محدودیت‌های تردد و افزایش روزافزون قربانیان کرونا

گروه اجتماعی الف،   3990727019 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

با پایان محدودیت های هفته گذشته تردد در تهران و چهار استان دیگر، هر چند این محدودیت در تهران برای یک هفته دیگر تمدید شد اما به نظر می رسد چندان نتوانسته است بار ابتلا به کرونا را کاهش دهد. بر اساس آمارهای رسمی، همچنان تعداد مرگ و میرهای روزانه کرونا، بالای ۲۵۰ نفر است و موج سوم کرونا با شدت بیشتری در حال پیشروی و کشتار است.

محدودیت‌های تردد و افزایش روزافزون قربانیان کرونا

به گزارش الف، بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا قرار شد که در سه روز منتهی به تعطیلات اخیر، ورود و خروج از استان‌های تهران، البرز، اصفهان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی به غیر از خودروهای امدادی، اورژانسی و حمل و نقل عمومی ممنوع شود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره اثربخشی این محددودیت ها تاکید می کند: «در روز اول این محدودیت در اکثر این استان‌ها چه در میزان ورود به استان و چه در میزان خروج از استان و تردد داخل استانی بیش از ۲۰درصد کاهش تردد استانی ملاحظه شده است. اگر این تجربه محدودسازی تردد تاثیر خوبی در میزان ابتلا و مرگ و میر روزانه داشته باشد، در هفته های آتی با بررسی در ستاد کرونا مجدد تکرار خواهد شد.»

همچنین عادل مصدقی، معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران هم یادآور می شود: «نسبت به روزهای گذشته و پیش از اعمال محدودیت‌های کرونایی در بیست و چهار ساعت منتهی به 26 مهر، شمار تردد خودروها در مسیرهای مختلف در استان تهران بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.»

از سوی دیگر، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم از کاهش 23.5 درصدی تردد وسایل نقلیه در جاده‌های کشور طی 24ساعت منتهی به 26 مهر خبر داده است.

انتقاد از اجرای ناقص محدودیت‌های تردد

اگرچه گروهی از مسئولان از کارآمد بودن محدودیت ترددها سخن گفته اند، اما برخی دیگر از مسئولان و کارشناسان از نحوه اجرای محدودیت های تردد گلایه دارند و تاکید می کنند که نظارت جدی بر اجرای محدودیت ها اعمال نشده است. آنها می گویند در برخی مبادی ورودی و خروجی استان ها، هیچ نظارتی بر اجرای محدودیت های تردد وجود نداشته است.

به طور مثال، دکتر محمد فتحی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز از نحوه اجرای طرح کنترل مبادی ورودی و خروجی کرج انتقاد می کند و می گوید: «متولیان اجرای این امر، نظارت درستی بر اجرای این دستورالعمل نداشتند و حتی حضورشان در مبادی علاوه بر این که سبب اجرای این دستورالعمل نشد، بلکه سبب ایجاد ترافیک در مبادی بین شهری شدند. قرار بر این شد که مبادی ورودی و خروجی استان البرز مورد کنترل و نظارت قرار گیرد، اما متاسفانه نظارت دقیقی بر رفت و آمدها صورت نپذیرفت.»

او انتقاد می کند: «متاسفانه بسیاری از خودروها به مسیر خود بدون محدودیت ادامه دادند و برگشت داده نمی‌شدند. مسافرت نکردن در این ایام مورد توجه و هدف قرار گرفته بود، اما با توجه به نظارت درستی که وجود نداشت، حتی احتمال دارد در روزهای آتی شاهد روند گسترش این ‌بیماری با شدت بیشتری باشیم.»

در اتوبان تهران- شمال نیز که از انتهای اتوبان آزادگان در تهران آغاز می شود و در انتها به جاده چالوس می رسد، مشاهدات عینی حاکی از این بود که منع تردد و محدودیت های بین استانی در برخی ساعت ها وجود نداشت و عبور و مرور خودروها به صورت آزادانه ادامه داشت. این شکل از اجرای ناقص محدودیت تردد با انتقادات جدی همراه بوده است. کارشناسان می گویند با توجه به اینکه به احتمال زیاد، محدودیت های تردد در دیگر تعطیلات امسال هم اجرایی شود، نیازمند اجرای قاطع تر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

ضرورت سختگیری بیشتر برای مهار موج سوم کرونا

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که با اعمال محدودیت های تردد، آمار رفت و آمد بین استانی کاهش یافته است، اما برخی کارشناسان تاکید دارند که با اعمال برخی اصلاحات و افزایش سختگیری ها می توان نتیجه بیشتری از اعمال محدودیت ها گرفت.

دکتر محمد هادی جانزاده، متخصص عفونی در گفتگو با الف تاکید می کند: «بیماری کرونا صرفا با اعمال محدودیت های تردد قابل کنترل نیست. باید همراه با محدودیت های تردد، اقدامات دیگری انجام شود تا با کاهش آمار مرگ و میرهای کرونایی مواجه شویم. اول اینکه این محدودیت های تردد نباید صرفا در تعطیلات اعمال شود، بلکه در هر زمان که پیک ابتلا به بیماری کرونا در یک نقطه به وضعیت قرمز برسد، در همان منطقه باید منع رفت و آمد اعمال شود، حتی اگر تعطیلاتی وجود نداشته باشد. همچنین بر اجرای این ممنوعیت هم باید نظارت جدی وجود داشته باشد و با خاطیان برخورد کنند.»

او خاطرنشان می کند: «ماسک زدن، شستشوی مداوم دست ها، نظارت بهداشتی بر اجتماعات و بازارها، تعطیلی محل های تجمع، تعطیلی اداره ها و سازمان ها، حفظ فاصله اجتماعی، آموزش مداوم خودمراقبتی در رسانه ها، تعطیلی همه مراکز آموزشی و برخورد جدی با خاطیان از پروتکل های بهداشتی باید همزمان با اعمال محدودیت های تردد اجرایی شود. همه این محدودیت ها مکمل همدیگر هستند و هیچ کدام به تنهایی نمی تواند در مهار کرونا موثر باشند. همچنین اگر اصل را بر پیشگیری بگذاریم، اعتبارات کمتری نیز صرف درمان کرونا خواهد شد و آمار مرگ و میرها نیز کاهش می یابد. اینکه مثلا اعتبارات زیادی صرف تجهیز تخت‌های بستری کنیم یا بجای پیشگیری بر درمان تمرکز کنیم، این کارها نوعی هدر دادن اعتبارات نظام بهداشت و درمان است که به سلامت مردم هم کمکی نخواهد کرد.»

جانزاده یادآور می شود: «درست است که انتقاداتی بر نحوه اجرای محدودیت های تردد وجود دارد، اما معتقدم حتی اجرای نصفه و نیمه محدودیت های تردد هم بهتر از آن است که هیچ محدودیتی برای تردد نداشته باشیم. البته نباید انتظار داشته باشیم که این محدودیت های تردد، بلافاصله نتیجه اش را نشان دهد، بلکه اثربخش بودن یا نبودن این محدودیت ها حداقل دو هفته زمان خواهد برد. به طور کلی، دامنه این محدودیت ها و سختگیری ها باید روز به روز افزایش پیدا کند، چون هم بیماری کرونا به مراحل سخت تری رسیده است و هم توان کادر درمان به نقطه انتها نزدیک می شود. مردم اگر برای سلامت خودشان و توان کادر درمان، احترام قائل هستند، باید نقش بیشتری در رعایت پروتکل ها داشته باشند.»

بر اساس آمارهای تازه وزارت بهداشت، تعداد قربانیان کرونا در ایران از مرز 30 هزار نفر گذشته است. برای جلوگیری از افزایش بیشتر آمار قربانیان در موج سوم کرونا، نیاز داریم که محدودیت های تردد در تعطیلات آینده با جدیت بیشتری همراه باشد و در این مسیر نیز به توصیه های کارشناسان، بهای بیشتری داده شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۸۱۸۸۰۹:۵۹:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
با این کارها نمی توان کرونا را مهار کرد. حتی در اروپا هم کرونا دوباره شعله ور شده است. آنها هم ماسک زدند و هم قرنطینه کردند. کرونا تنها با یافتن دارو و واکسن سرکوب می شود.
ناشناس۱۶۴۸۶۷۷۱۴:۱۴:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
کرونا نشان داد که امریکا و اروپای مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۱۶۴۸۷۱۷۱۴:۳۰:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
چرا باید تو ماشین شخصی با شیشه های بالا ماسک زد؟ چرا جریمه می کنند؟
ناشناس۱۶۴۸۲۶۲۱۰:۴۲:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
روحانی باید در مورد افزایش تعداد جان باختگان و مبتلایان و شیوع شدید کرونا در کشور پاسخگو باشد.
ناشناس۱۶۴۸۵۵۴۱۳:۰۴:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
فقط روحانی باید پاسخگو باشه ؟!
مانی۱۶۴۸۳۷۳۱۱:۴۶:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
نتیجه و اثر این کنترل،حدود یکماه دیگر ظاهر میشود نه امروز .
ناشناس۱۶۴۸۶۶۰۱۴:۰۶:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
دروغ بود اصلا کنترلی نبود،من کارم بیرون تهرانه و از عوارضی قم رد میشم ،اصلا کاری نداشتن و کلی ماشین پلاک شهرستان میومد داخل تهران
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین