳۰:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
زمان جلیلی و احمدی نژاد ایران هیچ امتیازی نداد و تحریم شدیم زمان روحانی و ظریف که اینهمه امتیاز دادیم ده ها برابر تحریم شدیم و اوضاع کشور اینگونه شد پس خواهشا طلبکار نباشید با گندی که به کشور زدید
ناشناس۱۶۴۹۳۷۰۲۲:۱۳:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
والا اون روزگاری که تحریم شورای امنیت هم بودیم دلار تو هشت سال سه برابر شد و دو هزار تومن روش رفت. الان چی؟
ناشناس۱۶۴۸۴۳۵۱۲:۱۲:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
فعلا که بود یا نبود تحریم تسلیحاتی ذیل تحریم هاست وتا تحریم های مالی ‌بانکی مرتفع نشود عملا روال همین است
ناشناس۱۶۴۸۴۳۷۱۲:۱۳:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
همه میدونن پروژهای افتتاح شده در دولت روحانی در دولتهای قبل شروع شده بودند و این دولت افتتاح کرد مخصوصا در دوره اول روحانی. چرا در دوره دوم خبری نیست!؟؟
ناشناس۱۶۴۸۷۷۶۱۵:۰۹:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
در دولت قبل این قدر کلنگ زنی انجام شد که تا ۱۰ دولت بعد هم این پروژه های ..... قابل تکمیل نیستند.
ناشناس۱۶۴۸۴۴۷۱۲:۱۶:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
ببین اساس برجام که برای فروش نفت شکل گرفته بود نه رسیدن به تسلیحات نظامی که دولت هورا می کشد
ناشناس۱۶۴۸۴۶۷۱۲:۲۸:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
نتیجه رای دادن صرفاً سیاسی بهتر از نمیشه دیگه
ناشناس۱۶۴۸۶۸۱۱۴:۱۶:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
رای دادن با ربنای شجریان
ناشناس۱۶۴۸۴۹۵۱۲:۴۱:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
لطفا برای مذاکرات بعدی (اگر مذاکره ای باشد) نویسنده این مقاله را بفرستید تا امتیاز نقد ندهد. لنگش کن کنار گود کاری ندارد.
ناشناس۱۶۴۸۴۹۷۱۲:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
حقیقتش این است که این نیز پایان این خود تحریمی نیست چرا که هنوز هم حتی دوستانی مثل چین و روسیه به ما سلاحهای کارآمد را بدون اجازه آمریکا نخواهند داد.مگر سلاحهایی که تاریخ مصرفشان گذشته و هیچ خطری برای اسراییل ایجاد نمیکند.
ناشناس۱۶۴۸۵۱۲۱۲:۴۷:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
بدون قبول پنج سال محدودیت برجام تصویب نمیشد. ما به مدد تفکر احمدی نژادی دچار تحریم شده بودیم و خارج شدن از آن نیازمند موافقت همه اعضای دائمی و نه فقط چین و روسیه بود. لطفا مغلطه نکنید.
ناشناس۱۶۴۸۵۱۶۱۲:۴۸:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
شمایان یک دسته غرغرو هستید که هرکاری دولت کنه یه چیزی میگید..خب این دولت بخشی از نظام جمهوری اسلامیه .کاش اینو متوجه میشدید لااقل...مدیریت شماهارو هم دیدیدم خداروشکر
توپوزی۱۶۴۸۵۳۹۱۲:۵۷:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
باسلام یادمان باشدسامانه s300رادولت انقلابی اقای احمدی نژادازروسها خریداری کردولی هرچه پائین وبالا رفت روسها سامانه راتحویلش ندادند.ولی همین روحانی وظریف وزیرخارجه بی تدبیرش این سامانه راتحویل وپدافندهوایی کشورراتقویت کردند.
ناشناس۱۶۴۸۵۷۵۱۳:۱۶:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
تیم دولت و ظریف بد و شما و تیم احمدی نژاد بسیار خوب. ۸ سال دولت دست شما بود چه کردید؟ به غیر از فلاکت برای کشور ارمغانی آوردید؟
ناشناس۱۶۴۸۶۲۹۱۳:۵۲:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
قرار بود مذاکره کنیم تا تحریم های اساسی نفتی و بانکی رفع شوند، نشدند که بماند روی سرمان خراب شدند. حالا هم خبر آمده که این تحریم های تسلیحاتی را به عنوان اشانتیون در زمان مذاکرات به طرف های غربی هبه کرده اند. به قول امام خمینی (ره) خدا آنها را که خواب امریکا می بینند بیدار کند
ناشناس۱۶۴۸۸۲۸۱۵:۳۸:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اشانتیون؟! منظورت چیه؟ تحریم تسلیحاتی مال قطعنامه شورای امنیت علیه ایران در سال 1386 هست (13 سال پیش در دولت نهم) که در برجام با یک فرجۀ 5 ساله لغو شده. اشانتیون دیگه چه صیغه ایه.
ناشناس۱۶۴۸۹۳۷۱۶:۵۰:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
بله با این تفاوت که سال 1394 تمام میشد و دوستان شما 5 سال تمدید (اشانتیون) کردند
ناشناس۱۶۴۹۱۸۳۱۹:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
باز که متن رو نخونده نظر دادی . بخون تا بفهمی اشانتیون یعنی چی
ناشناس۱۶۴۹۳۸۲۲۲:۲۸:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
مثل اینکه متن بالا رو نخوندی.
جواد۱۶۴۸۶۴۵۱۴:۰۰:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
نتیجه ناامیدی مردمان از اصلاحات و اصلاح طلبان افزایش آرای اصولگرایان نیست
ناشناس۱۶۴۸۶۷۰۱۴:۱۱:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
تا دیروز میگفتن تحریم تسلیحاتی لغو نمیشه. امروز که لغو شده میگن اصن جز برجام نبوده خودمون به زور تو برجام بردیم!!! خدایا اینا مردم رو چی فرض کردن
ناشناس۱۶۴۸۷۱۲۱۴:۲۹:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
آمریکای سال 94 می توانست ایران را تا 1000 سال تحریم همه چیز بکند. شما هم این را خوب!! می دانید. کار وزیر امور خارجه، گفتگو است. البته با دیگران، نه با خودش. یکی از معدود آدمهایی که در این مملکت سر جای خودش هست، آقای ظریف است.
ناشناس۱۶۴۸۷۶۲۱۵:۰۰:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
همیشه هم شکست خورده این اقا
ع۱۶۴۹۳۳۵۲۱:۴۱:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
دیگر وزیر خارجه به این تونمندی ایران به خودش نخواهد دید! حیف ظریف !!!
مهدی جلالوند۱۶۴۸۷۱۸۱۴:۳۱:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
ریاست جمهوری فقط برازنده ی احمدی نژاداست وبس!
ناشناس۱۶۴۸۷۵۶۱۴:۵۴:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
فقط یک مورد رو بگم که مطالب نوشته شده در مورد ستاره خلیج فارس کذب محض میباشد و روحانی در این مورد دروغ نگفته...اگه قطعات حساس بواسطه برجام وارد نمیشد این پالایشگاه حالا حالاها خوابیده بود
ناشناس۱۶۴۸۸۴۲۱۵:۴۶:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
چون می روید می خرید ولی نیروهای انقلابی می سازند و برعکس شماها فکر می کنند
ناشناس۱۶۴۸۸۴۸۱۵:۵۴:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
70 درصد پیشرفت فیزیکی در سال 92 که به دولت روحانی داده می شود که به قول خودتان معطل تجهیزات بود از نظر شما چه مدت زمان ازم است که قطعات تحریم که محدود هم بود به کار گرفته شود حداکثر 6 ماه بیشتر لازم بود؟ ولی 3 سال طول کشید آن هم در اوج تحریم ها ساخته شد
ناشناس۱۶۴۹۳۳۶۲۱:۴۱:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
دوست عزیز برای تخریب هم این آقایان از هیچ دروغی ابا ندارند خود روحانی هم دست کمی از بقیه ندارد . فاتحه اخلاق مدتها استکه خوانده شده
ناشناس۱۶۴۸۷۵۸۱۴:۵۵:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
من فقط همین رو میدونم اینقدر که وقت و پول صرف انرژی هسته ای کردیم اگر روی انرژی ها ی تجدید پذیر بالاخص خورشیدی کرده بودیم تا الان چندین هزار مگاوات برق خورشیدی شاید راحت به یک چهارم قیمت برق هسته ای انرژی تولید کرده بودیم.
مهران۱۶۴۸۸۲۶۱۵:۳۸:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
من هم فقط این رو میدونم مشکل آمریکا با ایران هسته ای نیست حتی موشک هم نیست حتی نفوذ منطقه ای هم نیست شک داری نگاه به ونزوئلا بکن که نه هسته ای هست نه موشک دارد نه نفوذ منطقه ای اما امریکا چه بلایی و چه تحریم هایی علیهش انجام داده است فقط یه دلیل دارد و اون نپذیرفتن سلطه امریکاست
ناشناس۱۶۴۹۳۹۱۲۲:۴۵:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
پس چرا کشورای عربی مثل ادم دارن زندگی میکنن؟؟ زیر سلطه امریکا هم هستن هیچ‌مشکلی هم ندارن
امیر۱۶۴۸۸۳۱۱۵:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
درست مثل اینه که بگیم انقدر که پول خرج ماشین کردیم اگه دوچرخه خریده بودیم بهتر بود. میگن وقتی نفت تو ایران پیدا شد ی عده گفتن یان ماده بد بوی سیاه رنگ به چه درد میخوره بذاریم انگلیسی ها ببرن .
ناشناس۱۶۴۸۸۴۰۱۵:۴۵:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
عزیزم فقط برق و بمب کارایی ندارد فقط برای نمونه یک سری برو در بیمارستان در ضمن دانش است و ربطی هم به شما و دوستانت ندارد که همه داشته باشند و ما فقط مصرف کننده باشیم
دلارام۱۶۴۸۹۸۰۱۷:۲۲:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
یکی باید روحانیو از سر جسد برجامش بلند کنه .هر چی میگن برجام مرده فوت کرده باورش نمیشه چسبیده به جنازه برجام از روش بلند نمیشه
ناشناس۱۶۴۹۰۲۴۱۷:۳۷:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
برجام كانتينر كانتينر براي كشور هاي دوست و ..زاده ها دلار آزادكرد.حالاكه دلارها رو خوردن رفت!ميگن برجام بده
ناشناس۱۶۴۹۰۳۸۱۷:۴۱:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
دولت روحانی هیچ دستاوردی نداشت . ولی شما ها هم بودید مثل او بودید زیاد تند نروید
ناشناس۱۶۴۹۰۶۵۱۸:۰۰:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اصلا برجام خیانت...راه حل شما چیه؟ نشستن و گفتن و برخاستن؟
ناشناس۱۶۴۹۲۴۹۲۰:۲۴:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
الف جان ؛ تو و یارانت هم بهتر از روحانی نیستی عزیزم !!! شماها چه گلی به سر این ملت زدید !!!؟؟؟
ناشناس۱۶۴۹۳۳۱۲۱:۳۸:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
من سه سال در بندر عباس ستاره خلیج فارس مشغول کار بودم بدنبال تحریم تجهیزات کار نصب متوقف شد و با پیمانکاران نصب تصویه حساب شد و کارگاه را ترک کردیم .
ناشناس۱۶۵۰۰۳۹۱۳:۰۸:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۲۸
هسته ای و موشکی را مدیون شهدایی گرانقدر هستیم و به این راحتی از دستش نمیدهیم
رسول۱۶۵۰۳۱۴۱۵:۲۹:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۸
اول ببینی کسی به شما سلاح میفروشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین